LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ARCHITEKTŪROS ĮSTATYMO NR. XIII-425

7, 11, 13, 15, 17 IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3146

 

2023-11-30  Nr. 107-P-47

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Aistrida Latvėnė, biuro padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: aplinkos ministras Simonas Gentvilas, aplinkos viceministrė Daiva Matusevičė, AM Statybos ir būsto politikos vadovas Dainius Čergelis, AM Architektūros ir inovacijos politikos grupės vadovė Asta Rokickienė, AM Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovė Algė Staniūnaitė-Tonkich, AM Erdvinių duomenų politikos grupės vadovė Aušra Kalantaitė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-19

2(11)

(2)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Vertinant projekto 2 straipsniu keičiamo Architektūros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 11 straipsnio 2 dalies nuostatą, numatančią, kad architektūros, urbanistikos ir kraštovaizdžio objektų kokybės vertinimui taikomi visi šio straipsnio 1 dalyje išvardyti kriterijai, atkreiptinas dėmesys, kad nei keičiamo įstatymo 11 straipsnio pavadinime, nei šio straipsnio 1 dalyje, nei kitose straipsnio nuostatose nėra minimi urbanistikos ir kraštovaizdžio kokybė bei tokios kokybės vertinimo kriterijai. Pažymėtina, kad minėtame keičiamo įstatymo straipsnyje reglamentuojama tik architektūros kokybė bei nustatomi jos kriterijai. Šio straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad aplinkos ministras tvirtina Architektūros kokybės vertinimo metodiką (apie urbanistikos ir kraštovaizdžio objektų kokybės vertinimo metodiką neužsimenama). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, o taip pat turint omenyje, kad sąvoka „architektūra“ apima ir urbanistinių kompleksų ir kraštovaizdžio formavimą (keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 dalis) siūlytina keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje braukti perteklinius ir klaidinančius žodžius „urbanistikos ir kraštovaizdžio objektų“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: 

2. Vertinant Architektūros, urbanistikos ir kraštovaizdžio objektų kokybę, taikomi visi šio straipsnio 1 dalyje išvardyti kriterijai.“

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-19

2(11)

7

(4),

N

 

2.         Atsižvelgiant į tai, kad savivaldybė yra Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymo nustatytas valstybės teritorijos administracinis vienetas, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalį reikėtų tikslinti, joje nustatant, kad metodikos taikymo gaires (o tiksliau – gairių projektą) rengia ne kiekviena savivaldybė, o įgaliota kiekvienos savivaldybės institucija ar įstaiga. Atitinkamai šios dalies antrajame sakinyje vietoj žodžių „Gairių rengimo ir jų teikimo“ įrašytini žodžiai „Gairių projekto rengimo ir jo teikimo“.

Kartu, atkreipiame dėmesį, kad projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad gairių nuostatos taikomos kartu su metodika. Pažymėtina, kad pagal projekto 7 straipsnio 2 dalies nuostatas aplinkos ministras iki 2024 m. balandžio 30 d. turėtų patvirtinti architektūros kokybės vertinimo metodiką, tačiau termino, per kurį savivaldybių tarybos turėtų  patvirtinti metodikos taikymo gaires, projekte nėra siūloma nustatyti. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 7 straipsnio 2 dalies nuostatų nereikėtų papildyti, pasiūlant savivaldybių taryboms iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus. Kita vertus, svarstytina, ar savivaldybių tarybos iki įstatymo įsigaliojimo, atsižvelgiant į projekto 2 straipsnyje dėstomose keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4-8 dalyse siūlomų nustatyti gairių tvirtinimo procedūrų trukmę suspėtų patvirtinti gaires, o įstatymas, jam įsigaliojus, galėtų būti taikomas pilna apimtimi. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 7 straipsnyje nereikėtų nustatyti vėlesnės įstatymo įsigaliojimo datos arba nustatyti savivaldybių taryboms įpareigojimą, įstatymui įsigaliojus, iki tam tikros datos patvirtinti gaires, taip pat projekto 7 straipsnį papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis dėl projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalies taikymo iki savivaldybių tarybos tokias gaires parengs.

Pritarti

Pasiūlymai:

1. Patikslinti projektu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Pagal aplinkos ministro patvirtintą metodiką kiekviena savivaldybė kiekvienos savivaldybės įgaliota institucija ar įstaiga parengia metodikos taikymo gaires gairių projektą (toliau – gairės gairių projektas) atsižvelgdama į savivaldybės teritorijų ar jų dalių būdingus urbanistinių struktūrų ypatumus, architektūros objektų savitumus, laikantis teritorijų planavimo dokumentų sprendinių ir teisės aktų reikalavimų. Gairių projekto rengimo ir jo teikimo visuomenei susipažinti tvarka nustatoma metodikoje. Gairių nuostatos taikomos kartu su metodika.“

2. Papildyti projekto 7 straipsnį 4 ir 5 dalimis:

4. Šio įstatymo 3 straipsnyje išdėstyto Architektūros įstatymo 11 straipsnio nuostatos dėl Architektūros kokybės vertinimo metodikos taikymo gairių patvirtinimo įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. Savivaldybių tarybos iki 2024 gruodžio 31 d. priima šiai nuostatai įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

5. Iki savivaldybių tarybos patvirtins Architektūros kokybės vertinimo metodikos taikymo gaires, vadovaujamasi šio įstatymo 3 straipsnyje išdėstyto Architektūros įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje nurodyta Architektūros kokybės vertinimo metodika.“

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-19

2(11)

(4)

 

3.         Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalies paskutinis sakinys, nustatantis, kad Gairių nuostatos taikomos kartu su metodika, svarstytinas dėl kelių priežasčių. Pirma, iki galo nėra aiškus šios nuostatos turinys bei jos paskirtis. Pagal bendruosius teisės taikymo principus, visi teisės aktai formaliai yra taikomi kartu, atsižvelgiant į teisės normų taikymo viršenybę ar hierarchiją, esant teisės normų konkurencijai ar kolizijai. Todėl tiesiog nustatyti, kad savivaldybės tarybos patvirtintos gairės taikomos kartu su aplinkos ministro patvirtinta metodika, neatskleidžiant jokių šių teisės aktų taikymo ir tarpusavio santykio taisyklių, yra tiesiog netikslinga. Antra, minėta nuostata nėra 11 straipsnio 4 dalies, reglamentuojančios gairių projekto rengimą ir jo teikimą susipažinti visuomenei, reguliavimo dalykas. Jeigu būtų nuspręsta minėtą nuostatą palikti, mūsų nuomone, ji turėtų būti dėstoma keičiamo įstatymo 11 straipsnio 7 dalyje.

Pritarti

Žr. Komiteto pateiktus pasiūlymus prie TD 2 ir 5 pastabų.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-19

2(11)

(5,6,7,8)

 

4.         Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje įvesta „gairių“ santrumpa, šio straipsnio 5-8 dalyse brauktina perteklinė formuluotė „Šio straipsnio 4 dalyje nurodytų“.

Pritarti

Žr. Komiteto pateiktus pasiūlymus prie TD 5 pastabos.

 

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-19

2(11)

(5,6, 7,8)

 

5.         Atsižvelgiant į projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 5 ir 6 dalių turinį bei siekiant teisės akto nuostatų glaustumo, siūlytina šių dalių nuostatas apjungti ir dėstyti vienoje dalyje.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 2 3 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 5-8 dalis ir jas išdėstyti taip:

„5. Šio straipsnio 4 dalyje nurodytų gairių Gairių projektas teikiamas visuomenei susipažinti ne trumpiau kaip 20 darbo dienų nuo jo paskelbimo savivaldybės interneto svetainėje dienos, informuojant, iki kada galima teikti pasiūlymus dėl gairių projekto. Gairių projektas teikiamas atitinkamai regioninei architektūros tarybai Regioninių architektūros tarybų nuostatuose nustatyta tvarka šios tarybos rekomendacijai gauti.

6. Šio straipsnio 4 dalyje nurodytų gairių projektas teikiamas atitinkamai regioninei architektūros tarybai Regioninių architektūros tarybų nuostatuose nustatyta tvarka šios tarybos rekomendacijai gauti.

7. Šio straipsnio 4 dalyje nurodytos gairės Metodikos taikymo gairės, įvertinus visuomenės pasiūlymus, gautus metodikoje nustatyta tvarka, ir gavus atitinkamos regioninės architektūros tarybos rekomendaciją, tvirtinamos savivaldybės tarybos sprendimu. Šios gairės taikomos kartu su metodika.

8 7. Savivaldybės tarybos sprendimas dėl šio straipsnio 4 dalyje nurodytų metodikos taikymo gairių patvirtinimo skelbiamas atitinkamos savivaldybės interneto svetainėje.“

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-19

3(13)

2(7)

 

6.         Siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalis dėstytina taip: „Šio straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodyti subjektai, rengdami šio straipsnio 1 dalyje nurodytus konkursus, objektus turi įvertinti pagal pirkimo dokumentuose ar konkurso sąlygose nustatytus kriterijus, kurie turi remtis kainos ar sąnaudų ir kokybės santykiu, kaip tai suprantama Viešųjų pirkimų įstatyme“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 3 4 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Rengiant šio straipsnio 1 dalyje nurodytus konkursus, objektai vertinami pagal pirkimo dokumentuose ar konkurso sąlygose nustatytus kriterijus, kurie turi remtis kainos ar sąnaudų ir kokybės santykiu, kuris suprantamas kaip tai apibrėžta Viešųjų pirkimų įstatyme. Šis reikalavimas taikomas šio straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytiems subjektams Šio straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodyti subjektai, rengdami šio straipsnio 1 dalyje nurodytus konkursus, objektus turi įvertinti pagal pirkimo dokumentuose ar konkurso sąlygose nustatytus kriterijus, kurie turi remtis kainos ar sąnaudų ir kokybės santykiu, kaip tai suprantama Viešųjų pirkimų įstatyme.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-19

4(15)

(1)

(4)

7.         Vertindami projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatą, numatančią, kad Aplinkos ministerija reglamentuoja architekto profesinės kvalifikacijos pripažinimą architektūros valdymo srityje bei vykdo Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 61 straipsnio 2 dalyje, pažymime, kad iš esmės abi šiame punkte numatytos funkcijos reglamentuoja tą pačią funkciją – architektų profesinių kvalifikacijų, įgytų užsienio valstybėse, pripažinimo tvarkos nustatymą. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, nereikėtų atsisakyti perteklinės nuorodos į Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 61 straipsnio 2 dalį.

Pritarti

Žr. Komiteto pateiktus pasiūlymus prie TD 8 pastabos.

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-19

4(15)

(1)

(4)

8.         Svarstytina, ar teisinga ir pagrįsta projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 4 punkte pateikta nuoroda į Reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 15 straipsnio 1 dalį, nes šioje dalyje numatyta, kad Lietuvos Respublikos kompetentinga institucija jos nustatyta tvarka tokiomis pačiomis sąlygomis, kurios taikomos Lietuvos Respublikos piliečiams, leidžia dirbti pagal tą profesiją asmenims, turintiems kompetenciją patvirtinančius dokumentus. Tuo tarpu projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad projektu siūloma atsisakyti Aplinkos ministerijai priskirtos architektų profesinės kvalifikacijos pripažinimo funkcijos, išskyrus šios srities teisinį reglamentavimą, kurios vykdymas nėra valstybės politikos formavimas, nes profesinės kvalifikacijos pripažinimas susijęs su sprendimo priėmimu konkretaus asmens atžvilgiu. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar siūlomas reguliavimas, pagal kurį Aplinkos ministerija priiminėtų individualius sprendimus dėl leidimų užsieniečiams dirbti architektais L:ietuvos Respublikoje, derėtų su projektu siekiamu tikslu.

Pritarti

 

Pasiūlymas:

Patikslinti projekto 4 5 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

4) reglamentuoja architekto profesinės kvalifikacijos, įgytos užsienio valstybėse, pripažinimą architektūros valdymo srityje, vykdo Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 61 straipsnio 2 dalyje ir 15 straipsnio 1 dalyje nustatytas funkcijas;“.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-19

5(17)

 

 

9.         Atsižvelgiant į tai, kad teisės akte turi būti vengiama nuorodų į teisės aktą, jo straipsnį ar punktą, kuris teikia nuorodą į kitą teisės aktą, jo straipsnį ar punktą, ir nuorodų į nuostatą, kuri nukreipia į kitą nuostatą, projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnyje turėtų būti pateikta nuoroda ne į keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 4 punktą, o į konkrečias Reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo struktūrines dalis.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 5 6 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

17 straipsnis. Lietuvos Respublikos architektų rūmų kompetencija

Šiame įstatyme nustatytas funkcijas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos architektų rūmų įstatymu, Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymu, šiuo įstatymu, Civiliniu kodeksu ir kitais teisės aktais, vykdo, architektų profesinę savivaldą įgyvendina ir architektų profesiniams interesams atstovauja viešasis juridinis asmuo – Lietuvos Respublikos architektų rūmai. Lietuvos Respublikos architektų rūmai atlieka kompetentingos institucijos funkcijas, nustatytas Reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatyme, išskyrus šio įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytas funkcijas, architekto profesinės kvalifikacijos, įgytos užsienio valstybėje, pripažinimo reglamentavimą architektūros valdymo srityje.“

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-19

7

3

 

10.       Projekto 7 straipsnio 3 dalyje turėtų būti pateikta nuorodą ne į „šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalies nuostatas“, bet į šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje dėstomas Architektūros įstatymo 13 straipsnio 7 dalies nuostatas, kurios nebūtų taikomos konkursams, pradėtiems vykdyti iki šio įstatymo įsigaliojimo.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 8 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalies dalyje išdėstytos Lietuvos Respublikos architektūros įstatymo 13 straipsnio 7 dalies nuostatos netaikomos konkursams, pradėtiems vykdyti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos.“

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos architektų rūmai

2023-11-22

G-2023-10144

N

(10)

 

(2)

 

(3)

Argumentai:

Aktualioje Architektūros įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 3 punkto ir 13 straipsnio 5 dalies redakcijoje numatyta identiška Rūmų ir savivaldybės vyriausiojo architekto kompetencija derinant architektūrinio konkurso sąlygas: (<...>konkurso sąlygas derina, jeigu jos neprieštarauja šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems konkursų rengimo tikslams ir architektūros kokybės siekiui, atsižvelgdami į šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytus architektūros kokybės kriterijus). Pažymime, kad konkurso sąlygos apima ne tik reikalavimus konkurso objektui (projektuojamam statiniui ir (ar) planuojamai teritorijai) (specialioji sąlygų dalis), bet ir vertinimo komisijų sudarymo ir veiklos sąlygas, autorių teises, galimų ginčų sureguliavimo ir kitus procedūrinius klausimus (bendroji sąlygų dalis). Manome, kad racionaliausia derinimo praktika būtų suformuota, jeigu specialiąją dalį - reikalavimus konkurso objektui - tikrintų vyriausieji architektai, o bendrąją dalį – Rūmai. Pažymime, kad konkurso sąlygas Rūmai ir savivaldybių vyriausieji architektai derina atskirai ir praktikoje pasitaiko atvejų, kuomet konkurso organizatorius gauna du skirtingus vertinimus (pastabas) dėl to paties konkurso sąlygų sprendinio. Šiuo metu, sąlygas dėl atitikties analogiškiems kriterijams, atsietai vertinant dviem skirtingiems subjektams, neužtikrinamas daugelio viešojo administravimo principų išpildymas: draudimo keisti į blogąją pusę, efektyvumo, subsidiarumo ir vieno langelio. Pvz. suderinus konkurso sąlygas su Rūmais, pastabas pateikia vyriausiasis architektas į kurias reaguojant keičiasi sąlygų turinys ir vėl kyla poreikis pakartotinai derinti sąlygas su Rūmais.

Pasiūlymo tikslas: Apibrėžti Rūmų ir savivaldybės vyriausiojo architekto kompetencijas ir nustatyti aiškų konkurso sąlygų derinimo procedūros eiliškumą.

Pasiūlymo esmė: Įstatymu numatyti, kad vyr. architektas tikrina sąlygų reikalavimus konkurso objektui – statiniui ir (ar) teritorijai, o Rūmai tikrina konkurso sąlygų atitiktį Architektūros įstatymo ir Regioninių architektūros tarybų nuostatų reikalavimams.

Pasiūlymas:

Papildyti Projektą ir pakeisti Architektūros įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir išdėstyti taip:

 „3) kai šiame įstatyme nurodytų objektų planavimo ar projektavimo atvejais rengiami architektūriniai konkursai geriausiai statinio architektūrinei ir urbanistinei idėjai atrinkti, derina konkurso sąlygas, dalyje dėl reikalavimų konkurso objektui, jeigu jie jos neprieštarauja šio įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje nurodytiems konkursų rengimo tikslams ir architektūros kokybės siekiui, atsižvelgdamas į šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytus architektūros kokybės kriterijus, ir dalyvauja pasiūlytų idėjų vertinimo komisijoje;“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projektu keičiamo įstatymo 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

2. Pakeisti Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 3 punktą  ir jį išdėstyti taip:

„3) kai šiame įstatyme nurodytų objektų planavimo ar projektavimo atvejais rengiami architektūriniai konkursai geriausiai statinio architektūrinei ir urbanistinei idėjai atrinkti, derina konkurso sąlygas, jeigu jos jose nustatyti konkurso objektui taikomi reikalavimai neprieštarauja šio įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje nurodytiems konkursų rengimo tikslams ir architektūros kokybės siekiui, atsižvelgdamas į šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytus architektūros kokybės kriterijus, ir dalyvauja pasiūlytų idėjų vertinimo komisijoje;“.

 

 

 

 

2.

Lietuvos architektų rūmai

2023-11-22

G-2023-10144

3(13)

N(5)

 

Argumentai:

Pateikti 1-ajame pasiūlymo punkte.

Pasiūlymo tikslas:

Pateiktas 1-ajame pasiūlymo punkte.

Pasiūlymo esmė:

Pateikta 1-ajame pasiūlymo punkte.

Pasiūlymas:

Papildyti Projektą ir pakeisti Architektūros įstatymo 13 straipsnio 5 dalį ir išdėstyti taip:

„5. Šio straipsnio 4 dalyje nurodyti subjektai, vykdydami konkursus, privalo pagal Lietuvos Respublikos architektų rūmų nustatytą tvarką parengti konkurso sąlygas ir iki konkurso pradžios raštu jas suderinti su Lietuvos Respublikos architektų rūmais. Lietuvos Respublikos architektų rūmai konkurso sąlygas derina, jeigu jos suderintos su savivaldybės vyriausiuoju architektu ir neprieštarauja šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems konkursų rengimo tikslams ir architektūros kokybės siekiui, atsižvelgdami į šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytus architektūros kokybės kriterijus.“

Pritarti

Pasiūlymai:

1. Projekto 2, 3, 4, 5 ir 6 straipsnius atitinkamai laikyti 3, 4, 5, 6 ir 7 straipsniais.

2. Pakeisti Projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Šio straipsnio 4 dalyje nurodyti subjektai, vykdydami konkursus, privalo pagal Lietuvos Respublikos architektų rūmų nustatytą tvarką parengti konkurso sąlygas ir iki konkurso pradžios raštu jas suderinti su Lietuvos Respublikos architektų rūmais. Lietuvos Respublikos architektų rūmai konkurso sąlygas derina, jeigu jos suderintos su savivaldybės vyriausiuoju architektu ir neprieštarauja šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems konkursų rengimo tikslams ir architektūros kokybės siekiui, atsižvelgdami į šio įstatymo 11 straipsnyje nurodytus architektūros kokybės kriterijus.“

3. Projekto 4 straipsnio 2 dalį laikyti 3 dalimi.

3.

Lietuvos architektų rūmai

2023-11-22

G-2023-10144

6

(18)

2

(13)

 

 

Argumentai:

Architektūros įstatymo 18 straipsnio 13 dalyje įsimaišiusi korektūros klaida (perteklinė) nuostata, dėl Regioninės architektūros tarybos (RAT) narių apmokėjimo. Pažymime, kad narių apmokėjimo pagrindai yra reglamentuojami 18 straipsnio 14, 15 ir 17 dalimis ir 13 dalies pabaigoje įrašyta nuoroda nukreipia tik į vieną iš apmokėjimo pagrindų, t. y. gali būti daroma klaidinga išvada, kad prašymų nagrinėjimas finansuojamas tik 18 straipsnio 14 dalies pagrindu – valstybės lėšomis.

Pasiūlymo tikslas:

Užtikrinti nuoseklų įstatyminį reglamentavimą ir vienodą RAT posėdžių organizavimo tvarką ir sąlygas.

Pasiūlymo esmė:

Vadovaujantis to paties straipsnio 15 dalimi pašalinti perteklinį (klaidinantį) sakinį, kad RAT nariams apmokama tik valstybės lėšomis.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 6 straipsniu keičiamą Architektūros įstatymo 18 straipsnio 13 dalį ir išdėstyti taip:

„13. Regioninės architektūros tarybos posėdžiuose pagal šio straipsnio 3 dalies nuostatas rotacijos principu dalyvauja ir pasiūlymus regioninės architektūros tarybos bendrai išvadai parengti teikia ne daugiau kaip 13 tarybos narių. Tarybos nariams už darbą apmokama šio straipsnio 17 dalyje nurodyta tvarka.“

Pritarti

Pasiūlymai:

1. Patikslinti projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:

„13. Regioninės architektūros tarybos posėdžiuose pagal šio straipsnio 3 dalies nuostatas rotacijos principu dalyvauja ir pasiūlymus regioninės architektūros tarybos bendrai išvadai parengti teikia ne daugiau kaip 13 tarybos narių. Tarybos nariams už darbą apmokama šio straipsnio 17 dalyje nurodyta tvarka.“

 

2. Atsižvelgus į tai, kad siūloma pritarti pateiktiems siūlymams, pakeisti projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS

ARCHITEKTŪROS ĮSTATYMO NR. XIII-425

7, 10, 11, 13, 15, 17 IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys

Simonas Gentvilas

2023-11-24

 

3(13)

3(13)

N(8)

N(9)

 

Argumentai:

Siekiant aplinkos kokybės, statinių architektūros ir meno kūrinių dermės, siūloma, papildyti Architektūros įstatymo 13 straipsnį nauja 8 dalimi, numatant galimybę sukurti ar įsigyti meno kūrinius statiniuose, kuriems bus organizuojami konkursai. Tai atlieptų Europos Komisijos tarpdisciplininės iniciatyvos Naujasis europinis bauhauzas principus sujungti statybą, architektūra, urbanistiką ir meną, atspindint novatorišką požiūrį į gyvenimo būdą ir aplinkos kokybę. Siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, manytina, kad aplinkos ir architektūros kokybei pasiekti, architekto paslaugos turėtų būti tinkamai įvertintos, tai yra jos neturėtų būti perkamos už mažiausią kainą, kaip dažnai pasitaiko rinkoje. Atsižvelgus į tai, siūloma papildyti 13 straipsnį nauja 9 dalimi, kad architektų paslaugos turėtų būtų perkamos pagal ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą.

 

Pasiūlymo tikslas: Nustatyti, kad organizuojat konkursus įstatyme numatytais atvejais, būtų numatomos lėšos statiniuose meno kūriniams sukurti ir (ar) įsigyti. Ir kad, jeigu numatoma rengti statinio architektūrinę dalį, pasirenkamas statinio projektuotojas pateikęs ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą. 

 

Pasiūlymo esmė: Atsižvelgiant į pasiūlymo tikslus papildyti Architektūros įstatymo 13 straipsnį 8 ir 9 dalimis. 

Pasiūlymai:

1. Papildyti 13 straipsnį 8 dalimi:

„8. Jeigu statinio projektavimo paslaugoms pirkti rengiami šio straipsnio 1 dalyje nurodyti konkursai, numatomos lėšos šio statinio meno kūriniams sukurti ir (ar) įsigyti. Jeigu statinio statybai skiriamos valstybės biudžeto lėšos, numatoma ne mažiau kaip 1% lėšų nuo statinio statybos sąmatinės vertės meno kūrinių sukūrimui ir (ar) įsigijimui. 

 

2. Papildyti 13 straipsnį 9 dalimi: 

„9. Jeigu statinio projektavimo paslaugų pirkimo apimtyje numatoma rengti statinio architektūrinę dalį, pasirenkamas statinio projektuotojas, pateikęs ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą, kuris suprantamas taip, kaip tai apibrėžta Viešųjų pirkimų įstatyme.

Pritarti

 

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas pritarti Komiteto pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas ir suinteresuotų asmenų bei Seimo nario pateiktus pasiūlymus patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo / kito Seimo teisės akto projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja

Aistrida Latvėnė