PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO  

NUTARIMO

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

LAIKINOSIOS TYRIMO KOMISIJOS GALIMO NETEISĖTO INFORMACIJOS APIE ASMENIS RINKIMO IR PANAUDOJIMO, GALIMO NETEISĖTO POVEIKIO ŽVALGYBOS IR KITŲ TEISĖSAUGOS INSTITUCIJŲ VEIKLAI, GALIMO KIŠIMOSI Į 2019 METŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO RINKIMŲ PROCESĄ, GALIMOS NETEISĖTOS PARAMOS ŠIAI RINKIMŲ POLITINEI KAMPANIJAI, GALIMŲ PRANEŠĖJŲ TEISIŲ PAŽEIDIMŲ, GALIMOS NETEISĖTOS ĮTAKOS ĮVEDANT SANKCIJAS BALTARUSIJOS RESPUBLIKAI PARLAMENTINIAM TYRIMUI ATLIKTI IŠVADOS

PROJEKTO NR.  XIVP-3578

 

 

 

2024-04-25

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1

 

 

Argumentai:

Komisijos išvada, ypač į ateitį orientuotos jos rekomendacijos ir siūlymai, yra parengti Seimo sukurtai laikinajai komisijai peržengiant įgaliojimų ribas, dėl to išvada paliktina istorikų ar politologų, visuomenės vertinimui ateityje, tačiau, abejotina, ar turėtų būti Seimo patvirtinta teisės aktu, taip visam Seimui prisiimant už ją atsakomybę.

Keletas pavyzdžių komisijos išvados rekomendacijų/siūlymų dalyje:

11.5 punkto 4 papunktyje pateiktu siūlymu „Vyriausybei kompensuoti pranešėjui T. Gailiui jo patirtą turtinę ir neturtinę žalą.“ Komisija uzurpavo prokuratūros ir, be abejo, teismų teisę vertinti pranešėjui padarytos ar nepadarytos žalos faktą ir Vyriausybei formuluoja iš esmės neįgyvendinamą užduotį kompensuoti pranešėjo patirtą žalą, nes Vyriausybė neturės teisės aktų, kurie jai leistų įgyvendinti tokį Seimo komisijos sprendimą.

11.2 punkto 1 papunktyje siūloma žvalgybos kontrolieriui pavesti kriminalinės žvalgybos priežiūrą, o to paties 5 papunktyje – iš viso naikinti kriminalinę žvalgybą, ją integruojant į pagal baudžiamojo proceso normas veikiančias institucijas. Taigi, komisija pateikia vienas kitam prieštaraujančius siūlymus, kurių įgyvendinimas vien dėl to neįmanomas.

11.6 punkte „Komisija, nustačiusi VSD veikloje asmens duomenų tvarkymo principų, saugumo ir tvarkymo reikalavimų pažeidimus, siūlo Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai pagal kompetenciją pateikti Seimui siūlymus dėl duomenų tvarkymo, kurį atlieka VSD ir STT nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, teisėtumo ir jų apsaugos.“ Komisija iš esmės pripažįsta vykdžiusi Žvalgybos kontrolieriui priskirtas funkcijas duomenų apsaugos srityje, taigi, viršijusi jai suteiktus įgaliojimus.

11.7 punktu apeidama imperatyvius teisės aktų reikalavimus komisija teikia siūlymą specialiosioms tarnyboms su jos tyrimu susijusią medžiagą saugoti kitokiais, nei įstatyme numatyta, terminais. Kitaip tariant, Komisija specialiosioms tarnyboms nurodo nepaisyti šiuo metu Lietuvos Respublikoje galiojančių teisės aktų.  

11.8 punktu komisija uzurpavo Konstitucinio Teismo funkcijas, konstatuodama, kad „Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda savo veiksmais (neveikimu) pažeidė priesaikos nuostatas“ 

Dėl to siūlytina atsisakyti 1 Nutarimo straipsnio.

Pasiūlymas:

Išbraukti Nutarimo 1 straipsnį, o 2 straipsnį laikyti 1 straipsniu:

 „1 straipsnis.

Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos atlikto parlamentinio tyrimo dėl galimo neteisėto informacijos apie asmenis rinkimo ir panaudojimo, galimo neteisėto poveikio žvalgybos ir kitų teisėsaugos institucijų veiklai, galimo kišimosi į 2019 metų Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų procesą, galimos neteisėtos paramos šiai rinkimų politinei kampanijai, galimų pranešėjų teisių pažeidimų, galimos neteisėtos įtakos įvedant sankcijas Baltarusijos Respublikai išvadai (pridedama).“

 

 

 

Teikia

Seimo nariai

Agnė Širinskienė