{"HashCode":-703152319,"Height":595.0,"Width":841.0,"Placement":"Header","Index":"FirstPage","Section":1,"Top":0.0,"Left":0.0}

 

 


LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GAMTINIŲ DUJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1973 2 IR 46 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-1737

 

2022-06-22   Nr. 108-P-30

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo:  Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas,  Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Arvydas Nekrošius, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Inga Žilienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-31

2

1

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

1.    Projekto 2 straipsniu siūloma papildyti įstatymo 46 straipsnį 31 dalimi ir joje nustatyti, kad SGD terminalo operatorius negali SGD terminalo pajėgumų ar jų dalies paskirstyti ir (ar) naudoti suskystintoms gamtinėms dujoms tiekti iš valstybių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir nacionalinio saugumo interesų užtikrinimui, taip pat iš tiekimo įmonių, kurios kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui. Atkreipiame dėmesį, kad Nacionalinio saugumo strategijoje nurodomos valstybės, keliančios grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui, tačiau nenurodomos jokios įmonės, kurios būtų vertinamos, kaip keliančios grėsmę nacionaliniam saugumui. Todėl, vadovaujantis teisinio aiškumo principu, įstatymo projektas turėtų būti patikslintas, nurodant kokio dokumento, ar kokios institucijos sprendimo pagrindu tam tikros įmonės galėtų būti laikomos keliančiomis grėsmę nacionaliniam saugumui.

            Kartu atkreiptinas dėmesys, kad Nacionalinio saugumo strategija, kaip valstybės strateginis dokumentas, įtvirtinantis svarbiausių saugios valstybės raidą apibrėžiančių nuostatų visumą, nubrėžia gaires teisės aktus priimančioms valstybės institucijoms, kurios nustato konkrečias strategijos įgyvendinimo priemones. Pavyzdžiui, Viešųjų pirkimų įstatymo 92 straipsnio 14 dalyje Lietuvos Respublikos Vyriausybei, atsižvelgiant į Nacionalinio saugumo strategijoje nurodytas grėsmes, pavesta patvirtinti valstybių ar teritorijų, kurių tiekėjai, jų subtiekėjai, ūkio subjektai, kurių pajėgumais remiamasi, gamintojai, techninės ar programinės įrangos priežiūrą ir palaikymą vykdantys asmenys ar juos kontroliuojantys asmenys nelaikomi patikimais, sąrašą (patvirtintas Vyriausybės 2022 m. kovo 30 d. nutarimu Nr. 280). Siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, svarstytina, ar nebūtų tikslinga papildyti Gamtinių dujų įstatymo 5 straipsnį nuostata, nustatančia Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos pareigą patvirtinti sąrašą valstybių ir tiekimo įmonių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai koreguotinos ir projektu siūlomos 46 straipsnio 31 ir 32 dalių nuostatos.

Pritarti iš dalies

Įvertinant Teisės departamento pastabą, siūlome patikslinti projekto 2 straipsnio 1 dalį, kuria  siūloma papildyti įstatymo 46 straipsnį 31 dalimi.

Komiteto pasiūlymas:

Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„31. SGD terminalo operatorius negali SGD terminalo pajėgumų ar jų dalies paskirstyti ir (ar) naudoti suskystintoms gamtinėms dujoms tiekti iš valstybių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir nacionalinio saugumo interesų užtikrinimui, taip pat iš tiekimo įmonių, kurios kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui.“

 

Nacionalinio saugumo strategijoje nurodomos valstybės, keliančios grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui, tarp jų ir Rusijos Federacija.

Pažymėtina, kad įstatymo projekto parengimą paskatino būtent Rusijos Federacijos pradėta karinė invazija į Ukrainą bei vykdoma agresyvi ir neprognozuojama energetikos politika.

Pažymėtina, kad nauja teisinė norma, t.y.  draudimas tiekti dujas, būtų nustatomas Gamtinių dujų įstatymu.

Atsižvelgiant į šias aplinkybes, Įstatymo projektu siūlomų 46 straipsnio 31 ir 32 dalių nuostatose esanti nuoroda  į Nacionalinio saugumo strategiją, kurioje yra nurodyta Rusijos Federacija kaip kelianti grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui, yra pakankama Įstatymo projekto tikslams pasiekti ir papildomas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos tvirtinamas sąrašas valstybių ir tiekimo įmonių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui būtų neproporcingas ir pridėtinės vertės nesukurtų.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-31

 

 

 

2.     Atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo 10 straipsnį, pagal kurį gamtinių dujų sistemos naudotojai teisę naudotis SGD terminalo infrastruktūra įgyvendina sutarčių su SGD terminalo operatoriumi pagrindu, ir į  Gamtinių dujų įstatymo 14 straipsnio 1 dalį, pagal kurią gamtinių dujų įmonių santykiai su vartotojais ir sistemos naudotojais grindžiami sutartimis, siūlytume projektą papildyti įstatymo įgyvendinimo nuostatomis dėl projektu siūlomų nuostatų taikymo iki įstatymo įsigaliojimo sudarytoms sutartims su perdavimo sistemos ar suskystintų gamtinių dujų terminalo naudotojais.

 

Nepritarti

Teisės departamento pastaboje minimos sutartys suteikia teisę pasinaudoti SGD terminalo ar gamtinių dujų perdavimo infrastruktūra. Sutartims, sudarytoms iki įstatymo įsigaliojimo, galioja bendra taisyklė - jei  taikymo išlygos nenumatytos sutartyse, sudarytose  iki įstatymo įsigaliojimo, įstatymo nuostatos taikomos visa apimtimi visoms sutartims. Galiojančios sutartys turi atitikti įstatymų nuostatas. Kaip nurodoma projekto aiškinamajame rašte, nuo 2022 metų balandžio pradžios, gamtinės dujos iš Rusijos į Lietuvą nebetiekiamos, t.y. esamomis sutartimis dėl pasinaudojimo SGD terminalo ar gamtinių dujų perdavimo infrastruktūra nebėra naudojamasi dujų iš Rusijos tiekimui.

Atsižvelgiant į tai, įstatymo projekte numatytiems draudimams įgyvendinti papildomos įstatymo įgyvendinamosios nuostatos sutartims sudarytoms su perdavimo sistemos ar suskystintų gamtinių dujų terminalo naudotojais yra neaktualios.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-31

4

2

 

3.    Atkreiptinas dėmesys, kad Gamtinių dujų įstatymo 52 straipsnio 1 dalyje pateiktas išsamus sąrašas atvejų, kai gamtinių dujų įmonės, pateikdamos argumentuotus motyvus, gali atsisakyti suteikti teisę naudotis sistema. Svarstytinas projektu siūlomų įstatymo nuostatų santykis su nurodytomis galiojančio įstatymo nuostatomis.

Pritarti

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą, siūlome papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį 2 dalimi.

Komiteto pasiūlymas

Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį 2 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„2. Papildyti 52 straipsnio 1 dalį 4 punktu:

4) įgyvendina šio įstatymo 46 straipsnio 31 ir 32 dalyse nustatytus draudimus.“

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: -

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: -

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai Dainius Kreivys ir

Kazys Starkevičius,

2022-06-08

4

1

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad rusiškos dujos nebeimportuojamos, SGD terminalas, dujotiekių jungtis su Lenkijos Respublika (GIPL),  gamtinių dujų saugykla Latvijoje tapo pagrindiniais dujų apsirūpinimo šaltiniais Lietuvai ir kitoms Baltijos šalims. Dėl padidėjusio SGD importo poreikio Suomijoje ir Estijoje pradėtas vystyti naujo SGD terminalo projektas.

Dėl geopolitinių aplinkybių ir rusiškos kilmės dujų šaltinio atsisakymo regione, dujų rinkose susiklostė netradicinė situacija, kas lemia, kad SGD terminalo pajėgumų poreikis ženkliai išaugo dėl Baltijos šalyse veikiančių gamtinių dujų tiekėjų pageidaujamų užsakyti SGD terminalo pajėgumų, o esama SGD terminalo pajėgumų suteikimo sistema nesuteikia galimybės užtikrinti, kad Lietuvos vartotojams bus suteiktas reikiamas pajėgumų kiekis.

SGD terminalo infrastruktūros Lietuvoje pagrindinis tikslas yra užsitikrinti kertinius nacionalinio ir energetinio saugumo tikslus, suteikiant galimybes užtikrinti tiek alternatyvius gamtinių dujų tiekimo Lietuvoje būdus tiek ir Lietuvos vartotojų gamtinių dujų poreikį, taip didinant gamtinių dujų tiekimo saugumą ir patikimumą Lietuvos vartotojams. Dėl šios priežasties SGD terminalo infrastruktūra pripažįstama kaip nacionaliniam saugumui užtikrinti strateginę reikšmę turinti infrastruktūra, o SGD operatorius AB „Klaipėdos nafta“ – kaip nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbi įmonė. SGD terminalo infrastruktūros Lietuvoje išlaikymo sąnaudas iki šiol prisiėmė Lietuvos vartotojai per gamtinių dujų tiekimo saugumo papildomą dedamąją prie gamtinių dujų perdavimo kainos.

Dėl šių priežasčių siūloma Gamtinių dujų įstatymą papildyti nauju principu, kad skirstant SGD terminalo pajėgumus būtų vertinamas ir nacionalinio saugumo bei gamtinių dujų tiekimo saugumo užtikrinimo aspektas. Tokiu būdu būtų sudarytos sąlygos užtikrinti Lietuvos nacionalinio ir energetinio saugumo interesus ir skirstant SGD terminalo pajėgumus atsižvelgti į Lietuvos vartotojų poreikius. Atitinkamai siūloma Gamtinių dujų įstatymo 52 straipsnį papildyti nauju punktu, kuriuo suteikiama galimybė gamtinių dujų įmonėms atsisakyti suteikti teisę naudotis sistema, jei tai keltų grėsmę Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesams ir Vyriausybės nustatytų gamtinių dujų tiekimo saugumo užtikrinimo priemonių įgyvendinimui.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą 3 straipsniu:

„3 straipsnis. 52 straipsnio pakeitimas

Papildyti 52 straipsnio 1 dalį 3 punktu:

„3) teisės naudotis sistema suteikimas keltų grėsmę Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesams ir Vyriausybės nustatytų gamtinių dujų tiekimo saugumo užtikrinimo priemonių įgyvendinimui.“

Pritarti

Atsižvelgiant į Ekonomikos komiteto pasiūlymą dėl Teisės departamento pastabos  Nr. 3, siūlome papildyti įstatymo projektą 4 straipsniu.

Komiteto pasiūlymas

Papildyti Įstatymo projektą 4 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. 52 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 52 straipsnio 1 dalį 3 punktu:

3) teisės naudotis sistema suteikimas keltų grėsmę Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesams ir Vyriausybės nustatytų gamtinių dujų tiekimo saugumo užtikrinimo priemonių įgyvendinimui;“.

2. Papildyti 52 straipsnio 1 dalį 4 punktu:

4) įgyvendina šio įstatymo 46 straipsnio 31 ir 32 dalyse nustatytus draudimus.

 

2.

Seimo nariai Dainius Kreivys ir

Kazys Starkevičius,

2022-06-14

3,

5

 

 

Argumentai:

2021 m. lapkričio 4 d. buvo priimti Gamtinių dujų įstatymo pakeitimai (Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo Nr. VIII-1973 5, 9, 45, 46, 47 ir 57 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-603), kuriais ekonominių sumetimų pagrindu be kita ko buvo atsisakyta privalomo reikalavimo gamtinių dujų tiekimo įmonėms kaupti gamtinių dujų atsargas buitiniams gamtinių dujų vartotojams.

Pažymėtina, kad dėl Rusijos Federacijos pradėtos karinės invazijos į Ukrainą iš esmės pasikeitė tiek geopolitinė, tiek gamtinių dujų tiekimo saugumo situacija. Svarbu pažymėti, kad Europos Sąjungos institucijose pastaruoju metu apsvarstyti ir netrukus bus priimti Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2017/1938 dėl dujų tiekimo saugumo užtikrinimo priemonių pakeitimai, kuriais reglamentas papildomas naujomis nuostatomis dėl Europos Sąjungos dujų saugyklų užpildymo tikslų, o dujų atsargų kaupimas buitiniams vartotojams numatomas kaip viena iš svarbių priemonių gamtinių dujų tiekimo saugumo situacijai gerinti.

Atkreiptinas dėmesys, kad po minėtų Gamtinių dujų įstatymo pakeitimų, gamtinių dujų įmonės išlaikė ir šiuo metu saugo gamtinių dujų atsargas buitiniams vartotojams.

Atsižvelgiant į šias priežastis ir būtinybę užtikrinti pažeidžiamiausios gamtinių dujų vartotojų grupės – buitinių vartotojų – interesų apsaugą ir nenutrūkstamą gamtinių dujų tiekimą, teikiamas pasiūlymas grįžti prie buvusio teisinio reguliavimo, nustatant privalomą gamtinių dujų atsargų kaupimą buitiniams vartotojams.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą 3 ir 4 straipsniais:

 

3 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 47 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Įgyvendindamos šio straipsnio 1 dalyje nustatytą reikalavimą, tiekimo įmonės visų pirma turi naudoti gamtinių dujų rinkos priemones, taip pat turi teisę kaupti gamtinių dujų atsargas pažeidžiamiems vartotojams, kurios gali būti panaudojamos tik laikantis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytos tvarkos. Gamtinių dujų atsargas buitiniams vartotojams tiekimo įmonės kaupti privalo. Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, atsižvelgdama į buitinių vartotojų gamtinių dujų suvartojimą Reglamento (ES) Nr. 2017/1938 6 straipsnio 1 dalyje nustatytais atvejais, nustato gamtinių dujų tiekėjams privalomą sukaupti gamtinių dujų kiekį buitiniams vartotojams ir šio kiekio sukaupimo terminus.“

4 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas

Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Valstybinė energetikos reguliavimo taryba iki 2022 m. rugsėjo 1 d. priima šio įstatymo 3 straipsnio įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

Pritarti

Komiteto pasiūlymai

1. Papildyti Įstatymo projektą 3 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 47 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Įgyvendindamos šio straipsnio 1 dalyje nustatytą reikalavimą, tiekimo įmonės visų pirma turi naudoti gamtinių dujų rinkos priemones, taip pat turi teisę kaupti gamtinių dujų atsargas pažeidžiamiems vartotojams, kurios gali būti panaudojamos tik laikantis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytos tvarkos. Tiekimo įmonės privalo kaupti gamtinių dujų atsargas buitiniams vartotojams. Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, atsižvelgdama į buitinių vartotojų gamtinių dujų suvartojimą Reglamento (ES) Nr. 2017/1938 6 straipsnio 1 dalyje nustatytais atvejais, nustato gamtinių dujų tiekėjams privalomą sukaupti gamtinių dujų kiekį buitiniams vartotojams ir šio kiekio sukaupimo terminus.“

 

2. Papildyti Įstatymo projektą 5 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

5 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas

Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Valstybinė energetikos reguliavimo taryba iki 2022 m. rugsėjo 1 d. priima šio įstatymo 3 straipsnio įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

3. Pakeisti Įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo Nr. VIII-1973 2, 46, 47 ir 52 straipsnių pakeitimo įstatymas“

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:-

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-1737 (2) ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas,

 2022-06-22

2

2

 

Argumentai:

 Kaip nurodoma Įstatymo projekto aiškinamajame rašte, atsižvelgiant į Rusijos vykdomą nepatikimą ir neprognozuojamą energetinių išteklių tiekimo politiką, Įstatymo projektu siekiama atsisakyti dujų tiekimo Lietuvos vartotojams iš valstybių, kurios kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui. Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje numatytas įpareigojimas perdavimo sistemos operatoriui nesuteikti teisės naudotis perdavimo sistema dujų iš Rusijos tiekimui, tačiau jos gali būti patiektos ir naudojantis gamtinių dujų skirstymo sistema. Atitinkamai, siekiant įgyvendinti įstatymo projektu siekiamus tikslus, siūloma pakoreguoti Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Papildyti 46 straipsnį 32 dalimi:

„32. Perdavimo sistemos operatorius ir skirstymo sistemos operatorius negali šios šių sistemos sistemų naudotojams suteikti teisės naudotis perdavimo sistema ir skirstymo sistema tiekti gamtines dujas į (per) Lietuvos Respublikos teritoriją tiesiogiai iš valstybių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir nacionalinio saugumo interesų užtikrinimui. Šis reikalavimas nėra taikomas gamtinių dujų tranzitui į Rusijos Federacijos Kaliningrado sritį.“

Pritarti

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai:  Kazys Starkevičius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: - .

            PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius                

 

 

 

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė