PASIŪLYMAI

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAKUOČIŲ IR PAKUOČIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. IX-517  5 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIIIP-3756

2019 -12-17

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

str.

str. d.

p

1.

1

1

 

Argumentai:

Įvertinus tai, kad Lietuvoje pakuočių deklaravimo ir sutvarkymo sistema neatitinka realybės, o deklaruotas plastikinių pakuočių perdirbimo skaičius siekia 74 proc., kas iš principo negali būti tiesa, nes virš 60% į rinką tiekiamų pakuočių savo medžiagine kilme yra kombinuotos (neperdirbamos). Atsižvelgiant į faktą, kad šiuo metu gamintojai ir importuotojai turi teisę ženklinti pakuotes neteisingai (ženklinama pagal dominuojančia medžiagą, o tai leidžia paženklinti ir neperdirbamas daugiasluoksnes pakuotes bei neteisingą informaciją teikti į GPAIS sistemą), o patekusios pas vartotoją tokios pakuotės iškeliauja į sąvartyną ar deginimą, nes yra neperdirbamos.

Siekiant užtikrinti teisingą pakuočių apskaitą ir pateikti perdirbėjui teisingą informaciją apie galimybę perdirbti pakuotę, siūloma  pakuotes ženklinti ne pagal dominuojančią vieną medžiagą, o pagal realias kilmės medžiagas. Taip atsiras realios rinkos kontrolės galimybė, kuri leis įvesti ir adekvatų pakuočių sutvarkymo mokestį – jei pakuotės šalinamos sąvartynuose arba sudeginamos – toks tvarkymo būdas turėtų būti apmokamas labiau, nes tai nėra patys palankiausi ir aplinkosauginiu atžvilgiu teisingiausi tvarkymo būdai.  Teisingas pakuočių ženklinimas leistų sukurti tinkamą sistemą, kuri registruotų realius pakuočių srautus, realius perdirbėjus,  parodytų kokias medžiagas jie perdirba, kur pakuotės nukeliauja. Užtikrinta rinkos kontrolės funkcija parodytų tikrąją pakuočių atliekų ir jų pardirbimo situaciją, į rinką išleidžiamų pakuočių sutvarkymo kaštus - taip skatintų gamintojus ar importuotojus naudoti mažiau taršias ar perdirbamas pakuotes.

Siūlomas kompromisinis sprendimas tarp visuotinės prievolės ženklinti pakuotes pagal jų prigimtį ir pasiūlymo padaryti šį ženklinimą tik pasirinktinu ir nurodant dominuojančią  medžiagą, taip leidžiant neperdirbamas pakuotes deklaruoti kaip perdirbamas. Nepaženklintos pakuotės GPAIS sistemoje privalėtų būti deklaruojamos kaip neperdirbamos.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1.Pakuotės, deklaruojamos Vieningoje gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS) kaip perdirbamos pakuotės, kad jas būtų galima identifikuoti ir klasifikuotigali turi būti ženklinamos, nurodant pakuotėms pagaminti naudotų medžiagų rūšis prigimtį ir tinkamiausią pakuočių atliekų tvarkymo būdą, kad jas būtų galima identifikuoti ir klasifikuoti.  Jei pakuotės nepaženklinamos nurodant joms pagaminti naudotų medžiagų prigimtį, jos laikomos neperdirbamomis ir GPAIS sistemoje turi būti deklaruojamos kaip neperdirbamos. Pakuočių ženklinimo tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.

2.

2

1

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2019 m. lapkričio 1 d. 2020 m. gegužės 1 d.

3.

2

2

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija iki 2019 m. spalio 31 d.  2020 m. balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

 

 

Teikia

Seimo nariai

Virginija Vingrienė

Gediminas Vasiliauskas  

Simonas Gentvilas (atšaukė parašą 2021-01-21)