LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS GYNYBOS FONDO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-06-19 Nr. XIVP-3876(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Atsižvelgiant į 2024 m. kovo 1 d. įsigaliojusio nauja redakcija išdėstyto Biudžeto sandaros įstatymo nuostatas („atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą“ pakeistas į „tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymą“), projekto 3 straipsnio 3 dalyje vietoj nuorodos „tų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu“ reiktų teikti nuorodą „Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektu“.

2.         Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte vietoj formuluotės „šios dalies sumažinimas“ vartoti formuluotę „šioje dalyje nurodytas sumažinimas“. Be to, vietoj formuluotės „Lietuvos Respublikos biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą“ rašytina formuluotė „Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą“.

3.         Projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 ir 9 punkte yra pateiktos analogiškos nuostatos (skiriasi tik įvardinta suma), o šio straipsnio 8 dalyje yra numatyta, kad „Šio straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos tik 2025 metais“. Vertinant siūlomą reguliavimą lieka neaišku, ar  2025 metams į Fondą siūloma skirti lėšas pagal abu punktus (iš viso 85 milijonus eurų, ar vis dėlto, tik pagal 9 punktą, t. y. 60 milijonų eurų). Jeigu siūloma nustatyti, kad 2025 metams lėšos į Fondą būtų skiriamos pagal 4 straipsnio 1 dalies 9 punktą, o 2026 ir vėlesniems metams pagal 4 straipsnio 1 dalies 8 punktą,  siūlytina projekto 8 straipsnyje tiesiog numatyti vėlesnį 4 straipsnio 1 dalies 8 punkto įsigaliojimą (vietoj dabartinio projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punkto, kuris turėtų būti pernumeruotas kaip 8 punktu), o šio straipsnio 8 dalies atsisakyti. Jeigu siekiama nustatyti, kad 2025 metams į Fondą vis dėlto būtų skiriami iš viso 85 milijonai eurų, šią sumą siūlytina aiškiai ir įvardinti 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte, o projekto 8 straipsnyje išdėstyti naują projekto 8 straipsnio 1 dalies 8 punkto redakciją, kurioje būtų numatytas tik 25 milijonų eurų sumos kasmetinis skyrimas, nustatant tokios redakcijos įsigaliojimą ir taikymą nuo 2026 metų. Jeigu būtų atsižvelgta į pastabą, atitinkamai koreguotina projekto 4 straipsnio 3 dalyje ir 8 straipsnio 7 dalyje esančios nuorodos į mūsų siūlomus koreguoti projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 ir 9 punktus. Jeigu nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, projekto 4 straipsnio 8 dalį, kurioje nustatoma speciali vienos įstatymo nuostatos taikymo sąlyga ir kuri yra ne šio straipsnio reguliavimo dalykas, siūlytina dėstyti projekto 8 straipsnyje, reglamentuojančiame įstatymo įsigaliojimą, įgyvendinimą bei taikymą arba ją išdėstyti projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punkte.

4.         Siekiant įstatymo nuostatų dėstymo nuoseklumo ir sistemiškumo, siūlytina projekto 5 straipsnio 6 ir 8 dalis apjungti, tiesiog nustatant, kad šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos programos įgyvendinimui savivaldybėse (žodžių „kiekvienais metais“ atsisakant kaip perteklinių, o žodžių „bet ne ilgiau, negu bus įgyvendintas šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytas tikslas“ atsisakant ir kaip ne šio straipsnio reguliavimo dalyko (tai yra įstatymo taikymą nustatanti norma), ir kaip nederančių su projekto 8 straipsnio 8 dalimi, kurioje nuostatos taikymas (galiojimas) siejamas su konkrečia data, o ne su tikslų įgyvendinimo aplinkybe. Taip pat pažymėtina, kad formuluotė „lėšos skiriamos programos įgyvendinimui savivaldybėse“ nėra aiški, nes formaliai vertinant visos Fondo lėšomis finansuojamos itin skubių prioritetinių valstybės gynybinių pajėgumų ir civilinės saugos stiprinimo poreikių užtikrinimo priemonės, kuriomis siekiama šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytų tikslų, yra įgyvendinamos savivaldybėse (nes visa Lietuvos Respublikos teritorija yra suskirstyta į savivaldybes, todėl bet kokia Fondo lėšomis finansuojama priemonė bus įgyvendinama kažkurioje savivaldybėje). Galbūt turima omenyje, kad šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos programos įgyvendinimui savivaldybėse būtent pagal savivaldybių institucijų ir įstaigų (kaip vienų iš krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos subjektų) patvirtintas priemones, arba tai, kad šios lėšos pervedamos savivaldybėms Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nurodytą programai, skirtai civilinės saugos stiprinimui ir plėtrai užtikrinti, įgyvendinti jų pačių nusistatyta tvarka.

5.         Vertinant projekto 8 straipsnio 8 dalį, kuria siūloma nustatyti, kad šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punktas galioja iki 2030 m. gruodžio 31 d., neaišku, kodėl projekte pasirinktas skirtingas 4 straipsnio 1 dalies 8 ir 9 punktų laikiną taikymą nustatantis reguliavimas. Vienos nuostatos laikinumas numatomas nustatant jos laikiną taikymą, o kitos – nustatant jos laikiną galiojimą. Siekiant teisės akto nuostatų nuoseklumo, siūlome šį reguliavimą suvienodinti.

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (0 5)  209 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5)  209 6164, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (0 5)  209 6356, el. p. [email protected]