LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS KANCELIARIJOS

EKONOMIKOS POLITIKOS GRUPĖ

 

PAŽYMA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MEDŽIOKLĖS ĮSTATYMO NR. IX-966

5 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO  nr. xiiip-4819, LIETUVOS RESPUBLIKOS MEDŽIOKLĖS ĮSTATYMO NR. IX-966 5 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO 51 STRAIPSNIU ĮSTATYMO  nr. xiiip-4823, LIETUVOS RESPUBLIKOS MEDŽIOKLĖS ĮSTATYMO NR. IX-966 PAPILDYMO 51 STRAIPSNIU ĮSTATYMO  nR. XIIIP-4825 ir Lietuvos Respublikos gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo Nr. VIII-500 3 straipsnio pakeitimo įstatymo  Nr. XIIIP-4845 PROJEKTŲ

(toliau – projektas)

(TAP NR. 20-1920) (TAIS NR. 20-11099(2))

          Nr.

Vilnius

1. Projekto rengėja – Aplinkos ministerija.

 

2. Projekto tikslas – pateikti Seimui Vyriausybės išvadą dėl Seimo narių pateiktų 4 įstatymų projektų. Siūloma nepritarti  šiems įstatymų projektams:

·         Medžioklės įstatymo Nr. IX-966 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4819 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-4819), kurį pateikė Seimo nariai Aistė Gedvilienė, Mykolas Majauskas, Simonas Gentvilas, Aušrinė Armonaitė, Rasa Budbergytė. Įstatymo projektu Nr. XIIIP-4819 siekiama užtikrinti, kad medžioklė Lietuvos Respublikos teritorijoje būtų vykdoma laikantis Medžioklės įstatyme nurodytų etiškumo, racionalumo, gyvūnų apsaugos, saugumo ir sėkmės kriterijų, įskaitant draudimą vykdyti medžioklę tam prieštaraujančiais būdais ir/ar įrankiais (įskaitant medžioklę automatiniais ginklais, lankais, arbaletais, kitais templiniais ginklais ir/ar įrankiais, kurių naudojimas pažeidžia šiuos nuostatus);

·         Medžioklės įstatymo Nr. IX-966 5 straipsnio pakeitimo ir papildymo 51 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIIP-4823 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-4823), kurį pateikė Seimo nariai Arvydas Nekrošius, Agnė Širinskienė.  Įstatymo projektu Nr. XIIIP-4823 siūloma nustatyti, kad medžioklėje leidžiamų naudoti įrankių baigtinis sąrašas būtų tvirtinamas ne vienasmeniškai priimamomis Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisyklėmis (toliau – Medžioklės taisyklės), bet įstatymu, laikantis maksimalių skaidrumo ir viešumo standartų;

·         Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo Nr. VIII-500 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4845 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-4845), kurį pateikė Seimo nariai Arvydas Nekrošius, Agnė Širinskienė, Mykolas Majauskas, įvertinus Seimo Teisės departamento pastabas projektui XIIIP-4823 (projektas užregistruotas kaip Įstatymo projekto XIIIP-4823 lydintysis teisės aktas).  Įstatymo projektu Nr. XIIIP-4845 siūlomas pakeitimas, kurį priėmus aplinkos ministras neturėtų teisės tvirtinti leidžiamų naudoti medžioklėje įrankių sąrašo (sąrašas būtų tvirtinamas Seimo priimtu įstatymu;

·         Medžioklės įstatymo Nr. IX-966 papildymo 51 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIIP-4825 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-4825), kurį pateikė Seimo narė Virginija Vingrienė.  Įstatymo projektas Nr. XIIIP-4825 siūloma nustatyti, kad medžioklėje draudžiami naudoti įrankiai bei priemonės būtų tvirtinami ne vienasmeniškai priimamomis Medžioklės taisyklėmis, bet ir įstatymu.

 

3. Dabartinė situacija:

·            Svarbiausi medžioklės, kaip ūkinės veiklos, ribojimai ir draudimai nustatyti Medžioklės įstatyme (nustatyti reikalavimai asmenims, kuriems gali būti suteikiama teisė medžioti ir išduodamas medžiotojo bilietas, reglamentuota leidimo naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius tam tikrame medžioklės plotų vienete (toliau – leidimas) išdavimo tvarka, nustatytos teritorijos, kuriose medžioti draudžiama ir kt.);

·            Medžioklės įstatyme numatyta, kad Aplinkos ministerija tvirtina Medžioklės taisykles, kuriose nustato  draudžiamus ir leidžiamus naudoti įrankius. Medžioklės taisyklėse nustatyti medžiojant leidžiami naudoti įrankiai (pavyzdžiui, ilgieji graižtviniai ir lygiavamzdžiai ginklai su optiniais taikikliais ar be jų, B ir C kategorijų trumpieji šaunamieji ginklai, tinklai, graibštai, gaudyklėsir kt.) ir priemonės (iškamšos, peiliai, medžiokliniai šunys ir kt.) ir draudžiami naudoti įrankiai (pavyzdžiui, automatiniai šaunamieji ginklai, kilpos gyvūnams gaudyti);

·            Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatyme nustatyta, kad Aplinkos ministerija tvirtina Medžioklės taisykles, kuriose nustato medžiojamųjų gyvūnų rūšių sąrašą ir šių gyvūnų medžioklės terminus, draudžiamus ir leidžiamus medžioklės būdus ir jų taikymo terminus, draudžiamus ir leidžiamus naudoti įrankius bei kitus medžioklės reikalavimus.

 

4. Projekto esmė:

·         Nepritarti Įstatymo projektui Nr. XIIIP-4819 dėl šių priežasčių:

-             Įstatymo projekte Nr. XIIIP-4819 siūloma Aplinkos ministerijai užtikrinti, kad medžioklė Lietuvos Respublikos teritorijoje būtų vykdoma laikantis Lietuvos Respublikos medžioklės įstatyme nurodytų etiškumo, racionalumo, gyvūnų apsaugos, saugumo ir sėkmės kriterijų, įskaitant draudimą vykdyti medžioklę tam prieštaraujančiais būdais ir (ar) įrankiais, tačiau tokių kriterijų turinys neatskleistas, todėl siūlomas teisinis reguliavimas neatitiktų Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme nustatyto teisėkūros aiškumo principo (teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus, nedviprasmiškas ir kad nesudarytų sąlygų skirtingai interpretuoti įstatymo nuostatų). Be to, Įstatymo projekte Nr. XIIIP-4819 siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas, numatantis Aplinkos ministerijai kontrolės  funkcijas, nesuderinamas su Vyriausybės įstatymo ir Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo nuostatomis (Aplinkos ministerija formuoja valstybės politiką, aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdo Aplinkos apsaugos departamentas).

-             Medžioklės taisyklėse numatytu teisiniu reguliavimu įgyvendinamos direktyvos 92/43/EEB dėl natūralių buveinių ir laukinės faunos bei floros apsaugos ir direktyvos 2009/147/EB dėl laukinių paukščių apsaugos bei Europos laukinės gamtos ir gamtinės aplinkos apsaugos (Berno) konvencijos (toliau – Berno konvencija) nuostatos dėl draudžiamų medžioklės būdų bei draudžiamų medžioklėje naudoti įrankių ir priemonių – draudžiamų naudoti medžioklės įrankių sąrašas sudarytas įgyvendinant įsipareigojimą uždrausti neatrankinius medžioklės būdus, įrankius ir priemones, dėl kurių naudojimo laukinių gyvūnų ir paukščių populiacijos gali išnykti vietiniu mastu arba būti labai trikdomos. Į Medžioklės įstatymą įtraukus naujus ir neapibrėžtus kriterijus, pavyzdžiui, sėkmės, nacionalinis teisinis reguliavimas būtų nebesuderintas su minėtuose tarptautiniuose ir Europos Sąjungos teisės aktuose įtvirtintais tikslais ir principais.

·         Nepritarti Įstatymo projektui Nr. XIIIP-4823 ir  jį lydinčiam Įstatymo projektui Nr. XIIIP -4845 dėl šių priežasčių:

-          Svarbiausi medžioklės, kaip ūkinės veiklos, ribojimai ir draudimai jau yra nustatyti Medžioklės įstatyme (nustatyti reikalavimai asmenims, kuriems gali būti suteikiama teisė medžioti ir išduodamas medžiotojo bilietas, reglamentuota leidimo naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius tam tikrame medžioklės plotų vienete išdavimo tvarka, nustatytos teritorijos, kuriose medžioti draudžiama ir kt.). Nustatant medžioklėje draudžiamus ir leidžiamus naudoti įrankius ar kitus reikalavimus medžioklei, pavyzdžiui, medžioklės būdus ar terminus, asmeniui suteikta teisė vykdyti ūkinę veiklą – medžioti – nėra uždraudžiama ar iš esmės apribojama (teisė medžioti išlieka, medžiotojo bilieto ar leidimo galiojimas nesustabdomas). Dėl nurodytų priežasčių medžioklėje draudžiamų ir leidžiamų naudoti įrankių nustatymas nelaikytinas medžioklės, kaip ūkinės veiklos, ribojimu ar draudimu, kuriuo daromas esminis poveikis medžioklei, kaip ūkinei veiklai, ir kurį būtina įtvirtinti Medžioklės įstatyme.

-          Pritarus Įstatymo projektui Nr. XIIIP-4823 ir jį lydinčiam Įstatymo projektui Nr. XIIIP-4845, medžioklėje draudžiamų naudoti įrankių nebebūtų galima reglamentuoti Medžioklės taisyklėse, tačiau ir Medžioklės įstatyme jie liktų nereglamentuoti, kadangi minėtų įstatymų projektų pakeitimais siūloma panaikinti atitinkamas nuostatas. Toks nacionalinis teisinis reguliavimas nebeužtikrintų tarptautiniuose ir Europos Sąjungos teisės aktuose įtvirtintų tikslų ir principų, t. y.  uždrausti tokius medžioklės būdus ir priemones, kurios gali sukelti stiprų rūšių populiacijos trikdymą ar net rūšies išnykimą vietiniu mastu, įgyvendinimo nacionaliniu mastu.

·         Nepritarti Įstatymo projektui Nr. XIIIP-4825 dėl šių priežasčių:

-          nes būtų įtvirtintas nenuoseklus teisinis reguliavimas, neatitinkantis Teisėkūros pagrindų įstatymo nuostatų, kadangi tą patį klausimą, t. y. draudžiamus naudoti medžioklės įrankius ir priemones, reglamentuotų du skirtingo lygmens teisės aktai – viena dalis draudžiamų naudoti įrankių būtų nustatyta Medžioklės įstatyme, kita dalis – Medžioklės taisyklėse;

-          nes siūlomas nustatyti pavienis ūkinės veiklos apribojimas (draudimas) medžioklėje naudoti tam tikrus įrankius ir priemones neužtikrins, kad būtų pasiektas šiuo pakeitimu numatomas tikslas. Medžioklės taisyklės nustato visumą tarpusavyje susijusių medžiojimo reikalavimų, iš kurių tik dalis yra leidžiami ir draudžiami naudoti medžioklės įrankiai.

 

5. Derinimas:

·         Ekonomikos ir inovacijų ministerija pagal kompetenciją pastabų neturėjo;

·         Į Konkurencijos tarybos ir Teisingumo ministerijos pastabas dėl Nutarimo projekto 2.1 papunkčio atsižvelgta iš dalies – numatyta, kad medžioklė laikoma ūkine veikla, tačiau į pasiūlymus dėl draudžiamų ir leidžiamų medžioklėje naudoti įrankių reglamentavimo įstatymo lygmeniu neatsižvelgta, kadangi medžioklėje draudžiamų ir leidžiamų naudoti įrankių nustatymas nelaikytinas medžioklės, kaip ūkinės veiklos, ribojimu ar draudimu, kurį būtina įtvirtinti Medžioklės įstatyme. Be to, svarbiausi medžioklės, kaip ūkinės veiklos, ribojimai ir draudimai jau yra nustatyti Medžioklės įstatyme.

·         Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupė 2020 m. lapkričio 13 d. pateikė išvadą Nr. NV-3100, kurioje siūlo patikslinti Projektą teisės technikos prasme, atsisakyti perteklinių nuostatų, vengti neteisinių argumentų.

 

6. Atitikimas Vyriausybės programos nuostatoms Projektas tiesiogiai Vyriausybės programos nuostatų neįgyvendina.

 

7. Dalykinio vertinimo išvada siūlytina Projektą tarpinstituciniame pasitarime, iki kurio rengėjai įvertins Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupės išvadoje pateiktas pastabas.

 

 

Ekonomikos politikos grupės vyresnioji patarėja                                                       Jurgita Gaižiūnienė

 

Jurgita Gaižiūnienė, tel. 8 706 63780, el. p. [email protected]