LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS
RESPUBLIKOS TAM TIKRŲ DOPINGO MEDŽIAGŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. XII-1672 2
STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1496
2022-11-16
Nr. 111-P-40
Vilnius
1. Komiteto posėdyje
dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto
pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, P.
Kuzmickienė, M. Navickienė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z.
Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Komiteto biuro
vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja
V. Valainytė, patarėja B. Sesickienė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D.
Žukauskė, Seimo narys V. Alekna, Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas P.
Gradeckas, Lietuvos Respublikos Ministrės Pirmininkės patarėja Ž. Gudlevičienė,
Sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, Visuomenės sveikatos
departamento Psichikos sveikatos skyriaus vedėjas I. Rubikas, patarėja J.
Talačkienė, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės patarėja I.
Gaisrytė, VšĮ Lietuvos antidopingo agentūros vadovė R. Banytė.
.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų
išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau –
pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-13
|
1
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai,
įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame
šias pastabas:
1. Atsižvelgiant
į tai, kad projektu keičiamame įstatyme įrašomos naujos sąvokos
„nepatvirtintos medžiagos“ turinys Pasauliniame antidopingo kodekse yra
aiškiai apibrėžtas, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1
dalies 5 punkte vietoj žodžių „kaip jos suprantamos“ įrašytini žodžiai „kaip
jos apibrėžtos“.
|
Pritarti
|
Siūlytina kartu atsižvelgti į
Vyriausybės pastabas.
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 2 straipsnio 1 dalį 5 ir 6 punktais:
„5) nepatvirtintos medžiagos, kaip jos suprantamos apibrėžtos Pasauliniame
antidopingo kodekse;
6) antiestrogeninės medžiagos (antiestrogenai ir
selektyvūs estrogenų receptorių moduliatoriai (SERM), nurodytos Pasauliniame
antidopingo kodekse.“
2. Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų tam tikrų
dopingo medžiagų sąrašus tvirtina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos
ministras nacionalinė antidopingo organizacija.“
|
2.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-13
|
2
|
1
|
|
2. Projekto
2 straipsnio 1 dalyje po žodžių „Šis įstatymas“ įrašytini žodžiai „išskyrus
šio straipsnio 2 dalį“.
|
Pritarti iš dalies
|
Siūlytina kartu atsižvelgti į Vyriausybės pastabas ir į
tai, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų
veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, turi įsigalioti gegužės 1
dieną arba lapkričio 1 dieną, visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų
mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos, laikantis „dviejų datų“
taisyklės, ir atitinkamai pakeisti Įstatymo projekto įsigaliojimo datą.
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„1. Šis įstatymas, išskyrus
šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2022 2023 m. liepos gegužės 1 d.”
|
3.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-13
|
2
|
2
|
|
3. Vadovaujantis
Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos
teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės
aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 112 punktu, projekto 2
straipsnio 2 dalyje nurodant Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro
pareigų pavadinimą žodžių „Lietuvos Respublikos” rašyti nereikia.
|
Pritarti iš dalies
|
Siūlytina kartu atsižvelgti į Vyriausybės pastabas ir į
tai, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų
veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, turi įsigalioti gegužės 1
dieną arba lapkričio 1 dieną, visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų
mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos, laikantis „dviejų datų“
taisyklės, ir atitinkamai pakeisti Įstatymo projekto įsigaliojimo datą.
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„2. Lietuvos Respublikos sSveikatos
apsaugos ministras ir nacionalinė antidopingo organizacija iki 2022
2023
m. birželio balandžio
30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
|
4.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-13
|
|
|
|
4. Atsižvelgiant
į tai, jog šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus turėtų priimti
sveikatos apsaugos ministras, o veiklos, susijusios su tam tikromis dopingo
medžiagomis, kontrolę (priežiūrą) pagal kompetenciją vykdo ir sveikatos
apsaugos ministro bei vidaus reikalų ministro įgaliotos
institucijos, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės
nuomonė.
|
Pritarti
|
Ši pastaba įstatymo projekto svarstymo Sveikatos
reikalų komitete metu jau nebeaktuali.
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir
kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų
pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Teisingumo
ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2022-10-11
|
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatymo Nr. XII-1672
2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1496 (toliau – Projektas) atitiktį Europos
Sąjungos teisei, teikiame pastabų ir pasiūlymų.
Projektu siekiama Lietuvos
Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatymą (toliau – Įstatymas)
papildyti, įtraukiant papildomas (naujas) medžiagas. Vertinant Projekte
siūlomus pakeitimus pažymėtina, kad iš esmės Projekte siūlomas papildomų
(naujų) medžiagų įtraukimas yra šių medžiagų (kaip prekių (gaminių))
apyvartos ribojimas, galintis riboti laisvą prekių judėjimą Europos
Sąjungoje.
Pažymėtina, kad Sutarties dėl
Europos Sąjungos veikimo (toliau – SESV) 34 straipsnyje įtvirtinta,
kad „[t]arp valstybių narių uždraudžiami kiekybiniai importo
apribojimai ir visos lygiaverčio poveikio priemonės.“ Vadovaujantis
nusistovėjusia Europos Sąjungos Teisingumo Teismo (toliau – ESTT) praktika
visos valstybių narių priimtos prekybos taisyklės, galinčios tiesiogiai ar
netiesiogiai, faktiškai ar potencialiai apriboti Bendrijos vidaus prekybą,
laikomos kiekybiniams apribojimams lygiaverčio poveikio priemonėmis.[1] Netgi
jeigu priemonės tikslas ar poveikis nėra traktuoti kitų valstybių narių
gaminius mažiau palankiai, ji patenka į kiekybiniam apribojimui lygiavertės
priemonės sąvoką, kaip tai suprantama pagal SESV 34 straipsnį, jeigu
priemonė trukdo patekti į valstybės narės rinką prekėms, kurių kilmės šalis
yra kitos valstybės narės.[2] Vis
dėlto, atkreiptinas dėmesys, kad kiekybiniams importo apribojimams
lygiaverčio poveikio priemonės gali būti pateisinamos
SESV 36 straipsnio pagrindu, jeigu tokiais apribojimais siekiama
visuomenės dorovės, viešosios tvarkos arba visuomenės saugumo, žmonių, gyvūnų
ar augalų sveikatos bei gyvybės apsaugos, nacionalinių meno, istorijos ar
archeologijos vertybių apsaugos bei pramoninės ir komercinės nuosavybės
apsaugos sumetimais.
Projekto aiškinamajame rašte
nurodomi ir pateikiami siūlomus ribojimus pagrindžiantys motyvai, įrodantys
visuomenės interesą. Šiame kontekste akcentuotina, kad prekių (gaminių)
ribojimas gali būti laikomas pagrįstu, tačiau Projektą siūlytina notifikuoti
Europos Komisijai, kaip nacionalinės teisės aktą, nustatantį techninį
reglamentavimą. Notifikavimas vykdomas pagal 2015 m. rugsėjo
9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/1535,
kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės
visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka, ir ją įgyvendinančiame Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugsėjo 28 d. nutarime Nr. 957
„Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d.
nutarimo Nr. 617 „Dėl Keitimosi informacija apie standartus, techninius
reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“
pakeitimo“ nustatytas taisykles, o Projekto priėmimas turėtų būti
atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės
galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui,
pateikti nuomonę. Svarbu pažymėti, jog ESTT savo praktikoje yra išaiškinęs,
kad techninis reglamentas negali būti taikomas, kol apie jį nepranešta arba,
nors apie jį pranešta, tačiau jis buvo patvirtintas ir įvykdytas prieš
pasibaigiant nustatytam trijų mėnesių atidėjimo laikotarpiui (1996 m.
balandžio 30 d. sprendimas byloje CIA-Security International,
C-194/94; 2000 m. rugsėjo 26 d. sprendimas byloje Unilever,
C-443/98, 2015 m. liepos 16 d. sprendimas byloje UNIC ir
Uni.co.pel, C-95/14). Atitinkamai, remdamiesi Lietuvos Respublikos Seimo statuto
138 straipsnio 3 dalimi, siūlytume dėl šio Projekto taip pat gauti
ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą.
|
Pritarti
|
|
Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Lietuvos
Respublikos Vyriausybė, 2022-10-26
|
2
|
1
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138
straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. gegužės 18 d. sprendimą Nr. SV-S-511 „Dėl įstatymo projekto išvadų“, Lietuvos
Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos tam
tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatymo Nr. XII-1672 2 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1496 (toliau – Įstatymo projektas)
ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą tobulinti,
atsižvelgiant į šias pastabas:
1. Įstatymo
projekto 1 straipsniu siūloma į Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo
medžiagų kontrolės įstatymo 2 straipsnyje nurodytą tam tikrų dopingo
medžiagų sąrašą įtraukti naujas dopingo medžiagas, kurių gaminimas,
perdirbimas, įsigijimas, didmeninė ar mažmeninė prekyba, laikymas, gabenimas
valstybės viduje, importas ar eksportas leidžiami tik sveikatos priežiūros,
veterinarijos, mokslo, mokymo ir teisėsaugos tikslams įstatymų nustatyta tvarka,
sporto tikslais šių medžiagų vartojimas leidžiamas turint receptą ir leidimą
vartoti gydymui. Siekiant riboti šių medžiagų platinimą, gaminimą,
perdirbimą, įgijimą, laikymą, gabenimą ar siuntimą ne gydymo tikslais
Lietuvos Respublikos teritorijoje, Įstatymo projektą siūloma notifikuoti
Europos Komisijai ir kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms pagal 2015 m.
rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2015/1535, kuria
nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės
paslaugų taisykles teikimo tvarka (kodifikuota redakcija), bei šią direktyvą
ir Pasaulio prekybos organizacijos Sutarties dėl techninių prekybos kliūčių
nuostatas įgyvendinantį Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20
d. nutarimą Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir
atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau –
notifikavimo pranešimas). Europos Komisijai gavus valstybės narės teikiamą
notifikavimo pranešimą, Įstatymo projekto priėmimas sustabdomas ne mažiau nei
3 mėnesių laikotarpiui, todėl siūloma Seimui įvertinti Įstatymo projekto 2
straipsnio 1 dalyje nurodytą šio įstatymo įsigaliojimo terminą ir jį vėlinti.
Atsižvelgiant į tai, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio
subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, turi įsigalioti
gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, visais atvejais ne anksčiau kaip po
trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos, laikantis „dviejų datų“
taisyklės, atitinkamai siūloma nustatyti Įstatymo projekto įsigaliojimo datą.
|
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„1. Šis įstatymas, išskyrus
šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2022 2023 m. liepos gegužės 1 d.”
|
2.
|
Lietuvos Respublikos
Vyriausybė, 2022-10-26
|
1
|
2
|
|
N
|
2. Atsižvelgiant
į tai, kad Viešoji įstaiga LIETUVOS
ANTIDOPINGO AGENTŪRA pagal Pasaulinį antidopingo kodeksą „yra
vienintelė nacionalinės antidopingo
organizacijos statusą, kaip jis
yra suprantamas Pasauliniame antidopingo kodekse, Lietuvos Respublikoje
atitinkanti įstaiga, atliekanti nacionalinės antidopingo organizacijos
funkcijas bei įgyvendinanti Pasaulinį antidopingo kodeksą“, kuri tiesiogiai disponuoja Pasaulinio
antidopingo kodekso tarptautinio standarto Draudžiamųjų medžiagų ir metodų sąrašo duomenimis, bei siekiant operatyviai reaguoti į nuolatinius Pasaulinio antidopingo kodekso tarptautinio
standarto Draudžiamųjų medžiagų
ir metodų sąrašo pasikeitimus
ir užtikrinti savalaikį jų
įgyvendinimą, siūloma papildyti Įstatymo projekto 1 straipsnį
2 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„2. Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų tam tikrų
dopingo medžiagų sąrašus tvirtina nacionalinė antidopingo organizacija.“
|
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 1 straipsnį 2
dalimi:
„2. Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų tam tikrų
dopingo medžiagų sąrašus tvirtina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras
nacionalinė antidopingo organizacija.“
|
3.
|
Lietuvos
Respublikos Vyriausybė, 2022-10-26
|
2
|
2
|
|
|
3. Atitinkamai
siūloma patikslinti Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį ir po žodžių
„Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras“ įrašyti žodžius „ir
nacionalinė antidopingo organizacija“.
|
Pritarti
|
Siūlytina kartu atsižvelgti į Seimo kanceliarijos Teisės
departamento pastabas.
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„2. Lietuvos Respublikos sSveikatos
apsaugos ministras ir nacionalinė antidopingo organizacija iki 2022
2023
m. birželio balandžio
30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų
pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos
Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto
150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo
argumentai): Pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-1496(2)
ir Komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo Sveikatos
reikalų komitetas, 2022-11-16
|
1
|
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės
departamento pastabas ir Vyriausybės išvadą, teikiama patobulinta įstatymo
projekto 1 straipsnio formuluotė.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 2 straipsnio 1 dalį 5 ir 6 punktais:
„5) nepatvirtintos medžiagos, kaip jos suprantamos apibrėžtos Pasauliniame
antidopingo kodekse;
6) antiestrogeninės medžiagos (antiestrogenai ir
selektyvūs estrogenų receptorių moduliatoriai (SERM), nurodytos Pasauliniame
antidopingo kodekse.“
2. Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų tam tikrų
dopingo medžiagų sąrašus tvirtina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos
ministras nacionalinė antidopingo organizacija.“
|
Pritarti
|
|
2.
|
Seimo Sveikatos reikalų
komitetas, 2022-11-16
|
2
|
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės
departamento pastabas ir Vyriausybės išvadą, teikiama patobulinta įstatymo
projekto 2 straipsnio formuluotė.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„2 straipsnis. Įstatymo
įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1.
Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį,
įsigalioja 2022 2023 m.
liepos gegužės 1 d.”
2. Lietuvos Respublikos sSveikatos
apsaugos ministras ir nacionalinė antidopingo organizacija iki 2022
2023
m. birželio balandžio
30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
|
Pritarti
|
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru
sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: L. Slušnys, R. Šalaševičiūtė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas,
jo lyginamasis variantas.
Komiteto
pirmininkas Antanas
Matulas
Sveikatos reikalų
komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas