LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TAM TIKRŲ DOPINGO MEDŽIAGŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. XII-1672 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1496

 

 

2022-11-16  Nr. 111-P-40

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, P. Kuzmickienė, M. Navickienė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas,  patarėja V. Valainytė, patarėja B. Sesickienė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė, Seimo narys V. Alekna, Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas P. Gradeckas, Lietuvos Respublikos Ministrės Pirmininkės patarėja Ž. Gudlevičienė, Sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, Visuomenės sveikatos departamento Psichikos sveikatos skyriaus vedėjas I. Rubikas, patarėja J. Talačkienė, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės patarėja I. Gaisrytė, VšĮ Lietuvos antidopingo agentūros vadovė R. Banytė.

.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-13

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.             Atsižvelgiant į tai, kad projektu keičiamame įstatyme įrašomos naujos sąvokos „nepatvirtintos medžiagos“ turinys Pasauliniame antidopingo kodekse yra aiškiai apibrėžtas, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 5 punkte vietoj žodžių „kaip jos suprantamos“ įrašytini žodžiai „kaip jos apibrėžtos“.

Pritarti

Siūlytina kartu atsižvelgti į Vyriausybės pastabas.

Komiteto pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 2 straipsnio 1 dalį 5 ir 6 punktais:

„5) nepatvirtintos medžiagos, kaip jos suprantamos apibrėžtos  Pasauliniame antidopingo kodekse;

6) antiestrogeninės medžiagos (antiestrogenai ir selektyvūs estrogenų receptorių moduliatoriai (SERM), nurodytos Pasauliniame antidopingo kodekse.“

2. Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų tam tikrų dopingo medžiagų sąrašus tvirtina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras nacionalinė antidopingo organizacija.“

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-13

2

1

 

2.              Projekto 2 straipsnio 1 dalyje po žodžių „Šis įstatymas“ įrašytini žodžiai „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Pritarti iš dalies

Siūlytina kartu atsižvelgti į Vyriausybės pastabas ir į tai, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, turi įsigalioti gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos, laikantis „dviejų datų“ taisyklės, ir atitinkamai  pakeisti Įstatymo projekto įsigaliojimo datą.

Komiteto pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2022 2023 m. liepos gegužės 1 d.”

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-13

2

2

 

3.              Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 112 punktu, projekto 2 straipsnio 2 dalyje nurodant Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro pareigų pavadinimą žodžių „Lietuvos Respublikos” rašyti nereikia.

Pritarti iš dalies

Siūlytina kartu atsižvelgti į Vyriausybės pastabas ir į tai, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, turi įsigalioti gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos, laikantis „dviejų datų“ taisyklės, ir atitinkamai  pakeisti Įstatymo projekto įsigaliojimo datą.

Komiteto pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikos sSveikatos apsaugos ministras ir nacionalinė antidopingo organizacija iki 2022 2023 m. birželio balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-13

 

 

 

4.              Atsižvelgiant į tai, jog šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus turėtų priimti sveikatos apsaugos ministras, o veiklos, susijusios su tam tikromis dopingo medžiagomis, kontrolę (priežiūrą) pagal kompetenciją vykdo ir sveikatos apsaugos ministro bei vidaus reikalų ministro įgaliotos institucijos, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

Pritarti

Ši pastaba įstatymo projekto svarstymo Sveikatos reikalų komitete metu jau nebeaktuali.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2022-10-11

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatymo Nr. XII-1672 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1496 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame pastabų ir pasiūlymų.

Projektu siekiama Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatymą (toliau – Įstatymas) papildyti, įtraukiant papildomas (naujas) medžiagas. Vertinant Projekte siūlomus pakeitimus pažymėtina, kad iš esmės Projekte siūlomas papildomų (naujų) medžiagų įtraukimas yra šių medžiagų (kaip prekių (gaminių)) apyvartos ribojimas, galintis riboti laisvą prekių judėjimą Europos Sąjungoje.

Pažymėtina, kad Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (toliau – SESV) 34 straipsnyje įtvirtinta, kad „[t]arp valstybių narių uždraudžiami kiekybiniai importo apribojimai ir visos lygiaverčio poveikio priemonės.“ Vadovaujantis nusistovėjusia Europos Sąjungos Teisingumo Teismo (toliau – ESTT) praktika visos valstybių narių priimtos prekybos taisyklės, galinčios tiesiogiai ar netiesiogiai, faktiškai ar potencialiai apriboti Bendrijos vidaus prekybą, laikomos kiekybiniams apribojimams lygiaverčio poveikio priemonėmis.[1] Netgi jeigu priemonės tikslas ar poveikis nėra traktuoti kitų valstybių narių gaminius mažiau palankiai, ji patenka į kiekybiniam apribojimui lygiavertės priemonės sąvoką, kaip tai suprantama pagal SESV 34 straipsnį, jeigu priemonė trukdo patekti į valstybės narės rinką prekėms, kurių kilmės šalis yra kitos valstybės narės.[2] Vis dėlto, atkreiptinas dėmesys, kad kiekybiniams importo apribojimams lygiaverčio poveikio priemonės gali būti pateisinamos SESV 36 straipsnio pagrindu, jeigu tokiais apribojimais siekiama visuomenės dorovės, viešosios tvarkos arba visuomenės saugumo, žmonių, gyvūnų ar augalų sveikatos bei gyvybės apsaugos, nacionalinių meno, istorijos ar archeologijos vertybių apsaugos bei pramoninės ir komercinės nuosavybės apsaugos sumetimais.

Projekto aiškinamajame rašte nurodomi ir pateikiami siūlomus ribojimus pagrindžiantys motyvai, įrodantys visuomenės interesą. Šiame kontekste akcentuotina, kad prekių (gaminių) ribojimas gali būti laikomas pagrįstu, tačiau Projektą siūlytina notifikuoti Europos Komisijai, kaip nacionalinės teisės aktą, nustatantį techninį reglamentavimą. Notifikavimas vykdomas pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka, ir ją įgyvendinančiame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugsėjo 28 d. nutarime Nr. 957 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ nustatytas taisykles, o Projekto priėmimas turėtų būti atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę. Svarbu pažymėti, jog ESTT savo praktikoje yra išaiškinęs, kad techninis reglamentas negali būti taikomas, kol apie jį nepranešta arba, nors apie jį pranešta, tačiau jis buvo patvirtintas ir įvykdytas prieš pasibaigiant nustatytam trijų mėnesių atidėjimo laikotarpiui (1996 m. balandžio 30 d. sprendimas byloje CIA-Security International, C-194/94; 2000 m. rugsėjo 26 d. sprendimas byloje Unilever, C-443/98, 2015 m. liepos 16 d. sprendimas byloje UNIC ir Uni.co.pel, C-95/14). Atitinkamai, remdamiesi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi, siūlytume dėl šio Projekto taip pat gauti ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą.

Pritarti

 

 Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2022-10-26

2

1

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. gegužės 18 d. sprendimą Nr. SV-S-511 „Dėl įstatymo projekto išvadų“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatymo Nr. XII-1672 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1496 (toliau – Įstatymo projektas) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą tobulinti, atsižvelgiant į šias pastabas:

1.         Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma į Lietuvos Respublikos tam tikrų dopingo medžiagų kontrolės įstatymo 2 straipsnyje nurodytą tam tikrų dopingo medžiagų sąrašą įtraukti naujas dopingo medžiagas, kurių gaminimas, perdirbimas, įsigijimas, didmeninė ar mažmeninė prekyba, laikymas, gabenimas valstybės viduje, importas ar eksportas leidžiami tik sveikatos priežiūros, veterinarijos, mokslo, mokymo ir teisėsaugos tikslams įstatymų nustatyta tvarka, sporto tikslais šių medžiagų vartojimas leidžiamas turint receptą ir leidimą vartoti gydymui. Siekiant riboti šių medžiagų platinimą, gaminimą, perdirbimą, įgijimą, laikymą, gabenimą ar siuntimą ne gydymo tikslais Lietuvos Respublikos teritorijoje, Įstatymo projektą siūloma notifikuoti Europos Komisijai ir kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka (kodifikuota redakcija), bei šią direktyvą ir Pasaulio prekybos organizacijos Sutarties dėl techninių prekybos kliūčių nuostatas įgyvendinantį Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimą Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – notifikavimo pranešimas). Europos Komisijai gavus valstybės narės teikiamą notifikavimo pranešimą, Įstatymo projekto priėmimas sustabdomas ne mažiau nei 3 mėnesių laikotarpiui, todėl siūloma Seimui įvertinti Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalyje nurodytą šio įstatymo įsigaliojimo terminą ir jį vėlinti. Atsižvelgiant į tai, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, turi įsigalioti gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos, laikantis „dviejų datų“ taisyklės, atitinkamai siūloma nustatyti Įstatymo projekto įsigaliojimo datą.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2022 2023 m. liepos gegužės 1 d.”

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2022-10-26

1

2

 

N

2.         Atsižvelgiant į tai, kad Viešoji įstaiga LIETUVOS ANTIDOPINGO AGENTŪRpagal Pasaulinį antidopingo kodeksą „yra vienintelė nacionalinės antidopingo organizacijos statusą, kaip jis yra suprantamas Pasauliniame antidopingo kodekse, Lietuvos Respublikoje atitinkanti įstaiga, atliekanti nacionalinės antidopingo organizacijos funkcijas bei įgyvendinanti Pasaulinį antidopingo kodeksą“, kuri tiesiogiai disponuoja Pasaulinio antidopingo kodekso tarptautinio standarto Draudžiamųjų medžiagų ir metodų sąrašo duomenimis, bei siekiant operatyviai reaguoti į nuolatinius Pasaulinio antidopingo kodekso tarptautinio standarto Draudžiamųjų medžiagų ir metodų sąrašo pasikeitimus ir užtikrinti savalaikį jų įgyvendinimą, siūloma papildyti Įstatymo projekto 1 straipsnį 2 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„2. Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų tam tikrų dopingo medžiagų sąrašus tvirtina nacionalinė antidopingo organizacija.“

Pritarti

Komiteto pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 1 straipsnį 2 dalimi:

„2. Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų tam tikrų dopingo medžiagų sąrašus tvirtina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras nacionalinė antidopingo organizacija.“

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2022-10-26

2

2

 

 

3.    Atitinkamai siūloma patikslinti Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį ir po žodžių „Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras“ įrašyti žodžius „ir nacionalinė antidopingo organizacija“.

Pritarti

Siūlytina kartu atsižvelgti į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.

Komiteto pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikos sSveikatos apsaugos ministras ir nacionalinė antidopingo organizacija iki 2022 2023 m. birželio balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): Pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-1496(2) ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2022-11-16

1

 

 

 

Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Vyriausybės išvadą, teikiama patobulinta įstatymo projekto 1 straipsnio formuluotė.

Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 2 straipsnio 1 dalį 5 ir 6 punktais:

„5) nepatvirtintos medžiagos, kaip jos suprantamos apibrėžtos  Pasauliniame antidopingo kodekse;

6) antiestrogeninės medžiagos (antiestrogenai ir selektyvūs estrogenų receptorių moduliatoriai (SERM), nurodytos Pasauliniame antidopingo kodekse.“

2. Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų tam tikrų dopingo medžiagų sąrašus tvirtina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras nacionalinė antidopingo organizacija.“

 

Pritarti

 

2.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2022-11-16

2

 

 

 

Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Vyriausybės išvadą, teikiama patobulinta įstatymo projekto 2 straipsnio formuluotė.

Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2022 2023 m. liepos gegužės 1 d.”

2. Lietuvos Respublikos sSveikatos apsaugos ministras ir nacionalinė antidopingo organizacija iki 2022 2023 m. birželio balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: L. Slušnys, R. Šalaševičiūtė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Antanas Matulas

 

 

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas