2014 m. balandžio 7 d.
PASIŪLYMAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽVALGYBOS ĮSTATYMO NR. XI-2289 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTUI NR. XIIP-1538
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
||
Straipsnis |
Straipsnio dalis |
Punktas |
|
|
|
|
Argumentai: Projekto 1 straipsniu siūlomas Žvalgybos įstatymo 13 straipsnio 3 dalies 2 punkto pakeitimas iš esmės atitinka Kriminalinės žvalgybos įstatymo 8 straipsnio 2 dalies nuostatas. Kriminalinės žvalgybos įstatyme nustatyta, kad gavus informacijos apie padarytas (tas pačias, kaip ir nurodytos projekte) nusikalstamas veikas, žvalgybos institucija turi teisę atlikti kriminalinės žvalgybos tyrimus ir naudoti kriminalinės žvalgybos informacijos rinkimo būdus ir priemones. Tuo tarpu Žvalgybos įstatyme nurodyti teismo sankcionuojami veiksmai skirti išimtinai tik žvalgybos informacijos rinkimui, todėl ir jų sankcionavimo tvarka kitokia nei Kriminalinės žvalgybos įstatyme. Priėmus projektą, Žvalgybos įstatymo 13 straipsnis netektų prasmės, nes turėdamos informacijos apie konkrečias nusikalstamas veikas žvalgybos institucijos taikytų kriminalinės žvalgybos informacijos rinkimo būdus, kurių sankcionavimo tvarka yra liberalesnė, nei siūloma Projekte. Žvalgybos institucijų veikla nėra tapati kriminalinės žvalgybos subjektų veiklai ir neturi būti siejama tik su padarytomis nusikalstamomis veikomis. Žvalgybos institucijų veikla orientuojama ne į baudžiamąjį persekiojimą, o į valstybės saugumą, grėsmių vertinimą ir neutralizavimą, kur nusikalstamų veikų užkardymas yra tik siaura veiklos dalis. Dėl šios priežasties žvalgybos informacijos rinkimo sankcionavimo procese prokurorai, kurių veikla susijusi tik su nusikalstamų veikų tyrimu, nedalyvauja. Pagal Žvalgybos įstatymo nuostatas žvalgybos informacijos rinkimas sankcionuojamas bet kurio apygardos teismo, taip suteikiant tiek operatyvumo, tiek didesnio informacijos saugumo galimybes. Projekto rengėjo siūlymas įtraukti į sankcionavimo procesą papildomą pareigūną ir susiaurinti teismų, galinčių sankcionuoti žvalgybos veiksmus, ratą iki Vilniaus apygardos teismo, smarkiai sumažintų žvalgybos veiksmų operatyvumą. Pagal šiuo metu galiojančią Žvalgybos įstatymo 13 straipsnio nustatytą tvarką, veiksmai sankcionuojami motyvuota nutartimi pagal motyvuotą teikimą, taip užtikrinamas veiksmų atlikimo pagrįstumas ir žmogaus teisių ir laisvių apsauga. Be to, Žvalgybos įstatyme numatytas pakankamai platus žvalgybos institucijų kontrolės mechanizmas. Dėl nurodytų priežasčių siūlymas žvalgybos informacijos rinkimo sankcionavimą deleguoti tik vienam konkrečiai nurodytam teismui nepriimtinas. Priėmus siūlomą projektą, būtų neužtikrintas žvalgybos institucijoms keliamų tikslų ir uždavinių įgyvendinimas. Apribotos galimybės vykdyti nustatytus uždavinius, labai susiaurinus žvalgybos informacijos rinkimo galimybes, neigiamai įtakotų tinkamą Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo užtikrinimą. Pasiūlymas: Siūlyti projektą XIIP-1538 atmesti.
|
Teikia
Seimo narys Juozas Olekas