PASIŪLYMAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS
RIBOJAMŲJŲ PRIEMONIŲ DĖL KARINĖS AGRESIJOS PRIEŠ UKRAINĄ NUSTATYMO ĮSTATYMO NR. XIV-1888 3, 4 IR 5 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTUI Nr. XIVP-3461
2024-04-23
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
1 |
|
|
Argumentai: 18-osios LR Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72, 253.2 papunktyje įtvirtintas Vyriausybės prioritetas siekti laisvos Baltarusijos ir stiprios, tęstinės Lietuvos pagalbos pilietinei visuomenei ir demokratinei Baltarusijai. Nacionalinio saugumo strategijos 50.3 papunktyje taip pat įtvirtintas tikslas remti Baltarusijos pilietines organizacijas ir demokratinius procesus, ginti žmogaus teises ir laisves Baltarusijos Respublikoje. Baltarusijos pilietinei visuomenei, valdančiojo Baltarusijos režimo persekiojamiems disidentams yra teikiama politinė parama ir humanitarinė pagalba. Lietuvos Vyriausybės pozicija griežtai diferencijuoja Baltarusijos režimą ir visuomenę. Savo politika turėtume pasipriešinti A. Lukašenkos režimo vykdomai agresyviai imperialistinės rusifikacijos politikai, neprisidėti prie rusiškojo pasaulio sklaidos baltarusių visuomenėje; dėl to turime skirtingai traktuoti rusų ir baltarusių visuomenes, stiprinti baltarusių bendruomenės atskirą tapatybę. Nepriklausomai atliktų apklausų duomenimis, plačioji Baltarusijos visuomenė, kitaip nei Rusijos, nepalaiko karo Ukrainoje. Baltarusiją su Lietuva sieja istoriniai ryšiai, bendra kova prieš Rusijos dominavimą, europietiškas kultūros paveldas bei tapatybė. Remiantis Baltarusijos žmonių siekiais, jų šalis turėtų likti Europos politinės, kultūrinės ir ekonominės erdvės dalimi. Lietuvos-Baltarusijos sieną Baltarusijos piliečiai kerta ne tik su Lietuvos išduotais leidimais laikinai gyventi – dauguma Baltarusijos piliečių iš tiesų keliauja su kitų šalių išduotomis vizomis ar leidimais gyventi, todėl jiems šiuo įstatymu siūlomi ribojimai dėl leidimų laikinai gyventi panaikinimo nebūtų taikomi. Vykstančių su Lietuvos dokumentais skaičius linkęs mažėti, per praėjusius metus nukrito 12%. Taigi, siūlau įstatymą papildyti priemonėmis, nukreiptomis ne į išduotus dokumentus, o siūlome taikyti sustiprintą Baltarusijos Respublikos piliečių, kertančių sieną, kontrolę, nepriklausomai nuo išduoto dokumento, su kuriuo jis turi teisę kirsti sieną. Taip būtų užtikrinta ir didesnė kontrolė, žinosime realius vykstančiųjų srautus, nes įvedus ribojimus tik turintiems leidimą laikinai gyventi Lietuvoje, jie gali pasinaudoti galimybėmis vykti į Baltarusiją per kitas valstybes.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: 1 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Sustabdomas Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečių prašymų išduoti Šengeno vizą priėmimas Lietuvos Respublikos vizų tarnybose užsienyje, išskyrus atvejus, kai dėl prašymo išduoti vizą pateikimo tarpininkauja Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija.“ 2. Papildyti 3 straipsnį 41 dalimi: „41. Tais atvejais, kai Baltarusijos
Respublikos piliečiai vyksta per Europos Sąjungos išorės sieną į Lietuvos
Respublikos teritoriją 1) yra Lietuvos Respublikos piliečių šeimos nariai (kaip jie apibrėžiami Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 2 straipsnio 26 dalyje); 2) yra Europos Sąjungos valstybės narės ar Europos ekonominės erdvės valstybės, ar Šveicarijos Konfederacijos piliečio šeimos nariai (kaip jie apibrėžiami Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 2 straipsnio 4 dalyje); 3) yra ekipažų ir įgulų nariai, dirbantys tarptautinius krovinių ir keleivių vežimus vykdančiose įmonėse ar vykdantys tarptautinius krovinių ir keleivių vežimus į Europos Sąjungos valstybes nares ar iš jų arba tranzitu per Lietuvos Respubliką, taip pat jūrininkai ir jūrų prekybos laivų įgulos nariai, vykstantys į savo darbo vietą laive arba grįžtantys iš jos; 4) atvyksta į Lietuvos Respubliką dėl humanitarinių priežasčių ir yra tokių asmenų šeimos nariai (kaip jie apibrėžiami Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 2 straipsnio 26 dalyje); 5) naudojasi imunitetais ir privilegijomis pagal 1961 m. Vienos konvenciją dėl diplomatinių santykių arba 1963 m. Vienos konvenciją dėl konsulinių santykių; 6) yra Baltarusijos Respublikos diplomatiniai kurjeriai ar ad hoc kurjeriai, pateikę oficialų dokumentą, patvirtinantį jų statusą ir diplomatinio pašto siuntos gabenimą; 7) yra kiti, negu nurodyti šios dalies 5 ir 6 punktuose, Baltarusijos Respublikos užsienio reikalų ministerijos, diplomatinių atstovybių ar konsulinių įstaigų personalo darbuotojai, vykstantys trumpalaikiam buvimui dėl profesinės ar techninės pagalbos teikimo į Lietuvos Respublikoje esančią Baltarusijos Respublikos diplomatinę atstovybę arba tranzitu per Lietuvos Respublikos teritoriją į Europos Sąjungos valstybėje narėje, Šengeno valstybėje, Europos ekonominės erdvės valstybėje ar Šveicarijos Konfederacijoje akredituotą Baltarusijos Respublikos diplomatinę atstovybę ar konsulinę įstaigą.“ 3. Pakeisti 3 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Sustabdoma
Rusijos Federacijos 4. Papildyti 3 straipsnį 8 dalimi: „8. Uždraudžiama į Lietuvos Respubliką importuoti žemės ūkio produktus ir pašarus, kurių kilmės šalis yra Rusijos Federacija ar Baltarusijos Respublika. Draudžiamų į Lietuvos Respubliką importuoti žemės ūkio produktų ir pašarų sąrašus tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.“
|
Teikia
Seimo nariai