LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KAIMO REIKALŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO NR. XIVP-1168
2022-04-20 Nr. 110-P-11
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, Komiteto pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika, Andrius Vyšniauskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-03. |
1 (9) |
1 (5) |
(6) |
1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 5 dalies 6 punkte siūloma nustatyti, kad „mokesčio už aplinkos teršimą iš žemės ūkio veiklai naudojamų ne keliais judančių mechanizmų apskaičiavimo ir sumokėjimo fakto patikrinimą vykdo valstybės įmonė Žemės informacijos centas“. Šios projekto nuostatos nėra aiškios (projekto aiškinamajame rašte nėra pateikti motyvai, paaiškinantys tokį siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą) tuo aspektu, kad neaišku, kokius veiksmus apimtų nurodyto mokesčio apskaičiavimo ir sumokėjimo fakto patikrinimas ir kokios institucijos tolimesni veiksmai po „fakto nustatymo“ sektų atliekant nurodyto mokesčio apskaičiavimo ir sumokėjimo kontrolę. Be to, šios projekto nuostatos nėra aiškios santykyje su projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 8 punkto nuostatomis tuo aspektu, kad neaišku, kaip būtų suprantamas minėtose projekto nuostatose vartojamos formuluotės „valstybės įmonės Žemės informacijos centro sprendimai dėl mokesčio apskaičiavimo ir sumokėjimo privaloma ikiteismine tvarka nagrinėjami Mokestinių ginčų komisijoje prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės“ turinys, t. y. neaišku, kokio turinio tie sprendimai būtų (pavyzdžiui, konstatuojamas tik faktas, kad mokestis apskaičiuotas ir sumokėtas arba nesumokėtas, ar turima kas kita omenyje) ir dėl kokio jo turinio galėtų kilti ginčai, kurie turėtų būti nagrinėjami ikiteismine tvarka. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal Mokesčių administravimo įstatymo 16 straipsnio 2 dalį Žemės ūkio ministerija taip pat tikrina, ar mokestis už aplinkos teršimą iš žemės ūkio veiklai naudojamų ne keliais judančių mechanizmų apskaičiuotas ir sumokėtas teisingai. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 6 punkte, nurodytą šiuo metu VĮ Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro (toliau – VĮ ŽŪIKVC) vykdomos funkcijos pobūdį, suderinus su Vidaus reikalų ministerija (2021-09-20 išvada Nr. 1D-5319) buvo patikslinta įstatyme nurodyta sąvoka. Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo projektu siūloma patikslinti 9 straipsnio 5 dalies 6 punktą, numatant, kad VĮ ŽIC vykdo mokesčio už aplinkos teršimą iš žemės ūkio veiklai naudojamų ne keliais judančių mechanizmų apskaičiavimo ir sumokėjimo fakto patikrinimą, kadangi fakto patikrinimo, o ne kontrolės, sąvoka tiksliau apibrėžia šios funkcijos esmę, numatoma, kad pati funkcijos vykdymo esmė ir apimtis dėl to nesikeis, todėl siūlytina palikti Vyriausybės pateiktame įstatymo projekte nurodytą formuluotę „fakto patikrinimą“. |
2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-03. |
1 (9), 2 |
2 (5), 2 |
(7) |
2. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 112 punktu, teisės akte nurodant pareigų pavadinimą, jis paprastai rašomas be žodžių „Lietuvos Respublikos“ ar „Lietuvos“, todėl, svarstytina, ar projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 7 punkte ir 2 straipsnio 2 dalyje prieš žodžius „žemės ūkio ministras“ nereikėtų atsisakyti perteklinių žodžių „Lietuvos Respublikos“. |
Pritarti |
|
3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-03. |
|
|
|
3. Pažymėtina, kad Seime yra svarstomas Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 9 ir 11 straipsnių pakeitimo projektas (reg. Nr. XIIIP-5224), kurio 1 straipsniu Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 8 punktas dėstomas kiek kitaip nei teikiamame projekte. Atsižvelgus į tai, abiejų projektų nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje. |
Pritarti |
Atsižvelgiant į šiame įstatymo projekte numatytą vėlesnę jo įsigaliojimo datą negu Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 9 ir 11 straipsnių pakeitimo projekte reg. Nr. XIIIP-5224 numatyta įsigaliojimo data, tikslinamas turėtų būti įstatymo projektas reg. Nr. XIIIP-5224. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Lietuvos žemės ūkio taryba, 2022-04-11. |
|
|
|
Susipažinome su LR Seimo Kaimo reikalų komiteto š. m. balandžio 13 d. posėdyje numatytais svarstyti įstatymų projektais, kurių pagrindu nuo š. m. liepos 1 d. numatoma pertvarkyti jungimo būdu Žemės ūkio ministerijos 3 valdymo srities valstybės įmones: Valstybės žemės fondas (toliau-VŽF), Distancinių tyrimų ir geoinformatikos centras „GIS-centras“ (toliau – Gis-centras) ir Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras (toliau – ŽŪIKVC) sujungiant į vieną valstybės įmonę - Žemės informacijos centrą. Manome, kad minėti įstatymų projektai yra parengti labai skubotai ir paviršutiniškai, visiškai neišanalizavus minėtų įmonių vykdomos veiklos. Mes esame įsitikinę, kad minėtų įmonių bei valstybės joms deleguotų funkcijų pertvarkymas dėl netinkamo, nepagrįsto ir drastiško valstybės įmonėms pavestų funkcijų išdraskymo Lietuvai turės neigiamų pasekmių. Tokius drastiškus pertvarkymus, iš esmės keičiančius per daugelį metų ištobulintą ir sėkmingai veikiančią sistemą, gali siūlyti atlikti tik neatsakingi specialistai. Ši pertvarka paliestų apie 500 visų siekiamų reorganizuoti įmonių darbuotojų, net ir Įmonių vidinį pertvarkymą, jei tai būtina, reikėtų daryti labai atsakingai, būtinai detaliai įvertinus visų Įmonių atliekamas funkcijas, labai atsakingai pasvėrus sąnaudas bei pasekmes. Labai akivaizdu, kad visos šios Įmonės vykdo skirtingas ir tarpusavyje visiškai nesuderinamas funkcijas. ŽŪIKVC tik viena veikla, t. y. pasėlių deklaravimas su tiesioginių išmokų mokėjimu, susijusi su Nacionaline mokėjimo agentūra prie ŽŪM. Tai padaryta tam, kad viena įstaiga negalėtų vykdyti pasėlių deklaravimo ir tiesioginių išmokų mokėjimo, taip išvengiant galimo interesų konflikto. Mūsų nuomone, sėkmingai ir pelningai veikiančių valstybės įmonių (Gis-centras ir VŽF) reorganizavimas ir sujungimas su kita įmone (ŽŪIKVC) ne tik atimtų iš valstybės nuolatines pajamas, tačiau iš esmės turėtų įtakos jų kokybiškų ir savalaikių paslaugų teikimo visuomenei proceso išbalansavimui, kas sukeltų neprognozuojamas neigiamas pasekmes. Taigi, atsižvelgus į tai, kas išdėstyta bei siekiant išvengti skubotai priimtų sprendimų ydingų bei finansiškai žalingų padarinių žemdirbiams, manome, jog būtina detaliai išanalizuoti ir išdiskutuoti pakeitimus, įtraukiant profesinę bendruomenę bei visuomenę. Išanalizavus galimus evoliucinius įmonių ir valstybės pavestų funkcijų pertvarkymo variantus bei radus pačius racionaliausius, teikti teisės aktų pakeitimų projektus. Prašome Jūsų nepritarti pilnai neišdiskutuotiems, bet pateiktiems įstatymų projektams. Juolab, kad Kaimo reikalų komitetas yra priėmęs sprendimą stabdyti Nacionalinės žemės tarnybos prie ŽŪM reorganizavimą tokia apimtimi, kokia jis buvo parengtas. Tai labai susiję. |
Nepritarti |
Dėl šių valstybės įmonių sujungimo buvo diskutuota dar 2019 m. Tapatus įstatymų projektų paketas Seimui buvo pateiktas praėjusios kadencijos Vyriausybės. Tad šie sprendimai detaliai išanalizuoti, išdiskutuoti ir nėra priimti skubotai. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Kaimo reikalų komitetas, 2022-04-20. |
1 (9) |
(5) |
(6, 7, 8) |
|
Argumentai: Sujungus 3 valstybės įmones: Valstybės žemės fondas, Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras ir Distancinių tyrimų ir geoinformatikos centras „GIS-Centras“ – tikslesnis įsteigtos vienos naujos valstybės įmonės pavadinimas būtų „Žemės ūkio duomenų centras“. Pasiūlymas: 1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 9 straipsnio 5 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip: „6) mokesčio už
aplinkos teršimą iš žemės ūkio veiklai naudojamų ne keliais judančių
mechanizmų apskaičiavimo ir sumokėjimo fakto patikrinimą vykdo valstybės
įmonė 2. Pakeisti 9 straipsnio 5 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip: „7) Valstybinė
mokesčių inspekcija ir valstybės įmonė 3. Pakeisti 9 straipsnio 5 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip: „8) valstybės
įmonės |
Pritarti |
|
2 |
Kaimo reikalų komitetas, 2022-04-20. |
2 |
1, 2 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 2 straipsnio „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“ 1 dalyje nurodytas įstatymo įsigaliojimo terminas yra 2022 m. liepos 1 d., o įstatymo projekto 2 dalyje numatyta, kad įgyvendinamieji teisės aktai turi būti priimti iki 2022 m. birželio 30 d. Taip pat įvertinat tai, kad priėmus įstatymo projektą jam įgyvendinti, t. y. priimti įgyvendinamuosius teisės aktus, bei atlikti 3 valstybės įmonių reorganizavimo procedūras, kurios vadovaujantis teisės aktų nustatytais terminais tikrai truks keletą mėnesių, siūlytina 6 mėnesiams nukelti įstatymo projekte numatytus terminus. Pasiūlymas: Įstatymo projekto 2 straipsnį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis
įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2. Lietuvos
Respublikos Vyriausybė ir žemės ūkio ministras iki |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Vyšniauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis
Komiteto biuro patarėjas Rolandas Juknevičius