LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTATYMO NR. X-493

2, 4, 16, 18, 20, 21, 26, 29 IR 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-358(2)

 

2017-09-27  Nr. 103-P-43

Vilnius

 

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto nariai: A. Sysas – Komiteto pirmininkas, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, L. Matkevičienė, M. Navickienė, G. Skaistė, T. Tomilinas, J. Varkalys, G. Vasiliauskas;

Komiteto biuro patarėjos: A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė;

kviestieji asmenys: D. Šakalienė – Seimo narė, R. Laiconienė – Vyriausybės kanceliarijos patarėja, L. Kukuraitis – socialinės apsaugos ir darbo ministras, E. Bingelis – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, G. Vitkevičienė – socialinės apsaugos ir darbo ministro patarėja, D. Urbonaitienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šeimos ir bendruomenių departamento direktorė, E. Žiobienė – Vaiko teisių apsaugos kontrolierė, E. Žemaitytė – Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos vyr. patarėja, J. Maciejevski – Valstybinės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos Teisinės pagalbos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėjas, A. Vareikytė – Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2017-09-26

1

 

 

*

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas bei pasiūlymus:

1. Seimas 2017 m. kovo 30 d. priėmė Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 191 straipsniu įstatymą Nr. XIII-246, kuris įsigalios 2018 m. sausio 1 d., todėl įstatymo projektu siūlomi pakeitimai, įvertinus tai, kad jie įsigaliotų 2018 m. liepos 1 d., turėtų būti teikiami atsižvelgiant į Socialinių paslaugų įstatymo aktualią redakciją, kuri galios siūlomų pakeitimų įsigaliojimo dieną. Projekto lyginamasis variantas turėtų atspindėti visus pakeitimus.

Pritarti

1. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Asmuo su sunkia negalia:

1) vaikas su sunkia negalia – asmuo, kuriam pagal šį įstatymą nustatytas visiško nesavarankiškumo lygis ir pagal Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymą (toliau – Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymas) pripažintas sunkaus neįgalumo lygis;

2) suaugęs asmuo su sunkia negalia – asmuo, kuriam pagal šį įstatymą nustatytas visiško nesavarankiškumo lygis ir kuris pagal Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymą yra pripažintas nedarbingu;

3) senatvės pensijos amžių sukakęs asmuo su sunkia negalia – sukakęs senatvės pensijos amžių asmuo, kuriam pagal šį įstatymą nustatytas visiško nesavarankiškumo lygis.

2. Budintis globotojas – fizinis asmuo, atitinkantis Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse globėjui (rūpintojui) keliamus reikalavimus, išklausęs globėjų ir įtėvių mokymus ir budinčių globotojų konsultavimo kursus, pagal su globos centru sudarytą tarpusavio bendradarbiavimo ir paslaugų teikimo sutartį prižiūrintis likusius be tėvų globos vaikus, socialinės rizikos socialinę riziką patiriančius vaikus, su kuriais nėra susietas giminystės ryšiais, arba šioje sutartyje nustatytais atvejais teikiantis kitokią pagalbą vaiko tėvams, siekiant grąžinti vaiką į šeimą. Budintis globotojas vykdo veiklą pagal individualios veiklos pažymėjimą.

3. Globos centras – socialinių paslaugų įstaiga, kuri, įgyvendindama vaiko globėjo (rūpintojo) teises ir pareigas, pagal tarpusavio bendradarbiavimo ir paslaugų teikimo sutartį perduoda likusį be tėvų globos vaiką, socialinės rizikos socialinę riziką patiriantį vaiką prižiūrėti budinčiam globotojui, teikia ir organizuoja socialines paslaugas bei kitą pagalbą pagal poreikį vaikui ir budinčiam globotojui, taip pat kitokią pagalbą vaiko tėvams, siekiant grąžinti vaiką į šeimą.

4. Likęs be tėvų globos vaikas – vaikas iki 18 metų, kuriam įstatymų nustatyta tvarka yra nustatyta laikinoji ar nuolatinė globa (rūpyba).

5. Senyvo amžiaus asmuo – sukakęs senatvės pensijos amžių asmuo, kuris dėl amžiaus iš dalies ar visiškai yra netekęs gebėjimų savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

6. Sielovados darbuotojas – pagal darbo sutartį socialinių paslaugų įstaigoje dirbantis asmuo, turintis tradicinės religinės bendruomenės ar bendrijos leidimą arba siuntimą religinės bendruomenės ar bendrijos pavedimu teikti religinius patarnavimus ir sielovados pagalbą.

7. Socialinės globos įstaiga – šio įstatymo nustatyta tvarka turinti teisę teikti socialinę globą socialinių paslaugų įstaiga. 

8. Socialinės globos norma – Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) ar jos įgaliotos institucijos patvirtinti socialinės globos teikimo vaikams, suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims, socialinę riziką patiriantiems suaugusiems asmenims principai ir charakteristikos.

9. Socialinė rizika – veiksniai ir aplinkybės, dėl kurių asmenys (šeimos) patiria ar yra pavojus jiems patirti socialinę atskirtį: suaugusių šeimos narių socialinių įgūdžių tinkamai prižiūrėti ir ugdyti nepilnamečius vaikus (įvaikius) stoka ar nebuvimas; nepilnamečių vaikų (įvaikių) visapusio fizinio, protinio, dvasinio, dorovinio vystymosi ir saugumo sąlygų šeimoje neužtikrinimas; psichologinė, fizinė ar seksualinė prievarta; smurtas; išnaudojimas prekybai žmonėmis; įsitraukimas ar polinkis įsitraukti į nusikalstamą veiklą; piktnaudžiavimas alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis medžiagomis; priklausomybė nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių medžiagų, azartinių lošimų; elgetavimas, valkatavimas, benamystė; motyvacijos dalyvauti darbo rinkoje stoka ar nebuvimas.

10. Socialinės rizikos šeima šeima, kurioje auga vaikų iki 18 metų ir kurioje bent vienas iš tėvų piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, yra priklausomas nuo azartinių lošimų, dėl socialinių įgūdžių stokos nemoka ar negali tinkamai prižiūrėti vaikų, naudoja smurtą prieš vaikus, gaunamą valstybės paramą panaudoja ne šeimos interesams ir todėl iškyla pavojus vaikų fiziniam, protiniam, dvasiniam, doroviniam vystymuisi bei saugumui. Socialinės rizikos šeimai priskiriama ir šeima, kurios vaikui įstatymų nustatyta tvarka yra nustatyta globa (rūpyba) arba (ir) apribota tėvų (tėvo ar motinos) valdžia.

12. 10. Socialinių paslaugų įstaiga – socialines paslaugas teikiantis Lietuvos Respublikoje ar kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje arba kitoje Europos ekonominės erdvės valstybėje įsisteigęs juridinis asmuo ar kita organizacija, jų padalinys, atitinkantys šiame įstatyme nustatytus reikalavimus.

13. 11. Suaugęs asmuo su negalia – darbingo amžiaus asmuo, kuris dėl neįgalumo yra iš dalies ar visiškai netekęs gebėjimų savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

14. 12. Vaikas su negalia – vaikas iki 18 metų, kuris dėl neįgalumo yra iš dalies ar visiškai neįgijęs jo amžių atitinkančio savarankiškumo ir kurio galimybės ugdytis bei dalyvauti visuomenės gyvenime yra ribotos.

15. 13. Vaikus globojanti šeima – sutuoktiniai (ar vienas gyvenantis vyresnis kaip 21 metų asmuo) ar vienas gyvenantis asmuo, ne jaunesnis kaip 21 metų (išskyrus vaiko artimąjį giminaitį reikalavimas būti sukakusiam 21 metų amžių netaikomas vaiko artimajam giminaičiui), įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka prižiūrintys ar globojantys (besirūpinantys) likusius be tėvų globos vaikus (vaikais), socialinės rizikos vaikus, vaikus su negalia.“

2.

Teisės departamentas,

2017-09-26

1

 

 

 

2. Įstatymo projektu siūloma įvesti sąvoką „socialinė rizika“ ir atsisakyti sąvokos „socialinės rizikos vaikas“. Atsižvelgiant į tai, reikėtų tikslinti sąvokų „Budintis globotojas“, „Globos centras“ apibrėžimus ir įstatymo 191 straipsnį.

Pritarti

Žr. komiteto 1 pasiūlymą.

3.

Teisės departamentas,

2017-09-26

1

 

 

 

3. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalyje išimtis „(išskyrus vaiko artimąjį giminaitį)“ siekiant teisinio aiškumo turėtų būti tikslinama. Jeigu norėta pasakyti, kad vaiko artimasis giminaitis gali būti skiriamas vaiko globėju ir neturėdamas 21 metų, išimtį siūlytina formuluoti pavyzdžiui taip: „(reikalavimas būti sukakusiam 21 metų amžių netaikomas vaiko artimajam giminaičiui)“.

Pritarti

Žr. komiteto 1 pasiūlymą.

4.

Teisės departamentas,

2017-09-26

4

3

 

 

4. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 7 ir 8 dalyse apibrėžiami socialinių paslaugų teikimo socialinę riziką patiriančiam suaugusiam asmeniui ir šeimai tikslai ir turinys. Atsižvelgiant į tai, kad šiose dalyse nurodyti socialinių paslaugų gavėjai gali sutapti, jiems būtų teikiamos tapačios, tačiau atskirose dalyse skirtingai apibrėžtos paslaugos, todėl svarstytina, ar šiose dalyse kai kurių formuluočių nereikėtų suvienodinti (pavyzdžiui, formuluotes „ugdyti socialinius įgūdžius ir stiprinti motyvaciją“, „ugdyti <...> socialinius įgūdžius ir motyvaciją“) ir tokiu būdu vienodus tikslus ir socialinių paslaugų turinį apibrėžti tapačiomis sampratomis.

Pritarti

2. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Pakeisti 18 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Socialinės paslaugos šeimai teikiamos padedant ugdyti suaugusių šeimos narių, įskaitant tuos šeimos narius, kuriems laikinai apribota tėvų valdžia, ar tuos tėvus, kurių vaikams nustatyta laikinoji globa (rūpyba), socialinius įgūdžius ir stiprinti motyvaciją kurti saugią, sveiką ir darnią aplinką savo namuose, šeimoje, palaikyti socialinius ryšius su visuomene ir užtikrinti šioje šeimoje augančių vaikų visapusį vystymąsi ir ugdymą bei organizuojant su sveikatos priežiūra, užimtumu, švietimu ir ugdymu suderintą ir koordinuotai teikiamą pagalbą, o jeigu tėvų valdžia apribota, – sudaryti sąlygas tėvų (tėvo ar motinos) elgesio pokyčiams, kurie leistų grąžinti vaiką į šeimą. Teikiant socialines paslaugas šeimai, turi būti užtikrinamas socialinių paslaugų teikimas ir vaikams.“

5.

Teisės departamentas,

2017-09-26

4

5

4

 

N

N

5. Galiojančio įstatymo 18 straipsnio 9 dalyje, kurios projektu nesiūloma keisti, vartojamas terminas „atestuoti socialiniai darbuotojai“. Pastebėtina, kad galiojančio įstatymo 20 straipsnyje, kuriame nustatomi reikalavimai socialiniams darbuotojams, nėra numatytas socialinių darbuotojų atestavimas, o kartu su projektu teikiamo Civilinio kodekso kai kurių straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIIIP-356(2)) 4 straipsniu siūloma pakeisti Civilinio kodekso 3.217 straipsnio 2 dalį ir vietoj valstybinės įvaikinimo institucijos „atestuoto socialinio darbuotojo“ įrašyti „atestuotų asmenų“. Atsižvelgiant į tai, siūlytina apsvarstyti galimybę tobulinant projektą atitinkamai pakeisti galiojančio įstatymo 18 straipsnio 9 dalies nuostatą.

Pritarti

 

3. Pasiūlymas: Įstatymo projekto 4 straipsnį papildyti nauju 4 punktu ir išdėstyti taip:

„4. Pakeisti 18 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

9. Vaikus globojančiai šeimai, globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įtėviams ir šeimynų dalyviams ar besirengiantiems jais tapti asmenims kiekvienoje savivaldybėje nuolat teikiama atestuotų socialinių darbuotojų valstybinės įvaikinimo institucijos atestuotų asmenų ir kitų specialistų pagalba, užtikrinanti jų prižiūrimų, globojamų (rūpinamų) ar įvaikintų vaikų visapusį vystymąsi ir ugdymą.

 

4. Pasiūlymas: Įstatymo projektą papildyti nauju 5 straipsniu (atitinkamai pakeičiant kitų straipsnių numeraciją) ir jį išdėstyti taip:

5 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas

„Pakeisti 19 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Vaikus globojanti šeima, budintis globotojas turi atitikti teisės aktų nustatytus reikalavimus ir turėti savivaldybės Vaiko teisių apsaugos skyriaus Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos ar jos įgalioto teritorinio skyriaus išvadą apie vaikus globojančios šeimos, budinčio globotojo tinkamumą globoti (rūpintis) vaikus (vaikais).

6.

Teisės departamentas,

2017-09-26

 

 

 

N

6. Galiojančio įstatymo 191 straipsnyje nustatytos budinčio globotojo ir su juo sutartį sudariusio globos centro tarpusavio teisės ir pareigos. Atkreiptinas dėmesys, kad vaiko globėju ir atstovu pagal įstatymą yra skiriamas globos centras, kuris turi teisę patikėti jo globojamo vaiko priežiūrą budinčiam globotojui. Kartu su projektu teikiamo Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo pakeitimo įstatymo projekte (reg. Nr. XIII-354(2)) yra nustatyta, kad socialinių paslaugų įstaiga skiria atvejo vadybininką, kuris turi koordinuoti kompleksinės pagalbos vaikui ir jo atstovams pagal įstatymą organizavimą ir teikimą, įskaitant atvejus, kai vaikas yra paimamas iš tėvų ir jam nustatoma globa. Taikant abu keičiamus įstatymus praktikoje gali būti neaišku, kaip turėtų bendradarbiauti tarpusavyje atvejo vadybininkas, globos centras ir budintis globotojas tuo atveju, kai globos centras paskiriamas iš šeimos paimto vaiko globėju, o vaiko priežiūra perduodama budinčiam globotojui. Svarstytina galimybė papildyti projektą atitinkamomis nuostatomis.

Nepritarti

Globos centro veiklos, tame tarpe ir bendradarbiavimo, klausimai bus nustatyti Globos centro veiklos ir budinčio globotojo veiklos organizavimo ir kokybės priežiūros tvarkos ir Atvejo vadybos tvarkos aprašuose, kurie bus tvirtinami Socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymais.

7.

Teisės departamentas,

2017-09-26

 

 

 

N

7. Galiojančio įstatymo 191 straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad globos centrų veiklos kokybės priežiūrą vykdo Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos bei Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. Tačiau neaišku, kokiu būdu Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba galėtų įgyvendinti šią veiklos kokybės priežiūrą, nes įstatymas nenustato jokių globos centro pareigų Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos atžvilgiu, kaip pavyzdžiui yra nustatyta Socialinių paslaugų priežiūros departamento atžvilgiu galiojančio įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 4 punkte ir 35 straipsnio 7 dalyje. Svarstytina galimybė papildyti projektą atitinkamomis nuostatomis.

Nepritarti

Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo projekto Nr. XIIIP-354(2) 50 str. 2 dalies 3 punkte nustatyta, kad Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ir teritoriniai jos padaliniai organizuoja vaiko globą (rūpybą) ir įvaikinimą, koordinuoja globos (rūpybos), įskaitant ir tą globą (rūpyba), kurią vykdo Globos centrai, priežiūrą. Globos centrų veiklos priežiūra bus reglamentuota Globos centro veiklos ir budinčio globotojo veiklos organizavimo ir kokybės priežiūros tvarkos apraše, kuris bus tvirtinamas Socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu.

8.

Teisės departamentas,

2017-09-26

11

2

 

 

8. Prieš įstatymo projekto 10 straipsnio 2 dalyje esančią datą „2018 m. birželio 30 d.“ įrašytinas žodis „iki“.

Pritarti

5. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 11 (buvusio 10) straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2018 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Algirdas Sysas

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja A. Dolmantienė