LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KAIMO REIKALŲ KOMITETAS
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS
RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 2, 6, 9, 16, 17, 20, 211,
22, 222, 23, 31, 39, 41, 482, 483, 484,
49, 58, 59, 67, 711, 72 IR 74 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO
PAPILDYMO 201 STRAIPSNIU
ĮSTATYMO PROJEKTO NR.
XIVP-1570
2022-05-18 Nr. 110-P-15
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Viktoras Pranckietis – Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa - Komiteto
pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas,
Kęstutis Mažeika, Antanas Čepononis (pavaduojantis Andrių Vyšniauską);
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų
išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau –
pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada
(2022-04-25)
|
1(2)
|
(2)
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai,
įstatymams, teisėkūros principams ir teisės
technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo
įstatymo 2 straipsnio 2 dalį ir nustatyti, kad atsinaujinančių išteklių elektros energijos pirkimo–pardavimo
sutarties šalimi gali būti ne vienas, o keli asmenys, t. y. gali būti
sutarties šalių daugetas. Pastebėtina, kad sutarties šalių daugetas gali būti
sudarant ir kitas civilines sutartis, tačiau sutarties apibrėžtyje tai nėra
nurodoma, nes tai nėra sutarties ypatybė. Siūlytina šio pakeitimo atsisakyti.
|
Pritarti.
|
|
2.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada
(2022-04-25)
|
1(2)
|
2(55)
|
|
2. Projekto 1 straipsnio 2 dalyje
dėstomoje keičiamo įstatymo 2 straipsnio 55 dalyje, siekiant aiškumo,
siūlytina vietoje žodžių „šis asmuo“ įrašyti žodžius „tinklų naudotojas“. Be
to, atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio įstatymo 2 straipsnio 59 dalyje yra
pateikta elektros tinklų naudotojo sąvoka: „Elektros tinklų naudotojas (toliau – tinklų
naudotojas) – asmuo, kurio įrenginiai yra prijungti prie
elektros energijos perdavimo ar skirstomųjų tinklų ir kuris naudojasi ar gali
naudotis persiuntimo paslauga.“ (pabraukta mūsų). Manytume, kad siūloma 2
straipsnio 55 dalies nuostata „elektros tinklų
operatoriaus ir tinklų naudotojo, kuris
ketina statyti ar įrengti elektros energijos gamybos įrenginį ir
(arba) energijos kaupimo įrenginį, susitarimas“ (pabraukta mūsų) nedera su 2
straipsnio 59 dalimi, todėl tobulinant projektą reikėtų suderinti nurodytas 2
straipsnio dalis tarpusavyje.
|
Pritarti.
|
|
3.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada
(2022-04-25)
|
4
|
5
|
|
3. Projekto 4 straipsnio 5 dalimi siūloma nustatyti,
jog leidimų plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ir tiesti
tiesioginę liniją galiojimo terminas pratęsiamas „vieną kartą 6 mėnesių
laikotarpiui, o pratęsiant leidimų plėtoti elektros energijos gamybos
pajėgumus statant ar įrengiant vėjo elektrinę ar hibridinę elektrinę,
kurioje elektros energijai gaminti naudojama vėjo energija, – vieną
kartą 12 mėnesių laikotarpiui“. Neaišku, kuo galėtų būti pateisinamas toks
diferencijuotas teisinis reguliavimas. Projekto aiškinamajame rašte
diferencijuotas reguliavimas pagrįstas tik saulės šviesos elektrinių atžvilgiu.
Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į Konstitucinio Teismo oficialiąją
doktriną, pagal kurią „konstitucinis visų asmenų lygybės įstatymui principas
būtų pažeistas, jeigu tam tikra grupė asmenų, kuriems yra skiriama teisės
norma, palyginti su kitais tos pačios normos adresatais, būtų kitaip
traktuojama, nors tarp tų grupių nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties
skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas
(Konstitucinio Teismo 1996 m. lapkričio 20 d., 2003 m. gruodžio
30 d. nutarimai)“; „diferencijuotas teisinis reguliavimas turi būti
grindžiamas tik atitinkamais teisės aktais reguliuojamų visuomeninių santykių
subjektų padėties objektyviais skirtumais“ (Konstitucinio Teismo 2004 m.
gruodžio 13 d. nutarimas).
Be to, neaišku, kodėl nustatoma, jog gali būti
pratęsiamas tik leidimų plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ir
tiesti tiesioginę liniją galiojimo terminas. Pastebėtina, kad leidimas
plėtoti energijos kaupimo pajėgumus taip pat terminuotas – galioja 36
mėnesius (16 straipsnį 41 dalis), o projekto 15 straipsnyje
dėstomo keičiamo įstatymo 482 straipsnio 16 dalyje nustatoma:
„Jeigu energijos kaupimo įrenginį planuojantis įrengti ar statyti asmuo per
leidimo plėtoti elektros energijos kaupimo pajėgumus galiojimo laikotarpį, įskaitant
galimus jo pratęsimus, pastato ar įrengia mažesnės generuojančios galios
kaupimo įrenginį, negu buvo įsipareigojęs pagal ketinimų protokolą, tinklų
operatorius pasinaudoja pateikto prievolių įvykdymo užtikrinimo dalimi
proporcingai neįvykdytiems įsipareigojimams.“ (pabraukta mūsų). Nurodytos
projekto nuostatos derintinos tarpusavyje.
|
Spręsti
pagrindiniam komitetui.
|
|
4.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada
(2022-04-25)
|
4(16)
|
8(10)
|
(1)
|
4. Projekto 4 straipsnio 8 dalimi siūloma keičiamo
įstatymo 16 straipsnio 10 dalies 1 punkte nustatyti, jog leidimas
gaminti elektros energiją nereikalingas „gaminantiems
vartotojams ir asmenims, siekiantiems tapti gaminančiais
vartotojais“ (pabraukta mūsų), o to paties straipsnio 9 dalimi keičiamo
įstatymo 16 straipsnio 14 dalies 1 punkte - leidimas plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus nereikalingas „gaminantiems
vartotojams, kaip jie apibrėžti šio įstatymo 2 straipsnio 30 dalyje, ir
asmenims, siekiantiems tapti gaminančiais vartotojais“ (pabraukta mūsų). Siekiant teisinio aiškumo,
siūlytina nurodytų straipsnių formuluotes, kiek tai susiję su gaminančiais
vartotojais, suvienodinti. Kitu atveju būtų neaišku, kokie kiti gaminantys
vartotojai nei apibrėžti įstatymo 2 straipsnio 30 dalyje turimi omenyje 16
straipsnio 10 dalies 1 punkte.
Be to, šios dalies 2 punkte
kalbant apie leistiną generuoti galią vartojamas skaitmuo „0“, kai tuo tarpu
kitur įstatymo projekte šis skaitmuo užrašomas žodžiu „nulis“. Atsižvelgiant
į teisės akto sistemiškumo reikalavimą, siūlytina pasirinkti vientisą
skaičiaus žymėjimo būdą visame įstatymo projekte. Taip pat manytina, kad,
vadovaujantis teisinio aiškumo principu, vartojant šį skaičių analizuojamoje
nuostatoje ir kitur įstatymo projekte, greta jo turėtų būti naudojamas žymuo,
nurodantis apie kokio pobūdžio dydį kalbama, pavyzdžiui, „kW“ ar kitą,
nurodantį šio skaičiaus prasmę.
|
Pritarti.
|
|
5.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada
(2022-04-25)
|
4(16)
|
11
|
|
5. Projekto 4 straipsnio 11 dalyje vietoje nuostatos
„Papildyti 16 straipsnį 152 dalimi:” įrašytina nuostata
„Pakeisti 16 straipsnio 152 dalį ir ją išdėstyti taip:“. Be
to, siūlytina 16 straipsnio 152 dalyje, siekiant teisės
normos glaustumo, vietoje nuostatos „gamybos
įrenginį valdantis asmuo atitinka šio įstatymo 2 straipsnio 30 dalies
nuostatas“ įrašyti nuostatą „gamybos įrenginį valdo gaminantis vartotojas“.
|
Pritarti.
|
|
6.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada
(2022-04-25)
|
4(16)
|
25
|
|
6. Projektu papildomai turėtų būti keičiamos galiojančio
įstatymo 16 straipsnio 25 dalies nuostata „Jeigu pateikti ne visi šio
straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytiems leidimams išduoti reikalingi
dokumentai“ ir 17 straipsnio 4 dalies nuostata „Leidimų, nurodytų šio
įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 1–5 ir 8 punktuose“ (atitinkamai, kaip
projekto 4 straipsniu siūloma pakeisti 16 straipsnio 191 dalį).
|
Pritarti.
|
|
7.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada
(2022-04-25)
|
4
|
|
|
7. Svarstytina, ar atsižvelgiant į 4 straipsniu siūlomus
keičiamo įstatymo 16 straipsnio pakeitimus (papildyti straipsnį nuostatomis
dėl leidimų plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir generuoti elektros
energiją iš energijos kaupimo įrenginių) nereikėtų atitinkamai
patikslinti galiojančio įstatymo 17 straipsnio nuostatų, kiek tai susiję su
veiklos vykdymo teritorija.
|
Pritarti.
|
|
8.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada
(2022-04-25)
|
7(201)
|
(3)
|
|
8. Projekto 7 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 201 straipsnio
3 dalyje siūloma nustatyti: „Tinklų naudotojai, viršiję leistiną generuoti
galią ilgiau ir (ar) didesniu galios dydžiu, nei nustatyta tinklų
operatoriaus, moka tinklų operatoriui įkainį už leistinos generuoti galios
viršijimą, apskaičiuotą operatoriaus su Taryba suderinta tvarka.“
Svarstytina, ar šiuo atveju tinkamai parinktas terminas „įkainis“.
Pastebėtina, kad įprastinė termino „įkainis“ reikšmė - nustatyta paslaugos, prekės ar darbo mato vieneto
kaina. Tuo tarpu projektu siūloma įkainiu vadinti pinigų sumą,
kurią turi sumokėti asmuo, viršijęs leistiną generuoti galią. Pagal projekto
2 straipsnio 821 dalį, leistina generuoti galia yra nurodoma
perdavimo sistemos operatoriaus ar skirstomųjų tinklų operatoriaus ir tinklų
naudotojo sudarytoje elektros įrenginių prijungimo sutartyje, nuosavybės ribų
akte ir (ar) kituose su tinklų naudotojo elektros įrenginiais susijusiuose
dokumentuose. Tinklų naudotojui dėl leistinos generuoti galios viršijimo gali
būti nutrauktas elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimas ir iš jo
gali būti pareikalauta atlyginti perdavimo sistemos ar skirstomųjų tinklų
operatoriaus patirtas išlaidas (keičiamo įstatymo 31 straipsnio 2 dalis, 39
straipsnio 2 dalis, 72 straipsnio 1 ir 4 dalys). Taigi įkainis nėra skirtas perdavimo
sistemos ar skirstomųjų tinklų operatoriaus patirtoms išlaidoms atlyginti ir
galėtų būti laikomas bauda (netesybomis). Pagal Civilinio kodekso 6.71
straipsnį, netesybos – „tai įstatymų, sutarties ar teismo nustatyta pinigų
suma, kurią skolininkas privalo sumokėti kreditoriui, jeigu prievolė
neįvykdyta arba netinkamai įvykdyta (bauda, delspinigiai).“ Atsižvelgiant į
tai, siūlytina atsisakyti termino „įkainis“ ir vietoje jo vartoti terminą
„bauda“ ar „netesybos“.
|
Spręsti
pagrindiniam komitetui.
|
|
9.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada
(2022-04-25)
|
8(211)
|
(5)
|
|
9. Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo
įstatymo 211 straipsnio 5 dalies nuostatos tikslintinos,
nurodant, kokiame dokumente „turi būti nustatyta mažesnė leistina generuoti
galia“.
|
Pritarti.
|
|
10.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada
(2022-04-25)
|
12(31)
|
(2)
|
|
10. Projekto 12 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo
įstatymo 31 straipsnio 2 dalį. Pastebėtina, kad Elektros energetikos įstatymo
pakeitimo įstatymo Nr. XIVP-627 20 straipsnio 2 dalimi, kuri įsigalios
2023-01-01, Elektros energetikos įstatymo 31 straipsnis yra išdėstytas nauja
redakcija be projektu siūlomo pakeitimo. Atsižvelgiant į tai, papildomai
reikėtų pateikti Elektros energetikos įstatymo pakeitimo įstatymo Nr.
XIVP-627 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, kitu atveju projektu
siūlomas pakeitimas 2023-01-01 neteks galios.
|
Pritarti.
|
|
11.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada
(2022-04-25)
|
19(58)
|
(5)
|
(8)
|
11. Projekto 19 straipsniu siūlomo įstatymo 58 straipsnio
5 dalies 8 punkte siūloma nustatyti juridinio asmens vadovo „pakankamos
patirties“ reikalavimą. Atkreipiame dėmesį, kad nuo tokio neapibrėžto ir
vertinamojo pobūdžio reikalavimo, neturėtų priklausyti asmens teisių apimtis,
todėl siūlytina nustatyti, kokios trukmės ar pobūdžio patirtis įstatymo
leidėjo požiūriu būtų laikoma „pakankama patirtimi“.
|
Pritarti.
|
|
12.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamento išvada
(2022-04-25)
|
25(2)
|
|
N
|
12. Projekto 25 straipsnio 2 dalį reikia papildyti
nuostata, nustatančia subjektą, kuris, gavus Europos Komisijos
pritarimą, informuoja Teisės aktų registro tvarkytoją apie įstatymo
įsigaliojimo datą.
|
Pritarti.
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir
kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Lietuvos ekologinių ūkių asociacija
(2022-05-16, Nr. 22-01-16/001)
|
*
|
|
|
Saulės elektrines diegusioms įmonėms jau kurį
laiką pagalbą tiesė Lietuvos verslo paramos agentūra (LVPA), o pernai tokią
priemonę įvedė ir Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA). Tačiau ūkininkai
būdami fiziniais asmenims negali pretenduoti į šių fondų administruojamus
projektus. Siūlome ūkininkus prilyginti juridiniams asmenims ir leisti
vienodomis sąlygomis dalyvauti diegiant atsinaujinančius šaltinius savo
ūkiuose.
Tai būtų prisidėta prie daug tikslų:
- Sudaromos sąlygos perorientuoti grūdų džiovyklų darbą, sumažinant
dujų ir dyzelinio poreikį, prisidedant prie Žalio kurso tikslų ir sumažinant
CO2 emisijas.
- Didžiausias energetinis poreikis kaip tik būtų geriausiai
išnaudojamas, nes elektros poreikis reikalingas vasaros mėnesiais, kai
sukaupiama daugiausiai elektros energijos, todėl sumažėtų perkrovos elektros
tinklams.
- Ūkiai galėtų gauti papildomai pajamų, tai sumažinant pirmiausia
savo savikainą, o esamą elektros perteklių parduodant ir gaunant papildomą
naudą.
- Ūkininkai, kaip savo žemės savininkai galėtų ekonomiškiau panaudoti
nederlingas, nemelioruotas žemės. Siūlome leisti nekeičiant paskirtiems
statyti elektrines, o žemę po jomis įveiklinti ganant avis, triušius, vištas
ir t.t.
- Sumažinti energetiniai kaštai leistų mažinti produkcijos savikainą,
kas įtakotų vartotojams teikiamo maisto galutinę kainą.
- Keičiantis gamtos sąlygomis ir dažnėjant audromis, dėl kurių būna
pažeidžiamo oro linijomis tiekiama elektra, tai būtų rezervinė elektra,
gyvybiškai reikalinga auginant gyvulius, saugant maisto produktus.
|
Atsižvelgti.
|
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų
pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo
narys
J. Pinskus
(2022-05-17)
|
9(22)
|
(3)
|
|
Argumentai:
Įprasti atvejai, kai tinklo operatoriai atsisako
išduoti prisijungimo sąlygas vėjo elektrinės vystytojui, kai prie tos pačios
elektros linijos yra prijungtos saulės elektrinės arba atvirkščiai.
Tokiu būdu nevertinamas vėjo ir saulės elektrinių gamybos nevienalaikiškumas,
nevertinama, kad saulės elektrinės daugiausiai elektros į tinklą teikia
saulėtomis dienomis, kai vėjo elektrinės paprastai generuoja mažiau elektros,
o vėjo elektrinės daugiausiai elektros generuoja vėjuotomis rudens, žiemos ir
pavasario dienomis ir naktimis, kai saulės elektrinės gamina mažiau elektros
arba jos negamina iš viso. Tai dirbtinai mažina galimybes prijungti naujus
gamintojus prie tinklo, nors tinkle operatorius gali išduoti prisijungimo
sąlygas su sąlyga, kad susiklosčius tokioms retai pasitaikančioms
aplinkybėms, kai ir saulės, ir vėjo elektrinės gamina ir į tinklą tiekia didelį
kiekį elektros energijos, gamintojo tiekiama į tinklą elektros energija
galėtų būti tinkle operatoriaus dirbtinai sumažinama, apsaugant tinklą nuo
perkrovimo.
Dar didesnis nevienalaikiškumas gali būti tinkle
įrengus elektros kaupimo įrengimus.
Atsinaujinančių išteklių energetikos proveržio
pakete įvedama „hibridinės elektrinės“ sąvoka pilnai šios problemos
neišsprendžia, nes dažnu atveju vėjo ir saulės elektrines vysto skirtingi
vystytojai (gamintojai), jungia jas prie skirtingų tos pačios linijos taškų.
Šiuo metu tinkle operatoriams suteikiama galimybė
išduoti sąlygines prisijungimo sąlygas, tačiau ne visi tinklo operatoriai ta
galimybe naudojasi. Siūlomu Elektros energetikos įstatymo pakeitimu siūloma
įpareigoti tiekėjus įvertinti skirtingų gamintojų gamybos nevienalaikiškumą
ir prijungti gamintojus Energetikos ministerijos nustatyta tvarka suteikiant
prioritetą, prijungiant atsinaujinančių išteklių bendrijai priklausančius
energijos gamybos įrenginius.
Pasiūlymas:
Pakeisti Projekto XIVP-1570 9
straipsniu keičiamą Įstatymo 22 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti
taip:
„3. Tinklų operatorius neturi teisės
atsisakyti prijungti gamintojų elektros įrenginius prie elektros tinklų dėl
ateityje galimo elektros tinklų pajėgumo apribojimo arba Energetikos
ministerijos nustatytais atvejais, kai yra galimas skirtingų rūšių elektros
energijos gamybos nevienalaikiškumas, Energetikos ministerijos nustatyta
tvarka suteikiant prioritetą, prijungiant atsinaujinančių išteklių
bendrijai priklausančius energijos gamybos įrenginius . Tinklų
operatorius privalo prijungti gamintojo elektros įrenginius prie elektros
tinklų, atsižvelgdamas į leistiną naudoti galią, leistiną generuoti galią ir
elektrinės įrengtąją galią, atitinkamų techninių norminių dokumentų
reikalavimus, keliamus tokių įrenginių prijungimui, taip pat elektros tinklų
įrengimui ir (ar) atnaujinimui gamintojo ir tinklų operatoriaus tinklų
dalyje.“
|
Spręsti pagrindiniam komitetui.
|
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių
pateiktam Elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 2, 6, 9, 16, 17, 20,
21(1), 22, 22(2), 23, 31, 39, 41, 482, 483, 484,
49, 58, 59, 67, 711, 72 ir 74 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo
papildymo 201 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIVP-1570;
6.2. Pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam Aplinkos
apsaugos komitetui patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos
Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė.
7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0,
susilaikė – 0.
8. Komiteto
paskirti pranešėjai: V. Pranckietis.
Komiteto
pirmininkas
Viktoras
Pranckietis
Komiteto biuro
patarėja Gintarė Remeikienė