LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL VIDAUS AUDITO TARNYBOS PASKYRIMO“ PROJEKTO

 

2023-06-05 Nr. XIVP-2338(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Teikiamo Seimo nutarimo projekto 1 straipsniu siūloma paskirti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Vidaus audito skyrių atlikti vidaus auditą be kita ko Lietuvos Respublikos konkurencijos taryboje, Lietuvos Respublikos vyriausiojoje rinkimų komisijoje, Vyriausiojoje tarnybinės etikos komisijoje ir Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyboje. Svarstytina, ar, atsižvelgus į tai, kad Konkurencijos tarybos, Vyriausiosios rinkimų komisijos, Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos ir Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos funkcijoms atlikti turi būti užtikrinamas jų nepriklausomumas, aptariamų institucijų vidaus audito vykdymas galėtų būti pavestas vykdyti Seimo kanceliarijos Vidaus audito skyriui. Pažymėtina, jog dėl šių juridinių asmenų atliekamų funkcijų (įstatymų ir kitų teisės aktų vykdymo priežiūros ir kontrolės) turi būti užtikrintas jų nepriklausomumas, o visų šių institucijų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose nepriklausomumo principas yra įtvirtintas kaip jų veiklos principas.

Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad „Konkurencijos taryba yra savarankiška valstybės įstaiga, atskaitinga Lietuvos Respublikos Seimui, vykdanti valstybinę konkurencijos politiką ir prižiūrinti, kaip laikomasi šio įstatymo. Konkurencijos taryba, atlikdama jai nustatytas funkcijas, sprendimus priima savarankiškai ir nepriklausomai nuo politinės ir kitos išorinės įtakos, nesiekdama ir nepriimdama nurodymų iš valstybės institucijų ar bet kokio kito viešojo ar privataus subjekto, susilaikydama nuo bet kokių veiksmų, kurie yra nesuderinami su Konkurencijos tarybos funkcijų atlikimu ir įgaliojimų vykdymu.“

Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso 20 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad „rinkimų komisijų veikla turi būti skaidri ir grindžiama teisėtumo, nepriklausomumo, kolegialumo, viešumo ir nešališkumo principais“, o šio kodekso 22 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad „rinkimų komisija, įgyvendindama savo funkcijas ir priimdama sprendimus savo kompetencijai priklausančiais klausimais, yra nepriklausoma nuo valstybės ir savivaldybių institucijų, pareigūnų, politinių ir visuomeninių organizacijų, kitų asmenų.“

Lietuvos Respublikos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta, kad Vyriausioji tarnybinės etikos komisija „savo veiklą grindžia pagarbos žmogui ir valstybei, teisėtumo, nešališkumo, politinio neutralumo, nepriklausomumo, kolegialumo, skaidrumo, viešumo ir atskaitomybės principais“.

Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 47 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad Žurnalistų etikos inspektoriaus „veikla grindžiama teisėtumo, nešališkumo, nepriklausomumo, teisingumo ir viešumo principais“.

Pažymėtina, jog nors atlikus vidaus auditą yra teikiamos rekomendacijos, o ne privalomi nurodymai, tačiau atliekant vidaus auditą, kuris Lietuvos Respublikos vidaus audito ir vidaus kontrolės įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje apibrėžiamas kaip „nepriklausoma ir objektyvi tyrimo, vertinimo ir konsultavimo veikla, kuria siekiama padėti gerinti viešojo juridinio asmens valdymą, rizikos valdymą ir vidaus kontrolę“, atitinkamų subjektų veikla yra tiriama ir vertinama. Abejotina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas, kuriuo vienai įstaigai pavedama atlikti vidaus auditą kitose nepriklausomose įstaigose, dera su tokių įstaigų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose nustatytu jų veiklos nepriklausomumo principu.

Atsižvelgus į tai, kad išdėstyta, svarstytina, ar institucijų, kuriose Seimo kanceliarijos Vidaus audito skyrius paskiriamas atlikti vidaus auditą, sąrašas neturėtų būti atitinkamai patikslintas.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                        Dainius Zebleckis

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]