image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, 01104 Vilnius,

mob. tel. 8 600 38 904, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos               2023-       Nr.

komitetui                                                                                 Į 2023-10-17 Nr. S-2023-4540

 

El. p. [email protected]

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Civilinio turto konfiskavimo įstatymo Nr. XIII-2825 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 7(1) straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-2656

 

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, atsakydama į Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2023 m. spalio 17 d. raštą Nr. S-2023-4540 ir pagal kompetenciją įvertinusi pateiktą Lietuvos Respublikos civilinio turto konfiskavimo įstatymo Nr. XIII-2825 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 71 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIVP-2656 (toliau – Projektas), teikia šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Projektu keičiamo Lietuvos Respublikos civilinio turto konfiskavimo įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 str. 2 d. 1 p. papildomas įtraukiant į sąrašą naujas nusikalstamas veikas, numatytas Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 129 str. 2 d. 9 p., 1751 str., 207 str. 2 d., 219 str. 2 d. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Projekto aiškinamajame rašte nėra pateikiamų išsamių argumentų, kodėl yra tikslinga įtraukti aptariamas nusikalstamas veikas, ypatingai susijusią su nužudymu, į civilinio turto konfiskavimo taikymo sritį. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad BK yra įtvirtinta ir daugiau nusikalstamų veikų, kurios gali būti padaromos siekiant asmeninės neteisėtos turtinės naudos (pavyzdžiui, BK 119 str., 135 str. 2 d. 9 p., 138 str. 2 d. 9 p. ir kt.), tačiau Projektu nėra siūloma jų įtraukti. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad tokio pobūdžio nusikalstamų veikų sąrašo pildymas kelia problemų dėl jo sisteminio suderinamumo. Kartu atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Projektu keičiamas Įstatymo 2 str. 2 d. 1 p. turėtų būti suderintas ir su Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 141, 156, 176, 178, 180, 181, 182, 183, 184, 189-1, 190, 192, 195, 196, 197, 199, 199-1, 199-2, 200, 201, 203, 204, 206, 207, 208, 209, 212, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 224-1, 246, 248, 253, 255, 256, 267, 267-1, 277, 281 straipsnių ir XXIX skyriaus pavadinimo pakeitimo, Kodekso papildymo 253-2, 256-2, 260-1, 266-1, 267-2, 267-3, 276-4, 282-1 straipsniais ir 186, 298 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymu Nr. XIV-1925, kuriame buvo įtvirtintos naujos nusikalstamos veikos, susijusios su draudžiamos apyvartos dalykų (narkotinių ar psichotropinių medžiagų, ginklų ir kt.) kontrabanda, bei numatytos naujos kvalifikuotos nusikalstamų veikų sudėtys atitinkamuose BK skyriuose, susijusiuose su turtiniais, ekonominiais bei finansiniais nusikaltimais.

2. Projektu keičiamo Įstatymo 4 str. 5 d. siūloma numatyti, kad prokuroras, prieš priimdamas sprendimą pradėti turto tyrimą, ar ikiteisminio tyrimo institucijos, prieš kreipdamosi į prokurorą dėl turto tyrimo pradėjimo, turi teisę iš Įstatyme nurodytų subjektų (iš valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ir įmonių ir kt.) gauti duomenis, dokumentus ir kitą informaciją, kurių reikia sprendimui dėl turto tyrimo pradėjimo pagrįsti. Taigi įvedama papildomo tyrimo stadija prieš pradedant turto tyrimą pagal Įstatymą. Abejotinas tokios siūlomos Projekto nuostatos pagrįstumas ir proporcingumas, jei jau vykusio baudžiamojo proceso metu surinkti duomenys nėra pakankami sprendimui dėl turto tyrimo pradėjimo pagrįsti.

3. Įstatymo 5 str. 5 d. siūloma didinti galimą turto tyrimo atlikimo termino pratęsimų skaičių iki 4 kartų ir pailginti bendrą turto tyrimo atlikimo terminą iki 18 mėn. (šiuo metu turto tyrimo atlikimo terminas gali būti iki 12 mėn.). Abejotinas nuostatos pagrįstumas ir proporcingumas: pirma, turto tyrimo metu gali būti taikomas turto areštas (Įstatymo 11 str.), pareigūnai turi teisę rinkti įvairią informaciją apie asmenį, pagal Projektą taip pat galės patekti į asmens gyvenamąsias ar kitas patalpas, taigi asmuo turto tyrimo metu patiria neigiamų pasekmių, yra neapibrėžtoje padėtyje, pagal Projektu siūlomą Įstatymo 5 str. 5 d. nuostatą tokia neapibrėžta padėtis būtų dar labiau ištęsiama; antra, Įstatymo 5 str. 5 d. yra bendra norma, kad turto tyrimas atliekamas per kuo trumpesnius terminus, bet ne ilgiau kaip per 6 mėn., o numačius termino pratęsimą net 4 kartus, tokia bendra norma tampa tik deklaratyvi.

4. Projektu siūlomo Įstatymo 71 str. 3 d. numatoma, kad apylinkės teismas ne vėliau kaip per 72 valandas privalo išnagrinėti prašymą dėl leidimo atlikti atskirus turto tyrimo veiksmus  (patekti į asmens patalpas) ir priimti motyvuotą nutartį dėl šio prašymo. Abejotinas tokio trumpo termino apylinkės teismui sprendimui priimti nustatymas: pirma, pagal galiojančio Įstatymo 11 str. 4 d. prokuroras sprendimą dėl prašymo taikyti turto areštą gali priimti per 7 dienas; antra, pats turto tyrimas gali trukti iki 12 mėn. (kaip minėta, Projekte šį terminą norima pailginti net iki 18 mėn.), todėl toks trumpas terminas apylinkės teismo sprendimui priimti yra neproporcingas. Be to, Įstatymo 71 str. 3 d. siekiamas įtvirtinti terminas apylinkės teismo sprendimui priimti turėtų būti skaičiuojamas ne nuo atitinkamo prašymo pateikimo momento, o nuo prašymo gavimo apylinkės teisme momento.

5. Įstatymo 71 str. 4 d. turi būti aiškiai nustatyta, nuo kada skaičiuojami šioje dalyje nurodyti terminai, o apygardos teismui nustatomas terminas išnagrinėti skundą dėl apylinkės teismo nutarties turėtų būti skaičiuojamas nuo atitinkamo skundo gavimo apygardos teisme dienos.

6. Atsižvelgiant į tai, kad Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, jog priėmus Įstatymo projektą reikės pakeisti Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro įsakymu patvirtintą Turto tyrimo atlikimo ir organizavimo civilinio turto konfiskavimo metu tvarkos aprašą, taip pat atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo 15 str. 2 d. įtvirtinta Vyriausybės ir generalinio prokuroro pareiga priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, siūlytina Projektą papildyti baigiamosiomis nuostatomis dėl reikiamų įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo.

 

 

 

Teisingumo ministrė                                                                                       Ewelina Dobrowolska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reda Gabrilavičiūtė, 8 671 85588, el. p. [email protected]

Mėta Matuzevičienė, 8 671 85621, el. p. [email protected]

Martynas Dobrovolskis, 8 602 67271, el. p. [email protected]