1.
|
Valstybės kontrolės išvada, 2024-05-15 Nr. FAE-2
|
|
|
|
Sąlyginė nuomonė dėl valstybės
metinių finansinių ataskaitų rinkinio
Mes atlikome 2023 metų valstybės
metinių finansinių ataskaitų rinkinio, kurį sudaro metinė finansinės būklės,
metinė veiklos rezultatų, metinė pinigų srautų ir metinė grynojo turto
pokyčių ataskaitos bei metinių finansinių ataskaitų aiškinamasis raštas,
auditą.
Mūsų nuomone, išskyrus mūsų
išvados skyriuje „Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių
finansinių ataskaitų rinkinio“ apibūdintų dalykų poveikį, 2023 metų valstybės
finansinių ataskaitų rinkinys parodo tikrą ir teisingą įtrauktų į valstybės
grupę viešojo sektoriaus subjektų 2023 m. gruodžio 31 d. finansinę būklę, 2023
metų veiklos rezultatus, grynojo turto pokyčius ir pinigų srautus pagal
Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės
standartus.
Pagrindas pareikšti sąlyginę
nuomonę dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio
Nustatėme
finansinės būklės, veiklos rezultatų, grynojo turto pokyčių ir pinigų srautų
ataskaitų duomenų reikšmingų iškraipymų (detali informacija ataskaitos 1
skyriuje, 1 lentelėje), kuriuos lėmė iškraipymai žemesniojo konsolidavimo
lygio viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkiniuose (49-iems
(iš 523) audituotiems subjektams teikti pastebėjimai) ir iškraipymai
atliekant konsolidavimo procedūras (ataskaitos 1 skyrius, 11 psl.):
1) 98,35 proc. (12 474,06 mln.
Eur) mokesčių pajamų ir su jomis susijusių gautinų ir mokėtinų sumų
teisingumo negalime patvirtinti dėl audituojamu laikotarpiu išlikusių
aplinkybių, susijusių su apskaitai tvarkyti naudojamų informacinių sistemų
trūkumais (neįgyvendinta 2020 m. teikta rekomendacija) ir dėl sumų „dubliavimo“,
t. y. atvaizdavimo tiek gautinuose, tiek grąžintinuose mokesčiuose;
2) 13,59 proc. (2 039,85
mln. Eur) rezervų teisingumo negalime patvirtinti dėl Aplinkos ministerijos
apskaitos informacijos trūkumų apskaitant miško žemės ir medynų vertės
pokytį;
3) 46,05 proc. (660,50 mln. Eur) – tokia dalis mineralinių išteklių
vertės yra neteisinga dėl Lietuvos
geologijos tarnybos neteisingai apskaičiuotos požeminio vandens vertės;
4) 314,94 mln. Eur muziejinių
vertybių duomenų teisingumo patvirtinti negalime, nes muziejai nepatikslino
jų tikrosios vertės, neturi visų turimų vertybių analitinio apskaitos
registro, muziejinės vertybės netinkamai inventorizuotos;
5) 75,67 mln. Eur turto ir
atitinkamai finansavimo sumų, įsipareigojimų ir grynojo turto duomenys
neteisingi, nes keturių viešojo sektoriaus subjektų finansinės apskaitos
tvarkymo procesai ir ūkinių operacijų registravimas neatitinka Viešojo
sektoriaus atskaitomybės įstatymo ir viešojo sektoriaus apskaitos ir
finansinės atskaitomybės standartų reikalavimų arba neužtikrinamas atsakingas
turto ir finansų valdymas įstaigoje.
Mes manome, kad mūsų surinkti
audito įrodymai yra pakankami ir tinkami sąlyginei nuomonei dėl valstybės
metinių finansinių ataskaitų rinkinio pagrįsti.
Kiti dalykai dėl valstybės
metinių finansinių ataskaitų rinkinio
Atkreipiame dėmesį į
pastebėjimus, kurie neturi įtakos nuomonei, tačiau yra svarbūs:
1) suvestinis finansinės
apskaitos registras yra didžioji knyga, finansinė atskaitomybė sudaroma pagal
jos sąskaitų apyvartas ir likučius, todėl ji turi būti parengta iki
finansinių ataskaitų rinkinio sudarymo ir uždaroma kartu su rinkinio
parengimu, t. y. DK uždarymas yra baigiamasis finansinių ataskaitų parengimo
procesų veiksmas. Didžiosios knygos uždarymas parodo sukauptą veiklos
rezultatą ir užtikrina, kad po ataskaitų rinkinio sudarymo nebus
užregistruota naujų ūkinių operacijų, tačiau nustatyta atvejų, kai šios
knygos įrašai, keičiantys sąskaitų likučius ir (ar) apyvartas, buvo daromi
laikotarpyje, kurio finansinių ataskaitų rinkinys jau patvirtintas.
Didžiosios knygos neuždarymą laikome reikšmingu vidaus kontrolės trūkumu,
sudarančiu prielaidas keisti apskaitos duomenis laikotarpio, kurio finansinė
atskaitomybė jau yra parengta ir patvirtinta įstaigos vadovo (ataskaitos 4
skyrius, 24 psl.);
2) valstybės metinių finansinių
ataskaitų rinkinio pateikimas Valstybės kontrolei vertinti turėjo trūkumų –
pateiktas pavėluotai (2 d. d.). Turėjo būti pateiktas iki 2024-04-20,
pateiktas – 2024-04-24 (ataskaitos 4 skyrius, 25 psl.).
Sąlyginė nuomonė dėl valstybės
metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio
Mes atlikome 2023 metų valstybės
biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio, kurį sudaro valstybės biudžeto pajamų
plano vykdymo, valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo, valstybės
biudžeto išlaidų plano vykdymo (pagal
valstybės funkcijas), valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo (pagal
ekonominę klasifikaciją), Vyriausybės rezervo panaudojimo, biudžetinių
įstaigų pajamų įmokų į valstybės biudžetą ir kitų lėšų, įstatymais,
Vyriausybės nutarimais ir kitais teisės aktais skiriamų programoms finansuoti panaudojimo,
valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų ir kitų lėšų, skirtų
savivaldybių biudžetams, panaudojimo, valstybės investicijų programos
vykdymo, valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo (pagal programas,
uždavinius, priemones), Vyriausybės skolinimosi, skolos ir garantuotos skolos
limitų ataskaitos bei šio rinkinio aiškinamasis raštas, auditą.
Mūsų
nuomone, išskyrus mūsų išvados skyriuje „Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę
dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio“ apibūdintų dalykų
poveikį, 2023 metų valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys visais
reikšmingais atžvilgiais parengtas ir pateiktas pagal Lietuvos Respublikos
teisės aktus, reglamentuojančius šio rinkinio sudarymą.
Pagrindas pareikšti sąlyginę
nuomonę dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio
Nustatėme valstybės biudžeto
išlaidų plano vykdymo 2023-12-31 ataskaitos (pagal ekonominę klasifikaciją)
(forma Nr. 5) duomenų reikšmingų iškraipymų (detali informacija ataskaitos 2
skyriuje, 19 psl.) – reikšminga išlaidų darbo užmokesčiui, prekių ir
paslaugų, ilgalaikio turto, atsargų įsigijimui ir pan. dalis – 1 329,66
mln. Eur (7,39 proc. visų asignavimų) – suplanuojama ir atskleidžiama
netinkamame valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio išlaidų ekonominės
klasifikacijos straipsnyje.
Mes manome, kad mūsų surinkti
audito įrodymai yra pakankami ir tinkami sąlyginei nuomonei dėl valstybės
metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio pagrįsti
Pabrėžtini dalykai dėl valstybės
metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio
Atkreipiame dėmesį į
pastebėjimą, kuris neturi įtakos nuomonei, tačiau yra svarbus. Valstybės
biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio aiškinamajame rašte nurodyta, jog
asignavimų planas 2023 m. padidintas 982,6 mln. Eur (2022 m. buvo 1 343,3
mln. Eur). (ataskaitos 2 skyrius, 18 psl.). Valstybės biudžeto sudarymo ir
vykdymo reguliavimas palieka galimybę perskirstyti Seimo patvirtintus
asignavimus bei valstybės vardu skolintis ir pasiskolintus pinigus naudoti
Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai viršijant Seimo patvirtintą bendrą
Valstybės biudžeto rodiklių įstatymu patvirtintą asignavimų sumą. Ši praktika
yra keistina, siekiant užtikrinti, kad valstybės biudžetas, kaip visuma ir
tam tikros jo pozicijos, kiek jos patvirtinamos Seimo, būtų ir keičiamos ar
peržiūrimos Seimo, ir nebūtų kitų įgaliojimų tai padaryti.
Kiti dalykai dėl valstybės
metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio
Valstybės metinių biudžeto
vykdymo ataskaitų rinkinys pateiktas laiku (2024-03-18), patikslintas
rinkinys – 2024-04-23, nors reglamentavimas išimčių teikti vėliau nenumato.
Dauguma keitimų padaryti taisant šio audito metu nustatytus iškraipymus,
tačiau buvo ir kitų, kurių turinio auditoriai nevertino. Bendra keitimų vertė
– 44,36 mln. Eur – mažesnė nei rinkiniui taikomas kiekybinis reikšmingumas,
todėl nuomonės dėl jų nemodifikuojame (ataskaitos 4 skyrius, 25 psl.).
Valstybės pažangos ataskaitoje
pateikti finansiniai duomenys
Mūsų nuomonės apie valstybės
metinių finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius neapima
informacijos, pateiktos valstybės pažangos ataskaitoje, o nuomonė apie
valstybės pažangos ataskaitą neteikiama. Atlikdami valstybės metinių
ataskaitų rinkinio auditą turime įvertinti, ar valstybės pažangos ataskaitoje
pateikta informacija ir finansiniai duomenys atitinka valstybės metinėse
finansinėse ir biudžeto vykdymo ataskaitose pateiktus duomenis, ar nėra
reikšmingai nesuderinti su mūsų per auditą įgytomis žiniomis arba kitaip
reikšmingai iškraipyti.
Valstybės pažangos ataskaita
pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą turėjo būti pateikta
Valstybės kontrolei vertinti iki 2024-04-20. Ataskaita nepateikta (ataskaitos
3 skyrius, 23 psl.).
<...>
|
Pritarti
|
|