LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LIGOS IR MOTINYSTĖS SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. IX-110

5, 22, 23 ir 24 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1878

 

2019-06-19  Nr. 103-P-25

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, M. Navickienė, A. Sysas; G. Skaistė; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, R. Molienė,  padėjėja R. Liekienė, kviestieji asmenys: R. Andziukevičiūtė–Buzė – Ministro Pirmininko patarėja savivaldos, regioninės bei socialinės politikos klausimais, S. Kulpina – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Piniginės paramos ir būsto skyriaus vedėja, S. Zarankaitė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo skyriaus vyr. specialistė, V. Mackevičienė – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Pašalpų ir nedarbingumo kontrolės skyriaus vedėjo pavaduotoja.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-04-04

 

 

*

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad vaiko priežiūros išmoka būtų skiriama apdraustajam asmeniui vaiko priežiūros atostogų, suteiktų pagal Lietuvos Respublikos darbo kodekso 134 straipsnio 2 dalį, metu, jeigu įmotė (įtėvis) anksčiau negavo vaiko priežiūros išmokos tam pačiam vaikui prižiūrėti, t.y. vaiko priežiūros išmoką už 24 mėnesių vaiko priežiūros atostogas, neatsižvelgiant į vaiko amžių, mokėti iš Valstybinio socialinio draudimo fondo lėšų. Siūlomas reguliavimas svarstytinas dėl šių priežasčių.

Visų pirma pažymėtina, kad nustačius siūlomą teisinį reguliavimą būtų pažeistas dvigubo išmokų vengimo dėl to paties įvykio principas – įvaikinto vyresnio kaip 2 metų amžiaus vaiko (pavyzdžiui, vaiko, kuriam įvaikinimo metu buvo 12, 14 ar daugiau metų) iki jo įvaikinimo tėvai ar globėjai (rūpintojai) turėjo teisę į vaiko priežiūros išmoką ir apmokėjimą už ją.

Antra, pagal Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo 2 straipsnį, motinystės socialinis draudimas kompensuoja dėl vaiko priežiūros prarastas pajamas, o siūlomas teisinis reguliavimas siejamas daugiau ne su vaiko priežiūra, o su vyresnių nei 2 metų amžiaus įvaikintų vaikų ir įtėvių šeimos poreikiais, sudėtingesne tokių vaikų adaptacija šeimoje, nei įvaikinus jaunesnio amžiaus vaikus, taip pat siekiant skatinti įvaikinti ir vyresnio amžiaus vaikus. Todėl svarstytina, ar tokios atostogos neturėtų būti apmokamos ne iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto, o iš valstybės biudžeto lėšų. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo 14 straipsnį, įvaikinus vaiką, jį auginančiam vienam iš vaiko įtėvių 24 mėnesius nuo teismo sprendimo įvaikinti įsiteisėjimo dienos (skubaus vykdymo atveju – nuo sprendimo vykdymo pradžios) skiriama 8 bazinių socialinių išmokų dydžio išmoka per mėnesį ir mokama ne ilgiau, iki vaikui sukaks 18 metų.

Nepritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Nustačius projekte siūlomą reguliavimą būtų taikomos vienodos išmokų mokėjimo sąlygos už Darbo kodekse nustatytų vaiko priežiūros atostogų laiką (suteiktų tiek pagal šio kodekso 134 straipsnio 1 dalį, tiek pagal 134 straipsnio 2 dalį);

2. Projektu siekiama nustatyti didesnes paskatas įsivaikinti vyresnius negu dvejų metų vaikus, mokant įtėviams nuo kompensuojamojo uždarbio priklausančią vaiko priežiūros išmoką iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto.

Pažymėtina, kad pastaruosius tris (2016-2018) metus  išlieka ta pati tendencija: įvaikinama tik po keletą 7-9 ir 10-14 metų vaikų, o be tėvų likusių vaikų nuo 15 iki 17 metų apskritai nebuvo įvaikinta (Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos 2018 metų veiklos ataskaitos duomenys);

3.Iš valstybės biudžeto lėšų ir toliau bus mokama išmoka įvaikinus vaiką pagal Išmokų vaikams įstatymą, kuri yra fiksuoto dydžio (8 bazinių socialinių išmokų dydžio; toliau – BSĮ) ir mokama vienam iš įtėvių ne ilgiau, iki vaikui sukaks 18 metų, išskyrus atvejus, kai jis pagal Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymą turi teisę gauti vaiko priežiūros išmoką ir jos dydis yra ne mažesnis už nustatytą išmokos įvaikinus vaiką dydį (8 BSĮ).

Jeigu vaiko priežiūros išmokos dydis yra mažesnis už nustatytą dydį (8 BSĮ), skiriama išmoka įvaikinus vaiką  lygi išmokos įvaikinus vaiką ir gaunamos vaiko priežiūros išmokos skirtumui.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-04-04

5

 

 

2. Įstatymo projekte siūlytina nustatyti taisykles dėl šio įstatymo nuostatų taikymo, nes neaišku, ar šios nuostatos būtų taikomos tik po šio įstatymo įsigaliojimo įvaikintų vaikų įtėviams, ar ir iki šio įstatymo įsigaliojimo įvaikintų vaikų įtėviams, jeigu nustatyti terminai, apibrėžiantys teisę į atostogas, nėra pasibaigę.

Pritarti.

Žr. Komiteto pasiūlymą dėl projekto 5 straipsnio.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-04-04

 

 

 

3. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto įgyvendinimas padidintų Valstybinio socialinio draudimo fondo išlaidas ir deficitą, manytina, kad reikėtų gauti Vyriausybės, kaip Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto planuotojos, išvadą.

Pritarti.

Gauta Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvada (2018-06-20 nutarimas Nr. 595).

4.

Europos Teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos,

2018-04-18

 

 

*

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo Nr. IX-110 5, 22, 23 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1878, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Atsižvelgti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2018-06-20 nutarimas Nr. 595

 

 

 

*

Pritarti Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo
Nr. IX-110 5, 22, 23 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1878. 

 

Pritarti.

 

 

 

Pritarta patobulintam, atsižvelgiant į Komiteto pasiūlymus, įstatymo projektui.

 

2.

Seimo nariai

A. Dumbrava,

R. Žemaitaitis,

J. Imbrasas,

V. Bukauskas,

2018-11-20

4

(24)

 

(1)

 

 

 

Argumentai: Iki krizės galiojęs Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymas, kuomet pirmaisiais vaiko priežiūros metais buvo mokama 100 proc. išmoka gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio, o antraisiais – 80 proc., Lietuvoje 2008 m. lėmė didžiausią gimstamumo augimą visoje Europos Sąjungoje. Tuo metu Lietuvoje gimė 35 tūkst. vaikų. Esant dabartinei išmokų tvarkai, 2017 m. gimė tik 29,6 tūkst. vaikų.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 24 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Vaiko priežiūros išmokos dydis iki vaikui sueis vieni metai yra 100 procentų išmokos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio. ,jeigu apdraustasis pasirenka gauti šią išmoką, kol vaikui sueis vieni metai. Jeigu apdraustasis pasirenka gauti vaiko priežiūros išmoką, kol vaikui sueis 2 metai, šios išmokos dydis iki vaikui sueis vieni metai yra 70 100 procentų, o iki vaikui sueis 2 metai 40 80 procentų išmokos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio. Vaiko priežiūros išmokos dydis pirmaisiais įvaikinto vaiko auginimo metais vaiko priežiūros atostogų, suteiktų pagal Darbo kodekso 134 straipsnio 2 dalį, laikotarpiu (išskyrus atvejus, numatytus šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte) yra 100 procentų išmokos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio. ,jeigu apdraustasis pasirenka gauti šią išmoką 12 mėnesių. Jeigu apdraustasis pasirenka gauti vaiko priežiūros išmoką 24 mėnesius, šios išmokos dydis pirmaisiais įvaikinto vaiko auginimo metais vaiko priežiūros atostogų, suteiktų pagal Darbo kodekso 134 straipsnio 2 dalį, laikotarpiu (išskyrus atvejus, numatytus šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte) yra 70 100 procentų, o antraisiais įvaikinto ar globojamo vaiko auginimo metais – 40 80 procentų išmokos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio.“

Nepritarti.

Kartu su struktūrinėmis mokesčių ir pensijų reformomis nuo 2019-01-01 jau yra pakeisti vaiko priežiūros išmokų ir kitų socialinio draudimo išmokų procentiniai dydžiai (atsižvelgiant į 1,289 karto padidintą darbuotojo bruto darbo užmokestį dėl dalies draudėjo įmokų perkėlimo  apdraustajam), todėl siūlomi vaiko priežiūros išmokų procentiniai dydžiai šiuo metu reikštų kitus dydžius ir

labai išdidintų išmokas bei Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto išlaidas.

(kartu žr. Komiteto pasiūlymą dėl keičiamo įstatymo 24 straipsnio 1 dalies, kuriame paliekami nuo 2019-01-01 galiojantys vaiko priežiūros  išmokų dydžiai, jų nekeičiant). 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

2019-06-19

1

(5)

 

(3)

 

(3)

 

Argumentai: atsižvelgiant į tai, kad Darbo kodekso 134 straipsnio 2 dalyje nėra nustatytas įvaikinto vaiko amžius, iki kurio įtėviams gali būti suteikiamos atostogos vaikui prižiūrėti, tikslinga įvardinti šiame įstatyme (kaip nustatyta ir Išmokų vaikams įstatyme) vaiko amžių, iki kurio gali būti mokama šio įstatymo nustatyta vaiko priežiūros išmoka.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

,,3) vaiko priežiūros – apdraustajam asmeniui vaiko priežiūros atostogų metu, kol vaikui sueis vieni arba 2 metai, išskyrus atvejus, numatytus šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte, arba vaiko priežiūros atostogų, suteiktų pagal Lietuvos Respublikos darbo kodekso 134 straipsnio 2 dalį, metu (išskyrus atvejus, numatytus šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte), ne ilgiau, iki vaikui sukaks 18 metų, jeigu įmotė (įtėvis) anksčiau negavo vaiko priežiūros išmokos tam pačiam vaikui prižiūrėti.“

Pritarti.

 

2.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

2019-06-19

2

(22)

 

(1)

 

 

Argumentai: patikslinti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies redakciją, atsižvelgiant į tai, kad pagal nuo 2018-04-01 galiojančią šios dalies redakciją teisę gauti vaiko priežiūros išmoką turi ir vienas iš vaiko senelių.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 pastraipą ir ją išdėstyti taip:

,,1. Teisę gauti vaiko priežiūros išmoką turi vienas iš tėvų (įtėvių) ar globėjas, ar vienas iš vaiko senelių (jeigu jis atitinka šioje dalyje nustatytas sąlygas ir tik tuo atveju, jeigu teisę gauti vaiko priežiūros išmoką tam pačiam vaikui prižiūrėti turi bent vienas iš vaiko tėvų (įtėvių), kuris:“

Pritarti.

 

3.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

2019-06-19

 

4

 

1

 

 

 

Argumentai: atsižvelgiant į tai, kad 2018 m. birželio 28 d. priėmus  Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo Nr. IX-110 6, 14, 18, 21, 22, 24 ir 27 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIII-1338 nuo 2019 m. sausio 1 d. jau yra pakeisti vaiko priežiūros išmokų procentiniai dydžiai (dėl dalies darbdavio socialinio draudimo įmokų perkėlimo darbuotojui ir dėl to padidinto bruto darbo užmokesčio 1,289 karto).

Pasiūlymas:

Projekto 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,1. Pakeisti 24 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Vaiko priežiūros išmokos dydis iki vaikui sueis vieni metai yra 100 procentų 77,58 procento išmokos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio, jeigu apdraustasis pasirenka gauti šią išmoką, kol vaikui sueis vieni metai. Jeigu apdraustasis pasirenka gauti vaiko priežiūros išmoką, kol vaikui sueis 2 metai, šios išmokos dydis iki vaikui sueis vieni metai yra 70 procentų 54,31 procento, o iki vaikui sueis 2 metai 40 procentų 31,03 procento išmokos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio. Vaiko priežiūros išmokos dydis pirmaisiais įvaikinto vaiko auginimo metais vaiko priežiūros atostogų, suteiktų pagal Darbo kodekso 134 straipsnio 2 dalį, laikotarpiu (išskyrus atvejus, numatytus šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte) yra 100 procentų 77,58 procento išmokos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio, jeigu apdraustasis pasirenka gauti šią išmoką 12 mėnesių. Jeigu apdraustasis pasirenka gauti vaiko priežiūros išmoką 24 mėnesius, šios išmokos dydis pirmaisiais įvaikinto vaiko auginimo metais vaiko priežiūros atostogų, suteiktų pagal Darbo kodekso 134 straipsnio 2 dalį, laikotarpiu (išskyrus atvejus, numatytus šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte) yra 70 procentų 54,31 procento, o antraisiais įvaikinto vaiko auginimo metais – 40 procentų 31,03 procento išmokos gavėjo kompensuojamojo uždarbio dydžio.“

Pritarti.

 

5.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

2019-06-19

 

5

 

 

 

Argumentai:

1.Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2 pastabą, kurioje siūloma nustatyti taisykles dėl šio įstatymo nuostatų taikymo, nes neaišku, ar šios nuostatos būtų taikomos tik po šio įstatymo įsigaliojimo įvaikintų vaikų įtėviams, ar ir iki šio įstatymo įsigaliojimo įvaikintų vaikų įtėviams, jeigu nustatyti terminai, apibrėžiantys teisę į atostogas, nėra pasibaigę, siūloma projekto 5 straipsnio 2 dalyje nustatyti, kad šio įstatymo nuostatos taikomos po šio įstatymo įsigaliojimo įvaikintų vaikų įtėviams;

2. Įstatymo projekte numatyta Įstatymo įsigaliojimo data jau yra praėjusi, todėl būtina ją tikslinti, nustatant  -  2020 m. sausio 1 d.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

,,5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2019 m. sausio 1 d. 2020 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo nuostatos taikomos po šio įstatymo įsigaliojimo įvaikintų vaikų įtėviams.“

Pritarti.

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 1.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Rima Baškienė, Gintarė Skaistė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Rimantė Šalaševičiūtė

 

 

 

Komiteto biuro patarėja D. Jonėnienė