LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KULTŪROS KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ETNINĖS KULTŪROS VALSTYBINĖS GLOBOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO Nr. VIII-1328 61 STRAIPSNIО PAKEITIMO Įstatymo PROJEKTO NR. XIVP-4218

 

2024-12-11 Nr. 121-P-(37)4

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Kęstutis Vilkauskas, komiteto pirmininko pavaduotojas Vytautas Juozapaitis, komiteto nariai Rima Baškienė, Šarūnas Birutis, Petras Dargis, Vytautas Kernagis, Indrė Kižienė. Komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė, komiteto biuro patarėjos Milda Gureckienė, Aušra Pocienė, Deimantė Pukytė, padėjėja Danguolė Zabulėnienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos Švietimo, mokslo ir kultūros grupės patarėjas Mindaugas Bundza, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas kultūros ir švietimo klausimais Jonas Mickus.          

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-10-21

1

(61)

 

(11,

14)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektu siekiama papildyti Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 61 straipsnio 14 dalį, joje, be kita ko, nustatant, kad Etninės kultūros globos tarybos (toliau – Taryba) pirmininkas „gali būti atšauktas iš pareigų, jeigu atsisako jas eiti, ar pagal sveikatos priežiūros įstaigos išvadą nebegali eiti pareigų“. Siūlomas reguliavimas svarstytinas dėl šių priežasčių.

                 Pirma, iš siūlomo reguliavimo neaišku, nei koks subjektas, nei kokia tvarka galėtų atšaukti Tarybos pirmininką iš pareigų, jeigu jis atsisako jas eiti. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 61 straipsnio 14 dalį Tarybos pirmininkas yra įstaigos vadovas, kurį, kaip Tarybos išrinktą kandidatą, tvirtina Seimas nutarimu 4 metų kadencijai.

                 Antra, Tarybos pirmininko, kaip vieno iš Tarybos narių, įgaliojimų nutrūkimo pagrindai jau yra nustatyti keičiamo įstatymo 61 straipsnio 11 dalyje. Šio dalyje, be kita ko, numatytas Tarybos nario įgaliojimų nutrūkimo pagrindas – atsistatydinus savo noru. Todėl siūlomas papildomas reguliavimas yra perteklinis.

                 Trečia, siūloma nuostata tarpusavyje nedera su keičiamo įstatymo 61 straipsnio 11 dalies 4 punktu, kuriame nustatyta, kad Tarybos nario įgaliojimai nutrūksta, kai pagal medicinos ar Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos išvadą jis negali eiti pareigų. Šiame kontekste, svarbu pažymėti, kad 2024 m sausio 1 d. įsigaliojus Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymui, Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos buvo reorganizuota į Asmenų su negalia teisių apsaugos agentūrą ir jai nėra suteikti įgaliojimai išduoti aukščiau minėtas išvadas. Todėl vietoj projektu siūlomos nuostatos, siūlome patikslinti keičiamo įstatymo 61 straipsnio 11 dalies 4 punktą, jį formuluojant taip: „4) kai pagal sveikatos priežiūros įstaigos išvadą jis negali eiti šių pareigų;“.   

Pritarti

Tarybos pirmininko, kaip vieno iš Tarybos narių, įgaliojimų nutrūkimo pagrindai jau yra nustatyti Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo 61 straipsnio 11 dalyje. Šioje dalyje, be kita ko, numatytas Tarybos nario įgaliojimų nutrūkimo pagrindas – atsistatydinus savo noru. Todėl siūlomas papildomas  reguliavimas  dėl Tarybos pirmininko atšaukimo iš pareigų yra perteklinis.

Todėl vietoj projektu siūlomos nuostatos, Komitetas siūlo patikslinti keičiamo įstatymo 61 straipsnio 11 dalies 4 punktą, jį formuluojant taip: „4) kai pagal medicinos ar Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sveikatos priežiūros įstaigos išvadą jis negali eiti šių pareigų;“.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-10-21

1

(61)

 

(14)

 

2.    Projektu keičiamo įstatymo 61 straipsnio 14 dalyje yra siūloma nustatyti, kad pasibaigus Tarybos pirmininko kadencijai, jeigu jis nėra paskiriamas kitai kadencijai ir per 2 mėnesių terminą nepradeda eiti valstybės pareigūno ar valstybės tarnautojo pareigų, jam išmokama 2 mėnesių jo vidutinio darbo užmokesčio dydžio išeitinė išmoka. Svarstytina, ar, atsižvelgiant į pareigų užėmimo bet kokiame viešajam sektoriui priklausančiame subjekte galimybę, neturėtų būti nustatyta, kad išmoka nemokama ir tuo atveju, jeigu asmuo priimamas į darbą valstybės ar savivaldybės įstaigoje, išlaikomoje iš valstybės ar savivaldybės biudžeto, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ar iš kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų, valstybės ar savivaldybės įmonėje, viešojoje įstaigoje, kurių savininkė yra valstybė arba savivaldybė, ar Lietuvos banke (analogiškai kaip nustatyta ir Valstybės tarnybos įstatyme valstybės tarnautojų atžvilgiu).

Nepritarti

Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu daliai valstybės institucijų, atskaitingų Lietuvos Respublikos Seimui, specialiuose įstatymuose yra įtvirtintos nuostatos dėl išeitinių išmokų mokėjimo pareigūnams (pvz., Seimo kontrolierių įstaigai, Valstybės kontrolei, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai, Vaiko teisių apsaugos kontrolierių įstaigai, Žvalgybos kontrolierių įstaigai,  Konkurencijos tarybai ir kt.), siūloma įtvirtinti tokį pat išeitinių išmokų mokėjimą ir Etninės kultūros globos tarybos pirmininkui.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-10-21

1

(61)

 

(14)

 

3.     Projektu yra siūloma nustatyti išeitinių išmokų mokėjimą Tarybos pirmininkui, taip pat išmokų mokėjimą jo šeimos nariams, Tarybos pirmininko mirties atveju. Atsižvelgiant į tai, kad visų valstybės pareigūnų socialinių garantijų teisinis reguliavimas turėtų būti vienodas, sistemiškai reikėtų peržiūrėti ir keisti ir kitus įstatymus, kuriuose yra reguliuojamos valstybės pareigūnų išeitinės išmokos, siekiant suvienodinti išmokų dydžius ir jų mokėjimo sąlygas.

Pritarti iš dalies

Pritartina, kad visų valstybės pareigūnų socialinių garantijų teisinis reguliavimas turėtų būti vienodas. Daliai valstybės institucijų, atskaitingų Lietuvos Respublikos Seimui, specialiuose įstatymuose jau yra įtvirtintos nuostatos dėl išeitinių išmokų mokėjimo pareigūnams. Šio

įstatymo projekto tikslas įvirtinti išeitinių išmokų mokėjimą Etninės kultūros globos tarybos pirmininkui.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-10-21

1

(61)

 

(14)

 

4.     Projekto 1 straipsniu dėstomas keičiamo įstatymo 61 straipsnio 14 dalies tekstas neatitinka įstatymo aktualios redakcijos teksto, t. y. vietoj žodžių „Lietuvos Respublikos politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatyme“ turėtų būti įrašyti žodžiai „Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatyme“.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-10-21

1

(61)

 

(14)

 

5.    Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, projekto pavadinime brauktini pasikartojantys žodžiai „Lietuvos Respublikos“ bei projekto 1 straipsnio vienintelė dalis nenumeruotina.

Pritarti

 

6.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2024-10-31

 

 

 

 Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo Nr. VIII-1328 61 straipsniо pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-4218 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo Nr. VIII-1328  61 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-4218(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Indrė Kižienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-4218(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Kęstutis Vilkauskas

 

 

 

 

 

 

Kultūros komiteto biuro patarėja Milda Gureckienė