LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ KOMITETAS

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 18 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1964

 

2022-10-26  Nr. 110-P-32

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika, Andrius Vyšniauskas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-09-07 Nr. XIVP–1964

1

 

 

 

 

 

1. Projekto 1 straipsnio pakeitimų esmė dėstytina taip: „Pakeisti 18 straipsnio 4 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:“.

 

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-09-07 Nr. XIVP–1964

1

(18)

 

(4)

 

(4)

2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalies 4 punkte pirmoji išlyga skliaustuose „(išskyrus natūralios fermentacijos vaisių ir/ar uogų vynus bei vaisių ir/ar uogų vyno gėrimus)“ vartojama netiksliai ir neatitinka savo paskirties. Pažymėtina, kad tokia išlyga suponuoja, kad šis punktas apskritai netaikomas natūralios fermentacijos vaisių ir/ar uogų vynams bei vaisių ir/ar uogų vyno gėrimams, tačiau sisteminė šios nuostatos analizė (o taip pat ir projekto aiškinamasis raštas) leidžia daryti išvadą, kad minėtiems alkoholiniams gėrimams, vis dėlto, nėra taikoma tik nuostatos dalis dėl maksimalios taros talpos. O tą būtent ir apsprendžia antroji šiame punkte nustatoma išlyga. Atsižvelgiant į tai, reikėtų atsisakyti žodžių skliaustuose „(išskyrus natūralios fermentacijos vaisių ir/ar uogų vynus bei vaisių ir/ar uogų vyno gėrimus)“. Be to, siekiant teisinio aiškumo, nuostatą dėl išlygos natūralios fermentacijos vaisių ir/ar uogų vynų bei vaisių ir/ar uogų vyno gėrimų talpai siūlome dėstyti ne skliaustuose, o atskiru sakiniu, nustatančiu, kad „Natūralios fermentacijos vaisių ir(ar) uogų vynai bei vaisių ir(ar) uogų vyno gėrimai, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija yra didesnė kaip 6 procentai, gali būti išpilstyti ir į ne didesnę kaip 5 litrai tapos plastikinę ar plastiką turinčią tarą“.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-09-07 Nr. XIVP–1964

1

(18)

 

(4)

 

(4)

3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalies 4 punkte turi būti vartojami skyrybos ženklai „ir (ar)“ su skliaustu, o ne „ir/ar“ su pasvirusiu brūkšniu

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-09-07 Nr. XIVP–1964

 

 

 

4. Atsižvelgiant į  keičiamo įstatymo 19 ir 20 straipsniuose nustatytą Vyriausybės kompetenciją alkoholio vartojimo mažinimo srityje, taip pat į tai, jog pagal keičiamo įstatymo 30 straipsnį Vyriausybė yra priskiriama prie subjektų, formuojančių ir koordinuojančių valstybės alkoholio kontrolės politiką, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

Spręsti pagrindiniam komitetui

Pažymėtina, kad Seimo KRK 2022-07- 13 posėdyje svarstė Anykščių rajono savivaldybės mero rašte „Dėl įmonės „Anykščių vynas“ gamybos sutrikimo“ ir Lietuvos alkoholinių gėrimų gamintojų ir importuotojų asociacijos  rašte „Dėl draudžiamų naudoti tam tikros rūšies alkoholinių gėrimų talpų“   pateiktus pasiūlymus ir priėmė KRK protokolinį  nutarimą,  kuriuo kreipėsi į  LRV, siūlydamas  pavesti atsakingoms institucijoms įvertinti pateiktus pasiūlymus ir   jeigu jiems būtų pritarta – parengti ir pateikti Seimui Alkoholio kontrolės įstatymo 18 str. 4 d. projektą.

LRV pavedė EIM, ŽŪM, SAM (prireikus ir kt. suinteresuotoms instituc.) išnagrinėti klausimą ir apie rezultatus bei galimus sprendimo būdus informuoti Seimo KRK ir Anykščių raj. savivaldybę.

ŽŪM, EIM, SAM, AM  bei VMVT pozicijos gautos:  institucijos iš esmės neprieštaravo dėl siūlomo pakeitimo, tačiau akcentavo, kad vaisių ir uogų vyno tara turi atitikti Maisto, Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymų nuostatas bei Atliekų tvarkymo įstatymo 3 str. nuostatas. SAM papildomai nurodė, kad siūlomi pakeitimai tikėtina turėtų įtakos šių alkoholinių gėrimų ekonominio ir fizinio prieinamumo didinimui. EIM neprieštarauja siūlomam įstatymo pakeitimui suvienodinti leistiną vynuogių vyno ir vaisių ir uogų vyno tarą.

5.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2022-09-27

 

 

 

Atkreipiame dėmesį, kad Projektu siūlomos nuostatos nustato reikalavimus natūralios fermentacijos alkoholinių gėrimų tiekimui, todėl prieš priimant jas būtina notifikuoti Europos Komisijai kaip techninius reglamentus, technines taisykles pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka, ir ją įgyvendinančiame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugsėjo 28 d. nutarime Nr. 957 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ nustatytas taisykles. Be to, Projekto priėmimas turi būti atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos alkoholinių gėrimų gamintojų ir importuotojų asociacija

 

(2022-10-19 Nr. g-2022-8655)

 

 

*

Išrašas iš Lietuvos alkoholinių gėrimų gamintojų ir importuotojų asociacijos (toliau -  LAGGIA) 2022-10-19  rašto:

„<...> pritaria Seime svarstomam Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1964  ir teikia papildomus argumentus kodėl tokio įstatymo priėmimas nepadidintų alkoholio vartojimo Lietuvoje, tačiau būtų suvienodintos šiuo metu nelygios Lietuvos ir užsienio gamintojų verslo sąlygos

<...> Šiuo metu vyno bei vyno gėrimų rinkoje tampa vis populiaresnės įvairaus dydžio (nuo 1 iki 3,5 litrų) „Bag in Box“, „Stand up Pouch“ ir kitos panašaus tipo pakuotės. Tokios pakuotės yra lengvesnės, patogesnės vartotojams, lengviau surenkamos kaip antrinė žaliava. Pabrėžiame, kad tokios pakuotės nėra naujovė ir jau ilgą laiką naudojamos tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje. Šios pakuotės taip pat itin aktualios dabartinės ekonominės situacijos kontekste, kuomet prasidėjus karui Ukrainoje daugelis Lietuvos bei Europos gamintojų susiduria su didžiuliais iššūkiais gauti stiklinių pakuočių, reikalingų produktų išpilstymui. Neturint stiklo žaliavos bendrovės priverstos stabdyti dalį gamyklų ir mažinti gamybos apimtis.

Pabrėžiame, kad vynuogių vynui, kuris yra importuojamas į Lietuvą užsienio gamintojų, tokie apribojimai tarai nėra taikomi ir tiek didmeninės, tiek mažmeninės prekybos rinkoje galima rasti itin daug pavyzdžių, kuomet galima įsigyti vynuogių vyną 3l., 3,5l. minimoje pakuotėje, tačiau Lietuvos gamintojams tokia galimybė nėra sudaroma tik dėl kitokios gamybai naudojamos žaliavos t. y. vaisių ir(ar) uogų, tačiau ne vynuogių. Pažymime, kad Lietuviškas vaisių ir(ar) uogų vynas yra gaminamas iš Lietuvos ūkininkų užaugintų vaisių bei uogų. Įvertinus tai, kad fermentuotų alkoholinių gėrimų kategorijos - natūralaus vaisių ir (ar) uogų vyno bei vaisių ir (ar) uogų vyno gėrimų visas etilo alkoholis gali būti susidaręs tik fermentacijos būdu, pagal leistiną cukraus kiekį natūralus vaisių uogų vynas gali būti sausas, pusiau sausas, pusiau saldus, saldus bei vertinant natūralaus vaisių ir uogų vyno skonines juslines savybes, vartojimo paskirtį, atskirą vartotojų grupę bei tokios rūšies vyno kainą mažmeninės prekyba rinkoje, galima pagrįstai teigti, kad natūralus vaisių ir uogų vynai prilygsta vynams, pagamintiems iš vynuogių, todėl manome, kad fermentuotų alkoholinių gėrimų kategorija - natūralus vaisių ir (ar) uogų vynas bei vaisių ir (ar) uogų vyno gėrimai, mažmeninėje rinkoje turėtų būti parduodami tokiose pačiose pakuotėse, kaip ir kitas vynas.

Stebime viešąją erdvę ir matome, jog dažnai kyla spekuliacijos, kad neva įteisinus tokį sprendimą bus leidžiama prekiauti pigiu, itin sveikatai žalingu, spiritizuotu vynu didelėse pakuotėse. Norime paneigti šį mitą ir teikiame savo argumentus kodėl toks naudojamas argumentas neatitinka realios situacijos ir esančio teisinio reguliavimo. Vaisių ir (ar) uogų vyno, vaisių ir (ar) uogų gėrimų ir kokteilių apibūdinimo, gamybos ir prekinio pateikimo techniniame reglamente (Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2020 m. rugpjūčio 6 d. įsakymo Nr. 3D-587 redakcija) pateiktos natūralaus vyno ir vaisių ir (ar) uogų vyno gėrimo sąvokos:

·         Natūralus vaisių ir (ar) uogų vynas – vaisių ir (ar) uogų vynas, kuriame esantis etilo alkoholis yra susidaręs tik fermentacijos būdu ir neviršija 14,5 tūrio proc., išskyrus desertinį vyną, kurio faktinis etilo alkoholio kiekis neviršija 16 tūrio proc. Gaminant natūralų vaisių ir (ar) uogų vyną, etilo alkoholio kiekis yra susidaręs tik fermentacijos būdu, nepilama žemės ūkio kilmės etilo alkoholio, nedažoma ir nearomatizuojama, galima saldinti.

·         Vaisių ir (ar) uogų vyno gėrimas – iš vienos ar daugiau rūšių vaisių ir (ar) uogų vyno gaminamas gėrimas, į kurį gali būti pridėta vynuogių vyno, sulčių, geriamojo vandens, nealkoholinių gėrimų ar jų mišinio, dažiklių, kvapiųjų medžiagų, tačiau negali būti pridėta etilo alkoholio. Etilo alkoholio koncentracija turi būti ne mažesnė kaip 4,5 tūrio proc. ir ne didesnė kaip 14,5 tūrio proc. Vaisių ir (ar) uogų vyno gėrimai ir kokteiliai gali būti gaminami iš vaisių ir (ar) uogų vyno, kuriame etilo alkoholis gautas tik natūralios fermentacijos būdu.

Taigi kaip galima matyti pateiktoje informacijoje priėmus įstatymo projektą, kuris leistų natūralų vaisių ir(ar) uogų vyną bei vaisių ir(ar) uogų vyno gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija yra didesnė kaip 6 procentai, būti išpilstytus ir į ne didesnę kaip 3,5 litro talpos plastikinę ar plastiką turinčią tarą nebūtų sudaroma galimybė plačiai paplisti pigiems, spiritizuotiems gėrimams didelėse pakuotėse, kurie potencialiai galėtų kelti papildomą žalą visuomenės sveikatai bei gerovei. Dėl vyno gamybos technologijos ypatumų ir fermentacijos proceso, priėmus Seimo narių siūloma sprendimą, nebūtų įmanoma pagaminti itin pigaus ir lengvai įperkamo socialiai pažeidžiamoms grupėms pavojingo produkto ko dažnai yra baiminamasi. Būtų sudaryta galimybė lygiomis sąlygomis Lietuvos gamintojams konkuruoti su importuojamais vynuogių vynais bei didinti Lietuviško vaisių ir(ar) uogo eksporto apimtis į užsienio valstybes, kur mūsų gamintojų gaminamas vaisių ir(ar) uogų vynas bei jo gėrimai sulaukia didelio susidomėjimo.

Atsižvelgti

 

2.

Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija 2022-10-21

(gauta: 2022-10-24 Nr. G-2022-8774)

 

 

*

Pritaria ĮSTP-ui, teikia pritarimo argumentus, suformuluotų pasiūlymų neteikia.

Argumentai:

„<...> Pritariame pagrindiniam ĮSTP-o  tikslui <...>, numatant  išlygą dėl vaisių ir (ar) uogų vyno taros. <...>

<...> sudarant galimybes Lietuvos bei užsienio svečiams pasiūlyti vietoje pagamintų, natūralių ir autentiškų produktų, tame tarpe ir kokybiškų bei puoselėjant tradicijas pagamintų Lietuviškų alkoholinių gėrimų – vynų, kurie pagaminti tradicinę vyndarystę puoselėjančiose Lietuviškose įmonėse.

Pritarus siūlomam įstatymo projektui turėtume platesnę galimybę pasiūlyti vartotojams Lietuviška produktą už konkurencingesnę kainą, kadangi mūsų tiekėjams būtų sudarytos vienodos sąlygos su iš užsienio importuojamais iš vynuogių pagamintais vynais. Pabrėžiame, kad viešbučių, restoranų bei kavinių sektoriuje dažniausiai naudojamos didesnės nei mažmeninėje prekyboje yra įprasta pakuotės. Tai itin aktualu vyno segmente, kuomet dažnai vartotojai nori įsigyti šio produkto ne pakuotėmis (buteliais), o taurėmis. Svarbu pabrėžti, kad atidarius produktą, kuris laikomas iš stiklo pagamintame butelyje, jis turi būti suvartojamas per tam tikrą laiką ir patiriami papildomi kaštai siekiant išlaikyti nepakitusias jo savybes.

Sudarius galimybes Lietuvos gamintojams pagamintą natūralų vaisių ir(ar) uogų vyną pilstyti į „bag in box“, „stand up pouch“ tipo ar kitas plastikines ar plastiką turinčias pakuotes būtų užtikrinamas ir paprastesnis tokių produktų transportavimas bei mažesnė tarša. Tokios pakuotės yra paprasčiau perdirbamos ir panaudojamos kaip antrinė žaliava, o mums tai būtų paprastesnis pakuočių tvarkymas viešojo maitinimo paslaugų teikimo vietose. Būtų perkamas tas pats produktas, kuriam panaudota mažiau/mažesnė pakuotė. Be to toks sprendimas prisidėtų prie vietinės ekonomikos gyvybingumo ir jos palaikymo skatinant vietinius gamintojus gaminti bei savo produkciją realizuoti Lietuvoje pertekliniu reguliavimu nesudarant privilegijų iš užsienio šalių importuojamiems produktams, kuriuos vienaip ar kitaip renkasi tiek Lietuvos klientai tiek iš užsienio atvykę turistai nematydami alternatyvų.

Atsižvelgti

 

3.

AUB NARADAVA

2022-10-24

(gauta: 2022-10-24 Nr. G-2022-8835)

 

 

*

Pritaria ĮSTP-ui,  teikia pritarimo argumentus, suformuluotų pasiūlymų neteikia.

Argumentai:

„<...> Jei vyno gamintojai gautų leidimus pilstyti ir pardavinėti vaisių ir uogų vyną į „bag in box“, „stand up pouch“ tipo ar kitas plastikines ar plastiką turinčias pakuotes Lietuvoje, tai leistų ženkliai augti superkamiems obuolių kiekiams tiek mūsų bendrovėje, tiek visoje Lietuvoje. Augantys superkamų obuolių kiekiai leistų plėsti sodų plotus, kurti naujas darbo vietas visuose Lietuvos regionuose. Mūsų šeimos ir kaimynai turėtų darbo tame regione, kur gyvename, nereikėtų važinėti į didesnius pramonės centrus ar emigruoti. Tai būtų reikšmingai mūsų verslą ir jo plėtrą įtakojantis veiksnys. Turėdami galimybę savo produkciją parduoti bet kuriam Lietuvos vyndariui, tik dar labiau išplėstume galimybes prekiauti savo užaugintais obuoliais.<...>“

Atsižvelgti

 

4.

Pramoninių uogynų augintoju asociacija

2022-10-24

(gauta: 2022-10-25 Nr. G-2022-8855)

 

 

*

Pritaria ĮSTP-ui,  teikia pritarimo argumentus, suformuluotų pasiūlymų neteikia.

Argumentai:

„<...> vyno gamintojams gavus leidimą pilstyti ir pardavinėti vaisų ir uogų vyną ,,BAG in BOX bei ,,Stand Up Pouch" tipo ir kitas plastikines pakuotes Lietuvoje, labai tikėtina, kad ženkliai padidėtų uogų supirkimo kiekiai, kas leistų Lietuvos uogynų augintojams plėsti uogynų plotus ir į darbus įtrauktų daugiau kaimiškų vietovių gyventojus. Tai savo ruožtu didintų kaimiškų vietovių žmonių užimtumą ir mažintų žmonių migraciją į didmiesčius ar į užsienį. Žmonių pajamos gautos kaimiškoje vietoje atitinkami paskatintų paslaugų sektoriaus darbo vietų išlaikymą ar atsiradimą kaimiškoje vietovėje.<...>“

Atsižvelgti

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys A. Kupčinskas

2022-10-05

1

(18)

 

(4)

 

(4)

Argumentai:

Pasidomėjus, populiariausia ir didžioji dalis plastiko ar plastiko turinčių pakuočių („tetrapak“), kuriose yra pardavinėjamas vynas, sudaro būtent iki 3,5 litro talpos taros, siūloma sumažinti įstatymo projekte teikiamą 5 litrų dydžio tarą į 3,5 litro dydį. Šiuo siūlymu kartu dar kartą pabrėžiamas dabartinis stiklo taros trūkumas su kuriuo susiduria Lietuvos vyno gamintojai ir ne vienodos konkurencinės sąlygos su užsienio gamintojais, kurių vynas pardavinėjamas plastiko pakuotėse Lietuvos prekybos vietose.

Pabrėžiama, jog šis įstatymo projektas galiotų tik natūraliems vynams, į kuriuos, pagal Vaisių ir (ar) uogų vyno, vaisių ir (ar) uogų gėrimų ir kokteilių apibūdinimo, gamybos ir prekinio pateikimo techninio reglamento (Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2020 m. rugpjūčio 6 d. įsakymo Nr. 3D-587 redakciją) pateiktas natūralaus vyno ir vaisių ir (ar) uogų vyno gėrimo sąvokas, negalima papildomai dėti žemės ūkio kilmės etilo alkoholio. Dėl šios priežasties stipresnis alkoholis, nei susidaręs natūralios fermentacijos būdu – negalėtų būti pardavinėjamas didesnėse plastikinėse tarose nei numato dabartinis įstatymas.

Šiuo įstatymo pakeitimu taip pat nėra skatinimas alkoholinių gėrimų vartojimas plastiko buteliuose. Kadangi pagal dabartinį reglamentavimą vynuogių vynas jau dabar galėtų būti pardavinėjimas plastikiniuose didesnės talpos buteliuose, tačiau tai nėra praktikuojama rinkoje nei vienoje ES valstybių.

Taip pat atsižvelgiant į Teisės departamento 2022 m. rugsėjo 7 d. išvadą, keičiama formuluotė, atsisakant skliaustų ir perkeliant išlygą darantį sakinį į atskirą sakinį.

Pasiūlymas:

Pakeisti 18 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„4) alaus, fermentuotų gėrimų (išskyrus natūralios fermentacijos vaisių ir/ar uogų vynus bei vaisių ir/ar uogų vyno gėrimus), alkoholinių kokteilių grupėms priklausančius alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija yra didesnė kaip 6 procentai, išpilstytus į didesnę negu 0,2 litro tarą, išskyrus atvejus, kai šie gėrimai išpilstyti į stiklinę, keraminę, medinę ar metalinę (natūralios fermentacijos vaisių ir/ar uogų vynų bei vaisių ir/ar uogų vyno gėrimų atvejais – į plastikinę, plastiką turinčią, tačiau ne didesnę kaip 5 litrų) tarą. Natūralios fermentacijos vaisių ir(ar) uogų vynai bei vaisių ir(ar) uogų vyno gėrimai, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija yra didesnė kaip 6 procentai, gali būti išpilstyti ir į ne didesnę kaip 5 3,5 litro talpos plastikinę ar plastiką turinčią tarą“.

Pritarti

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms bei siūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam Ekonomikos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas bei pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė.

7. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Vidmantas Kanopa.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Viktoras Pranckietis

 

 

 

 

(Komiteto biuro patarėja, Simantė Kairienė)