LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS POLITINIŲ ORGANIZACIJŲ ĮSTATYMO
NR. XIV- 1415 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 21, 23, 24, 26, 33, 35 IR 38 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3949
2024-10-23 Nr. 102-P-39
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Žana Jerochovienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Kviestieji asmenys: Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vadovė Aurelija Giedraitytė, vyresnioji patarėja Reda Nikrevičė, patarėja Asta Mačionienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Lina Petronienė, Valstybės saugumo departamento atstovai: Mindaugas Svirskas ir Edgaras Lebednykas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-27 |
2 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 2 straipsniu 3 dalyje keičiamo Politinių organizacijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 3 dalies formuluotę „Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir valstybės interesams“ siūlome pakeisti platesnio turinio formuluote „Lietuvos valstybės saugumui ir interesams“. |
Pritarti |
Projektas patobulintas pagal TD pastabą. Taip pat žodžių junginyje „valstybės valdžios užgrobimo prievarta metodai“ brauktinas žodis „prievarta“. Užgrobimas negali būti neprievartinis, juk užgrobti reiškia „užimti jėga, paimti prievarta, užvaldyti“ (žr. „Dabartinės lietuvių kalbos žodyną“). |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-27 |
3 5 |
2 |
|
2. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje, 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje ir kitose teikiamo projekto nuostatose vietoj Juridinių asmenų registro nurodoma Juridinių asmenų registro informacinė sistema. Projekto 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje ir kitose projekto nuostatose vietoj Juridinių asmenų registro nuostatų įvardijami Juridinių asmenų registro informacinės sistemos nuostatai. Pažymėtina, kad teikiamas projektas, įskaitant ir minėtąsias nuostatas, įsigaliotų nuo jo paskelbimo Teisės aktų registre, tuo tarpu Juridinių asmenų registras dar nėra pertvarkytas į Juridinių asmenų registro informacinę sistemą, nėra patvirtinti ir Juridinių asmenų registro informacinės sistemos nuostatai. Atsižvelgiant į tai manome, kad projekte reikėtų atsisakyti nuostatų, kuriomis vietoj Juridinių asmenų registro ir Juridinių asmenų registro nuostatų nurodomi atitinkamai Juridinių asmenų registro informacinė sistema ir Juridinių asmenų registro informacinės sistemos nuostatai. |
Nepritarti |
Pažymėtina, kad pagal galiojantį Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo (toliau - VIIVĮ) Nr. XI-1807 pakeitimo įstatymo (Nr. XIV-2436) 3 str. 4 d. 4 p: „Tol, kol visi registrai, valstybės, vidaus administravimo ir (ar) kitos informacinės sistemos iki 2026 m. gruodžio 31 d. bus pertvarkyti pagal šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo reikalavimus, laikoma, kad kituose įstatymuose ir teisės aktuose vartojama sąvoka „registras“ atitinka šiame įstatyme vartojamą sąvoką „registro informacinė sistema“, registrų, valstybės, kitų ir (ar) vidaus administravimo informacinių sistemų valdytojai turi šiame įstatyme kartu nustatytas duomenų ir informacinių sistemų valdytojų, o registrų, valstybės, kitų ir (ar) vidaus administravimo informacinių sistemų tvarkytojai – kartu nustatytas duomenų ir informacinių sistemų tvarkytojų teises ir pareigas.“ Taigi, pagal galiojantį teisinį reguliavimą yra laikoma, kad sąvoka „registras“ atitinka sąvoką „registro informacinė sistema“, todėl vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatyme nustatytais teisėkūros principais bei mažinat priimamų įstatymų kiekį (siekiant išvengti pakartotinio įstatymo keitimo dėl jo nuostatų derinimo su VIIVĮ), įstatyme vartotina sąvoka „Juridinių asmenų registro informacinė sistema“. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-27 |
7 15 |
2 4 |
|
3. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal galiojančio Politinių organizacijų įstatymo 9 straipsnio 2 dalies nuostatą sprendimą reorganizuoti ar likviduoti politinę organizaciją priima, be kita ko, politinės organizacijos suvažiavimas (susirinkimas, konferencija). Taigi projekto 7 straipsniu 2 dalimi keičiant įstatymo 9 straipsnio 5 dalį ir joje nustatant politinės organizacijos likvidavimo teisinį pagrindą, siūlome šios dalies formuluotę „nariai nenusprendžia jos“ pakeisti formuluote „suvažiavimas (susirinkimas, konferencija) nepriima sprendimo ją“. Ši pastaba aktuali ir projekto 15 straipsniu 4 dalyje dėstomos keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies (įsigaliosiančios 2025 m. liepos 1 d.) formuluotei - „nariai per 6 mėnesius nuo šių aplinkybių atsiradimo dienos nenutaria“ - ją siūlome išdėstyti, pavyzdžiui, taip: „suvažiavimas (susirinkimas, konferencija) per 6 mėnesius nuo šių aplinkybių atsiradimo dienos nepriima sprendimo“ ar pan. |
Pritarti |
Projektas patobulintas (žr. komiteto pasiūlymą). |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-27 |
8 |
|
|
4. Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnyje, be kita ko, siūloma nustatyti, kad „<...> Politinės organizacijos gali dalyvauti viešųjų juridinių asmenų steigimo procese <...>“. Nėra aišku, koks „dalyvavimas“ kitų viešųjų juridinių asmenų steigimo procese turimas mintyje. Jeigu turima mintyje, kad politinės organizacijos gali steigti kitus viešuosius juridinius asmenis (tai matyti, pavyzdžiui, iš projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 81 punkto nuostatos, pagal kurią politinės organizacijos įstatuose turi būti nurodyta „sprendimų dėl kitų viešųjų juridinių asmenų steigimo <...> priėmimo tvarka“), tai taip ir reikėtų nurodyti. |
Pritarti |
Pritariant pastabai keičiamo įstatymo 10 straipsnis tikslintinas taip: „Visos politinės organizacijos Lietuvos Respublikos
teritorijoje veikia laisvai ir savarankiškai. Politinės organizacijos gali priimti
sprendimus dėl kitų
viešųjų juridinių asmenų steigimo ar dalyvavimo jų veikloje, |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-27 |
15 |
|
|
5. Projekto 15 straipsniu keičiamo įstatymo 38 straipsnio 4 dalyje dėstomojoje naujoje keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies redakcijoje (įsigaliosiančioje 2025 m. liepos 1 d.) formuluotėje „ilgiau nei 6 mėnesius lieka mažiau narių“ vietoj žodžio „lieka“ siūlome įrašyti žodį „yra“. |
Pritarti |
Projektas patobulintas. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-27 |
15 |
5 |
|
6. Projekto 15 straipsniu keičiamo įstatymo 38 straipsnio, kuriame yra nustatomos ne teikiamo projekto, bet pirminio, t. y. 2022 m. rugsėjo 15 d. priimto Politinių partijų įstatymo Nr. XIV-1415 įsigaliojimo, įgyvendinimo ir taikymo nuostatos, 5 dalyje siūloma nustatyti: „Iki šio įstatymo įsigaliojimo įsteigtos politinės partijos per 12 mėnesių nuo šio įstatymo įsigaliojimo suderina savo įstatus su šio įstatymo nuostatomis ir įstatų pakeitimus įregistruoja Juridinių asmenų registro informacinėje sistemoje.“ Pažymėtina, kad Politinių partijų įstatymas Nr. XIV-1415 įsigaliojo 2022 m. rugsėjo mėnesį ir aptariamoje projekto nuostatoje iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos įsteigtoms politinėms partijoms įtvirtintas 12 mėnesių terminas nustatytai pareigai įvykdyti atitinkamai baigėsi 2023 m. rugsėjo mėnesį. Taigi, aptariama keičiamo įstatymo 38 straipsnio 5 dalies nuostata iš esmės nebėra aktuali ir jos reikėtų atsisakyti. Jeigu projektu vis tik siekiama nustatyti naują terminą, per kurį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos įsteigtos politinės partijos turėtų atitinkamai pakeisti savo įstatus (atsižvelgdamos į pakitusį teisinį reguliavimą), svarstytina, ar toks reikalavimas neturėtų būti nustatytas projekto 16 straipsnyje, kuriame būtų reglamentuojamas jau ne pirminio Politinių partijų įstatymo Nr. XIV-1415, bet šio įstatymo pakeitimo įstatymo įgyvendinimas ir taikymas. |
Pritarti |
Projektas patobulintas, keičiamo įstatymo 38 straipsnio 5 dalies nuostata yra išbraukta kaip nebeaktuali, taip pat patikslinta siūlomo 81 straipsnio (įsigaliosiančio 2026 m. balandžio 1 d.) 15 dalis (žr. komiteto pasiūlymą). |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija 2024-09-24 Nr. (1.16 E) 7R-3093 |
|
|
* |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024 m. birželio 17 d. nutarimu Nr. 487 „Dėl Lietuvos Respublikos politinių organizacijų įstatymo Nr. XIV-1415 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 21, 23, 24, 26, 33, 35 ir 38 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.70 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 12, 85, 86, 88, 90, 92, 93, 94, 223, 544, 545 straipsnių, XI skyriaus pavadinimo pakeitimo ir kodekso papildymo 851 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1382 11 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ pateikusi Lietuvos Respublikos Seimui svarstyti Lietuvos Respublikos politinių organizacijų įstatymo Nr. XIV-1415 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 21, 23, 24, 26, 33, 35 ir 38 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą ir su šiuo pakeitimu susijusių Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.70 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 12, 85, 86, 88, 90, 92, 93, 94, 223, 544, 545 straipsnių, XI skyriaus pavadinimo pakeitimo ir kodekso papildymo 851 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1382 11 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektus (toliau kartu – Įstatymų projektai). Viena iš Įstatymų projektų parengimo priežasčių – nukelti steigiamo Politinių organizacijų narių registro (toliau – POLONR) veiklos pradžios terminą. Deja, POLONR kūrimo ir diegimo darbai dar nepradėti, nes nuo Teisingumo ministerijos nepriklausančių priežasčių finansavimo ES struktūrinių fondų lėšomis sutartis su Centrine projektų valdymo agentūra buvo pasirašyta pavėluotai. Be to, šiuo metu vyksta teismo procesas dėl viešojo pirkimo, kuriame yra pritaikytos laikinosios apsaugos priemonės, draudžiančios pradėti POLONR kūrimo darbus. Teismo sprendimas bus priimtas rugsėjo pabaigoje. Atsižvelgiant į POLONR kūrimo darbų suplanuotą grafiką ir jiems atlikti būtinus terminus, siūlome nukelti POLONR veiklos pradžios terminą iki 2026 m. balandžio 1 d. ir atitinkamai tikslinti pateiktus Įstatymų projektus.
|
Atsižvelgti |
Politinių organizacijų narių registro (POLONR) steigimas vykdomas ES struktūrinių fondų lėšomis, tačiau dėl finansavimo sutarties su Centrine projektų valdymo agentūra pavėluoto pasirašymo, taip pat dėl kitų būtinų projekto įgyvendinimo procedūrų delsimo, registro steigimas žymiai vėluoja, todėl tikslinga projekto įgyvendinimo datą ir POLONR veiklos pradžią nukelti (žr. komiteto pasiūlymą). |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas 2024-09-11 Nr. 113-P-29 |
|
|
|
* |
1) iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-3949 ir siūlyti pagrindiniam komitetui projektą tobulinti pagal Teisės departamento pastabas, 2) pritarti komiteto išvadoms.
|
Pritarti iš dalies |
Komitetas nepritarė Teisės departamento 2 pastabai (argumentai prie TD pastabos) bei atsižvelgė į Teisingumo ministerijos prašymą nukelti Politinių organizacijų narių registro veiklos pradžią 2026 m. balandžio 1 d. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui XIVP-3949(2) ir komiteto išvadoms bei pasiūlymams.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2024-10-23 |
2 |
|
|
Argumentai: Klausymų metu apsispręsta projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje atsisakyti nuorodos į politinių organizacijų valdymo organų narius, paliekant galiojančią redakcijos formuluotę. Tačiau teisinio aiškumo tikslais bei įvertinus tai, kad politinių organizacijų registravimo ir veikimo ribojimo atvejai neturėtų būti siejami su visų politinės organizacijų narių ir organų narių veiksmais ir idėjomis, nes tai sukurtų perteklinę administracinę naštą institucijoms, teiksiančioms informaciją apie šiuos asmenis, atitinkamai teikiamas Teisės ir teisėtvarkos komiteto pasiūlymas detalizuoti keičiamo įstatymo 8 straipsnio 6 dalį ją papildant nuoroda į politinių organizacijų valdymo organų narius. Minėtas straipsnis tobulintinas ir lingvistiniu aspektu. Pasiūlymas: Siūloma 2 straipsnio redakcija: „2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas Pakeisti 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Draudžiama steigtis ir veikti politinėms organizacijoms, kurių steigimo ar programiniuose dokumentuose propaguojama ar kurių veikloje praktikuojama rasinė, tautinė, religinė, socialinė nelygybė ir neapykanta, autoritarinio ar totalitarinio valdymo, valstybės valdžios užgrobimo metodai, karo ir smurto propaganda, pavojų ar grėsmę Lietuvos valstybės saugumui ir interesams sukelti galintys, Konstitucijai, Lietuvos Respublikos įstatymams prieštaraujantys ir su visuotinai pripažintomis tarptautinės teisės normomis nesuderinami žmogaus teisių ir laisvių, viešosios tvarkos pažeidimai, kitokios idėjos ir veiksmai.“ |
Pritarti |
Teikiamas Komiteto patobulintas įstatymo projektas Nr. XIVP-3949(2).
|
2. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2024-10-23 |
5 |
|
|
Argumentai: Vadovaujantis juridinės teisės technikos reikalavimais, tikslinga projekto 5 straipsniu keičiamą įstatymo 7 straipsnį išdėstyti viso straipsnio nauja redakcija (Įstatymo 7 straipsnį sudaro dvi dalys, šiuo projektu keičiamas pavadinimas ir 1 dalis). Pasiūlymas: Pakeisti 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „7 straipsnis. Politinių organizacijų padaliniai 1. Politinės partijos gali steigti filialus, atstovybes ir kitus struktūrinius padalinius. Politinės partijos filialai, atstovybės ir kiti struktūriniai padaliniai nėra juridiniai asmenys. Politinės partijos filialai ir atstovybės veikia pagal politinės partijos patvirtintus jų nuostatus. Politinė partija, įsteigusi filialą ar atstovybę, per 30 dienų nuo filialo ar atstovybės įsteigimo dienos privalo pateikti nustatytos formos prašymą įregistruoti filialą ar atstovybę Juridinių asmenų registro informacinėje sistemoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės tvirtinamuose juridinių asmenų registro informacinės sistemos nuostatuose nustatyta tvarka. Kitų politinės partijos struktūrinių padalinių steigimo bei likvidavimo tvarka ir funkcijos nustatomos politinės partijos įstatuose. 2. Politiniai komitetai negali steigti filialų, atstovybių ir kitų struktūrinių padalinių.“
|
Pritarti |
|
3. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2024-10-23 |
6 |
6 |
|
Argumentai: Klausymų metu apsispręsta palikti galiojančios redakcijos formuluotę, t. y. projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje atsisakyti nuorodos į politinių organizacijų valdymo organų narius. Teisinio aiškumo tikslais bei įvertinus tai, kad politinių organizacijų registravimo ir veikimo ribojimo atvejai neturėtų būti siejami su visų politinės organizacijų narių ir organų narių veiksmais ir idėjomis, nes tai sukurtų perteklinę administracinę naštą institucijoms, teiksiančioms informaciją apie šiuos asmenis, tikslinga detalizuoti keičiamo įstatymo 8 straipsnio 6 dalį joje nurodant, kad Teisingumo ministerija turi teisę kreiptis į kompetentingas institucijas su prašymu nurodyti, ar jos pagal kompetenciją turi teiktinos informacijos apie politinę organizaciją ir jos valdymo organų narius.
Pasiūlymas: Pakeisti 6 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Teisingumo ministerija atsisako patvirtinti politinės
organizacijos pateiktų duomenų tikrumą ir įstatų, programos ar jų pakeitimų
atitiktį įstatymų nustatytiems reikalavimams, jeigu yra šio įstatymo 4
straipsnio 3 dalyje nurodytos aplinkybės, politinės organizacijos įstatai, programa
ar jų pakeitimai |
Pritarti |
Teikiamas Komiteto patobulintas įstatymo projektas Nr. XIVP-3949(2).
|
4. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2024-10-23 |
6 |
7 |
|
Argumentai: Siekiant formuoti vieningą Teisingumo ministerijos atsisakymų patvirtinti politinės organizacijos pateikiamų duomenų tikrumą ir dokumentų atitiktį įstatymų nustatytiems reikalavimams apskundimo tvarką, klausymų metu nutarta tikslinti projekto 6 straipsnio 7 dalį joje atsisakant alternatyvaus (Teisingumo ministerijai arba teismui) apskundimo mechanizmo ir numatyti, kad Teisingumo ministerijos sprendimai gali būti skundžiami tik administraciniam teismui. Pasiūlymas: Pakeisti 6 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Teisingumo ministerijos atsisakymas patvirtinti politinės organizacijos pateikiamų duomenų tikrumą, įstatų, programos, jų pakeitimų ir pavadinimo atitiktį įstatymų nustatytiems reikalavimams per vieną mėnesį nuo atsisakymo gavimo dienos gali būti skundžiamas administraciniam teismui įstatymų nustatyta tvarka.“ |
Pritarti |
Komitetas teikia patobulintą įstatymo projektą Nr. XIVP-3949(2).
|
4. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2024-10-23 |
15 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad komitetas pritarė Teisingumo ministerijos prašymui nukelti Politinių organizacijų narių registro pradžios datą į 2026 m. balandžio 1 d. bei Teisės departamento 3 ir 6 pastaboms ir komiteto siūlomus patikslinimus, keistinas projekto 15 straipsnio turinys. Taip pat atsižvelgiant ir į tai, kad įgyvendinimui projekte yra skirtas 16 straipsnis, 15 straipsniu keičiamo Įstatymo 38 straipsnio pavadinime išbrauktinas žodis „įgyvendinimas“. Pasiūlymas: Išdėstyti projekto 15 straipsnį taip: „38 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas 1. 2026 m. balandžio 1 d. netenka galios šio įstatymo 8 straipsnio 9 dalis. 2. 2026 m. balandžio 1 d. netenka galios šio įstatymo 8 straipsnio 10 dalis. 3. 2026 m. balandžio 1 d. šis įstatymas papildomas 81 straipsniu: „81 straipsnis. Politinių organizacijų narių registras 1. Politinių organizacijų narių registras – tai Politinių organizacijų narių registro informacinėje sistemoje tvarkomas duomenų apie politinių organizacijų narius rinkinys. 2. Politinių organizacijų narių registro informacinės sistemos objektas – politinių organizacijų nariai. Šioje informacinėje sistemoje tvarkomi šie politinės organizacijos narių duomenys: vardas, pavardė, asmens kodas, deklaruotos gyvenamosios vietos adresas, pilietybė, duomenys apie neveiksnumą politinės veiklos srityje arba civilinio veiksnumo politinės veiklos srityje apribojimą, narystės politinėje organizacijoje pradžios ir pabaigos datos. 3. Politinių organizacijų narių registro informacinės sistemos paskirtis – registruoti šio straipsnio 2 dalyje nurodytus objektus, rinkti, kaupti, apdoroti, sisteminti, saugoti Politinių organizacijų narių registro duomenis ir teikti juos valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitiems valstybės registrams ir valstybės informacinėms sistemoms, įstatymų nustatytas funkcijas atliekantiems valstybės įgaliotiems asmenims, taip pat fiziniams ir juridiniams asmenims įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. 4. Politinių organizacijų narių registro informacinės sistemos, jos duomenų ir šioje informacinėje sistemoje tvarkomų asmens duomenų valdytoja yra Teisingumo ministerija. 5. Politinių organizacijų narių registro informacinės sistemos tvarkytojas ir registro duomenų tvarkytojas paskiriami teisingumo ministro įsakymu, kuriuo tvirtinami Politinių organizacijų narių registro informacinės sistemos nuostatai. 6. Politinių organizacijų narių įregistravimo Politinių
organizacijų narių registro informacinėje sistemoje ir išregistravimo iš jos
tvarka nustatoma 7. Asmuo tampa politinės organizacijos nariu nuo jo duomenų įregistravimo Politinių organizacijų narių registro informacinėje sistemoje dienos. Asmens narystė politinėje organizacijoje pasibaigia jo duomenų išregistravimo šios informacinės sistemos dieną. 8. Politinei organizacijai įstatuose nustatyta tvarka priėmus sprendimą priimti asmenį į politinę organizaciją arba gavus politinės organizacijos nario prašymą nutraukti narystę politinėje organizacijoje, politinės organizacijos vadovas arba jo įgaliotas asmuo naujo politinės organizacijos nario arba narystę nutraukusio asmens duomenis Politinių organizacijų narių registro duomenų tvarkytojui pateikia ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priimti narį į politinę organizaciją priėmimo dienos arba nuo politinės organizacijos nario prašymo nutraukti narystę gavimo dienos. Įsteigta politinė organizacija savo narių sąrašą Politinių organizacijų narių registro duomenų tvarkytojui pateikia ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo politinės organizacijos įregistravimo Juridinių asmenų registro informacinėje sistemoje dienos. 9. Politinės organizacijos narys narystę politinėje
organizacijoje gali nutraukti politinės organizacijos įstatuose nustatyta
tvarka arba pateikdamas prašymą Politinių organizacijų narių registro duomenų
tvarkytojui. Tuo atveju, kai politinės organizacijos vadovas arba jo
įgaliotas asmuo per šio straipsnio 8 dalyje nustatytą terminą Politinių
organizacijų narių registro duomenų tvarkytojui nepateikia duomenų dėl
narystės politinėje organizacijoje nutraukimo, politinės organizacijos narys,
Politinių organizacijų narių registro informacinės sistemos nuostatuose
nustatyta tvarka gavęs patvirtinimą dėl savo narystės, prašymą nutraukti
narystę politinėje organizacijoje gali pateikti Politinių organizacijų narių
registro duomenų tvarkytojui 10. Politinių organizacijų narių registro duomenų tvarkytojas gali atsisakyti įregistruoti Politinių organizacijų narių registro informacinės sistemos objektą tik šiais atvejais: 1) politinės organizacijos vadovas arba jo įgaliotas asmuo pateikė prašymą įregistruoti šios informacinės sistemos objektą arba pakeisti šio objekto duomenis neturėdamas tokios teisės; 2) pateiktas netinkamos formos prašymas; 3) pateiktame prašyme nurodyti ne visi šio straipsnio 2 dalyje nurodyti duomenys arba jie yra netikslūs ar klaidingi; 4) pateikti asmens duomenys įtraukti į kitos politinės organizacijos narių sąrašą; 5) asmuo neatitinka šio įstatymo 5 straipsnyje nustatytų reikalavimų; 6) asmuo pripažintas neveiksniu politinės veiklos srityje arba apribotas jo veiksnumas dalyvauti politinėje veikloje; 7) inicijuojamas politinės organizacijos likvidavimas arba politinė organizacija turi reorganizuojamos ar likviduojamos organizacijos teisinį statusą. 11. Atsisakymas įregistruoti Politinių organizacijų narių registro informacinės sistemos objektą, keisti jo duomenis ar išregistruoti šį objektą gali būti skundžiamas teismui įstatymų nustatyta tvarka. 12. Politinių organizacijų narių registro informacinėje sistemoje tvarkomi duomenys turi prima facie galią ir tvarkomi bei saugomi vadovaujantis šiuo įstatymu, Politinių organizacijų narių registro informacinės sistemos nuostatais ir kitais teisės aktais. Bet kokie duomenų pakeitimai įsigalioja tik nuo jų įregistravimo šioje informacinėje sistemoje dienos. 13. Politinių organizacijų narių registro informacinės sistemos objektai įregistruojami Politinių organizacijų narių registro informacinėje sistemoje ir išregistruojami iš šios informacinės sistemos, taip pat registro informacinės sistemos duomenys įrašomi ir keičiami neatlygintinai. 14. Politinių organizacijų narių registro informacinėje sistemoje tvarkomi duomenys, informacija, šiai informacinei sistemai pateikti dokumentai ir (ar) jų kopijos teikiami už atlyginimą, išskyrus Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme, Europos Sąjungos teisės aktuose ir Politinių organizacijų narių registro informacinės sistemos nuostatuose nustatytas išimtis. 15. Žurnalistai Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo nustatytomis sąlygomis iš Politinių organizacijų narių registro informacinės sistemos turi teisę gauti esamus ir buvusius politinių organizacijų narių duomenis, išskyrus fizinio asmens asmens kodą, deklaruotos gyvenamosios vietos adresą ir duomenis apie fizinio asmens neveiksnumą politinės veiklos srityje arba civilinio veiksnumo apribojimą politinės veiklos srityje.“ 4. 2026 m. balandžio 1 d. įsigalioja tokia šio įstatymo 9 straipsnio 5 dalies redakcija: „5. Jeigu politinėje organizacijoje ilgiau kaip 6 mėnesius yra mažiau narių, negu jai įsteigti būtinas steigėjų skaičius, ir šios politinės organizacijos suvažiavimas (susirinkimas, konferencija) per 6 mėnesius nuo šių aplinkybių atsiradimo dienos nepriima sprendimo reorganizuoti, pertvarkyti ar likviduoti politinę organizaciją, Juridinių asmenų registro duomenų tvarkytojas inicijuoja politinės organizacijos likvidavimą Civilinio kodekso 2.70 straipsnyje nustatyta tvarka.“ 5. Šio įstatymo 21 straipsnio 1 dalyje nustatytus kriterijus atitinkanti politinė partija, kuri iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymu, buvo parlamentinė partija, įregistruota po 2020 metų Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų, ir turėjo teisę gauti valstybės biudžeto asignavimus, teisę į šiuos asignavimus turi iki pirmų po šio įstatymo įsigaliojimo dienos vyksiančių eilinių Seimo rinkimų rezultatų oficialaus paskelbimo dienos, bet ne ilgiau kaip iki 2025 m. sausio 1 d., jeigu ji neįgyja teisės gauti valstybės biudžeto asignavimų pagal šį įstatymą. Valstybės biudžeto asignavimai perskaičiuojami po kiekvienų rinkimų ir jų dydis lygus mažiausiems politinei partijai, turinčiai frakciją Seime, praėjusiais kalendoriniais metais skirtiems valstybės biudžeto asignavimams, padaugintiems iš politinės partijos, kuri įsteigta po 2020 metų Seimo rinkimų, ir mažiausiai finansuojamos politinės partijos, turinčios frakciją Seime, frakcijų narių skaičiaus santykio. Valstybės biudžeto asignavimų mokėjimas nutraukiamas, jeigu juos gaunanti politinė partija tais pačiais kalendoriniais metais, kuriais jai buvo skirti valstybės biudžeto asignavimai, yra reorganizuojama susijungimo su kita politine partija, kuriai valstybės biudžeto asignavimai yra skiriami šio įstatymo 21 straipsnio 1–5 dalyse nustatyta tvarka, būdu.“ |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Komiteto biuro patarėjos: Rita Karpavičiūtė, Žana Jerochovienė