LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS GYVENTOJŲ GENOCIDO IR REZISTENCIJOS TYRIMO CENTRO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PROJEKTO

 

2024-09-17 Nr. XIVP-3380(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Nutarimo projekto preambulėje brauktini žodžiai ir skaičiai „pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2960“ bei po žodžio „dalimi“ įrašytina nuoroda į Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 1 punktą, kadangi teisinis pagrindas Seimui tvirtinti Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro (toliau – Centras) nuostatus (toliau – Nuostatai) yra Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo (toliau – Centro įstatymas) 2 straipsnio 2 dalis, kurioje numatyta, kad Seimas įgyvendina Centro savininko teises ir pareigas, o pagal Biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 1 punktą, biudžetinės įstaigos nuostatus tvirtina savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija.

2.    Nuostatų 1 punkte brauktinos perteklinės šios įstaigos funkcijas nustatančios nuostatos (ši informacija pateikiama Nuostatų 7 ir 8 punktuose, apibrėžiant Centro tikslus ir funkcijas). Vietoj to, siūlome Nuostatų 1 punkte nurodyti Centro įstatyme nustatytą Centro paskirtį, o visą punktą išdėstyti taip: „Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras (toliau – Centras) yra valstybės biudžetinė įstaiga, kurios paskirtis - vykdyti totalitarinių režimų okupacijų, Lietuvos teritorijoje ir prieš Lietuvos gyventojus įvykdytų nusikaltimų įvertinimą“. Taip pat pažymėtina, kad Nuostatuose nereikia nurodyti pilno jų pavadinimo, o paskui įvesti trumpinį „toliau – Nuostatai“. Vietoj to tiesiog turėtų būti vartojama formuluotė „šie nuostatai“.

3.    Nuostatų 4 punkte vietoj formuluotės „Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (toliau – valstybės biudžetas) asignavimai“ įrašytina formuluotė „valstybės biudžeto asignavimai“, t. y. trumpinio nereikia įvedinėti.

4.    Svarstytina, ar Nuostatų 5 punkte prieš žodžius „visuomenės informavimo priemonėse“ neturėtų būti įrašytas „informacinės“, nes visas punkto turinys implikuoja, kad čia turimos omenyje būtent informacinės visuomenės paslaugas elektroniniais ryšiais teikiančios priemonės.

5.    Nuostatų 8 punkto nuostata iki dvitaškio tikslintina, nes pagal Centro įstatymo 4 straipsnį Centrui nustatytas tik vienas uždavinys - Lietuvos istorijos tyrimai ir istorinio teisingumo atkūrimas okupacinių režimų ir Lietuvos rezistencijos laikotarpiais.

6.     Nėra aiškus Nuostatų 8.1.2 papunkčio, nustatančio Centro funkciją prisidėti prie mokslinių tyrimų, susijusių su Rusijos Federacijos vykdytais nusikaltimais bei agresija, ir jų sklaido, santykis su Centro įstatymo 4 straipsnio 1 punkto f papunkčiu bei Nuostatų 8.1.1.6 papunkčiu, pagal kuriuos Centras vykdo 1990–1991 m. SSRS, o vėliau Rusijos Federacijos vykdytos agresijos ir jos padarinių laikotarpių mokslinius tyrimus ir sklaidą. Pažymėtina, kad Nuostatų 8.1 papunkčio nuostatoje iki dvitaškio jau nustatyta, kad Centras bendradarbiauja su kitomis įstaigomis, institucijomis, vykdančiomis šiuos tyrimus, inicijuoja ir (ar) dalyvauja įgyvendinant šių institucijų organizuojamas programas, projektus, edukacinius ir kitus renginius. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar Nuostatų 8.1.2 papunktis nėra perteklinis.

7.    Nuostatų 8.1.10 papunkčio, atsižvelgiant į jo turinį, siūlome arba atsisakyti kaip ne Nuostatų, o Centro vidaus administravimo teisės aktų (pvz., vidaus tvarkos taisyklių) reguliavimo dalyko, arba dėstyti ne 8 punkte, reglamentuojančiame Centro uždavinį ir funkcijas, o tarp nuostatų, reguliuojančių Centro veiklos organizavimą.

8.    Derinant Nuostatus su Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme vartojama terminija, Nuostatų 8.2.9 papunktyje vietoj formuluotės „Istorinės atminties vietų registras“ įrašytina formuluotė „Istorinės atminties vietų registro informacinė sistema“.

9.    Nuostatų 8.7 ir 8.8 papunkčių siūlome atsisakyti kaip perteklinių, dėl to, kad tai yra ne Nuostatų, o atitinkamų įstatymų (Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo bei disponavimo juo įstatymo bei  Viešojo administravimo įstatymo) reguliavimo dalykas, nes jame nustatomos ne specifinės, tik Centrui būdingos, o bendrosios, visoms biudžetinėms įstaigoms būdingos, pareigos. Vertinant tai, nėra aišku, kodėl Nuostatuose nurodomos tik šios dvi bendrosios savo pobūdžiu biudžetinių įstaigų funkcijos. Jeigu į šią pastabą nebūtų atsižvelgta, vadovaujantis Biudžetinių įstaigų įstatymo 20 straipsnio 1 dalimi, pagal kurią biudžetinės įstaigos savininko jai perduotas ir biudžetinės įstaigos įgytas turtas nuosavybės teise priklauso biudžetinės įstaigos savininkui, o biudžetinė įstaiga šį turtą valdo, naudoja ir juo disponuoja patikėjimo teise ar panaudos pagrindais, siūlome patikslinti Nuostatų 8.7 papunktį, jį išdėstant taip: „8.7. teisės aktų nustatyta tvarka patikėjimo teise ar panaudos pagrindais valdo, naudoja valstybės turtą ir juo disponuoja“.

10.     Brauktini Nuostatų III skyriaus pavadinime žodžiai „ir pareigos“ ir šio skyriaus 10 punktas, nes Centro, kaip bet kurios kitos valstybės įstaigos, paskirtis ir priedermė – vykdyti įstatymuose numatytus uždavinius ir funkcijas, todėl bendro pobūdžio pareigų nurodymas laikytinas tik deklaratyviu ir pertekliniu reguliavimu.

11.     Atsižvelgiant į tai, kad pagal Valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 1 dalį, pareigybių sąrašą nustato pats įstaigos vadovas bei įvertinus tai, kad pagal Centro įstatymą Centro generalinį direktorių gali pavaduoti Centro valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį, siūlytume braukti Nuostatų 14 punkte nurodytą konkrečią pareigybę „Centro generalinio direktoriaus pavaduotojas“ (pats įstaigos vadovas turi nuspręsti, ar steigti tokią pareigybę).

12.     Brauktini Nuostatų 15.4 papunktyje žodžiai „Tarybai ir“, kadangi pagal Centro įstatymo 5 straipsnio 2 dalį, 6 straipsnio 1 dalį, šio straipsnio 4 dalies 8 punktą ir 10 dalį, 8 straipsnį tarp Centro generalinio direktoriaus ir Tarybos nėra pavaldumo santykio, todėl generalinis direktorius turi atsiskaityti Seimui, bet ne Tarybai.

13.               Nuostatų 15.5 papunkčio nuostata, pagal kurią Centro generalinis direktorius teikia Tarybai tvirtinti Centro ilgalaikį strateginį veiklos planą ir metinį veiklos planą, nedera su Centro įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punktu, kuriame numatyta, kad Taryba siūlo Centro generaliniam direktoriui ilgalaikį strateginį veiklos planą ir metinį veiklos planą. Atsižvelgiant į tai, Nuostatuose reikėtų nurodyti, kad Centro generalinis direktorius ne siūlo Tarybai, o tvirtina Tarybos siūlomus ilgalaikį strateginį veiklos planą ir metinį veiklos planą.

14.     Siūlome braukti Nuostatų 15.9 papunktį, atsižvelgiant į tai, kad pagal Centro įstatymo 9 straipsnio 3 dalį, Taryba neturi teisinio pagrindo pakartotinai svarstyti Tarybos kompetencijos klausimais priimto, įsigaliojusio ir galimai įgyvendinamo nutarimo, gavus Centro generalinio direktorius pateiktą motyvuotą prašymą. Manytina, kad toks reguliavimas, pagal kurį vienas Centro valdymo organas įsiterptų į kito valdymo organo kompetenciją, turėtų būti išdėstyti įstatyme, o ne Nuostatuose, kurie yra žemesnės teisinės galios nei įstatymas ir todėl negali nustatyti naujų, su įstatymo turiniu nederančių nuostatų.

15.     Atsižvelgiant į tai, kad pagal Valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 1 dalį, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir pareigybių sąrašus nustato įstaigos vadovas bei siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, siūlome patikslinti Nuostatų 15.10 ir 15.11 papunkčius, juos išdėstant taip:

„15.10. tvirtina Centro struktūrą, nustato valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir sąrašą, tvirtina Centro padalinių nuostatus ir valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių aprašymus;“.

15.11. teisės aktų nustatyta tvarka tvirtina Centro vidaus tvarkos taisykles;“

16.     Atsižvelgiant į tai, kad darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartį, tarnybinės nuobaudos neskiriamos bei įvertinus tai, kad vienkartinių išmokų skyrimo klausimai yra darbo apmokėjimo sistemos reguliavimo dalykas, siūlome patikslinti Nuostatų 15.12 papunktį ir vietoj žodžių „ir skiria jiems tarnybines nuobaudas, vienkartines ir kitas išmokas“ įrašyti žodžius „skiria valstybės tarnautojams tarnybines nuobaudas ar priima sprendimus dėl darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo pareigų pažeidimo“.

17.     Atsižvelgiant į tai, kad tiek pagal Valstybės tarnybos įstatymo 19 straipsnio 3 dalį, tiek pagal Biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo 5 straipsnio 5 dalį, įstaigos vadovas darbo apmokėjimo sistemą nustato tik tuo atveju, jeigu nėra tai nustatančios kolektyvinės sutarties, siūlome patikslinti Nuostatų 15.13 papunktį, jį išdėstant taip:

„15.13. tvirtina Centro valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo apmokėjimo sistemą, jeigu Centre nėra sudaryta kolektyvinė sutartis;“

18.     Siūlome atsisakyti Nuostatų 15.15 papunkčio, nes jis dubliuojasi su Nuostatų 15.2 ir 15.16 papunkčiais.

19.     Nuostatų 15.19 papunktyje vietoj žodžių „biudžetinės įstaigos“ įrašytinas žodis „Centro“.

20.     Atsižvelgiant į Biudžetinių įstaigų įstatymo 11 straipsnyje nustatytą biudžetinės įstaigos vadovo kompetenciją, siūlome papildyti 15 punktą šiuo nauju papunkčiu: „15.20. organizuoja Centro finansinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymą;“.

21.     Atsižvelgiant į tai, kad pagal Centro įstatymo 7 straipsnio 11 dalį, Taryba tvirtina Tarybos darbo reglamentą, Nuostatų 19 punkte vietoj žodžių „veiklos reglamentą“ įrašytini žodžiai „darbo reglamentą“.

22.     Siūlome tikslinti Nuostatų 22 punktą, jame įrašant bendresnio pobūdžio normą, pagal kurią būtų numatyta galimybė Tarybai gauti informaciją iš platesnio rato subjektų bei kviestis reikalingus ekspertus. Šį punktą siūlytume išdėstyti, pavyzdžiui, taip: „22. Taryba, atlikdama jai nustatytas funkcijas, turi teisę gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų informaciją Tarybos kompetencijai priskirtais klausimais, kviestis ekspertus šiems klausimams nagrinėti.“

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

O. Buišienė, tel. (0 5)  209 6160, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (0 5)  209 6356, el. p. [email protected]

A. Ožiūnienė, tel. (0 5)  209 6168, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (0 5)  209 6850, el. p. [email protected]