LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOBILIZACIJOS IR PRIIMANČIOSIOS ŠALIES PARAMOS ĮSTATYMO NR. I-1623 2, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 171, 181 STRAIPSNIAIS
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-07-12 Nr. XIVP-3920(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Atsižvelgiant į projekto 7 straipsniu keičiamo Mobilizacijos ir priimančios šalies paramos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 171 straipsnio turinį, siūlytina projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamoje keičiamo įstatymo 2 straipsnio 27 dalyje pateikti nuorodą ir į Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą.
2. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 27 dalyje teikiamos papildomos nuorodos į Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymą bei į Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, ir įvertinus tai, kad 2024 m. birželio 13 d. buvo priimtas Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo Nr. I-1623 2, 18 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2731, kuriuo taip pat pakeista keičiamo įstatymo 2 straipsnio 27 dalis ir kuri įsigalios 2026 m. sausio 1 d., siekiant, kad pastaruoju įstatymu nebūtų paneigtas projekte siūlomas reguliavimas, siūlytina papildyti projektą nauju 2 straipsniu ir juo pakeisti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 27 dalį (keisti įstatymo Nr. XIV-2731 2 straipsnio 27 dalies redakciją ir joje pateikti papildomas nuorodas į minėtus įstatymus) bei projekto 13 straipsnyje nustatyti jo įsigaliojimo datą 2026 m. sausio 2 d.
3. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad į civilinio mobilizacinio personalo rezervą mobilizacijos sistemos subjekto vadovo sprendimu taip pat įrašomi kiti Lietuvos Respublikos piliečiai, kurių atliekamos funkcijos būtinos atitinkamų civilinių mobilizacijos institucijų mobilizacijos planuose numatytiems veiksmams ir (ar) priemonėms įgyvendinti. Vertinant šią nuostatą nėra aišku, nei kokie Lietuvos Respublikos piliečiai galėtų būti įtraukiami į civilinės mobilizacijos institucijos civilinio mobilizacinio personalo rezervą (nes kitose keičiamo įstatymo nuostatose nėra atskleistas joks tokių piliečių santykis su personalo rezervą sudarančiomis civilinės mobilizacijos institucijomis ar kitais mobilizacijos sistemos subjektais), nei kodėl į atitinkamos civilinės mobilizacijos institucijos civilinio mobilizacinio personalo rezervą piliečiai įrašomi ne pačios civilinės mobilizacijos institucijos, o mobilizacijos sistemos subjekto vadovo sprendimu, t. y. nėra aišku, koks yra bet kurio mobilizacijos sistemos subjekto (o ši sąvoka apima įvairius subjektus – nuo Vyriausybės iki mobilizacinių ūkio subjektų) įgaliojimų į civilinio mobilizacinio personalo rezervą įtraukti tokius piliečius, kurių funkcijos ar veikla susijusi ne su pačiais mobilizacijos sistemos subjektais, o kitų civilinių mobilizacijos institucijų tvirtinamais mobilizacijos planais, santykis su civilinės mobilizacijos institucijos įgaliojimais pačiai tvarkyti savo civilinio mobilizacinio personalo rezervą. Pažymėtina, kad nors Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto 2024 m. birželio 26 d. išvadoje Nr. 104-P-43 argumentuojama, kad formuluotė „sudaro ir tvarko savo civilinio mobilizacinio personalo rezervą“ suponuoja, kad į šį rezervą įtraukiamas tik atitinkamos institucijos personalas, tokį argumentą paneigia projekto nuostata, kad į civilinės mobilizacijos institucijos personalo rezervą piliečiai įrašomi ir kito mobilizacijos sistemos subjekto vadovo sprendimu, o tai reiškia, kad į civilinės mobilizacijos institucijos personalo rezervą įrašomi ir ne šios institucijos darbuotojai.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina ne tik aiškiai nurodyti piliečių, įrašomų į civilinės mobilizacijos institucijos personalo rezervą, santykį (darbiniai, tarnybiniai, sutartiniai) su atitinkama civilinės mobilizacijos institucija ar kitu mobilizacijos sistemos subjektu (kurio vadovo sprendimu jis gali būti įrašomas į civilinės mobilizacijos institucijos personalo rezervą), tačiau ir nustatyti, kokiais atvejais į civilinės mobilizacijos institucijos personalo rezervą piliečius įrašyti įgaliojimus turi ne tik pačios civilinės mobilizacijos institucijos vadovas (nes pagal keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalį 31 punktą būtent pati civilinės mobilizacijos institucija sudaro ir tvarko savo civilinio mobilizacinio personalo rezervą), tačiau ir kito mobilizacijos sistemos subjekto vadovas.
4. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 13 straipsnio 5 dalyje vietoj formuluotės „per metus nuo šio įstatymo 8 straipsnio įsigaliojimo dienos“ įrašytina konkreti data „iki 2025 m. rugsėjo 1 d.“.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
J. Meškienė, tel. (0 5) 209 6089, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. (0 5) 209 6356, el. p. [email protected]
I. Šambaraitė, tel. (0 5) 209 6850, el. p. [email protected]