image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Valstybinei mokesčių inspekcijai prie                         2021-03-24    Nr. 4-01-2070

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos                             

 

Kopija

Lietuvos Respublikos vyriausiajai rinkimų komisijai             

E. pristatymo informacinė sistema

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL Prašymo pervesti pajamų mokesčio dalį vienetams, turintiems teisę gauti paramą, ir (arba) politinėms partijoms FR0512 formos, papildomo lapo FR0512P formos užpildymo ir pateikimo taisyklių

 

2021 m. kovo  24  d. Nr. 4-01-2070

 

 

 

Atsižvelgdama į turimą informaciją[1] ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba) savo iniciatyva atliko Prašymo pervesti pajamų mokesčio dalį vienetams, turintiems teisę gauti paramą, ir (arba) politinėms partijoms FR0512 formos, papildomo lapo FR0512P formos užpildymo ir pateikimo taisyklių (toliau – Taisyklės), patvirtintų Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI) viršininko 2003 m. vasario 7 d. įsakymu Nr. V-45 (su pakeitimais), antikorupcinį vertinimą.

Atlikus minėto teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad dalis Taisyklių nuostatų neužtikrina, kad gyventojų pajamų mokesčio dalį paramos gavėjams skiriančių asmenų tapatybė būtų patvirtinama atvejais, kada prašymai dėl paramos teikiami ne elektroniniu būdu (ne per Elektroninę deklaravimo sistemą (toliau – EDS)), o prašymą pateikiant paštu. Atsižvelgiant į Specialiųjų tyrimų tarnybos turimą informaciją, dėl minėtų priežasčių egzistuoja rizikos veiksniai dėl gyventojų pajamų mokesčių dalies skyrimo paramos gavėjams neskaidrumo ir galimybių pasielgti nesąžiningai. Šiems rizikos veiksniams palankios aplinkybės, kad pagal Taisykles gyventojų pajamų mokesčio dalis paramos gavėjams (pateikiant vieną prašymą) gali būti skiriama ateinančių ketverių metų laikotarpiui (iš viso – penkerių metų laikotarpiui).

Atlikę Taisyklių antikorupcinį vertinimą, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Kritinės antikorupcinės pastabos:

Dėl iki 2022 m. sausio 1 d. galiojančių Taisyklių nuostatų:

A)           Taisyklių 30 punktas nustato, kad „Gyventojas turi teisę pateikti mokesčių administratoriui prašymą, pasibaigus mokestiniam laikotarpiui, už kurį nuo gautų pajamų pageidaujama skirti (pradėti skirti) dalį sumokėto pajamų mokesčio, iki kito mokestinio laikotarpio gegužės 1 dienos. Prašymą pateikti gali pats gyventojas, pageidaujantis skirti pajamų mokesčio dalį paramos gavėjams ir (ar) politinėms partijoms ir (arba) profesinėms sąjungoms arba profesinių sąjungų susivienijimams, arba jo atstovas, turintis teisę pateikti prašymą arba teisę atstovauti gyventojui Valstybinėje mokesčių inspekcijoje“.

B)            Pagal Taisyklių 32 punktą (32.1 – 32.3 papunkčius) prašymą gyventojas (jo atstovas) gali pateikti tokiais būdais:

1)             centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka – elektroniniu būdu per EDS (Taisyklių 32.1 papunktis);

2)             įteikti tiesiogiai mokesčių administratoriui (Taisyklių 32.2 papunktis);

3)             atsiųsti paštu (išskyrus elektroninį paštą) į VMI prie Finansų ministerijos Mokestinių prievolių departamento Dokumentų tvarkymo ir archyvavimo skyrių (Taisyklių 33.3 papunktis).

C)            Taisyklių 33 punktas (Taisyklių 33.1 – 33.3 papunkčiai) nustato, kad prašymą teikiančio asmens tapatybei nustatyti prašymą tiesiogiai mokesčių administratoriui teikiantis ar paštu jį siunčiantis gyventojas (jo atstovas) kartu su prašymu turi pateikti:

1)             savo asmens tapatybės dokumentą, kai prašymą tiesiogiai mokesčių administratoriui teikia pats gyventojas (Taisyklių 33.1 papunktis);

2)             savo asmens tapatybės dokumentą ir notaro išduotą įgaliojimą, patvirtinantį atstovavimą gyventojui, pageidaujančiam skirti pajamų mokesčio dalį, kai prašymą tiesiogiai mokesčių administratoriui teikia gyventojo atstovas (Taisyklių 33.2 papunktis);

3)             notaro išduotą įgaliojimą, patvirtinantį atstovavimą gyventojui, pageidaujančiam skirti pajamų mokesčio dalį, kai atstovas gyventojo prašymą siunčia paštu (Taisyklių 33.3 papunktis).

Nors Taisyklių 33 punkto nuostatos suponuoja nuomonę, kad prašymą teikiančio asmens tapatybė turi būti patvirtinama atvejais, kada prašymas mokesčių administratoriui teikiamas tiesiogiai arba siunčiamas paštu, pagal Taisyklių 33.1 ir 33.2 papunkčius reikalavimas pateikti asmens tapatybės dokumentą taikomas tik atvejais, kada prašymą tiesiogiai mokesčių administratoriui teikia arba pats gyventojas (t. y. pagal Taisyklių 33.1 papunktį patvirtinama gyventojo tapatybė), arba jo atstovas (t. y. pagal Taisyklių 33.2 papunktį patvirtinama gyventojo atstovo tapatybė).

Taigi, aukščiau išdėstyta leidžia daryti išvadą, kad pagal Taisykles atvejais, kada gyventojas prašymą siunčia paštu, jo tapatybė nėra patvirtinama.

2. Kitos antikorupcinės pastabos:

 Dėl nuo 2022 m. sausio 1 d. įsigaliosiančių taisyklių nuostatų:

Vadovaujantis VMI viršininko 2019 m. rugsėjo 17 d. Įsakymo[2] Nr. VA-70 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2003 m. vasario 7 d. įsakymo Nr. V-45 „Dėl Prašymo pervesti pajamų mokesčio dalį paramos gavėjams (ir) arba politinėms partijoms FR0512 formos, papildomo lapo FR0512P formos užpildymo ir pateikimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ 1.2.11 punktu, Taisyklių 33 punkto (33.1 – 33.3 papunkčių) nuostatos nuo 2022-01-01 d. pripažintos netekusiomis galios ir pagal minėto įsakymo 1.2.10 papunktį prašymai galės būti pateikiami tik elektroniniu būdu per EDS.

Šiuo atveju reikšminga yra tai, kad pagal Taisyklių 23 punkto nuostatas vieną kartą pateikus prašymą skirti pajamų mokesčio dalį tam pačiam paramos gavėjui (tam pačiam paramos gavėjui ir (ar) tai pačiai politinei partijai ir (ar) tai pačiai profesinei sąjungai arba profesinių sąjungų susivienijimui),  pajamų mokesčio dalis gali būti skiriama ilgesniam negu vienerių metų (iki 5 metų įskaitant metus už praėjusį laikotarpį) laikotarpiui.

Dėl minėtos priežasties atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą 1 pastabą galima daryti išvadas, kad:

1)             prašymų dėl pajamų mokesčių dalies skyrimo paramos gavėjams pateikimą paštu reglamentuojančios Taisyklių nuostatos sudaro galimybes neskaidriam paramos teikimui arba paramos teikimo organizavimui (pavyzdžiui, prašymus gyventojo vardu gali pateikti kiti asmenys; paramos teikimą organizuojantys asmenys (pavyzdžiui, darbdaviai) gali siekti daryti poveikį kitiems asmenims turėdami tikslą jų vardu teikti prašymus dėl paramos skyrimo ar pan.);

2)             nors nuo 2022-01-01 d. (t.y. panaikinus galimybę teikti prašymus paštu) rizikos veiksniai dėl neskaidraus paramos teikimo bus sumažėję, Taisyklių nuostatos, reglamentuojančios galimybę vienąkart pateiktu prašymu gyventojų pajamų mokesčio dalį paramos gavėjams skirti penkerių metų laikotarpiui padidina riziką, kad šiais metais siekiant pasinaudoti dar egzistuojančia galimybe (t.y. prašymus skirti gyventojų pajamų mokesčio dalį paramos gavėjams pateikti paštu) gali būti piktnaudžiaujama ar siekiama kitaip pasielgti nesąžiningai.

3. Kitų pastabų neturime.

Atlikus antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad Taisyklių nuostatos galimai neužtiktina prašymų skirti pajamų mokesčių dalį paramos gavėjams proceso skaidrumo ir sudaro prielaidas pasielgti nesąžiningai.

Atsižvelgiant į teisės aktais VMI suteiktus įgaliojimus, užtikrinant gyventojų pajamų mokesčio dalies skyrimo paramos gavėjams proceso skaidrumą prašytume apsvarstyti papildomų priemonių (pavyzdžiui, užtikrinančių paštu prašymus teikiančių gyventojų tapatybės patvirtinimus) taikymo galimybes.

Atsižvelgdama į tai, kad Specialiųjų tyrimų tarnybos turima informacija gali būti reikšminga priimant sprendimus dėl atitinkamų priemonių įgyvendinimo, Specialiųjų tyrimų tarnyba atsakingiems VMI atstovams yra parsirengusi turimą informaciją pristatyti plačiau.

Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti STT, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus (pateikti motyvuotą informaciją dėl kiekvienos pastabos ir pasiūlymo pagal lentelę[3]).

 

Direktoriaus pavaduotoja                                                                             Rūta Kaziliūnaitė

 

 

 

 

 

 

 

 

Gintas Kerbelis, tel. 8 706 63 294, el. p. [email protected]



[1] Specialiųjų tyrimų tarnybos Analitinės antikorupcinės žvalgybos valdybos Strateginės analizės skyrius atliko analitinį tyrimą, kuriuo buvo siekiama identifikuoti galimas korupcijos rizikas, susijusias su politinių partijų finansavimu Lietuvoje. Pagal tyrimo duomenis nustatyta galima rizika dėl politinėms partijoms savanoriškai skirtos gyventojų pajamų mokesčio (toliau – GPM) dalies už 2018–2019 finansinius metus, kadangi kyla pagrįstų abejonių, kad kai kurios politinės partijos galimai naudojasi turima įtaka viešojo sektoriaus subjektuose organizuotai renkant prašymus skirti GPM dalį iš pavaldžių viešojo sektoriaus įstaigų darbuotojų. Pagal turimus duomenis didžiausia dalis tokių paramos skyrimo atvejų susiję su atvejais, kada parama skirta naudojantis popierine prašymo pervesti GPM dalį politinei partijai pateikimo forma.

[2] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/legalAct.html?documentId=a8239380d94711e99681cd81dcdca52c.

[3] Prieiga internete: https://stt.lt/lt/doclib/ackw24e2fpyf3btnqcd3gwfx8zvaryav.