Stenogramą galima rasti

Seimo posėdžių stenogramų rinkinyje Nr. 10, 2022Seimo posėdžių stenogramų rinkinys Nr. 7, 2022

(Stenogramų leidiniai Seimo minėjimų stenogramos)

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

IŠKILMINGO LAISVĖS GYNĖJŲ DIENOS MINĖJIMO IR
LAISVĖS PREMIJOS ĮTEIKIMO CEREMONIJOS

STENOGRAMA

 

2022 m. sausio 13 d.

 


 

G. MIKALAUSKAS. Ger­bia­mie­ji, pra­de­da­me Lie­tu­vos lais­vės die­nos mi­nė­ji­mą ir Lais­vės pre­mi­jos įtei­ki­mo ce­re­mo­ni­ją, skir­tą Lais­vės gy­nė­jų die­nos, Sau­sio 13-osios, 31-osioms me­ti­nėms pa­mi­nė­ti. Ce­re­mo­ni­jo­je da­ly­vau­ja žu­vu­sių­jų už Lie­tu­vos lais­vę ar­ti­mie­ji, nu­ken­tė­ju­sie­ji Sau­sio 13-ąją, ko­vo­to­jai už Lie­tu­vos lais­vę, ne­pri­klau­so­my­bės gy­nė­jai ir Lais­vės pre­mi­jos lau­re­a­tai, Lie­tu­vos Res­pub­li­kos va­do­vai, Res­pub­li­kos Vy­riau­sy­bės ir Sei­mo na­riai, Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­rai, už­sie­nio ša­lių di­plo­ma­ti­nio kor­pu­so at­sto­vai, Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės va­do­vy­bė, Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės kū­rė­jai sa­va­no­riai, vals­ty­bės ins­ti­tu­ci­jų ir vi­suo­me­ni­nių or­ga­ni­za­ci­jų at­sto­vai, sos­ti­nės sve­čiai ir vil­nie­čiai.

Lais­vės die­nos mi­nė­ji­mą pra­dė­si­me iš­kil­min­gai pa­kel­da­mi Vals­ty­bės vė­lia­vą ir su­gie­do­da­mi Lie­tu­vos Res­pub­li­kos him­ną. Vė­lia­vų pa­kė­li­mo ce­re­mo­ni­ją vyk­do Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės Gar­bės sar­gy­bos kuo­pa ir Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės or­kest­ras.

Po­nios ir po­nai, į aikš­tę at­vyks­ta Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tas Gi­ta­nas Nau­sė­da.

 

Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos – par­la­men­to gy­nė­jų ir Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės kū­rė­jų sa­va­no­rių ri­kiuo­tė.

Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės or­kest­ras gro­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­to fan­fa­rą. Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tas pa­si­svei­ki­na su ka­riais.

Skam­bant Lie­tu­vos Res­pub­li­kos him­nui ke­lia­mos vė­lia­vos.

 

Kal­bės Jo Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tas Gi­ta­nas Nau­sė­da. (Plo­ji­mai)

 

Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­to Gi­ta­no Nau­sė­dos kal­ba

 

G. NAUSĖDA. Bran­gie­ji, prieš 31 me­tus šio­je aikš­tė­je vie­nu rit­mu pla­kė vi­sos Lie­tu­vos šir­dys. Bū­tent čia tel­kė­si ryš­kiau­sios vil­tys, bet kar­tu ir juo­džiau­si nuo­gąs­ta­vi­mai dėl at­ei­ties.

Kas­met rink­da­mie­si čia, Ne­pri­klau­so­my­bės aikš­tė­je, mes liu­di­ja­me stip­ry­bę tų, ku­rie me­tė iš­šū­kį bru­ta­liai oku­pan­tų jė­gai ir sto­jo gin­ti jau­ną de­mo­kra­tinę vals­ty­bę. Pa­ger­bia­me tūks­tan­čius Tė­vy­nės gy­nė­jų, ku­rie ne­si­trau­kė net ir tam­siau­sio­mis va­lan­do­mis, sklin­dant ži­niai apie pra­lie­tą krau­ją, nes pui­kiai ži­no­jo, kad už jų nu­ga­rų – mi­li­jo­nai. Ge­di­me tų, ku­rie su­dė­jo sa­vo gy­vy­bes ar pra­ra­do svei­ka­tą, kad mes ga­lė­tu­me bū­ti lais­vi.

1991 me­tų sau­sio žyg­dar­bis vi­sa­da mums pri­mins, kiek daug ga­li­me pa­da­ry­ti, veik­da­mi iš­vien. Per am­žius liks pa­mo­ka, kaip svar­bu puo­se­lė­ti lais­vės ide­a­lus ir skie­py­ti juos jau­na­jai kar­tai.

Lie­tu­vos kai­my­nys­tė­je, de­ja, ma­tė­me at­ve­jų, kai džiu­giai so­din­tas lais­vės me­dis ga­liau­siai nu­džiū­vo, ne­spė­jęs su­bran­din­ti vai­sių. Ma­tė­me, kiek kan­čių su­ke­lia ti­ro­ni­jos su­grį­ži­mas ir kaip sun­ku iš nau­jo kil­ti į ko­vą tiems, ku­rie ne­ga­li pa­kęs­ti prie­var­tos. To­dėl šian­dien džiau­giuo­si, kad Lie­tu­vo­je taip gi­liai įsi­šak­ni­ju­si lais­vė veik­ti, ne­cen­zū­ruo­tas žo­dis ir ne­pri­klau­so­my­bė. Dė­ko­ju vi­siems tiems, ku­rie il­gus me­tus nau­jam gy­ve­ni­mui kė­lė so­vie­ti­nės tik­ro­vės pri­slėg­tus žmo­nes, kan­triai ug­dė žmo­giš­ku­mą ir pi­lie­tiš­ku­mą, at­kak­liai ar­dė to­ta­li­ta­ri­nio re­ži­mo pa­ma­tus.

Man ne­pa­pras­tai ma­lo­nu, kad šių me­tų Lais­vės pre­mi­ja bus įteik­ta „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios Kro­ni­kos“ – lei­di­nio, pa­li­ku­sio ypač reikš­min­gą žen­klą mū­sų lais­vės by­lo­je, – ben­dra­dar­biams. 17 me­tų po­grin­dy­je skelb­da­ma tie­są ir drą­sin­da­ma ti­kin­čiuo­sius ko­vo­ti už sa­vo tei­ses, „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios Kro­ni­ka“ ta­po ne tik an­ti­so­vie­ti­nio pa­si­prie­ši­ni­mo, bet ir tau­tos dva­si­nio pa­bu­di­mo sim­bo­liu. Bus­da­mi mes sė­mė­mės stip­ry­bės ir oru­mo iš štai to­kių drą­sos ir pa­si­šven­ti­mo pa­vyz­džių. Kar­tą pa­bu­dę, ga­lė­jo­me to­liau ženg­ti pla­čiu lais­vės ke­liu.

Šian­dien Sau­sio 13-oji yra gy­vas ne tik mū­sų skau­džios ne­tek­ties, bet ir di­džiau­sios per­ga­lės sim­bo­lis. Te­gul jis kas­kart įkve­pia mus, kai su­si­du­ria­me su nau­jais iš­šū­kiais. Te­gul jis ska­ti­na mus su­si­telk­ti, kai sun­ku, ir lei­džia mums to­liau ženg­ti į at­ei­tį! Ačiū jums. (Plo­ji­mai)

G. MIKALAUSKAS. Dė­ko­ja­me, Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja.

Da­bar kvie­čia­me vi­sus jus at­si­gręž­ti į pra­ėju­sį lai­ką – į die­ną, nu­to­lu­sią nuo mū­sų dau­giau nei 30 me­tų. Kai kam at­ro­do, kad ji bu­vo tar­si va­kar, bet vis dau­gė­ja tų, ku­rie gi­mė vė­liau. Jiems šis lai­kas – jau is­to­ri­ja, kaip ir ki­tos die­nos, iš­tir­pu­sios lai­ke. Lai­kas įpras­mi­na mū­sų gy­ve­ni­mą ir mū­sų žyg­dar­bius. Lai­kas įver­ti­na mū­sų pa­si­rin­ki­mus ir iš­tri­na ar­ba už­ašt­ri­na klai­das. Lai­kas ga­li bū­ti mums ir at­lei­džian­tis, ir ne­gai­les­tin­gas. Koks bu­vo mū­sų lai­kas ta­da – Sau­sio 13-ąją prieš 31-erius me­tus?

 

Skam­ba mu­zi­kos kū­ri­nys „Lai­kas“. Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo fo­jė gro­ja pia­nis­tas Paulius Zda­na­vi­čius, jam tri­mi­tu prie Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo ba­ri­ka­dų me­mo­ria­lo at­lie­pia ka­rys tri­mi­ti­nin­kas (laik­ro­džio tik­sė­ji­mo fo­ne gir­di­mas dai­nos „Bal­tas paukš­tis“ leit­mo­ty­vas).

Kū­ri­nio me­tu ro­do­mi ar­chy­vi­niai Sau­sio 13-osios vaiz­do kad­rai iš fo­jė, kai bu­vo Sei­mo gy­nė­jai – sa­va­no­riai prie ba­ri­ka­dų ir lau­žų.

 

Kal­bės Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo Pir­mi­nin­kė Vik­to­ri­ja Čmi­ly­tė-Niel­sen. (Aikš­tė­je su­si­rin­ku­si mi­nia ima švilp­ti, pūs­ti tri­mi­tus, kel­ti di­de­lį triukš­mą.) Ger­bia­mie­ji pro­tes­tuo­to­jai, jei­gu jūs ne­ger­bia­te čia su­si­rin­ku­sių­jų, gerb­ki­te bent jau žu­vu­sių­jų už mū­sų vi­sų lais­vę at­mi­ni­mą. Ačiū.

 

Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo Pir­mi­nin­kės Vik­to­ri­jos Čmi­ly­tės-Niel­sen kal­ba

 

V. ČMILYTĖ-NIELSEN. (Aikš­tė­je mi­nia ke­lia di­de­lį triukš­mą.) Ger­bia­mi Lie­tu­vos lais­vės gy­nė­jai, Jū­sų Eks­ce­len­ci­jos, Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­rai, pi­lie­tės ir pi­lie­čiai. Sau­sio 13-oji, Lais­vės gy­nė­jų die­na, yra tarp reikš­min­giau­sių Lie­tu­vos da­tų, kal­ban­čių apie val­sty­bės, mū­sų vals­ty­bin­gu­mo gy­ny­bą. Ją mi­nė­da­mi pri­si­me­na­me 1991-uo­sius, kai Lie­tu­vos žmo­nės, pa­ty­rę bru­ta­lią ag­re­si­ją ir pa­si­ju­tę pi­lie­čiais, tik­rą­ja to žo­džio pras­me sau­go­jo sa­vi­mi tuo­met dar la­bai tra­pią vals­ty­bę. Tai, ką da­bar tu­ri­me, di­džiu­le da­li­mi yra anų die­nų ryž­to, drą­sos ir pa­si­au­ko­ji­mo dė­ka.

Kas­met Lais­vės gy­nė­jų die­nos kon­teks­tas yra vis ki­toks. Jis su­tei­kia šiai die­nai skir­tin­gą skam­be­sį. Per­nai iš­kil­min­gai pa­žy­mė­jo­me tra­giš­kų ir la­bai svar­bių, did­vy­riš­kų įvy­kių tris­de­šimt­me­tį. Pa­žy­mė­jo­me gal ne taip, kaip ti­kė­jo­mės, nes ša­lį kaus­tė pan­de­mi­ja. De­ja, pan­de­mi­ja neat­si­trau­kė iki šio­lei. Per pas­ta­ruo­sius me­tus si­tu­a­ci­ja pa­sau­ly­je ne­ta­po la­biau prog­no­zuo­ja­ma, sau­ges­nė ar ma­žiau ri­zi­kin­ga, iš­ki­lo nau­jų grės­mių ir pa­vo­jų. Tai su­pras­da­mi pri­va­lo­me iš­lik­ti bud­rūs ir, tęs­da­mi vals­ty­bin­gu­mo dar­bą, ne­pra­ras­ti es­mi­nių orien­ty­rų.

1991-ųjų sau­sio 13-ąją ga­lė­jo at­ro­dy­ti, kad veiks­mas ri­bo­ja­si aikš­te, gat­ve ar pa­sta­tu, ta­čiau kiek­vie­nas veiks­mas tu­rė­jo ir pla­tes­nį kon­teks­tą, tarp­tau­ti­nį at­gar­sį. Mus ma­tė ne tik kaip be­si­prie­ši­nan­čius ag­re­si­jai kon­kre­čio­se lo­ka­ci­jo­se, bet ir kaip ga­li­mą lais­vo­jo pa­sau­lio da­lį. Tą is­to­ri­nę ga­li­my­bę mes sėk­min­gai iš­nau­do­jo­me, veik­da­mi lo­ka­liai pri­si­dė­jo­me prie glo­ba­lių po­ky­čių. Tai reikš­min­ga pa­tir­tis, ji šian­dien yra vėl la­bai ak­tu­a­li. Pa­tir­tis, kai drą­sus žo­dis, dar­nus veiks­mas ir tvir­tas mo­ty­vas ga­li ben­dra­min­čius su­telk­ti, part­ne­rius – įkvėp­ti, o ne­drau­gus – su­stab­dy­ti. Ta­čiau tam rei­kia ne tik aiš­kių orien­ty­rų, tvir­tos po­zi­ci­jos, bet ir san­tar­vės tarp sa­vų sie­nų. Vals­ty­bę su­kur­ti ga­li tik žmo­nės, pa­si­ju­tę pi­lie­čiais. Ap­gin­ti vals­ty­bę, pa­rem­tą li­be­ra­lios de­mo­kra­tijos prin­ci­pais, yra tik lais­vų pi­lie­čių jė­goms. Bū­ti pi­lie­čiu reiš­kia gin­ti sa­vo vals­ty­bę.

Bū­ki­me! Su Lais­vės gy­nė­jų die­na! Dė­ko­ju už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

G. MIKALAUSKAS. Ger­bia­mie­ji, vi­sų žu­vu­sių­jų už Lie­tu­vos lais­vę ir ne­pri­klau­so­my­bę at­mi­ni­mą pa­gerb­ki­me ty­los mi­nu­te.

 

Ty­los mi­nu­tė skam­bant tri­mi­to gar­sui.

 

Ačiū. (Aikš­tė­je mi­nia skan­duo­ja: „Ačiū! Ačiū! Ačiū!“)

Da­bar Lie­tu­vos lais­vės gy­nė­jams at­min­ti nu­ai­dės trys pa­gar­bos sal­vės.

 

Trys Gar­bės sar­gy­bos kuo­pos ka­rių sal­vės žu­vu­sie­siems už Lais­vę at­min­ti. Ro­do­mas vaizdo siu­že­tas „Lais­vės gy­nė­jų die­na“ su Sau­sio 13-osios au­kų ar­ti­mų­jų pa­si­sa­ky­mais.

 

Kal­bės Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Mi­nist­rė Pir­mi­nin­kė In­gri­da Ši­mo­ny­tė.

 

Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Mi­nist­rės Pir­mi­nin­kės In­gri­dos Ši­mo­ny­tės kal­ba

 

I. ŠIMONYTĖ. (Aikš­tė­je mi­nia ke­lia di­de­lį triukš­mą, taip pat gir­dė­ti plo­ji­mai.) Ger­bia­mie­ji vals­ty­bės va­do­vai, su­si­rin­kę mi­nė­ji­mo sve­čiai, mie­li Lie­tu­vos žmo­nės. Kai prieš 31 me­tus nar­džiau šio­je aikš­tė­je bū­da­ma pa­aug­lė, ku­pi­na jau­nat­viš­kos drą­sos ir be ato­dai­ros, ta­da jau bu­vau pa­kan­ka­mai su­au­gu­si su­pras­ti, kad tai, kas įvy­ko 1990-ųjų Ko­vo 11-ąją, yra di­džiau­sia gy­ve­ni­mo do­va­na, ta­čiau vis dar per ma­ža su­vok­ti, ko­kia at­sa­ko­my­bė tuo me­tu slė­gė ša­lies va­do­vo ir par­la­men­to pe­čius. Kad lais­vė ga­li bū­ti sun­ki. To­kia sun­ki, kaip tos gė­lės, ku­rias ne­šiau pro­ce­si­jo­je nuo Spor­to rū­mų iki Ant­akal­nio ka­pi­nių ta­da, kai lai­do­jo­me žu­vu­sius Sau­sio 13-ąją.

Ta­da ne­mo­kė­jau de­ra­mai įver­tin­ti, kiek drą­sos ir pa­si­ry­ži­mo rei­kia sto­vė­ti vei­du prieš bu­ką jė­gą, kai tu­ri, ką pra­ras­ti. Ir kad tų jė­gų vis dėl­to ran­da­si pa­kan­ka­mai, jei­gu su­pran­ti, kad sto­vi už kaž­ką di­des­nio, nei tu pats, – už lais­vę, už tie­są, už sa­vo vals­ty­bę ir sa­vo ti­kė­ji­mą. Bet la­biau­siai už at­sa­ko­my­bę. Už ki­tą. Už tuos, ku­rie jau iš­ėjo, ir tuos, ku­rie dar tik at­eis. Tai yra tik­ro­ji lais­vė.

Lais­vės gy­nė­jų die­na yra tar­si Ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­ri­mo de­kla­ra­ci­jos ant­spau­das. Pa­tvir­ti­ni­mas, kad vi­sa tai, kas ten pa­ra­šy­ta, yra tik­ra, pras­min­ga ir bran­gu.

Šian­dien ir to­liau kal­ba­me apie Lie­tu­vos vals­ty­bės puo­se­lė­ji­mą, stip­ri­ni­mą, gru­mia­mės su iš­šū­kiais, sten­gia­mės at­rem­ti grės­mes ir aug­ti. Ir vi­sa­da tu­ri­me pri­si­min­ti, kiek bu­vo pa­au­ko­ta, at­si­ko­vo­jant ne­pri­klau­so­mą Lie­tu­vą, kad už ją bu­vo pra­lie­tas krau­jas. Ta­čiau jis vir­to bal­tu paukš­čiu ir gie­da virš mū­sų. Ir gie­dos. Ir to­dėl, nors šian­dien pa­ger­bia­me žu­vu­sius, tai yra švie­si die­na.

Kiek­vie­na kar­ta tu­ri sa­vą ko­vos už lais­vę iš­šū­kį. Tai Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­rai, žmo­nės, ku­rie tu­rė­jo su­kur­ti lais­vos ša­lies ins­ti­tu­ci­jas, po­ka­rio par­ti­za­nai, so­viet­me­čio di­si­den­tai, Są­jū­džio at­sto­vai, gy­vo­ji ba­ri­ka­da prie Sei­mo, gy­dy­to­jai, ko­vo­jan­tys ko­vi­do fron­te, kas­dien įtam­pą pa­ti­rian­tys pa­sie­nie­čiai, ka­riai ir ki­ti pa­rei­gū­nai, at­sa­ky­mų į su­dė­tin­gus klau­si­mus ieš­kan­tys moks­li­nin­kai ir ga­liau­siai jau­ni­mas, ku­ris mo­ko­si ir mo­ko mus gy­ven­ti skir­ty­bių pa­sau­ly­je.

Vi­sais lai­kais ko­va už lais­vę bu­vo sa­vęs au­ko­ji­mas dėl ki­tų, o ne pa­stan­ga už­si­dė­ti ant­pe­čius ar egois­ti­nis nau­dos sie­kis. Ne ak­las nei­gi­mas, ne no­ras maiš­tau­ti ir kel­ti su­maiš­tį, bet ko­va už tai, kas yra svar­bu, už ką esi pa­si­ry­žęs pri­si­im­ti at­sa­ko­my­bę ir ati­duo­ti tai, kas tau bran­giau­sia. Nes lais­vė vi­sa­da yra kū­ry­ba, ne de­struk­ci­ja. Ir tai, kad jūs ga­li­te šian­dien man švilp­ti, yra taip pat tos iš­ko­vo­tos lais­vės da­lis.

Lais­vės gy­nė­jų die­na yra la­bai svar­bios per­ga­lės at­mi­ni­mas. Tai vil­ties, ryž­to ir įkvė­pi­mo nie­ka­da ne­pa­si­duo­ti die­na. To­dėl no­riu pa­svei­kin­ti Lie­tu­vos žmo­nes vi­sa­me pa­sau­ly­je ir pa­lin­kė­ti, kad tra­di­ci­niai sau­sio lau­žai teik­tų jė­gų ir įkvėp­tų pa­si­di­džia­vi­mą sa­vo vals­ty­be, ir nie­ka­da ne­nu­sto­tų ru­sen­ti mū­sų pa­čių šir­dy­se. La­bai ačiū. Gra­žios šven­tės vi­siems. (Plo­ji­mai)

G. MIKALAUSKAS. Ger­bia­mie­ji, pra­de­da­me iš­kil­min­gą Lais­vės pre­mi­jos įtei­ki­mo ce­re­mo­ni­ją. (Aikš­tė­je mi­nia skan­duo­ja: „Sei­mą lauk!“) Dau­giau nei prieš de­šimt­me­tį Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mas, pa­mi­nė­da­mas 1991-ųjų Sau­sio 13-osios me­ti­nes, įstei­gė Lais­vės pre­mi­ją, nes to­ji die­na bu­vo svar­bi ne tik mū­sų tau­tai ir vals­ty­bei. Is­to­ri­ja ta­pę skaus­min­gi sau­sio įvy­kiai pa­vei­kė Ry­tų ir Vi­du­rio Eu­ro­pos po­li­ti­nę rai­dą. Sim­bo­li­nės lais­vės ri­te­rių pa­jė­gos kas­met iš­au­ga, prie jų pri­si­jun­gia ne tik mū­sų ša­lies, bet ir pa­na­šių li­ki­mų tau­tų iš­ki­lios as­me­ny­bės. Ją yra pel­nę Lie­tu­vos ir už­sie­nio po­li­ti­niai ka­li­niai, di­si­den­tai, dva­si­nin­kai ir po­li­ti­niai ly­de­riai – žmo­nės, ku­rie sa­vo dar­bais įkve­pia ki­tus, šven­tai ti­ki tuo, ką da­ro, jų ne­įma­no­ma nu­til­dy­ti ar įbau­gin­ti.

Lais­vė yra pri­gim­ti­nis žmo­gaus sie­kis, ne­svar­bu, ko­kia­me pa­sau­lio kraš­te gy­ven­tu­me, to­dėl ypa­tin­gos pa­gar­bos ver­ti žmo­nės, ku­rie dėl lais­vės ne­bi­jo ri­zi­kuo­ti sa­vo pa­čių gy­ve­ni­mais. Kiek­vie­nais me­tais Lais­vės pre­mi­jos lau­re­a­tai yra ap­do­va­no­ja­mi ir spar­nuo­ta Lais­vės skulp­tū­rė­le – mi­nia­tiū­ri­ne tar­pu­ka­rio mo­nu­men­to, su­kur­to Juo­zo Zi­ka­ro, ko­pi­ja. Mes lin­ki­me, kad „Spar­nuo­tas an­ge­las“ sau­go­tų ne tik šios pre­mi­jos lau­re­a­tus, – te­gul jis sau­go pa­čią lais­vę.

Kal­bės Lais­vės pre­mi­jų ko­mi­si­jos pir­mi­nin­kė Pau­lė Kuz­mic­kie­nė. (Plo­ji­mai)

 

Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo na­rės, Lais­vės pre­mi­jų ko­mi­si­jos pir­mi­nin­kės Pau­lės Kuz­mic­kie­nės kal­ba

 

P. KUZMICKIENĖ. (Aikš­tė­je mi­nia ke­lia di­de­lį triukš­mą, skan­duo­ja: „Gė­da! Gė­da! Gė­da!“) Ap­si­spren­di­mo lais­vė – tai ga­li­my­bė kiek­vie­nam žmo­gui pa­si­rink­ti, kaip ir dėl ko gy­ven­ti. Prieš dau­giau nei tris de­šimt­me­čius Lie­tu­vos žmo­nės pa­si­rin­ko lais­vės ke­lią. Ei­da­mi juo ne­pa­si­da­vė pro­vo­ka­ci­joms, spau­di­mui, gra­si­ni­mams, ne­pa­bū­go už sa­ve di­des­nių, tai­kiai sto­vė­jo prieš so­vie­tų val­džios at­siųs­tus tan­kus, ne­dve­jo­jo dėl sa­vo ap­si­spren­di­mo. Šian­dien pri­si­min­da­mi Sau­sio įvy­kius ir pa­gerb­da­mi tuos, ku­rie žu­vo už mū­sų lais­vę, liu­di­ja­me tau­tos drą­są ir ap­si­spren­di­mą prie­šin­tis.

Mū­sų vals­ty­bės is­to­ri­jo­je ap­si­spren­di­mas prie­šin­tis įpras­min­tas įvai­rio­mis for­mo­mis: su gin­klu ran­ko­je, su dai­na šir­dy­je, ty­lo­je vei­kiant po­grin­dy­je. Mū­sų vals­ty­bės is­to­ri­jo­je ap­si­spren­di­mas prie­šin­tis la­bai svar­bus. Kad ap­si­spren­di­mas ko­vo­ti už lais­vę yra mū­sų tau­tos ta­pa­ty­bės da­lis, pa­ro­do ir šian­die­na. Tu­ri­me drą­sos prie­šin­tis net di­džiau­sioms pa­sau­lio au­to­kra­ti­joms, ko­vo­ti už žmo­gaus tei­ses ir už Lie­tu­vos ri­bų.

Tiek šian­dien, tiek ir tuo­met bu­vo to­kių, ku­rie ne­ti­kė­jo mū­sų sėk­me ir sa­kė: „Ką ga­li ta ma­žy­tė Lie­tu­va?“ Ta­čiau pir­mi pa­skel­bė­me Ne­pri­klau­so­my­bę, pir­mi iš­ve­dė­me so­vie­tų da­li­nius − ta­po­me pa­vyz­džiu ki­tiems ir blo­gio im­pe­ri­ja ga­liau­siai bu­vo su­griau­ta ir nu­ga­lė­ta. Ta­da ne­tu­rė­jo­me iš ko mo­ky­tis. Šian­dien mū­sų pa­tir­ti­mi se­ka ki­ti.

Gi­liai įstri­go Jo Emi­nen­ci­jos Si­gi­to Tam­ke­vi­čiaus prieš ke­le­rius me­tus Lais­vės gy­nė­jų die­nos mi­nė­ji­mo me­tu iš­sa­ky­ta min­tis, kad, ne­pai­sant oku­pan­tų ban­dy­mų su­nai­kin­ti Kry­žių kal­ną, vi­sad at­si­ras­da­vo tų, ku­rie kry­žius at­sta­ty­da­vo. Tai bu­vo jų ap­si­spren­di­mas.

Šie­met su­kan­ka pen­kias­de­šimt me­tų, kai po­grin­dy­je pra­dė­ta leis­ti „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios Kro­ni­ka“. (Aikš­tė­je mi­nia skan­duo­ja įvai­rius šū­kius.) Tai ty­laus, bet ne­pa­pras­tai ga­lin­go pa­si­prie­ši­ni­mo pa­vyz­dys. Jis ska­ti­no ap­si­spręs­ti ir ki­tus, ta­po ne­at­sie­ja­ma Lie­tu­vos is­to­ri­jos da­li­mi, reikš­min­gai pri­si­dė­jo prie Są­jū­džio ir Ne­pri­klau­so­my­bės at­ga­vi­mo. „Kro­ni­ka“ bu­vo ga­be­na­ma ir į Va­ka­rus, iš­vers­ta į už­sie­nio kal­bas, liu­di­jo so­vie­tų bjau­rius nu­si­kal­ti­mus.

Jo­kia ki­ta so­vie­tų oku­puo­ta vals­ty­bė ne­tu­rė­jo to­kiu mas­tu lei­džia­mo po­grin­di­nio lei­di­nio – virš 80 nu­me­rių, ku­riuo­se skelb­ti Baž­ny­čios var­žy­mo, ti­kin­čių­jų per­se­kio­ji­mo ir žmo­gaus tei­sių pa­žei­di­mo fak­tai.

Se­suo Ge­rar­da Ele­na Šu­liaus­kai­tė, se­suo Ber­na­de­ta Ma­liš­kai­tė, vys­ku­pas eme­ri­tas Jo­nas Bo­ru­ta – vie­ni pa­grin­di­nių „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios Kro­ni­kos“ ben­dra­dar­bių. Jie ap­si­spren­dė ri­zi­kuo­ti ir sa­vo pa­vyz­džiu tęs­ti tai, dėl ko žu­vo lais­vės ko­vo­to­jai. Jie drą­si­no ti­kin­čiuo­sius, draus­mi­no lin­ku­sius ko­la­bo­ruo­ti, ne­pai­sant to, kad pa­tys pa­ty­rė KGB per­se­kio­ji­mus.

Se­suo Ge­rar­da – Eu­cha­ris­ti­nio Jė­zaus se­se­rų kon­gre­ga­ci­jos na­rė. (Aikš­tė­je mi­nia švil­pia.) Nuo 1956 me­tų už tai, kad da­ly­va­vo Veng­ri­jos su­ki­li­mą pa­lai­kan­čio­je tai­kio­je pro­tes­to ak­ci­jo­je, bu­vo pa­ša­lin­ta iš Vil­niaus pe­da­go­gi­nio ins­ti­tu­to. Vė­liau ne­aki­vaiz­di­nes stu­di­jas tę­sė Vil­niaus uni­ver­si­te­te, įgi­jo lie­tu­vių kal­bos ir li­te­ra­tū­ros spe­cia­ly­bę. Dir­bo Vil­niaus uni­ver­si­te­to Is­to­ri­jos fa­kul­te­te. 1973 me­tais dėl re­li­gi­nių įsi­ti­ki­ni­mų bu­vo at­leis­ta. Jo Emi­nen­ci­ja Si­gi­tas Tam­ke­vi­čius ją pa­kvie­tė pri­si­dė­ti prie „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios Kro­ni­kos“. Iki pat pas­ku­ti­nio „Kro­ni­kos“ nu­me­rio se­suo Ge­rar­da rin­ko me­džia­gą, ieš­ko­jo tal­ki­nin­kų. Lie­tu­vai at­ga­vus ne­pri­klau­so­my­bę ta­po vie­na pir­mų­jų „Ca­ri­tas“ stei­gė­jų.

Se­suo Ber­na­de­ta – taip pat mi­nė­tos Eu­cha­ris­ti­nio Jė­zaus se­se­rų kon­gre­ga­ci­jos na­rė. 1980 me­tais ji bu­vo tar­do­ma KGB, ap­ri­bo­tas jos mo­ky­to­jos dar­bas. Tais pa­čiais me­tais Jo Emi­nen­ci­ja Si­gi­tas Tam­ke­vi­čius Ber­na­de­tą pa­kvie­tė pri­si­dė­ti prie „Kro­ni­kos“ re­da­ga­vi­mo ir lei­dy­bos. Su­ėmus Jo Emi­nen­ci­ją se­suo Ber­na­de­ta bu­vo vie­na iš pa­grin­di­nių „Kro­ni­kos“ lei­dė­jų. At­ga­vus ne­pri­klau­so­my­bę ji dir­bo žur­na­lo „Ca­ri­tas“ re­dak­ci­jo­je ir dės­tė ti­ky­bą.

Jo­nas Bo­ru­ta – Tel­šių vys­ku­pas eme­ri­tas. 1962 me­tais ban­dė sto­ti į ku­ni­gų se­mi­na­ri­ją, bet so­vie­tų val­džia ne­lei­do. Tuo­met įsto­jo į Vil­niaus uni­ver­si­te­to Fi­zi­kos ir ma­te­ma­ti­kos fa­kul­te­tą. Dir­bo Fi­zi­kos ins­ti­tu­te ir slap­tai stu­di­ja­vo te­olo­gi­ją po­grin­di­nė­je ku­ni­gų se­mi­na­ri­jo­je. Jo­nas Bo­ru­ta drau­ge su ku­ni­gais Vac­lo­vu Aliu­liu ir Al­bi­nu Del­tu­va va­do­va­vo slap­tiems se­se­rų vie­nuo­lių te­olo­gi­jos kur­sams. Su­ėmus Jo Emi­nen­ci­ją Si­gi­tą Tam­ke­vi­čių, Jo­nas Bo­ru­ta ta­po „Kro­ni­kos“ re­dak­to­riu­mi.

Tai tė­ra ke­li fak­tai iš šių ne­pa­pras­tų as­me­ny­bių gy­ve­ni­mo. Ta­čiau ir to už­ten­ka su­vok­ti jų ap­si­spren­di­mų svar­bą mū­sų lais­vei.

„Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios Kro­ni­kos“ veik­lo­je da­ly­va­vo ge­ro­kai dau­giau tal­ki­nin­kų, nuo­sta­bių žmo­nių. Šian­dien ap­do­va­no­da­mi šias tris ne­pa­pras­tas as­me­ny­bes de­šim­tą­ja Lais­vės pre­mi­ja mes dė­ko­ja­me ir že­mai len­kia­mės prieš vi­sus tuos, ku­rių ap­si­spren­di­mas pri­si­dė­ti prie „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios Kro­ni­kos“ mus ve­dė Ne­pri­klau­so­my­bės ir Lais­vės ke­liu.

Ačiū už jū­sų ap­si­spren­di­mą! (Plo­ji­mai, švil­pi­mas)

G. MIKALAUSKAS. Ger­bia­mie­ji, Lais­vės pre­mi­ja įtei­kia­ma Ber­na­de­tai Ma­liš­kai­tei, Ge­rar­dai Ele­nai Šu­liaus­kai­tei, ji dėl li­gos ne­ga­lė­jo at­vyk­ti, ir Jo Eks­ce­len­ci­jai Tel­šių vys­ku­pui eme­ri­tui Jo­nui Bo­ru­tai, jis dėl gar­baus am­žiaus į Lais­vės pre­mi­jos įtei­ki­mo ce­re­mo­ni­ją taip pat ne­ga­lė­jo at­vyk­ti. Šian­dien jam at­sto­vau­ja kar­di­no­las Kau­no ar­ki­vys­ku­pas eme­ri­tas Si­gi­tas Tam­ke­vi­čius. (Plo­ji­mai)

 

Ro­do­mas mu­zi­ki­nis vaiz­do pa­sa­ko­ji­mas apie „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios Kro­ni­ką“.

Gro­jant or­kest­rui Gar­bės sar­gy­bos kuo­pos ka­riai į Ne­pri­klau­so­my­bės aikš­tę iš­kil­min­gai at­ne­ša Lais­vės sta­tu­lė­lę.

Vyks­ta iš­kil­min­ga 2021 me­tų Lais­vės pre­mi­jos įtei­ki­mo ce­re­mo­ni­ja.

 

Lais­vės pre­mi­jos lau­re­a­tų var­du kal­bės vie­na iš pa­grin­di­nių „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios Kro­ni­kos“ ben­dra­dar­bių Ber­na­de­ta Ma­liš­kai­tė.

 

2021 me­tų Lais­vės pre­mi­jos lau­re­a­tės Ber­na­de­tos Ma­liš­kai­tės kal­ba

 

B. MALIŠKAITĖ. Jū­sų Eks­ce­len­ci­jos Pre­zi­den­tai, Eks­ce­len­ci­jos už­sie­nio ša­lių am­ba­sa­do­riai, vys­ku­pai, ger­bia­mo­ji Sei­mo Pir­mi­nin­ke, Sei­mo na­riai, Vy­riau­sy­bės vy­rai ir mo­te­rys, gar­būs Sau­sio 13-osios mi­nė­ji­mo da­ly­viai! (Aikš­tė­je mi­nia ke­lia di­de­lį triukš­mą.)

Kai su­ži­no­jau, kad esa­me no­mi­nuo­ti pre­mi­jai, prieš akis iš­ki­lo Juo­zo Zi­ka­ro Lais­vės sta­tu­la. Ne tiek ji, kiek aukš­tas jos pje­des­ta­las su ja­me įam­žin­to­mis ko­vo­mis, ku­rios ve­dė mus į lais­vę. Esu dė­kin­ga Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mui, kad skir­da­mas Lais­vės pre­mi­ją „Kro­ni­kos“ ben­dra­dar­biams pa­siun­tė žmo­nėms ži­nią, jog gin­ti ti­kė­ji­mo lais­vę reiš­kia gin­ti pa­grin­di­nes žmo­gaus tei­ses ir sie­kį bū­ti mąs­tan­čiu, at­sa­kin­gu žmo­gu­mi. Lais­vės sta­tu­los pa­pė­dė­je re­giu vi­sus tuos, ku­rie ne­pa­klu­so sve­ti­mai ide­o­lo­gi­jai ir prieš ku­riuos vyk­dy­tus nu­si­kal­ti­mus vie­ši­no „Kro­ni­ka“.

Ste­buk­las, ži­nant KGB se­ki­mo mas­tą, kad „Kro­ni­ka“ ėjo sep­ty­nio­li­ka me­tų. Su­nai­kin­ti jos ne­pa­vy­ko ne to­dėl, kad lei­du­sie­ji ar ben­dra­dar­bia­vu­sie­ji bū­tų bu­vę iš­skir­ti­nai drą­sūs, be­bai­miai, tu­rin­tys ypa­tin­gų ga­lių iš­lik­ti. Taip ne­bu­vo. Už „Kro­ni­kos“ dau­gi­ni­mą ir pla­ti­ni­mą bu­vo nu­teis­ta 14 žmo­nių, jų ka­li­ni­mo ir trem­ties me­tus su­dė­jus kar­tu už kiek­vie­ną iš­ėju­sį „Kro­ni­kos“ nu­me­rį, o jų – 81, yra su­dė­ta maž­daug vie­nų me­tų ne­lais­vės ka­lė­ji­me ar trem­ty­je au­ka. Pa­si­au­ko­ji­mas dėl kil­naus rei­ka­lo vi­sa­da anks­čiau ar vė­liau yra vai­sin­gas. Bet ar to bū­tų už­te­kę? Tik­rai ne. Tuos me­tus jau­tė­me ir juos iš­gy­ve­no­me kaip ga­li­jo­to ir do­vy­du­ko ko­vą, ir kiek­vie­nas, pri­si­dė­jęs prie „Kro­ni­kos“ lei­di­mo, ga­lė­tų kon­kre­čiais fak­tais pa­liu­dy­ti apie Ap­vaiz­dos ran­ką, ypa­tin­gai juos glo­bo­ju­sią pa­čiais sun­kiau­siais mo­men­tais.

Šian­dien vi­sus Lie­tu­vos žmo­nes, ypač to laik­me­čio ben­dra­min­čius, no­riu svei­kin­ti su per­ga­le – iš­ti­ki­my­bė Die­vui, Tė­vy­nei, žmo­gui bu­vo ir lie­ka pras­min­ga ir pa­lai­min­ta.

Pa­me­nu, ūg­te­lė­ju­sią tė­vai mo­kė, jei rei­kė­tų rink­tis tie­są ar lais­vę, rink­tis tie­są: „Ne­pa­miršk, kad per vi­sus am­žius žmo­nės dėl tie­sos, ti­kė­ji­mo, są­ži­nės lais­vės su­dė­jo la­bai di­de­les au­kas… Mū­siš­kės – tik dar vie­nas la­šas skaus­mo van­de­ny­ne. Pra­si­lenk­si su tie­sa, pa­si­kly­si“, – sa­ky­da­vo ma­ma.

„Kro­ni­kos“ stip­ry­bė – fak­tai. O tiesõs, pa­na­šiai kaip ir šviesõs, po puo­du ne­pa­vo­ši. Tie­so­je glū­di lais­vės ga­lia, o me­lo ko­jos trum­pos ir mo­li­nės. (Aikš­tė­je mi­nia ke­lia di­de­lį triukš­mą.) Ži­no­ma, ga­li­ma žmo­gų ir tau­tas pa­verg­ti iš iš­orės – su­ra­kin­ti gran­di­nė­mis ar pan­čiais, bet au­kos jau­se­ną, ku­ri mus da­ro be­jė­gius, pri­si­i­ma­me pa­tys – iš vi­daus, jos ne­įsi­leis­da­mas žmo­gus, nors ir gi­męs su gran­di­nė­mis, ga­li bū­ti lais­vas. Mat lais­vė ir tie­sa – do­va­na nuo Die­vo… Krik­š­čio­niui tai – Jė­zus Kris­tus, liu­di­jęs apie sa­ve: „Aš esu Tie­sa, Ke­lias ir Gy­ve­ni­mas. Tie­sa pa­da­rys jus lais­vus.“

Iš šian­dien ži­no­mų pa­sau­lio mąs­ty­to­jų, o jie ne­ly­gi­nant se­nie­ji pra­na­šai, gir­dė­ti per­spė­jan­tys žo­džiai, kad pa­sau­ly­je nyks­ta pa­ti ob­jek­ty­vios tie­sos sam­pra­ta, kad žmo­nės tu­rė­tų iš­si­gąs­ti, su­si­mąs­ty­ti, nes jai iš­ny­kus dėl prak­ti­nių su­me­ti­mų me­las ga­li tap­ti tie­sa. Ma­nau, kad Sau­sio 13-oji kiek­vie­nam iš mū­sų yra ge­ras lai­kas per­mąs­ty­ti sa­vo san­ty­kį su tie­sa ir lais­ve: lais­vas nuo ko? lais­vas kam? Lais­vės be mo­ra­lės ir at­sa­ko­my­bės ne­bū­na.

Šiais me­tais Sau­sio 13-ąją yra tris­de­šimt pir­mas kar­tas, kai sto­vi­me čia ir pri­si­me­nam… Duok Die­ve, kad to­ji at­min­tis mu­my­se ir per kar­tas ne­iš­blės­tų. Is­to­ri­ja – sau­si fak­tai. At­min­da­mi mes jiems su­tei­kia­me pras­mę, o pa­tys įgau­na­me ta­pa­ty­bę. Di­de­le da­li­mi esa­me tuo, kuo mus pa­da­rė pra­ei­tis. Žy­dų kil­mės an­glų in­te­lek­tu­a­las fi­lo­so­fas, te­olo­gas, ra­bi­nas Džo­na­ta­nas Sak­sas yra sa­kęs: „Tą pa­li­ki­mą ren­kuo­si sau­go­ti ki­tų kar­tų la­bui, nes, prie­šin­gu at­ve­ju, be ta­pa­ty­bės kas aš – dul­kė ant be­ga­ly­bės pa­vir­šiaus.“

Sau­sio 13-osios nak­tį su jau­ni­mo gru­pe iš Ky­bar­tų bu­vau prie Sei­mo rū­mų, tik­riau­siai kaip ir dau­gu­ma jū­sų. Per nak­tį iš­gy­ven­ta, iš­jaus­ta, vil­ta­si ir mels­ta­si tiek ir taip, kad at­ro­dė ne nak­tis, o šimt­me­tis. Ne­pai­sy­da­mi grės­min­gos ne­ži­nios, ku­rią stip­ri­no kaus­tan­tis šal­tis, ne­ri­mo ir bai­mės, ag­re­si­jos aki­vaiz­do­je dva­sios vie­ny­bę ir jos jė­gą tie­siog ap­čiuo­pia­mai jau­tė­me: už tie­są ir lais­vę bu­vo­me pa­si­ry­žę žū­ti. Šian­dien, kaip ir kas­met, su­si­ren­ka­me ne žū­ti, o gy­ven­ti, kad žu­vu­sių­jų au­ka įgau­tų pras­mę, kad tik ji, Lie­tu­va, bū­tų lais­va ir tei­sin­ga, kad žmo­gui jo­je bū­tų ge­ra gim­ti ir aug­ti.

Už­baig­ti sa­vo kal­bą no­riu to pa­ties Sak­so žo­džiais: „My­lė­ki­me sa­vo ar­ti­mą. My­lė­ki­me at­ei­vį. Iš­girs­ki­me šauks­mą to, ku­rio ki­ti ne­gir­di. Iš­gel­bė­ki­me vargs­tan­tį iš jo var­gų. Rū­pin­ki­mės vi­sų oru­mu. Pa­ska­tin­ki­me tu­rin­tį dau­giau, nei jam rei­kia, da­ly­tis sa­vo pa­lai­ma su tais, ku­rie tu­ri ma­žai. Pa­mai­tin­ki­me alks­tan­tį, pri­glaus­ki­me be­na­mį, pa­gy­dy­ki­me ser­gan­tį kū­nu ir dva­sia. Ko­vo­ki­me su ne­tei­sy­be, kad ir kas ją da­ry­tų ir kad ir kam ji bū­tų da­ro­ma. Tai mo­ra­li­niai, ne eko­no­mi­niai ar po­li­ti­niai da­ly­kai. Ta­čiau be jų lais­vė ne­gy­vuos. Mo­ra­lė nė­ra pa­si­rin­ki­mas. Ji – bū­ti­ny­bė. <…> ir kar­tais, gel­bė­da­mas ki­to kū­ną, iš­gelbs­ti sa­vo sie­lą.“ Tai­gi pre­ten­zin­gai ne­klaus­ki­me, ką man da­vė lais­vė ar gy­ve­ni­mas. Klaus­ki­me, ko iš ma­nęs no­ri gy­ve­ni­mas ir ką aš jam ga­liu duo­ti?

Nuo sa­vęs no­rė­čiau pa­lin­kė­ti, kad taip, kaip tą lem­tin­gą­ją Sau­sio 13-osios nak­tį jau­tė­me vie­ni ki­tus, taip ir šian­dien jaus­tu­me. Kad mū­sų rū­pes­tį sa­vi­mi la­biau ir spar­čiau keis­tų rū­pes­tis mu­mis, nes be tva­raus „mes“ ne­bus ir tik­ro „aš“.

Su Lais­ve! (Plo­ji­mai, švil­pi­mas)

G. MIKALAUSKAS. Ger­bia­mie­ji, mū­sų lais­vė – tai lyg mū­sų dai­niaus Vy­tau­to Ker­na­gio „Bal­tas paukš­tis“ dan­gu­je. Mes ga­li­me jį ma­ty­ti, ga­li­me jaus­ti, ga­li­me gir­dė­ti jo ga­lin­gą gies­mę šian­dien, ry­toj ir am­ži­nai. Jos ne­nu­til­dys nie­kas, jei­gu tik mes mo­kė­si­me sa­vo lais­ve da­lin­tis. Tad bū­ki­me vie­nin­gi, sau­go­ki­me sa­vo bal­tą paukš­tį, sa­vo lais­vę.

 

Skam­ba fi­na­li­nis mu­zi­kos kū­ri­nys – Vy­tau­to Ker­na­gio dai­na „Bal­tas paukš­tis“, at­lie­ka­ma Kris­ti­nos Ra­džiu­ky­nai­tės, akom­pa­nuo­jant Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės or­kest­rui. (Plo­ji­mai)

 

Jū­sų Eks­ce­len­ci­jos, gar­būs sve­čiai, po­nios ir po­nai. Iš­kil­min­gą Lais­vės pre­mi­jos įtei­ki­mo ir Vals­ty­bės vė­lia­vos pa­kė­li­mo ce­re­mo­ni­ją už­bai­gia žy­giuo­jan­tys lais­vos Lie­tu­vos ka­riai. Švęs­ki­me lais­vę! Švęs­ki­me Lie­tu­vą!