LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 IR 36 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 451 STRAIPSNIU ĮSTATYMO NR. XIII-3268

3 straipsnio

pakeitimo įstatymO AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai

 

Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 451 straipsniu įstatymo Nr. XIII-3268 pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Įstatymo projektas) siekiama patikslinti Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 21 straipsnio 1 dalies nuostatas tiksliai įvardinant, kokie specialistai teikia specialiąją pedagoginę pagalbą. Švietimo įstatyme nenustačius, kokie konkrečiai specialistai gali teikti specialiąją pedagogę pagalbą, ir (ar) neapibrėžus specialiosios pedagoginės pagalbos sąvokos, iš kurios būtų aišku, kokie specialistai ją teikia, susidaro tokia situacija, kad švietimo, mokslo ir sporto ministras gali priskirti šią veiklą neapibrėžtam ratui specialistų, nustatydamas jiems ribojančius reikalavimus. Atkreiptinas dėmesys, kad esmines veiklos sąlygas, draudimus ir ribojimus, darančius esminį poveikį veiklai, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo praktika (pvz., 2006 m. gegužės 31 d. nutarimas byloje Nr. 42/03), galima nustatyti tik įstatymu (o ne poįstatyminiais teisės aktais).

Švietimo įstatymo 48 straipsnio 8 dalies 2 punktas numato, kad mokytoju gali dirbti tik nepriekaištingos reputacijos asmuo, ta pati nuostata Švietimo įstatymo Nr. I-1489 7, 8, 9, 10, 11, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 29, 36, 38, 39, 41, 43, 44, 46, 49, 52, 53, 56, 57, 58, 59, 62, 63, 64, 67, 69, 70  straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 564 straipsniu įstatymu Nr. XIV-1726 buvo nustatyta ir  švietimo pagalbos specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams, specialiesiems pedagogams, logopedams, tiflopedagogams, surdopedagogams), tačiau Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 451 straipsniu įstatymas Nr. XIII-3268, nepriekaištingos reputacijos reikalavimo asmenims, kurie teikia specialiąją pedagoginę pagalbą nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. nebenumato. Todėl siekiant išlaikyti teisinio reglamentavimo nuoseklumą Įstatymo projektu tikslinama Švietimo įstatymo 21 straipsnio 1 dalies nuostata, numatanti, kad ir toliau, asmenims, kurie teikia specialiąją pedagoginę pagalbą būtų taikomas nepriekaištingos reputacijos reikalavimas.

Įstatymo projektu taip pat tikslinama Švietimo įstatymo 21 straipsnio 2 dalies nuostata, švietimo, mokslo ir sporto ministrui suteikiant įgaliojimus nustatyti švietimo pagalbos teikimo tvarką tik mokyklose, t. y. išskyrus aukštąsias mokyklas, nes vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 8 straipsnio 1 dalies nuostatomis, aukštosios mokyklos turi autonomiją, kuri apima studijų proceso organizavimą ir jos pačios gali nusistatyti, kaip teikiama specialioji pagalba jų studentams.

 

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai

 

Įstatymo projektą parengė Seimo narė Jurgita Šiugždinienė.

 

3.  Dabartinis teisinis įstatymo projekto aptartų teisinių santykių reglamentavimas

 

Šiuo metu Švietimo įstatymo 21 straipsnio 2 dalies nuostatos numato, kad „specialiąją pedagoginę pagalbą <...> teikia specialieji pedagogai, logopedai, tiflopedagogai, surdopedagogai ir kiti specialistai, kurių išsilavinimas ir kvalifikacija atitinka švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatytus reikalavimus“. Nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. įsigaliosiančioje Švietimo įstatymo 21 straipsnio 1 dalyje, kuri priimta Švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 451 straipsniu įstatymu Nr. XIII-3268, nustatyta, kad specialiąją pagalbą teikia „asmenys, įgiję aukštąjį universitetinį ar jam lygiavertį išsilavinimą pagal specialiosios pedagogikos studijų programą, atitinkantys švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatytus kvalifikacijos reikalavimus“.

Šiuo metu Švietimo įstatymo 21 straipsnio 3 dalies nuostatos numato, kad „Specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarką nustato švietimo ir mokslo ministras. Aukštojoje mokykloje specialioji pagalba teikiama aukštosios mokyklos nustatyta tvarka.“. Nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. įsigaliosiančioje Švietimo įstatymo 21 straipsnio 2 dalyje, kuri priimta Švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 451 straipsniu įstatymu Nr. XIII-3268, nustatyta, kad „Specialiosios pagalbos teikimo tvarką nustato švietimo, mokslo ir sporto ministras“.

 

4. Naujos teisinio reglamentavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

 Įstatymo projektu siekiama tiksliai įvardinti, kokie specialistai teikia specialiąją pedagoginę pagalbą, t. y. specialieji pedagogai, logopedai, tiflopedagogai ir surdopedagogai, kad būtų aišku, kokiam ribotam ratui specialistų švietimo, mokslo ir sporto ministras turi ir gali nustatyti kvalifikacinius reikalavimus, taip pat atstatomas šiuo metu galiojantis reikalavimas, kad šie asmenys būtų nepriekaištingos reputacijos, taip kaip ji apibrėžiama Švietimo įstatymo 51 straipsnyje.

Taip pat Įstatymo projektu paisoma aukštųjų mokyklų autonomijos ir siūloma palikti iki šiol galiojančią praktiką, kai švietimo, mokslo ir sporto ministras nustato specialiosios pagalbos teikimo tvarką mokyklose, išskyrus aukštąsias mokyklas, o aukštosios mokyklos tokias tvarkas nusistato pačios.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

 

Priėmus teikiamą Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Galima priimtų įstatymų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

 

Įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7. Įstatymų įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

 

Įstatymo projektas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturi.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

 

Įstatymo projektas strateginio lygmens planavimo dokumentams neprieštarauja.

 

9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

 

Priėmus Įstatymo projektą, kitų įstatymų keisti nereikės.

 

10. Įstatymų projektų atitiktis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimams bei bendrinės lietuvių kalbos normoms, o Įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

 

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos įstatymo ir Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

 

11. Įstatymų projektų atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

 

Įstatymo projekto nuostatos Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams neprieštarauja.

 

12. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, šių aktų rengėjai

 

Įstatymui įgyvendinti atsakingos institucijos turės patikslinti priimtus įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti papildomų lėšų nereikės.

 

14. Projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

 Teikiamam projekto tekstui specialistų vertinimų, rekomendacijų ir išvadų nebuvo gauta.

 

15. Reikšminiai įstatymo projektų žodžiai.

 Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc:

specialioji pedagoginė pagalba, specialusis pedagogas, logopedas, tiflopedagogas, surdopedagogas.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

 

Papildomų paaiškinimų nėra.

 

 

 

 

Seimo narė

 

Jurgita Šiugždinienė