LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LOTERIJŲ IR LOŠIMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-326 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-03-14 Nr. XIVP-3529
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Loterijų ir lošimų mokesčio įstatymo (toliau – keičiamo įstatymo) 4 straipsnio 2 punktą ir jame įtvirtinti nuostatą, kad loterijų ir lošimų mokesčio bazė „organizuojant lošimus lošimo automatais, stalo lošimus, bingą, totalizatorių, lažybas ir nuotolinius lošimus – suma, gauta iš lošėjų statomų sumų“, t.y. siūloma atsisakyti šiuo metu galiojančios nuostatos, pagal kurią yra apmokestinama „suma, gauta iš lošėjų statomų sumų, atėmus lošėjams faktiškai išmokėtų laimėjimų sumą“.
Vertindami siūlomą reguliavimą, pažymime, kad Konstitucinis Teismas, aiškindamas Konstitucijos nuostatas dėl mokesčių ir kitų privalomų mokėjimų, savo aktuose yra suformavęs atitinkamą oficialią konstitucinę doktriną, kurioje numatyta, kad nustatydamas mokesčius įstatymų leidėjas privalo paisyti Konstitucijos normų ir principų, inter alia konstitucinių teisingumo, protingumo, proporcingumo principų (2006 m. gruodžio 22 d. nutarimas). Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad pagal konstitucinį proporcingumo principą, kuris yra vienas iš konstitucinio teisinės valstybės principo elementų, teisės aktais nustatytos ir taikomos priemonės turi būti proporcingos siekiamam tikslui, o asmens teisės negali būti ribojamos labiau, negu būtina teisėtam ir visuotinai reikšmingam, konstituciškai pagrįstam tikslui pasiekti (2007 m. liepos 5 d., 2021 m. balandžio 14 d., 2022 m. spalio 20 d. ir kiti nutarimai). Mokesčių administravimo įstatymo 8 straipsnyje įtvirtintam teisingumo principui mokesčių teisės prasme būdinga tai, kad mokesčių sistema turi užtikrinti teisingą, proporcingą mokesčių naštos paskirstymą, o teisingas apmokestinamas užtikrinamas tada, kai kiekvienas subjektas sumoka valstybei proporcingą dalį savo pajamų. Atsižvelgus į tai, manytina, kad lošimų mokestis vis dėlto turėtų būti siejamas su lošimus organizuojančių bendrovių grynosiomis pajamomis (gaunamu pelnu), o ne su jų gaunamomis pajamomis (apyvartinėmis lėšomis) apskritai, iš kurių neatimtos patirtos išlaidos (faktiškai lošėjams išmokami laimėjimai). Priešingu atveju praktikoje galimos situacijos, kai lošimus organizuojančių bendrovių sumokamas lošimų mokestis būtų net didesnis už per ataskaitinį laikotarpį gautas grynąsias pajamas, kas, mūsų nuomone, neatitiktų minėtųjų teisingumo ir proporcingumo principų. Taip pat pažymime, kad lošimų mokesčio bazės nereikėtų lyginti su loterijų mokesčio baze (loterijų mokesčio bazė yra išplatintų loterijos bilietų nominalioji vertė), nes loterijų laimėjimų fondas visada sudaro tik atitinkamą procentinę dalį (ne mažiau kaip 50 procentų) nominaliosios numatomų išplatinti loterijos bilietų vertės. Tuo tarpu organizuojant azartinius lošimus gausimos grynosios pajamos bei atitinkamas jų dydis mokestiniu požiūriu negali būti vertinami kaip absoliutus garantas.
2. Atsižvelgus į tai, kad Finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 8 d. nutarimu Nr. 1088 „Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.11 papunktyje nustatyta, kad Finansų ministerija formuoja valstybės politiką mokesčių ir jų administravimo srityje, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jos įgyvendinimą, o 8.11.2 papunktyje nustatyta, jog Finansų ministerija koordinuoja ir kontroliuoja valstybės politikos mokesčių ir jų administravimo srityje įgyvendinimą, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.
3. Projektu siūloma įsigaliojimo data 2025 m. sausio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamame įstatyme yra numatyta, kad loterijų ir lošimų mokesčio mokestinis laikotarpis yra kalendorinių metų ketvirtis, o loterijų ir lošimų mokestis už mokestinį laikotarpį apskaičiuojamas ir sumokamas į biudžetą pasibaigus kiekvienam mokestiniam laikotarpiui iki kito mokestinio laikotarpio pirmo mėnesio 15 dienos. Atsižvelgus į tai ir siekiant išvengti galimų praktinių normos taikymo problemų, siūlytina projekto 2 straipsnį papildyti nuostatomis dėl jo taikymo, nurodant už kurį mokestinį laikotarpį apskaičiuojant ir deklaruojant loterijų ir lošimų mokestį būtų taikomos projekto nuostatos.
4. Atsižvelgus į projektu daromus pakeitimus, siūlytina projekto 1 straipsnio pakeitimo esmę dėstyti taip: „Pakeisti 4 straipsnio 2 punktą ir jį išdėstyti taip:“, o toliau atitinkamai dėstyti tik minėtąjį punktą.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. +370 5 209 6350, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. +370 5 209 6356, el. p. [email protected]