DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857
2, 161, 18, 22, 28, 29, 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO BEI ĮSTATYMO PAPILDYMO 162 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO
2016-03-22 Nr. XIIP-4096
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Iš projekto pavadinimo išbrauktini žodžiai „ir papildymo“.
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 2 straipsnio 3 dalies konstrukcija „<...> parduotuvės skyrius, kurio prekių asortimentą sudaro tik alkoholiniai gėrimai, kurių tūrinė alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procentų, arba alkoholiniai gėrimai, kurių tūrinė alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procentų <...>, siekiant logiško teisinio reglamentavimo, tobulintina.
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 2 straipsnyje šalinamas „paviljono“ apibrėžimas; be to, „paviljonas“ pagal šio straipsnio pakeitimus nebepriskiriamas mažmeninės prekybos vietai (analogiškas pakeitimas padarytas ir projekto 2 straipsniu keičiamo Įstatymo 161 straipsnyje). Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad „paviljonas“ ir toliau vartojamas Įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 2 punkte.
4. Projekto 3 straipsniu teikiamo Įstatymo 162 straipsnio pavadinimo žodį „Specialūs“ siūlytina pakeisti žodžiu „Specialieji“. Atitinkamai koreguotinas ir projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamas Įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 8 punktas.
5. Projekto 3 straipsniu teikiamo Įstatymo 162 straipsnio 2 dalyje siūloma numatyti, kad alkoholinių gėrimų skyrius privalo saugoti vaizdo įrašus ir juos pateikti kompetentingoms institucijoms. Tačiau, abejotina, ar tokia pareiga turėtų būti nustatyta parduotuvės skyriui, o ne pačiai alkoholinių gėrimų parduotuvei.
6. Projekto 3 straipsniu teikiamo Įstatymo 162 straipsnio 3 dalyje siūloma numatyti, kad alkoholinių gėrimų parduotuvė negali būti įrengta daugiabučiuose gyvenamuosiuose namuose. Tačiau galiojančioje keičiamo Įstatymo 16 straipsnio 4 dalyje yra numatyta, kad tam tikromis sąlygomis tai gali būti padaryta. Siūlytina pašalinti prieštaravimą tarp atskirų to paties Įstatymo nuostatų.
7. Projekto 3 straipsniu teikiamo Įstatymo 162 straipsnio 4 dalyje siūloma numatyti, kad „alkoholinių gėrimų parduotuvė negali būti įrengta laisvės atėmimo, karinėse ir sukarintos tarnybos, policijos ir kitose statutinėse, sveikatos priežiūros, globos, slaugos, ugdymo įstaigose ir jų teritorijose, taip pat mažesniu kaip 100 m atstumu iki šių įstaigų“ (čia ir toliau – pabraukta mūsų). Tačiau pastebėtina, jog ši nuostata dalinai dubliuoja galiojančią keičiamo Įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatą, kurioje numatyta, kad „Lietuvos Respublikoje prekiauti alkoholiniais gėrimais draudžiama laisvės atėmimo, karinėse ir sukarintos tarnybos, policijos ir kitose statutinėse, sveikatos priežiūros, ugdymo įstaigose ir jų teritorijose, taip pat prie šių įstaigų ir maldos namų (atstumu, kurį nustato savivaldybės taryba, suderinusi atitinkamai su šių įstaigų vadovais ir religinėmis bendruomenėmis)“. Siūlytina pašalinti konkurenciją tarp atskirų to paties Įstatymo nuostatų.
8. Iš projekto 4 straipsnio pavadinimo išbrauktini žodžiai „ir papildymas“.
9. Projekto 4 straipsnio 1 dalyje (keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 1 punkte) siūloma įteisinti naują kategoriją – „alkoholiniai gėrimai, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 15 procentų“. Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo trečiajame skyriuje („Didmeninės ir mažmeninės prekybos alkoholio produktais valstybinis reglamentavimas“) yra išskiriamos kitokios ribinės kategorijos etilo alkoholio koncentracijų: 7,5; 13 ir 22 procento. Svarstytina, ar dar vienos naujos ribinės kategorijos išskyrimas yra tikslingas.
10. Projekto 4 straipsnio 5 dalimi siūlomo pildyti 18 straipsnio 3 dalies 15 punkto sąvoka „vidaus nuotolinės prekybos būdu“ keičiamo įstatymo kontekste nėra aiški.
11. Siūlytina sukeisti vietomis projekto 4 straipsnio 7 ir 8 dalis, kuriomis siekiama keičiamo Įstatymo 18 straipsnį papildyti atitinkamai 10 ir 11 dalimis: galiojančiose keičiamo Įstatymo 18 straipsnio 8 ir 9 dalyse taip pat kalbama apie savivaldybių tarybų kompetenciją. Atitinkamai koreguotinos ir projekto 8 straipsnio 1 ir 2 dalimis keičiamos Įstatymo 34 straipsnio 3 ir 11 dalys.
12. Iš projekto 6 straipsniu keičiamo 28 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatų nėra aišku, kam konkrečiai Lietuvos Respublikoje draudžiama dovanoti alkoholinius gėrimus.
13. Projekto 7 straipsnio pavadinimas koreguotinas, išdėstant jį taip: „29 straipsnio pakeitimas“.
14. Projekto 4 straipsnio 6 ir 7 dalimis keičiamo Įstatymo 18 straipsnio ir 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 22 straipsnio nuostatos (dėl amžiaus cenzo) nedera tarpusavyje su projekto 6 straipsnio 2 dalies, galiojančio Įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 12 punkto bei Įstatymo 29 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktų nuostatomis.
15. Projekto 9 straipsnio nuostatose nenumatoma 4 straipsniu pildomo Įstatymo 18 straipsnio 7 ir 8 dalių įsigaliojimo data.
16. Pastebėtina, kad projekto lyginamojo varianto 6 ir 7 straipsniuose neatsispindi, kas buvo pakeista. Rengiant projekto lyginamąjį variantą, siūlytina atsižvelgti į 2013 m. gruodžio 23 d. teisingumo ministro įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 113.4. punktą: „Jeigu siūloma iš esmės pakeisti visą straipsnį ar punktą, pateikiamas buvęs straipsnio ar punkto tekstas, perbrauktas plona linija, ir naujos straipsnio ar punkto redakcijos tekstas paryškintu šriftu.“
17. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Seime svarstomi ir kiti Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projektai Nr. XIIP-2836(2), XIIP-3699(2), XIIP-3412, XP-1078(3) ir kt., kuriuose, kaip ir projekte, teikiami keičiamo įstatymo 18, 181, 22, 28, 29, 34, 341 straipsnių pakeitimai, todėl galėtų būti taikomos Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatos.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
R. Rutkauskaitė, tel. (8 5) 239 6545, el. p. ruta.rutkauskaite@lrs.lt
P. Veršekys, tel. (8 5) 239 6353, el. p. [email protected]