LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
|
|||||
|
|||||
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai E. pristatymo informacinė sistema |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|||||
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA DĖL EKONOMINIO GYVYBINGUMO NUSTATYMO TAISYKLIŲ PAKEITIMO |
|||||
2018 m. spalio 16 d. Nr. 4-01-8246
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos
prevencijos įstatymo Nr. IX-904
8 straipsnio 2 dalies nuostatomis atlikome Ekonominio
gyvybingumo nustatymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio
ministro 2015 m. lapkričio 24 d. įsakymu Nr. 3D-864 „Dėl ūkio subjektų,
siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020
metų veiksmų programos priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklių
patvirtinimo“ pakeitimo“, patvirtinto Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2018 m. kovo 22 d. įsakymu Nr. 3D-175[1],
(toliau – EGN taisyklių pakeitimas) antikorupcinį vertinimą.
Antikorupcinis vertinimas atliktas gavus informaciją, kad EGN taisyklių pakeitimas buvo priimtas galimai turint tikslą sušvelninti nustatytus asmenų atitikties gauti paramą kriterijus pritaikant juos asmenims, kurie iki EGN taisyklių pakeitimo priėmimo jų neatitiko.
Atliekant vertinimą ir Seimo teisės aktų informacinėje (toliau – TAIS) sistemoje neradus viešai paskelbtų EGN taisyklių pakeitimo projekto TAIS Nr. 18-2447[2] aiškinamojo rašto ir lyginamojo projekto varianto, taip pat buvo analizuojamos pakeistos Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos priemonės, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015 m. lapkričio 24 d. įsakymu Nr. 3D-864[3] siekiant sulyginti padarytus pakeitimus.
Analizuojant dokumentus nustatyta, kad Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2018 m. sausio 17 d. įsakymu Nr. 3D-31[4] pagal priemonę „Pridėtinė vertė, produktų kokybė ir nepageidaujamos priegaudos naudojimas“ (jūrų ir vidaus vandenų žvejybai) buvo nustatytas paraiškų pateikimo terminas nuo 2018 m. kovo 5 d. iki 2018 m. gegužės 4 d. Paraiškų teikimo laikotarpiu, t. y. 2018 metų kovo 22 d., buvo priimtas EGN taisyklių pakeitimas, kuriuo buvo pakeistos tinkamą ekonominį gyvybingumą apibūdinančių rodiklių reikšmės bei jų vertinimo laikotarpis. Pagal šią priemonę paraiškų teikimo laikotarpiu buvo skirta parama dviem įmonėms: UAB „Atlantic high sea fishing company“ 1 975 500 eurų ir UAB „Arctic fishing“ 158 756 eurai.
Atlikę antikorupcinį EGN taisyklių pakeitimo vertinimą teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:
1. EGN taisyklių pakeitimo 1 punktu buvo pakeistos III skyriaus ekonominį gyvybingumą apibūdinančių rodiklių reikšmių lentelės I Sąjungos prioriteto priemonių: „Pridėtinė vertė, produktų kokybė ir nepageidaujamos priegaudos naudojimas“ (jūrų ir vidaus vandenų žvejybai); „Energijos vartojimo efektyvumas ir klimato kaitos švelninimas. Investicijos į laivą, energijos vartojimo efektyvumo patikrinimas, sistemos, tyrimai, kuriais vertinamas alternatyvių varomųjų sistemų ir alternatyvaus korpuso dizaino poveikis“ (jūrų ir vidaus vandenų žvejybai); Ūkio subjektams, teikiantiems vietos projektų paramos paraiškas įgyvendinant VPS pagal priemones, kurių kodai yra BIVP-AKVA-2 ir BIVP-AKVA-4, pelningumo ir skolos rodiklių reikšmės, jas sumažinant, t. y. švelninant reikalavimus.
Nesant EGN taisyklių pakeitimo projekto aiškinamojo rašto (ar kito dokumento išsamiai paaiškinančio pakeitimų esmę), neaišku, kokiu tikslu buvo sumažintos konkrečių priemonių ekonominį gyvybingumą apibūdinančios pelningumo ir skolos rodiklių reikšmės ir kuo vadovaujantis buvo nustatyti nauji rodiklių dydžiai. Manome, kad sąlygų keitimas (be viešai paskelbto paaiškinimo) jau prasidėjus paraiškų teikimo laikotarpiui yra ydingas antikorupciniu požiūriu ir galimai buvo padarytas siekiant, kad reikalavimus atitiktų konkretus asmuo, t. y. sąlygos būtų pritaikytos konkrečiam asmeniui, kuris neatitiko ankstesnių ekonominį gyvybingumą apibūdinančių rodiklių dydžių. Rodiklių reikšmių mažinimas, siekiant, kad reikalavimus atitiktų asmenys, kurie iki reikšmių pakeitimo jų neatitiko, yra korupcijos rizikos veiksnys, todėl siūlome užtikrinti, kad ateityje prasidėjus paraiškų teikimo laikotarpiui sąlygos nebūtų keičiamos, taip pat išanalizuoti šį ir kitus analogiškus rodiklių keitimo atvejus bei priimti atitinkamus sprendimus pagal nustatytas teisės aktuose procedūras.
2. EGN taisyklių pakeitimo 2 punktu nuosekliai buvo pakeistas ir 8.1 papunktis, kuriame nustatyta, kad jis netaikomas paraiškoms, teikiamoms pagal I Sąjungos prioritetą, pagal kurio priemonę „Pridėtinė vertė, produktų kokybė ir nepageidaujamos priegaudos naudojimas“ (jūrų ir vidaus vandenų žvejybai) ir buvo sumažintos ekonominį gyvybingumą apibūdinančių rodiklių reikšmės, t. y. buvo nustatyta, kad I Sąjungos prioriteto priemonėms neprivalo būti skaičiuojami ataskaitinių finansinių metų rodikliai.
EGN taisyklių pakeitimo 4 punktu keičiamame 8.3 papunktyje nustatyta, kad galima naudoti ataskaitinių arba praėjusių ataskaitinių metų ekonominį gyvybingumą apibūdinančius rodiklius. Tačiau nėra nustatyta, kokiais kriterijais vadovaujantis arba kokiomis aplinkybėmis pasirenkami konkretūs ataskaitiniai ar praėjusieji ataskaitiniai metai. Sprendimo, kuriuos rodiklius naudoti, priėmimo diskrecija suteikta paraiškos teikėjui ir vertintojui. Tais atvejais, kai bent vienais iš šių dvejų metų ekonominį gyvybingumą apibūdinančių rodiklių reikšmės neatitinka reikalingų dydžių, vertintojo nuožiūra gali būti parenkami rodiklių reikšmes atitinkantys ataskaitiniai metai.
Nustatytas reglamentavimas, suteikiantis per plačią diskrecijos teisę asmenims savo nuožiūra parinkti ataskaitinius metus, kurių ekonominį gyvybingumą apibūdinančių rodiklių reikšmės atitinka reikalaujamas reikšmes, yra korupcijos rizikos veiksnys, kuris sudaro asmenims galimybes elgtis nesąžiningai ir neobjektyviai, todėl siūlome keisti teisės aktus ir nustatyti ankstesnį ekonominį gyvybingumą apibūdinančių rodiklių reikšmių vertinimo terminą, pvz., pastaruosius ataskaitinius metus.
Šios pastabos taikytinos ir EGN taisyklių pakeitimo 5, 6 ir 8 punktams.
3. Analizuojant viešai prieinamą informaciją nepavyko nustatyti, kaip paramą gavusios bendrovės atitiko ekonominį gyvybingumą apibūdinančių rodiklių reikšmes ataskaitiniais ir praėjusiais ataskaitiniais metais. Pagal prieinamą informaciją UAB „Atlantic high sea fishing company“ 2017 ataskaitiniais metais neatitiko pelningumo rodiklio reikšmės, o 2016 metais, t. y. praėjusiais ataskaitiniais metais, atitiko tik sumažintą pelningumo rodiklio reikšmę, todėl darytina išvada, kad EGN taisyklių pakeitimas galėjo būti pritaikytas būtent šiai bendrovei. Tai patvirtina, kad kriterijų gauti paramą nustatymo procesas nėra atsparus korupcijai ir yra tobulintinas.
Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo Nr. XI-2220 16 straipsnyje nustatytas privalomas visiems teisės aktų projektų rengėjams įpareigojimas patiems atlikti projektų poveikio korupcijos mastui vertinimą. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, įgyvendindama šią įstatymo nuostatą, 2014 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 243 patvirtino Teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo taisykles (toliau – Taisyklės). Pagal Taisyklių nuostatas Žemės ūkio ministerija, kaip teisės aktų projektų rengėja, privalo organizuoti jos pačios parengtų norminių teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo atlikimą. Apie EGN taisyklių pakeitimo projekto vertinimą antikorupciniu požiūriu TAIS informacijos nėra, todėl neaišku, ar buvo atliktas EGN taisyklių pakeitimo projekto antikorupcinis vertinimas.
Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, ir siekdami atsparaus korupcijai kriterijų gauti paramai nustatymo proceso bei visuomeninės Europos Sąjungos paramos skyrimo kontrolės didinimo, siūlome išanalizuoti EGN taisyklių pakeitimo priėmimo procesą, patobulinti teisės aktus pagal pateiktas pastabas ir pasiūlymus, taip pat viešinti paraiškų vertinimo ataskaitas po paramos skyrimo, paviešinant, kaip paramą gavę asmenys atitinka nustatytus kriterijus bei kokie balai už kiekvieną kriterijų jiems buvo skirti. Taip pat siūlome peržiūrėti kitus Europos Sąjungos paramos skyrimo kriterijus reglamentuojančius teisės aktus bei pakeisti analogiškas EGN keičiamose taisyklėse nustatytoms nuostatas.
Prašome Žemės ūkio ministerijos per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip buvo atsižvelgta ar planuojama atsižvelgti į šioje išvadoje pateiktas pastabas[5]. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir jį susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.
L. e. direktoriaus pareigas Jovitas Raškevičius
Aivaras Raišys, tel. (8 706) 63 331, el. p. [email protected]
[1] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/fc0b3f502e5a11e88ea9fc46d2024961
[2] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/98289af1220c11e88a05839ea3846d8e?positionInSearchResults=2&searchModelUUID=3bf61030-c94d-4c08-8aba-bd00b6fadc19
[3] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/426a63d0929111e5a6f4e928c954d72b/IQFZCMDXhE
[4] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/a4f5a6b0fb7411e78bcec397524184ce.
[5] Prašome naudoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos antikorupcinio vertinimo išvados įgyvendinimo pažymos formą. Prieiga internete: http://www.stt.lt/documents/ivertinti_teises_aktai_2018/Pazyma_galutine.docx.