LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO NR. VIII-1864 2.8 STRAIPSNIO 2 DALIES PAKEITIMO
ĮSTATYMO
PROJEKTO

 

2023-06-19 Nr. XIVP-2906

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu Civilinio kodekso (toliau – keičiamas CK) 2.8 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „turėdami šio straipsnio 1 dalyje nurodytą tėvų arba rūpintojų sutikimą, nepilnamečiai nuo šešiolikos metų gali eiti jaunimo nevyriausybinių organizacijų vadovų pareigas.“

Projekto nuostata svarstytinas šiais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad CK 2.8 straipsnio 1 dalyje nurodytas tėvų arba rūpintojų sutikimas duodamas kiekvienam nepilnamečio nuo 16 iki 18 metų sudaromam sandoriui. Tuo tarpu pagal projekto nuostatas nepilnamečiui nuo šešiolikos metų būtų duodamas vienkartinis tėvų arba rūpintojų sutikimas tokiam nepilnamečiui eiti juridinio asmens – nevyriausybinės organizacijos vadovo pareigas. Kyla abejonių, ar sutikimas, nurodytas CK 2.8 straipsnio 1 dalyje, duodamas sudaryti nepilnamečio nuo 16 metų sandoriams, galėtų būti prilyginamas vienkartiniam sutikimui, kuris pagal projekto nuostatas būtų duodamas nepilnamečiui nuo šešiolikos metų eiti nevyriausybinės organizacijos vadovo pareigas. Pažymėtina, kad juridinio asmens vadovas yra vienasmenis juridinio asmens valdymo organas. Nevyriausybinių organizacijų kaip ir kitų juridinių asmenų vadovai pagal įstatymuose nustatytą kompetenciją veikia juridinio asmens vardu, juridinio asmens vardu turi teisę sudaryti sandorius, atlieka darbdavio funkcijas, atsako už finansinės atskaitomybės sudarymą, yra atsakingi už juridinio asmens veiklos organizavimą ir pan. Kaip jau buvo minėta, pagal CK 2.8 straipsnio 1 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą tėvai arba rūpintojai sutikimą turėtų duoti kiekvienam nepilnamečio nuo šešiolikos metų sudaromam sandoriui. Duodami tokį sutikimą, nepilnamečio nuo šešiolikos metų tėvai arba rūpintojai įvertina, ar toks sudaromas sandoris atitinka nepilnamečio interesus, ar nepilnamečio sutartimi prisiimami įsipareigojimai nesukels jam neigiamų pasekmių ir pan. Atkreiptinas dėmesys, kad tuo tarpu nepilnametis nuo šešiolikos metų amžiaus, gavęs tėvų arba rūpintojų sutikimą eiti nevyriausybinės organizacijos vadovo pareigas, turėtų teisę sudaryti juridinio asmens vardu sandorius, kurių sudarymui tėvų arba rūpintojų sutikimas nebūtų reikalingas. Taigi, nebūtų iš anksto vertinama, ar nepilnametis juridinio asmens vadovas sudaro sandorius neperžengdamas juridinio asmens vadovo kompetencijos ribų, ar toks sandoris atitinka nevyriausybinės organizacijos (juridinio asmens) veiklos tikslus ir pan. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į 2.84 straipsnyje nustatytą juridinio asmens valdymo organo civilinę atsakomybę: asmuo, kuris pažeisdamas savo kompetenciją sudarė viešojo juridinio asmens vardu sandorį, kuriam vėliau juridinis asmuo nepritarė, privalo atlyginti nuostolius trečiajam asmeniui. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, priėmus įstatymą, nepilnamečiai asmenys nuo šešiolikos metų turėtų skirtingos apimties veiksnumą sudarant sandorius, t.y. vienos apimties, kaip fiziniai asmenys, ir kitos apimties, sudarant sandorius nevyriausybinės organizacijos vardu. Kyla abejonių, ar siūlomas teisinis reguliavimas yra pagrįstas, nes sandorius sudarantys nepilnamečiai, manytina, negalėtų skirtingai įvertinti savo kaip fizinio asmens sudaromų sandorių turinio bei iš jų kylančių pasekmių ir juridinio asmens vardu (nevyriausybinės organizacijos) sudaromų sandorių turinio bei jų pasekmių. Be to, kaip jau buvo minėta aukščiau, nepilnamečiai asmenys nuo šešiolikos metų amžiaus, eidami juridinio asmens vadovo pareigas būtų atsakingi už juridinio asmens veiklos organizavimą, tame tarpe, finansinės atskaitomybės parengimą, darbdavio funkcijų vykdymą ir pan. Kyla abejonių, ar neturėdami visiško veiksnumo, kurį fiziniai asmenys įgyja sulaukę pilnametystės, galėtų tokias funkcijas vykdyti tinkamai, o projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka teisėkūros proporcingumo principą.

Antra, atkreipiame dėmesį, kad projekto sąvoka „jaunimo nevyriausybinė organizacija“ taikant įstatymą gali būti nevienodai aiškinama. Nėra aišku, kurios nevyriausybinės organizacijos būtų laikomos jaunimo nevyriausybinėmis organizacijomis. Pažymėtina, kad šio sąvokos turinys nėra atskleistas nei projekte, nei Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme. Neaišku, kokio amžiaus asmenis turėtų vienyti nevyriausybinė organizacija, kad ji galėtų būti laikoma jaunimo nevyriausybine organizacija. Siekiant išvengti galimo nevienodo šios nuostatos aiškinimo taikant įstatymą, keičiamame CK arba Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme reikėtų atskleisti šios sąvokos turinį.

Trečia, atkreiptinas dėmesys, kad pagal CK 2.9 straipsnio 1 dalies nuostatas nepilnametis, sulaukęs šešiolika metų, jo tėvų, globos (rūpybos) institucijų, jo rūpintojo ar jo paties pareiškimu gali būti teismo tvarka pripažintas visiškai veiksniu (emancipuotas), jeigu yra pakankamas pagrindas leisti jam savarankiškai įgyvendinti visas civilines teises ar vykdyti pareigas. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai negalėtų būti pasiekti pasinaudojant nepilnamečių asmenų pripažinimo veiksniais (emancipacijos) institutu.

Ketvirta, atsižvelgdami keičiamo CK 2.8 straipsnio 2 dalyje reguliuojamus santykius, manytume, kad siūloma projekto nuostata, jeigu jai būtų pritarta, turėtų būti dėstoma atskira CK 2.8 straipsnio dalimi.

2.    Atsižvelgiant į Vyriausybės kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

            3. Projektas taisytinas atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus.

            3.1. Keičiant kodeksą, keičiamas ne teisės aktas, kuriuo buvo patvirtintas kodeksas, o pats kodeksas, todėl keičiamo įstatymo numeris projekto pavadinime nenurodomas. Be to, projekto pavadinime išbrauktini skaičius ir žodis „2 DALIES“.

            3.2. Kai įstatymo straipsnį sudaro tik viena dalis, ji nenumeruojama.

 

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                                  Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. [email protected] 

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]