Projekto Nr. XIVP 3705(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
MOKĖJIMO ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. XI-549 8, 33 IR 37 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 8 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5.
Priežiūros institucija, priėmusi sprendimą sustabdyti licencijos galiojimą, per
3 darbo dienas nuo tokio sprendimo priėmimo dienos apie tai praneša mokėjimo
įstaigai, nurodo pažeidimą (pažeidimus) ir nustato ne ilgesnį kaip 2 mėnesių
trumpesnį kaip vieno mėnesio terminą,
per kurį mokėjimo įstaiga privalo nurodytą pažeidimą (pažeidimus) pašalinti.“
2 straipsnis. 33 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 33 straipsnio 1 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip:
„8)
paskiria laikinąjį atstovą mokėjimo įstaigos veiklos priežiūrai (toliau –
atstovas veiklos priežiūrai) laikinąjį administratorių;“.
3 straipsnis. 37 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 37 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„37
straipsnis. Atstovas veiklos priežiūrai
1.
Neatidėliotinais atvejais, kai yra duomenų apie grėsmę saugiai ir patikimai
mokėjimo įstaigos veiklai, siekdama apsaugoti mokėjimo paslaugų vartotojų ar iš
kito mokėjimo paslaugų teikėjo gautas lėšas, perduotas mokėjimo įstaigai,
priežiūros institucija turi teisę paskirti atstovą veiklos priežiūrai.
2. Atstovu
veiklos priežiūrai gali būti paskirtas juridinis ar fizinis asmuo. Atstovu
veiklos priežiūrai skiriamam fiziniam asmeniui ar juridinio asmens vadovui mutatis
mutandis taikomi šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatyti
nepriekaištingos reputacijos, kvalifikacijos ir patirties reikalavimai. Jeigu
atstovu veiklos priežiūrai skiriamas fizinis asmuo, gali būti paskirtas ir jo
padėjėjas. Atlyginimus atstovui veiklos priežiūrai ir jo padėjėjui,
atsižvelgdama į jų veiklos mastą, kvalifikaciją, veiklos terminus, nustato
priežiūros institucija. Atlyginimai išmokami iš mokėjimo įstaigos lėšų. Atstovu
veiklos priežiūrai ir jo padėjėju negali būti paskirtas priežiūros institucijos
tarnautojas.
3.
Mokėjimo įstaigos valdyba ir vadovai turi gauti atstovo veiklos priežiūrai
sutikimą dėl kiekvieno su mokėjimo įstaigos veikla susijusio sprendimo. Visi be
atstovo veiklos priežiūrai sutikimo mokėjimo įstaigos valdybos ir vadovų
sprendimai, priimti po sprendimo paskirti atstovą veiklos priežiūrai
įsigaliojimo dienos, yra negaliojantys.
4.
Atstovas veiklos priežiūrai nesutinka su mokėjimo įstaigos valdybos ir vadovų
sprendimais, jeigu jie, jo nuomone, prieštarauja saugią ir patikimą mokėjimo
įstaigų veiklą reglamentuojantiems teisės aktams ar dėl kitų priežasčių kelia
grėsmę mokėjimo įstaigos veiklos stabilumui ir patikimumui. Atstovui veiklos
priežiūrai, atliekančiam savo funkcijas, mutatis mutandis taikomos
Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnio 5 dalies 1, 3, 11 ir 12
punktų nuostatos. Atstovas veiklos priežiūrai privalo teikti priežiūros
institucijai jos nustatytą informaciją.
5. Apie
priimtą sprendimą paskirti atstovą veiklos priežiūrai ar jį atšaukti ne vėliau
kaip kitą darbo dieną po sprendimo priėmimo dienos pranešama mokėjimo įstaigai
ir Juridinių asmenų registrui, taip pat paskelbiama priežiūros institucijos
interneto svetainėje.
6.
Atstovas veiklos priežiūrai atšaukiamas, kai:
1)
nustatoma, kad mokėjimo įstaiga gali stabiliai ir patikimai veikti, ar,
priežiūros institucijos nuomone, tokios priemonės taikymas nebetikslingas dėl
kitų priežasčių;
2)
panaikinamas mokėjimo įstaigai išduotos licencijos galiojimas.
37 straipsnis. Laikinasis administratorius
1. Priežiūros institucija turi teisę mokėjimo įstaigai paskirti laikinąjį administratorių. Laikinuoju administratoriumi ir jo padėjėju gali būti paskirtas juridinis ar fizinis asmuo. Laikinuoju administratoriumi negali būti paskirtas priežiūros institucijos tarnautojas.
2. Laikinuoju administratoriumi skiriamam fiziniam asmeniui ar juridinio asmens vadovui mutatis mutandis taikomi Bankų įstatymo 34 straipsnio 12 ir 13 dalyse nustatyti nepriekaištingos reputacijos reikalavimai ir šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatyti kvalifikacijos ir patirties reikalavimai, jo neturi saistyti interesų konfliktas, tai yra laikinojo administratoriaus asmeniniai interesai negali prieštarauti mokėjimo įstaigos ar priežiūros institucijos interesams.
3. Laikinojo administratoriaus veiklos sąlygos, funkcijos ir jų apribojimai nustatomi priežiūros institucijos ir laikinojo administratoriaus sudaromoje laikinojo administravimo sutartyje. Tokioje sutartyje turi būti nustatyti priežiūros institucijos įsipareigojimai, susiję su laikinojo administratoriaus veiksmais atlyginant tretiesiems asmenims padarytą žalą. Bet kuriuo atveju laikinasis administratorius neatsako už žalą, atsiradusią dėl veiksmų, atliktų vykdant priežiūros institucijos duotus nurodymus. Tokiu atveju už padarytą žalą, kai yra įstatymuose, reglamentuojančiuose civilinės atsakomybės atsiradimą, nustatytos sąlygos, atsako priežiūros institucija.
4. Laikinasis administratorius savo funkcijoms tinkamai atlikti turi teisę savo nuožiūra pasitelkti padėjėjų ir paslaugų teikėjų (įskaitant teisės, apskaitos, audito, valdymo konsultantus).
5. Atlyginimas ir kitos išlaidos (įskaitant išlaidas paslaugų teikėjams) laikinajam administratoriui ir jo padėjėjams, atsižvelgiant į laikinojo administratoriaus veiklos mastą, kvalifikaciją, veiklos terminus, nustatomi laikinojo administravimo sutartyje. Atlyginimas išmokamas ir išlaidos (įskaitant išlaidas paslaugų teikėjams) apmokamos iš mokėjimo įstaigos lėšų prieš bet kokius kitus mokėjimo įstaigos mokėjimus.
6. Jeigu administruojamai mokėjimo įstaigai iškeliama bankroto byla, mokėjimai laikinajam administratoriui išmokami prieš bet kokius kitus mokėjimo įstaigos mokėjimus. Jeigu mokėjimo įstaiga laikinajam administratoriui nesumoka laiku, laikinajam administratoriui privalo sumokėti priežiūros institucija, kuri turi teisę reikalauti sumokėtų sumų iš mokėjimo įstaigos.
7. Priežiūros institucija, remdamasi proporcingumo principu, priimdama sprendimą skirti laikinąjį administratorių, gali nustatyti, kad:
1) laikinai sustabdomi mokėjimo įstaigos stebėtojų tarybos, valdybos ir administracijos vadovų įgaliojimai ir šių organų įgaliojimus laikinai perima paskirtas laikinasis administratorius. Tokiu atveju šiame punkte nurodytų mokėjimo įstaigos organų atitinkami sprendimai, priimti po sprendimo paskirti laikinąjį administratorių įsigaliojimo dienos, yra negaliojantys ir nevykdytini arba
2) mokėjimo įstaigos stebėtojų tarybos, valdybos ir administracijos vadovų įgaliojimai nesustabdomi, o paskirtas laikinasis administratorius laikinai veikia kartu su šiais mokėjimo įstaigos organais.
8. Priežiūros institucija sprendime dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo turi nustatyti laikinojo administratoriaus įgaliojimus, funkcijas, veiksmus, kuriuos laikinasis administratorius gali atlikti tik gavęs išankstinį priežiūros institucijos pritarimą, ir laikinojo administratoriaus paskyrimo terminą.
9. Jeigu laikinasis administratorius skiriamas pagal šio straipsnio 7 dalies 1 punktą, jam gali būti suteikiami kai kurie ar visi šiame įstatyme, kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose įmonių veiklą, ir mokėjimo įstaigos įstatuose nustatyti mokėjimo įstaigos stebėtojų tarybos, valdybos ir administracijos vadovų įgaliojimai. Laikinajam administratoriui gali būti pavedama išsiaiškinti ir įvertinti mokėjimo įstaigos finansinę būklę, vadovauti mokėjimo įstaigos veiklai (arba jos daliai), siekiant išsaugoti arba atkurti mokėjimo įstaigos finansinę būklę ir užtikrinant patikimą ir riziką ribojantį mokėjimo įstaigos veiklos valdymą, ir (arba) atlikti kitas funkcijas.
10. Jeigu laikinasis administratorius skiriamas pagal šio straipsnio 7 dalies 2 punktą, priežiūros institucija sprendime turi nurodyti, kuriuos sprendimus priimti ar kitus veiksmus atlikti mokėjimo įstaigos stebėtojų taryba, valdyba ir administracijos vadovas gali atlikti tik gavę išankstinį laikinojo administratoriaus pritarimą. Laikinasis administratorius nesutinka su šių mokėjimo įstaigos organų sprendimais, jeigu jie, jo nuomone, prieštarauja patikimą ir riziką ribojančią mokėjimo įstaigų veiklą reglamentuojantiems teisės aktams ar dėl kitų priežasčių kelia grėsmę mokėjimo įstaigos veiklos stabilumui ir patikimumui arba mokėjimo paslaugų vartotojų interesams.
11. Laikinasis administratorius skiriamas ne ilgesniam negu vienų metų laikotarpiui. Išimtiniais atvejais, kai nustatoma, kad laikinojo administratoriaus skyrimo priežastimi buvusios aplinkybės nėra išnykusios, laikinojo administratoriaus paskyrimo terminas motyvuotu priežiūros institucijos sprendimu gali būti pratęstas vieną kartą ne ilgesniam negu vienų metų laikotarpiui.
12. Priežiūros institucija bet kuriuo metu gali pakeisti sprendimo dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo nuostatas, taip pat bet kuriuo metu ir dėl bet kokios priežasties gali atšaukti laikinąjį administratorių. Laikinasis administratorius turi teisę atsistatydinti laikinojo administravimo sutartyje nustatytais atvejais ir tvarka. Jeigu laikinasis administratorius atsistatydina, priežiūros institucija nedelsdama priima sprendimą dėl naujo laikinojo administratoriaus paskyrimo.
13. Apie pagal šio straipsnio 7 dalies 1 punktą priimtą sprendimą paskirti laikinąjį administratorių arba jį atšaukti ne vėliau kaip kitą darbo dieną po sprendimo priėmimo dienos priežiūros institucija raštu praneša mokėjimo įstaigai, Juridinių asmenų registro tvarkytojui ir paskelbia savo interneto svetainėje.
14. Pagal šio straipsnio 7 dalies 1 punktą paskirtas laikinasis administratorius gali sušaukti mokėjimo įstaigos visuotinį akcininkų susirinkimą ir nustatyti tokio susirinkimo darbotvarkę tik gavęs išankstinį priežiūros institucijos pritarimą. Laikinojo administratoriaus paskyrimas taip pat neriboja teisės aktuose, reglamentuojančiuose įmonių veiklą, nustatytų mokėjimo įstaigos akcininkų teisių.
15. Priežiūros institucija gali reikalauti, kad laikinasis administratorius priežiūros institucijos nustatytais terminais jai teiktų informaciją apie mokėjimo įstaigos finansinę būklę ir savo atliktus veiksmus.
16. Laikinasis administratorius privalo savo funkcijas atlikti apdairiai ir sąžiningai. Laikinasis administratorius negali jam suteiktų teisių panaudoti savo asmeniniams ar trečiųjų asmenų poreikiams tenkinti. Laikinojo administratoriaus ir mokėjimo įstaigos, kurią administruoti jis paskirtas, nesieja pasitikėjimo (fiduciariniai) santykiai, jis neturi pareigos veikti mokėjimo įstaigos ir jos akcininkų interesais.“
4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas