LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 22 IR 27 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-3447

 

 

2017-04-05  Nr. 102-P-12

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai:  Rimas Andrikis, Vitalijus Gailius, Česlav Olševski, Lauras Stacevičius, Rimantė Šalaševičiūtė, Petras Valiūnas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Irma Leonavičiūtė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė. Komiteto biuro padėjėjos Modesta Banytė, Aidena Bacevičienė.

Vidaus reikalų viceministras Č. Mulma, Vidaus reikalų ministerijos skyriaus vedėjas D. Vasaris, Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovas R. Vosylius.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-08-25

 

 

 

 Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, atkreipiame dėmesį į tai, kad projekto 3 straipsnio 1 dalis koreguotina ir konstruotina taip: “Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2016 m. sausio 1 d.”.

 

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos teisės institutas

2016-09-05

 

 

 

 

Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 (toliau vadinama — Įstatymas) 22 ir 27 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIP-3447 (toliau vadinama - Projektas) siūloma papildyti Įstatymo 22 straipsnį 3(1) dalimi ir įtvirtinti joje nuostatą, kad asmeniui, nesumokėjusiam visų jam paskirtų baudų už padarytus Kelių eismo taisyklių pažeidimus (jeigu nustatytas terminas jas sumokėti pasibaigęs), vairuotojo pažymėjimas neišduodamas ir nekeičiamas.

Projektu taip pat siūloma pakeisti Įstatymo 27 straipsnio 11 dalį ir joje papildomai numatyti, kad Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registre registruojamos tik tos transporto priemonės, be kita ko, kurių valdytojai yra sumokėję visas jiems paskirtas baudas už padarytus Kelių eismo taisyklių pažeidimus (jeigu nustatytas terminas jas sumokėti pasibaigęs).

Susipažinę su Projektu, Projektą sąlygojančiais bei lydinčiais dokumentais, pažymime, kad teigiamai vertiname Projekto rengėjų siekį, be kita ko, skatinti valstybei skolingus asmenis ieškoti būdų ir priemonių sumokėti jiems už Kelių eismo taisyklių pažeidimus paskirtas baudas ir taip padidinti išieškomų baudų kiekį.

Kita vertus, svarstytina, ar Projektu siūlomas įteisinti administracinių paslaugų teikimo ribojimas asmenims, nesumokėjusiems visų jiems už Kelių eismo taisyklių pažeidimus paskirtų baudų (kurių mokėjimo terminas yra pasibaigęs) būtų tiek veiksmingas, kiek tikisi Projekto rengėjai. Reikėtų turėti omenyje, kad administracinių paslaugų teikimo ribojimas nekliudytų piktybiškai baudų nemokantiems asmenims ne tik ir toliau jų nemokėti, bet ir transporto priemones vairuoti neturint galiojančio vairuotojo pažymėjimo arba vairuoti nustatyta tvarka neįregistruotą (neperregistruotą) transporto priemonę, arba transporto priemonę registruoti asmenų, kuriems nėra paskirta baudų už Kelių eismo taisyklių pažeidimus, vardu.

Be to, manytina, Projekto aiškinamajame rašte verčiau būtų buvęs akcentuotas ne (tiek) siekis padidinti išieškomų baudų kiekį ir įplaukų į valstybės biudžetą padidinimas, bet (kiek) tai, kad asmeniui už Kelių eismo taisyklių pažeidimą paskirta administracinė nuobauda (bauda) savo paskirtį gali atlikti tik tada, kai šioji yra ne tik formaliai paskirta, bet ir įvykdyta. Realiai baudą sumokėjęs asmuo, tikėtina, labiau būtų atgrasytas nuo kitų administracinių nusižengimų (įskaitant - Kelių eismo taisyklių pažeidimų) darymo ateityje, o tai savo ruožtu svarbu siekiant užtikrinti kelių eismo saugumą, apsaugoti kelių eismo dalyvius nuo Kelių eismo taisyklių pažeidimų, eismo įvykių ir žalingų jų padarinių. To nepadarius (t. y. šio tikslo aiškinamajame rašte neakcentavus), gali kilti abejonių dėl Projektu siūlomo teisinio reguliavimo suderinamumo su proporcingumo principu (žr., pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2013 m. gruodžio 20 d. nutarimą).

 

Pritarti iš dalies

Klausymų metu atkreiptas dėmesys, kad iniciatorių pateiktas projekto 2 straipsnio pakeitimas (asmens, skolingo valstybei įsigytos transporto priemonės neregistravimas), apsunkins baudų išieškojimą, nes asmuo neturės registruotino turto ir negalės būti vykdomas išieškojimas į jo turtą, nes jo neturės.

Patobulintame projekte 2 straipsnis yra išbrauktas.

2.

Lietuvos kelių policijos tarnyba

2016-09-08

 

 

 

Dėl projekto Nr. XIIP-3447:

Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo projektas parengtas siekiant nustatyti administracinių paslaugų teikimo ribojimą asmenims, baustiems už Kelių eismo taisyklių (toliau – KET) pažeidimus ir nesumokėjusiems paskirtų baudų. T. y. šiems pakeitimams įsigaliojus asmeniui, nesumokėjusiam visų jam paskirtų baudų už padarytus KET pažeidimus, vairuotojo pažymėjimas būtų neišduodamas ir nekeičiamas, o Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registre būtų registruojamos tik tos transporto priemonės, kurių valdytojai yra sumokėję visas jiems paskirtas baudas.

Siekiant įstatymo projekte numatytų tikslų, papildomai siūlome pakeisti SEAKĮ 27 straipsnio 4 dalyje įtvirtintas nuostatas. Tai yra SEAKĮ 27 str. 4 d. išdėstyti taip:

4. Vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka nustačius, kad neatlikta motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos privalomoji techninė apžiūra (išskyrus transporto priemones, turinčias leidimą nuvykti į transporto priemonių techninės apžiūros įmonę privalomosios techninės apžiūros atlikti) arba kad motorinė transporto priemonė ir (ar) priekaba neapdrausta transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu, arba kad nesumokėti valstybės nustatyti su transporto priemone ar jos dalyvavimu viešajame eisme susiję mokesčiai, arba kad nesumokėtos visos transporto priemonės valdytojui paskirtos baudos už padarytus Kelių eismo taisyklių pažeidimus (jeigu nustatytas terminas jas sumokėti pasibaigęs), sustabdomas leidimas tokiai motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme.“

Nepritarti

 

Klausymų metu apsispręsta, kad leidimo sustabdymas šiuo atveju būtų mažiau veiksmingas nei vairuotojo pažymėjimo neišdavimas.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 22 ir 27 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-3447  ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai: Projekto rengėjų siekis „skatinti valstybei skolingus asmenis ieškoti būdų ir priemonių sumokėti jiems paskirtas baudas“ gali būti tik iš dalies pasiektas, nes projektu išskiriamas tik siauras ratas asmenų, kuriuos palies įstatymo nuostatos, t.y. tik  asmenys, laiku nesumokantys baudų už kelių eismo taisyklių pažeidimus. Norint pasiekti projekto rengėjų aiškinamajame rašte siekiamų tikslų, siūlytina Lietuvos Respublikos Seimui kreiptis Lietuvos Respublikos Vyriausybę, kad plačiau pažvelgtų į šią problemą ir apsvarstytų galimybę tam tikrų valstybės teikiamų administracinių paslaugų teikimo ribojimą taikyti ne tik šiai grupei pažeidėjų, bet ir kitiems, laiku nesumokėjusiems baudų už kito pobūdžio administracinius nusižengimus ar turintiems kitų įsiskolinimų valstybei, asmenims.

8. Balsavimo rezultatai: už – bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Julius Sabatauskas, Stasys Šedbaras.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                         (Parašas)                                           Julius Sabatauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Irma Leonavičiūtė