PASIŪLYMAS

DĖL Lietuvos Respublikos RIBOJAMŲJŲ PRIEMONIŲ DĖL KARINĖS AGRESIJOS PRIEŠ UKRAINĄ NUSTATYMO ĮSTATYMO projektO

 (toliau – projektas) NR. XIVP-2496

 

2023-03-10

Vilnius

 

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

3

 

 

 

Argumentai:

Pilietybė yra nuolatinis asmens politinis teisinis ryšys su valstybe, grindžiamas abipusėmis teisėmis bei pareigomis ir iš jų išplaukiančiu savitarpio pasitikėjimu, ištikimybe bei gynyba. Pilietybė nėra vien formali teisės kategorija, ji visada yra neatskiriamai susijusi su tautos ir valstybės suvereniteto, nacionalinio identiteto, asmens teisių ir laisvių klausimais. Pilietybė lemia asmens teisinį statusą, pilietybės turėjimas – tai prielaida turėti visas teises ir laisves, įtvirtintas Konstitucijoje ir įstatymuose. Šiame kontekste pažymėtina, kad kai kurias teises turi tik piliečiai, pavyzdžiui, teisę dalyvauti valdant savo šalį tiek tiesiogiai, tiek per demokratiškai išrinktus atstovus, teisę rinkti ir būti renkamam į Lietuvos Respublikos Seimą, teisę stoti į valstybinę tarnybą, įstatymų leidybos iniciatyvos teisę ir kt. Tik Lietuvos Respublikos piliečiai turi teisę kurti Lietuvos valstybę, t. y. turi teisę spręsti, kokia turi būti Lietuvos valstybė, nustatyti Lietuvos valstybės konstitucinę santvarką, valstybės valdžią įgyvendinančių institucijų sąrangą, asmens ir valstybės teisinių santykių pagrindus, šalies ūkio sistemą ir pan. Be to, pilietybė suponuoja valstybės pareigą ginti savo pilietį tiek šalyje, tiek už jos ribų (žr., pvz., Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2003 m. gruodžio 30 d. nutarimą). Lietuvos Respublikos pilietis turi laikytis Konstitucijos, įstatymų, tarptautinių sutarčių, vykdyti juose nustatytas pareigas, saugoti Lietuvos Respublikos interesus, padėti stiprinti jos galią ir autoritetą, būti jai ištikimas.

Ši priemonė siūloma, įvertinus pilietybės instituto (pilietybės teisinių santykių) svarbą ir reikšmę bei siekiant nesudaryti galimybės įgyti Lietuvos Respublikos pilietybę tų valstybių piliečiams, kurios dalyvauja vykdant Rusijos Federacijos agresiją prieš Ukrainos valstybę ir užtikrinti nacionalinio saugumo interesus. Atkreiptinas dėmesys, kad šia ribojamąją priemone nesiūlome panaikinti galimybės įgyti Lietuvos Respublikos pilietybę, siūloma tik laikinai sustabdyti prašymų ir sprendimų dėl pilietybės priėmimą. Pažymėtina, kad ši priemonė neįtakos pilietybės įgijimo gimimu, nes prašymai šiais atvejais neteikiami ir sprendimai nepriimami, taip pat lietuvių kilmės asmenys ar asmenys, turintys teisę atkurti Lietuvos Respublikos pilietybę, galės atvykti į Lietuvos Respubliką ir pateikti prašymus dėl leidimų nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje, taigi jų galimybė gyventi Lietuvos Respublikoje nebus apribota. O Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečiai, kurie jau gyvena Lietuvos Respublikoje turėdami išduotus leidimus laikinai ar nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje, ir toliau galėtų gyventi Lietuvoje, tačiau nebūtų priimami jų prašymai dėl pilietybės ir jų pilietybės klausimai nebūtų sprendžiami, išskyrus numatytą išimtį. Siūloma nestabdyti prašymų ir sprendimų priėmimo, kai asmuo pats atsisako Lietuvos Respublikos pilietybės arba kai asmuo yra įgijęs kitos valstybės pilietybę.

Duomenys apie sprendimų dėl Lietuvos Respublikos pilietybės priėmimą:

– 2021 m. Lietuvos Respublikos pilietybė natūralizacijos tvarka suteikta 33 Baltarusijos Respublikos ir 45 Rusijos Federacijos piliečiams, o 2022 m. – 16 Baltarusijos Respublikos ir 29 Rusijos Federacijos piliečiams.

–          2021 m. Lietuvos Respublikos pilietybė supaprastinta tvarka suteikta 34 Baltarusijos Respublikos ir 34 Rusijos Federacijos piliečiams, o 2022 m. – 6 Baltarusijos Respublikos ir 17 Rusijos Federacijos piliečių.

–          2021 m. Lietuvos Respublikos pilietybė grąžinta 3 Baltarusijos Respublikos ir 15 Rusijos Federacijos piliečių, o 2022 m. – 6 Baltarusijos Respublikos ir 16 Rusijos Federacijos piliečių.

– 2021 m. Lietuvos Respublikos pilietybę atkūrė 17 Baltarusijos Respublikos ir 77 Rusijos Federacijos piliečiai, o 2022 m. – 10 Baltarusijos Respublikos ir 88 Rusijos Federacijos piliečiai.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Projekto 3 straipsnį ribojamąją priemone ir ją išdėstyti taip:

Sustabdomas Rusijos Federacijos ir Baltarusijos Respublikos piliečių prašymų ir sprendimų dėl Lietuvos Respublikos pilietybės priėmimas, išskyrus atvejus, kai prašymas pateikiamas dėl Lietuvos Respublikos pilietybės atsisakymo arba kai sprendimas priimamas dėl Lietuvos Respublikos pilietybės netekimo atsisakius Lietuvos Respublikos pilietybės ar įgijus kitos valstybės pilietybę.“

 

 

 

 

Teikia

Seimo nariai:

Agnė Bilotaitė

Laurynas Kasčiūnas