LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO 2002 M. GEGUŽĖS 28 D. NUTARIMO NR. IX-907 „DĖL NACIONALINIO SAUGUMO STRATEGIJOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. gegužės 28 d. nutarimo Nr. IX-907 „Dėl Nacionalinio saugumo strategijos patvirtinimo“ pakeitimo“ projektu (toliau – projektas) siekiama atnaujinti ir patikslinti Nacionalinio saugumo strategiją, pritaikant šį dokumentą ir Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo politiką prie pasikeitusios šalies saugumo situacijos.
2. Projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Projektą parengė Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko 2021 m. kovo 26 d. potvarkiu Nr. G-1065 „Dėl darbo grupės sudarymo“ sudaryta darbo grupė Nacionalinio saugumo strategijai atnaujinti.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami projekte aptarti teisiniai santykiai
Šiuo metu galioja Nacionalinio saugumo strategija, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. gegužės 28 d. nutarimu Nr. IX-907 „Dėl Nacionalinio saugumo strategijos patvirtinimo“ (2017 m. sausio 17 d. nutarimo Nr. XIII-202 redakcija).
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Projekte atnaujinti nacionalinio saugumo interesai, apimantys gyvybinius ir pirmaeilius interesus, bei aprašyta saugumo aplinka, įvardijanti rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes nacionaliniam saugumui. Siekiant aiškesnės struktūros ir prioritetų nacionalinio saugumo srityje nustatymo, nacionalinio saugumo politikos įgyvendinimo uždaviniai sugrupuoti į tris ramsčius: valstybės gynyba, valstybės ir piliečių atsparumas bei Lietuvos Respublikos interesus atitinkanti tarptautinė saugumo aplinka. Atsižvelgiant į saugumo aplinkos pokyčius, atnaujinti ir patikslinti nacionalinio saugumo interesų užtikrinimo prioritetai ir keliami uždaviniai, detaliau aprašytas Nacionalinio saugumo strategijos įgyvendinimas. Atnaujintos Nacionalinio saugumo strategijos nuostatos leis tinkamai ir visapusiškai stiprinti šalies saugumą pasikeitusioje saugumo situacijoje.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto teisės akto pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus nutarimą bus sudarytos sąlygos visapusiškai užtikrinti valstybės saugumą, įgyvendinant prie esamos saugumo situacijos pritaikytą nacionalinio saugumo politiką. Neigiamų priimto teisės akto pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas teisės aktas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Projekte numatomos viešojo saugumo stiprinimo priemonės, skirtos organizuoto nusikalstamumo ir korupcijos keliamoms grėsmėms visuomenės saugumui, valstybės ekonominiam ir politiniam gyvenimui mažinti, todėl teisės aktas turės teigiamą poveikį gerinant kriminogeninę situaciją ir mažinant korupciją.
7. Kaip teisės akto įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Projekte numatomos priemonės, kuriomis bus siekiama užtikrinti svarbiausių valstybės sektorių atsparumą, sudarantį sąlygas tvariai valstybės raidai bei ekonominiam augimui. Projekte taip pat numatomos priemonės monopolijai strateginiuose ūkio sektoriuose mažinti, energetiniam saugumui stiprinti, prekių ir paslaugų eksporto rinkoms diversifikuoti, atsparioms tiekimo grandinėms užtikrinti, didesniam Lietuvos verslo dalyvavimui vertės grandinėse siekti, gynybos ir saugumo pramonei Lietuvoje stiprinti, todėl teisės aktas turės teigiamą poveikį verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
8. Teisės akto inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Vadovaudamasi Nacionalinio saugumo strategija, Lietuvos Respublikos Vyriausybė kiekvienais metais nustatys grėsmių šalinimo ar mažinimo prioritetus, strategija bus pagrindas rengiant ar peržiūrint strateginio planavimo ir programavimo lygmens dokumentus, įgyvendinančius Nacionalinio saugumo strategijos nuostatas.
9. Ar projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.
10. Ar projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Projekto nuostatos neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.
11. Jeigu projektui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų – kas ir kada juos turėtų priimti
Nacionalinio saugumo strategija įgyvendinama per Nacionalinį pažangos planą, ilgalaikes valstybines saugumo stiprinimo programas, plėtros programas ir nacionalines darbotvarkes, kaip tai aprašyta Strateginio valdymo įstatyme. Lietuvos Respublikos Vyriausybė užtikrina, kad Strategijos nuostatos būtų įtrauktos į kitus strateginio planavimo dokumentus ir vykdomos.
12. Projektui įgyvendinti reikalingos lėšos
Nacionalinio saugumo strategija bus įgyvendinama iš valstybės biudžeto lėšų.
13. Projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Inicijavus Nacionalinio saugumo strategijos atnaujinimą, Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas organizavo konsultacijas dėl Nacionalinio saugumo strategijos atnaujinimo krypčių (2020 m. gruodžio 4 d.) su akademikais ir ekspertais, gavo jų pasiūlymus raštu. Krašto apsaugos ministerija 2021 m. balandžio 9 d. organizavo ekspertinę diskusiją apie Nacionalinio saugumo strategiją su valstybės institucijų, politinių partijų atstovais, žurnalistais, akademikais ir kitais ekspertais, projekto rengimo metu darbo grupė vykdė individualias konsultacijas.
14. Projekto reikšminiai žodžiai
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: grėsmė valstybės saugumui, nacionalinis saugumas, valstybės saugumas, viešasis saugumas.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Papildomų pagrindimų ir paaiškinimų nėra.