PASIŪLYMAS

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

vietos savivaldos įstatymo nr. i-533

3,9,13,14,15,16,19,20 ir 31 straipsnių pakeitimo

įstatymo projekto xiiip-1924

 

2018 m. balandžio 23 d.

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

 

4

 

 

 

Argumentai: Pasiūlymu siūloma keisti 3 straipsnio aspektus:

            1) Siekiama aiškiai nurodyti, kaip yra skiriamas Kontrolės komiteto pirmininkas – siūloma, kad savivaldybės tarybos opozicijos atstovai savo balsų dauguma pirmiausiai išsirinktų bendrą kandidatą į Kontrolės komiteto pirmininkus. Taip kandidatu į Kontrolės komiteto pirmininkus taps didžiausią opozicijos pasitikėjimą turintis atstovas.

2) Nuostata, kad tą pačią kandidatūrą galima siūlyti tik du kartus yra ydinga, kadangi taip opozicija gali atsirinkinėti sau priimtinus kandidatus. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas Druskininkų savivaldybei (pareiškėjui) dar 2015 m. savo nutartimi konstatavo: „Tai, jog opozicija siūlė savo kandidatūras, o pareiškėjas, kreipdamasis į teismą, prašo įpareigoti ne apskirtai teikti kandidatūras į Kontrolės komitetą ir Etikos komisiją, bet teikti jas tam tikru būdu (ne daugiau nei du kartus), nors ir fakultatyviai, tačiau tik patvirtina teisėjų kolegijos pirmiau išsakytą teiginį, jog teismui įpareigojus atsakovus teikti kandidatūras tam tikru būdu, būtų daroma intervencija į išimtinai politinį procesą, tokiu būdu paneigiant laisvo mandato principą ir sukuriant teisinėje valstybėje neleistiną situaciją, kuomet atstovaujamąja demokratija grindžiamos (Konstitucijos 119 str. Vietos savivaldos įstatymo 4 str. 1 d.) savivaldybės tarybos dauguma iš savivaldybės tarybos struktūrinių dalinių turėtų galimybę teisminiu, o ne politinio konsensuso paieškų (politiniais svertais) grindžiamu, keliu eliminuoti jai neparankius opozicijos kandidatus.“ Tą patį 2018 m. savo nutarimu dar kartą patvirtino Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas: „nuostata „tą pačią kandidatūrą galima siūlyti du kartus“ taip pat prieštarauja Vietos savivaldos įstatymo 4 straipsnio 6 punkte įtvirtintam teisėtumo principui“, „nepagrįstai įtvirtina tokį apribojimą, kurio nėra numatyta įstatyme, taip nepagrįstai apribojama tarybos narių teisė siūlyti kandidatus į komisijas, inter alia Etikos komisiją ir Antikorupcijos komisiją“.

Siekiant, kad valdančioji dauguma neatsirinkinėtų patogaus kandidato iš skirtingų opozicijos frakcijų, pasiūlyme numatomas 2 mėnesių terminas per kurį savivaldybių tarybos turi priimti sprendimą dėl pirmininkų skyrimo, siekiant išvengti atvejų, kai yra piktybiškai netvirtinamos pirmininkų kandidatūros. Jeigu savivaldybės taryba nepatvirtina opozicijos teikto kandidato per 2 mėnesius, pirmininku tampa opozicijos siūlytas kandidatas.

3) Siekiant nuobaudos adekvatumo, siūloma, kad Kontrolės komiteto pirmininkas negalėtų būti skiriamas ir  mero siūlymu prieš terminą netektų savo įgaliojimų tik, jeigu būtų pripažintas šiurkščiai pažeidęs Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą.

Pasiūlymas: Siūlau pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir išdėstyti jį taip:

4 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

1.      Pakeisti 14 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Komitetų, išskyrus Kontrolės komitetą, pirmininkus ir jų pavaduotojus mero siūlymu skiria komitetai. Kontrolės komiteto pirmininką savivaldybės tarybos opozicijos raštišku siūlymu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų savivaldybės tarybos opozicijos narių, Savivaldybės tarybos opozicija savivaldybės tarybai teikia Kontrolės komiteto pirmininko kandidatūrą, gavusią daugiausiai savivaldybės tarybos opozicijos narių balsų. Savivaldybės tarybai nepatvirtinus Kontrolės komiteto pirmininko per 2 mėnesius nuo teikimo, Kontrolės komiteto pirmininku tampa savivaldybės tarybos opozicijos teiktas kandidatas. Kontrolės komiteto pirmininko pavaduotoją mero siūlymu skiria savivaldybės taryba reglamento nustatyta tvarka. Jeigu savivaldybės tarybos opozicija nepasiūlo Kontrolės komiteto pirmininko kandidatūros arba jeigu nėra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, Kontrolės komiteto pirmininką ir pirmininko pavaduotoją skiria savivaldybės taryba mero siūlymu. Tą pačią kandidatūrą meras arba savivaldybės tarybos opozicija gali siūlyti du kartus. Kontrolės komiteto pirmininku gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, asmuo, kuris įstatymų nustatyta tvarka nebuvo pripažintas šiurkščiai pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Kontrolės komiteto pirmininkas mero siūlymu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu pripažįstamas šiurkščiai pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą ir jeigu už sprendimą jį atleisti balsuoja visų posėdyje dalyvaujančių savivaldybės tarybos narių dauguma.“

 

2

4

 

 

Argumentai: Taikant analogiškus argumentus, siūloma, kad Kontrolės komiteto veiklos programa būtų tvirtinama savivaldybės tarybos per 2 mėnesius nuo pateikimo. Nepatvirtinus per šį laikotarpį, veiklos programa įsigaliotų automatiškai.

Pasiūlymas: Siūlau papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį 2 dalimi ir ją išdėstyti taip:

2. Pakeisti 14 straipsnio 4 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

„8) dirba pagal Kontrolės komiteto teikimu savivaldybės tarybos patvirtintą veiklos programą ir kiekvienų metų pradžioje už savo veiklą atsiskaito savivaldybės tarybai reglamento nustatyta tvarka;. Jei savivaldybės taryba nepatvirtina veiklos programos per 2 mėnesius nuo pateikimo, įsigalioja Kontrolės komiteto teikta veiklos programa;“

3. Papildyti 14 straipsnio 4 dalį nauju 9 punktu ir ją išdėstyti taip:

„9) kiekvienų metų pradžioje už savo veiklą atsiskaito savivaldybės tarybai reglamento nustatyta tvarka;“

4. Buvusį 14 straipsnio 4 dalies 9 punktą laikyti 10 punktu.

3

5

 

 

Argumentai: Taikant aukščiau išvardintus argumentus, siūloma taikyti analogiškas nuostatas ir skiriant Etikos ir Antikorupcijos komisijų pirmininkus.

Pasiūlymas: Siūlau pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnį ir išdėstyti jį taip:

5 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 15 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1.Savivaldybės taryba savo įgaliojimų laikui sudaro Etikos komisiją ir Antikorupcijos komisiją. Savivaldybės taryba šių komisijų pirmininkus mero teikimu skiria iš tarybos narių. Jeigu yra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkų kandidatūras meras teikia savivaldybės tarybos opozicijos raštišku siūlymu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų savivaldybės tarybos opozicijos narių, reglamento nustatyta tvarka. Savivaldybės tarybos opozicija savivaldybės tarybai teikia Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkų kandidatūras, gavusias daugiausiai savivaldybės tarybos opozicijos narių balsų. Savivaldybės tarybai nepatvirtinus Etikos komisijos pirmininko ir (arba) Antikorupcijos komisijos pirmininko per 2 mėnesius nuo teikimo, Etikos komisijos pirmininku ir (arba) Antikorupcijos komisijos pirmininku tampa savivaldybės tarybos opozicijos teiktas kandidatas. Tą pačią kandidatūrą meras arba savivaldybės tarybos opozicija gali siūlyti du kartus. Jeigu savivaldybės tarybos opozicija nepasiūlo Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkų kandidatūrų, Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkus savivaldybės taryba skiria mero teikimu. Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininku gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, asmuo, kuris įstatymų nustatyta tvarka nebuvo pripažintas šiurkščiai pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Etikos komisijos pirmininkas, Antikorupcijos komisijos pirmininkas mero siūlymu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu pripažįstamas šiurkščiai pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą ir jeigu už sprendimą jį atleisti balsuoja visų posėdyje dalyvaujančių savivaldybės tarybos narių dauguma. Komisijų atsakingųjų sekretorių pareigas atlieka savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti valstybės tarnautojai, šios funkcijos įrašomos į jų pareigybės aprašymą.“

 

Teikia: Seimo narė:                                                      JurhgiJ Gintarė Skaistė