LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS GELMIŲ ĮSTATYMO NR. I-1034 23 STRAIPSNIO

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-05-26 Nr. XIVP-1740

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsnio 1 dalimi Žemės gelmių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 23 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Miškų urėdija gali įrengti Miškų urėdijos regioninio padalinio girininkijos teritorijoje iki 0,5 hektaro ploto ir iki 3 metrų gylio smėlio, žvyro ar durpių mažąjį karjerą“. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 23 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad miškų urėdijos įrengtame mažajame karjere išgauti smėlio, žvyro ar durpių ištekliai naudojami aplinkos ministro nustatyta tvarka miškų urėdijos ūkio reikmėms.

Projektu siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais:

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad pagal Miškų įstatymo 2 straipsnio 22 dalyje, 5 straipsnio 5 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą miškų urėdija - valstybės įmonė įsteigta vykdyti valstybines funkcijas: patikėjimo teise valdo, naudoja valstybinius miškus ir jais disponuoja įstatymų nustatyta tvarka, vykdo juose kompleksinę miškų ūkio veiklą, miškuose įgyvendina bendrą valstybinę miško priešgaisrinės apsaugos sistemą ir panašiai. Tuo tarpu teikiamu įstatymo projektu siūloma šiai valstybinei įmonei suteikti teisę miško žemėje įrengti mažuosius karjerus ir juos naudoti. Kyla abejonių, ar siūlomas teisinis reguliavimas atitinka miškų urėdijos tikslus ir uždavinius bei dera su įstatyme nustatytomis valstybinėmis funkcijomis, kurias vykdyti yra įpareigota minėta valstybės įmonė. Šiame kontekste svarbu paminėti, kad projekto aiškinamajame rašte nėra nurodoma, kokioms konkrečiai miškų urėdijos reikmėms būtų naudojami mažųjų karjerų ištekliai.

Antra, pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą, mažuosius karjerus miškų urėdija galėtų įrengti bet kuriuose girininkijai priklausančiuose miškuose, tame tarpe ir esančiuose saugomose teritorijose. Konstitucinis Teismas 1998 m. birželio 1 d. nutarime yra konstatavęs: miškas yra vienas pagrindinių gamtos turtų; jis yra vienos bendros ekologinės sistemos dalis, tarnauja visuomenės ir žmonių gerovei, saugo kraštovaizdžio stabilumą, gerina aplinkos kokybę; miškui, kaip aplinkos sudedamajai daliai, yra taikomi bendrieji aplinkos apsaugos principai: aplinkos apsauga yra valstybės bei kiekvieno gyventojo rūpestis ir pareiga, viešieji ir privatūs interesai turi būti skirti aplinkos kokybei gerinti; neigiamo poveikio aplinkai mažinimas, gamybos ekologizavimas, gamtos išteklių racionalus ir kompleksiškas naudojimas; miško savininkams, valdytojams ir naudotojams galiojančiuose teisės aktuose yra nustatytos specialios pareigos, kaip antai: saugoti miškus nuo gaisrų, kenkėjų, ligų ir kitų neigiamų veiksnių, laiku ir tinkamai atkurti iškirstą mišką, mišką naudoti tokiais būdais, kurie padėtų mažinti neigiamą poveikį aplinkai, racionaliai ūkininkauti miško žemėje, išsaugoti biologinę įvairovę ir pan. (Konstitucinio Teismo 2006 m. kovo 14 d., 2009 m. birželio 22 d. nutarimai). Kyla abejonių, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas prisidėtų prie miškų – vieno pagrindinių gamtos turtų išsaugojimo, o miškas būtų naudojamas tokiu būdu, kuris mažintų neigiamą poveikį aplinkai. Svarstytina, ar projekto nuostatos atitinka aukščiau išdėstytą Konstitucinio Teismo doktriną.

2.    Projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad Vyriausybės įgaliota institucija iki 2022 m. spalio 1 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Atkreipiame dėmesį, kad keičiamo įstatymo 23 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad mažųjų karjerų įrengimo ir naudojimo tvarką nustato aplinkos ministras, o ne Vyriausybės įgaliota institucija. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 2 dalies nuostatų nereikėtų patikslinti (papildyti), nurodant, kad iki įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus priima ir aplinkos ministras. Be to, šiose nuostatose vietoj termino „spalio 1 d.“ įrašytinas terminas „rugsėjo 30 d.“

3.    Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme bei Miškų įstatyme nustatytą Vyriausybės bei Aplinkos ministerijos kompetenciją, manytina, kad dėl teikiamo įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                             Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]