Jungtinis projektas Nr. XIVP-2709(3)

(projektai Nr. XIVP-2709(2), Nr. XIVP-2556, Nr. XIVP-2746)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

RINKIMŲ KODEKSO 32, 64, 69, 76, 78, 79, 80, 81, 85, 87, 88, 89, 93, 97, 99, 100, 102, 110, 114, 125, 138, 163, 181, 185 IR 193 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

KONSTITUCINIS ĮSTATYMAS

 

2023 m.           d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 32 straipsnio 1 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) ne vėliau kaip per 4 mėnesius po galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo dienos perduoda archyvui nuolat saugoti apylinkių, apygardų, savivaldybių rinkimų komisijų balsų skaičiavimo protokolus ir priima sprendimą sunaikinti nesaugotinus rinkimų dokumentus;“.

2. Papildyti 32 straipsnio 4 dalį nauju 3 punktu:

„3) pagal kompetenciją priima sprendimus dėl manipuliavimo interneto platforma priemonių naudojimo vykdant rinkimų politinę kampaniją – remdamasi Lietuvos radijo ir televizijos komisijos ar (ir) žurnalistų etikos inspektoriaus sprendimais ar vertinimais dėl šių priemonių naudojimo;“.

3. Buvusius 32 straipsnio 4 dalies 3–5 punktus laikyti atitinkamai 4–6 punktais.

 

·  Seimo nariai: Vytautas Kernagis Laurynas Kasčiūnas 2023-10-04:

Pakeisti projekto  1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 32 straipsnio 1 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) ne vėliau kaip per 4 mėnesius po galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo dienos perduoda archyvui nuolat saugoti apylinkių, apygardų, savivaldybių rinkimų komisijų balsų skaičiavimo protokolus ir priima sprendimą sunaikinti nesaugotinus rinkimų dokumentus;“.

2. Papildyti 32 straipsnio 4 dalį nauju 3 punktu:

„3) pagal kompetenciją priima sprendimus dėl manipuliavimo interneto platforma internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis priemonių naudojimo vykdant rinkimų politinę kampaniją – remdamasi Lietuvos radijo ir televizijos komisijos ar (ir) žurnalistų etikos inspektoriaus sprendimais ar vertinimais dėl šių priemonių naudojimo;“.

  3. Buvusius 32 straipsnio 4 dalies 3–5 punktus laikyti atitinkamai 4–6 punktais.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas: Patobulinti nuostatą  pagal pasiūlymą.

Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš –0 , susilaikė –0 .

 

 

2 straipsnis. 64 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 64 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Rinkimų politinė kampanija prasideda nuo rinkimų datos paskelbimo ir baigiasi praėjus 100 dienų nuo Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimo, kuriuo nustatomi galutiniai rinkimų rezultatai arba rinkimai pripažįstami negaliojančiais, įsigaliojimo dienos. Jai vykstant registruojami rinkimų politinės kampanijos dalyviai, kandidatai, kandidatų sąrašai, vykdoma rinkimų agitacija, balsavimas, nustatomi ir paskelbiami balsavimo rezultatai, sprendžiami rinkimų ginčai, atliekama rinkimų politinės kampanijos finansavimo ir politinės reklamos stebėsena ir kontrolė.“

2. Pripažinti netekusia galios 64 straipsnio 3 dalį.

 

3 straipsnis. 69 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 69 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) rinkimų politinės kampanijos dalyvio ar jį teikusio registruoti rinkimų politinės kampanijos dalyvio prašymu, pateiktu nepasibaigus pareiškinių dokumentų atšaukimo laikotarpiui;“.

 

4 straipsnis.76 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 76 straipsnio 1 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

„7) esamą ir buvusią narystę politinėse organizacijose, taip pat narystės laikotarpį;“.

2. Pakeisti 76 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Kandidato biografijoje pateikiama informacija apie gimimo datą ir vietą, išsilavinimą, užsienio kalbų mokėjimą, darbovietę, darbo patirtį, visuomeninę veiklą, pomėgius, šeiminę padėtį.“

 

·  Seimo narys Andrius Vyšniauskas 2023-09-26:

Pakeisti  projekto 4 straipsnį 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Pakeisti 76 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„4. Kandidatoas biografijoje privalo pateikti pateikiama informacijaą apie gimimo datą ir vietą, išsilavinimą, užsienio kalbų mokėjimą, darbovietę, darbo patirtį, visuomeninę veiklą, pomėgius, šeiminę padėtį.“

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas: Patobulinti nuostatą  pagal pasiūlymą.

Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš –0 , susilaikė –0 .

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.  Projekto 4 straipsnio 1 dalimi teikiama Rinkimų kodekso (RK) 76 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostata, pagal kurią kandidato anketoje privaloma nurodyti „esamą ir buvusią narystę politinėse organizacijose, taip pat narystės laikotarpį“, yra identiška to paties punkto nuostatai, teikiamai projektu Nr. XIVP-2696(2), kuriuo siūlomi ir kiti su ta nuostata sistemiškai susiję pakeitimai. Priėmus šią nuostatą, bet nepriėmus projektu Nr. XIVP-2696(2) teikiamų pakeitimų, teisinis reguliavimas taptų nenuoseklus ir nedarnus. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad šiuose projektuose numatytas skirtingas tapačios RK 76 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostatos įsigaliojimo laikas: pagal vertinamą projektą ji turėtų įsigalioti kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre, o projektu Nr. XIVP-2696(2) teikiama nuostata – 2023 m. lapkričio 10 d. Paminėtina ir tai, kad vertinamu projektu teikiami RK 76 ir 85 straipsnių nuostatų pakeitimai yra sistemiškai nesusiję su kitomis šio projekto nuostatomis, kuriomis reguliuojama rinkimų politinės kampanijos pradžia, pareiškinių dokumentų pateikimo terminai, balsų perskaičiavimas.

Pažymėtina, kad tokia teisėkūros praktika, kai vienu metu skirtingais projektais teikiami sutampantys tų pačių įstatymo ar kito teisės akto nuostatų pakeitimai nėra apjungiami į vieną projektą, ir taip sudaromos prielaidos tapačius pakeitimus priimti keliais skirtingais įstatymais, taip pat tokia teisėkūros praktika, kai sistemiškai susiję to paties įstatymo ar kito teisės akto pakeitimai teikiami išskaidyti į atskirus projektus, neužtikrinama būsimo teisinio reguliavimo darna, jo vientisumas ir nuoseklumas.

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto pasiūlymas:

Analogiška pastaba teikiama  ir projektui XIVP-2696(2). Pritartina  teisėkūros praktikai, kai vienu metu skirtingais projektais teikiami sutampantys tų pačių įstatymo ar kito teisės akto nuostatų pakeitimai būtų apjungiami į vieną projektą, ir  komitetas tos praktikos visada  laikosi, tačiau atsižvelgiant į konstitucinio  įstatymo pakeitimo priėmimo ypatumus, kai reikalingi 85 S.n. balsai, apsispręsta projektų nejungti.  Juridinės  technikos atžvilgiu projektas patobulintas taip, kad po  atskirų projektų priėmimo, RK  keičiami atskiri straipsniai teisingai  sueitų į Teisės aktų registro galutinę galiojančią suvestinę redakciją.

 

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė –0 .

 

 

5 straipsnis. 78 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 78 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalis ir jas išdėstyti taip:

„1. Seimo rinkimuose politinė partija savo ir keliamų kandidatų pareiškinius dokumentus, asmuo, keliantis save kandidatu, pareiškinius dokumentus teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus 130 dienų ir baigiamas 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos.

2. Respublikos Prezidento rinkimuose pareiškiniai dokumentai teikiami Vyriausiajai rinkimų komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus 130 dienų ir baigiamas 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos.

3. Savivaldybių tarybų ir merų rinkimuose pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus 130 dienų iki rinkimų dienos. Politinė partija savo pareiškinius dokumentus pateikia Vyriausiajai rinkimų komisijai ne vėliau kaip iki 17 val. likus 90 dienų iki rinkimų dienos. Vyriausiajai rinkimų komisijai priėmus sprendimą (ne vėliau kaip per 5 darbo dienas gavus dokumentus) dėl politinės partijos dalyvavimo šiuose rinkimuose, šios partijos keliamų kandidatų pareiškiniai dokumentai pateikiami savivaldybės rinkimų komisijai arba Vyriausiajai rinkimų komisijai, jeigu dokumentų pateikimo dieną savivaldybių rinkimų komisijos dar nesudarytos, ne vėliau kaip iki 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos. Politinio komiteto, asmens, keliančio save kandidatu į merus, pareiškiniai dokumentai pateikiami savivaldybės rinkimų komisijai arba Vyriausiąjai rinkimų komisijai, jeigu dokumentų pateikimo dieną savivaldybių rinkimų komisijos dar nesudarytos, ne vėliau kaip iki 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos.

4. Rinkimuose į Europos Parlamentą politinė partija, politinis komitetas savo ir keliamų kandidatų pareiškinius dokumentus teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus 130 dienų ir baigiamas 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos.“

2. Pakeisti 78 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

7. Pareiškiniai dokumentai Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka teikiami elektroniniu būdu ir nuolat saugomi šios komisijos informacinėje sistemoje. Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka užtikrinama, kad informacinė sistema nedelsiant informuotų pareiškinius dokumentus teikiantį asmenį apie formalius pareiškinių dokumentų trūkumus.“

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

2.   Projekto 5 straipsniu siūloma RK 78 straipsnio 1 dalis, pagal kurią asmuo, Seimo rinkimuose keliantis save kandidatu, pareiškinius dokumentus turėtų pateikti Vyriausiajai rinkimų komisijai (VRK), nedera su šiais RK 47 straipsnio 1 dalies 6, 7 punktuose nustatytais apygardos rinkimų komisijos įgaliojimais: priimti Seimo rinkimuose kandidatais save keliančių asmenų pareiškinius dokumentus ir juos tikrinti, teikti VRK registruoti kandidatus, tikrinti Seimo rinkimuose išsikėlusį kandidatą parėmusių rinkėjų parašų rinkimo lapus (arba pavesti tai atlikti apylinkių rinkimų komisijoms) ir nustatyti, ar surinktas reikiamas rinkėjų parašų skaičius.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Pareiškiniai dokumentai Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka teikiami elektroniniu būdu ir nuolat saugomi šios komisijos informacinėje sistemoje. Taip pat   derinant nuostatas, patobulinta projekto 6 straipsnio 2 dalis, keičianti 79 str. 11 dalį, kurioje numatyta, kad rinkėjų parašų rinkimo lapus politinė partija, politinis komitetas, asmuo, siekiantis tapti kandidatu, arba jų atstovas rinkimams turi grąžinti tos rinkimų apygardos, kurioje ketinama dalyvauti rinkimuose, rinkimų  komisijai.

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė –0 .

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

14.     Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija).

14.1.   Projekto 5 straipsniu keičiamas RK 78 straipsnis turėtų būti išdėstytas nauja redakcija, nes siūloma pakeisti daugiau kaip pusę šio straipsnio dalių.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

5 straipsnį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. 78 straipsnio pakeitimas

 Pakeisti 78 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1. Seimo rinkimuose politinė partija savo ir keliamų kandidatų pareiškinius dokumentus, asmuo, keliantis save kandidatu, pareiškinius dokumentus teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus 130 dienų ir baigiamas 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos.

2. Respublikos Prezidento rinkimuose pareiškiniai dokumentai teikiami Vyriausiajai rinkimų komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus 130 dienų ir baigiamas 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos.

3. Savivaldybių tarybų ir merų rinkimuose pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus 130 dienų iki rinkimų dienos. Politinė partija savo pareiškinius dokumentus pateikia Vyriausiajai rinkimų komisijai ne vėliau kaip iki 17 val. likus 90 dienų iki rinkimų dienos. Vyriausiajai rinkimų komisijai priėmus sprendimą (ne vėliau kaip per 5 darbo dienas gavus dokumentus) dėl politinės partijos dalyvavimo šiuose rinkimuose, šios partijos keliamų kandidatų pareiškiniai dokumentai pateikiami savivaldybės rinkimų komisijai arba Vyriausiajai rinkimų komisijai, jeigu dokumentų pateikimo dieną savivaldybių rinkimų komisijos dar nesudarytos, ne vėliau kaip iki 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos. Politinio komiteto, asmens, keliančio save kandidatu į merus, pareiškiniai dokumentai pateikiami savivaldybės rinkimų komisijai arba Vyriausiąjai rinkimų komisijai, jeigu dokumentų pateikimo dieną savivaldybių rinkimų komisijos dar nesudarytos, ne vėliau kaip iki 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos.

4. Rinkimuose į Europos Parlamentą politinė partija, politinis komitetas savo ir keliamų kandidatų pareiškinius dokumentus teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus 130 dienų ir baigiamas 17 val. likus 80 dienų iki rinkimų dienos.

5. Kai pirmalaikiai Respublikos Prezidento rinkimai pagal Konstitucijos 87 straipsnį arba 89 straipsnio 1 dalį rengiami po 2 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos, asmenų, siekiančių tapti kandidatais į Respublikos Prezidentus, kėlimas pradedamas kitą dieną po to, kai įsigalioja arba Seimo nutarimas, arba Vyriausybės nutarimas dėl Respublikos Prezidento rinkimų paskelbimo, ir baigiamas ne vėliau kaip likus 45 dienoms iki rinkimų dienos. Jeigu šie rinkimai rengiami anksčiau kaip po 2 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos, šis 45 dienų terminas trumpinamas tiek dienų, kiek jų trūksta iki 2 mėnesių termino.

6. Dokumentai, pateikti pasibaigus pareiškinių dokumentų pateikimo terminui, nepripažįstami pareiškiniais dokumentais.

7. Pareiškiniai dokumentai Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka teikiami elektroniniu būdu ir nuolat saugomi šios komisijos informacinėje sistemoje. Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka užtikrinama, kad informacinė sistema nedelsiant informuotų pareiškinius dokumentus teikiantį asmenį apie formalius pareiškinių dokumentų trūkumus.“

 

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė-0.

 

6 straipsnis. 79 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 79 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Šio kodekso nustatytais atvejais Vyriausioji rinkimų komisija, apygardos, savivaldybės rinkimų komisija, gavusios pareiškinius dokumentus, ne vėliau kaip per 5 dienas išduoda politinei partijai, politiniam komitetui, asmeniui, siekiančiam tapti kandidatu, arba jų atstovui rinkimams rinkėjų parašų rinkimo lapus arba priima motyvuotą sprendimą atsisakyti juos išduoti.“

2. Pakeisti 79 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

11. Rinkėjų parašų rinkimo lapus politinė partija, politinis komitetas, asmuo, siekiantis tapti kandidatu, arba jų atstovas rinkimams turi grąžinti tos rinkimų apygardos, kurioje ketina dalyvauti rinkimuose, rinkimų komisijai ne vėliau kaip likus 51 dienai iki rinkimų dienos. Rinkėjų parašų rinkimo lapai grąžinami ir nesurinkus šiame kodekse nustatyto rinkėjų parašų skaičiaus.“

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

3.   Projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamoje RK 79 straipsnio 11 dalyje žodį „ketina“ siūlytume pakeisti žodžiu „ketinama“, nes atstovas rinkimams pats rinkimuose dalyvauti neketina.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

                                           Komiteto pasiūlymas: RK 79 straipsnio 11 dalyje žodį „ketina“ pakeisti žodžiu „ketinama“.

 

Balsavimo rezultatai : už –8 , prieš –0 , susilaikė –0 .

 

7 straipsnis. 80 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 80 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Tikrindama kandidato užpildytus pareiškinius dokumentus, Vyriausioji rinkimų komisija nustato, ar kandidatas atitinka šio kodekso nustatytus reikalavimus. Prireikus Vyriausioji rinkimų komisija gali savo iniciatyva ar savivaldybės, apygardos rinkimų komisijos prašymu kreiptis pagalbos į Užsienio reikalų ministeriją, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministeriją, Lietuvos Respublikos teisingumo ministeriją, Juridinių asmenų registro tvarkytoją ar į kitas valstybės institucijas, kad šios praneštų kandidatui registruoti reikšmingus duomenis. Toks Vyriausiosios rinkimų komisijos prašymas turi būti nagrinėjamas ypatingos skubos tvarka, o rašytinis atsakymas turi būti duodamas per 7 dienas, bet ne vėliau kaip iki rinkimų likus 40 dienų.“

2. Pakeisti 80 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Rinkėjų parašų rinkimo lapų, įskaitant ir rinkėjų parašų, gautų elektroniniu būdu, tikrinimo tvarką nustato Vyriausioji rinkimų komisija. Rinkėjų parašų rinkimo lapai turi būti patikrinti per 10 dienų nuo jų gavimo dienos, bet ne vėliau kaip likus 40 dienų iki rinkimų dienos. Rinkėjų parašų rinkimo lapus tikrinanti rinkimų komisija suskaičiuoja šio kodekso nustatytus reikalavimus atitinkančius rinkėjų, parėmusių kandidatą ar kandidatų sąrašą, parašus.“

3. Pakeisti 80 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Jeigu pateikti ne visi šiame kodekse nurodyti pareiškiniai dokumentai ar juose yra trūkumų, Vyriausioji rinkimų komisija apie tai turi nedelsdama pranešti atstovui rinkimams ir nustatyti ne vėlesnį kaip 70 dienų iki rinkimų dienos terminą trūkumams pašalinti. Pasibaigus šiam terminui, pareiškiniai dokumentai netaisomi ir nekeičiami.“

 

8 straipsnis. 81 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 81 straipsnio 4 dalį 8 ir 9 punktais:

„8) paaiškėjus, kad kandidatui pradėtas ikiteisminis tyrimas, kai to prašo kandidatą iškėlusi politinė organizacija ar išsikėlęs kandidatas;

9) kandidatui mirus.“

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

4.   Projekto 8 straipsnio 1 dalyje teikiamą RK 81 straipsnio 4 dalies 8 punktą siūlytume išdėstyti taip: „paaiškėjus, kad kandidatui pradėtas ikiteisminis tyrimas – šį kandidatą iškėlusios politinės organizacijos arba išsikėlusio kandidato prašymu“.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

 „8) paaiškėjus, kad kandidatui pradėtas ikiteisminis tyrimas – šį kandidatą iškėlusios politinės organizacijos arba išsikėlusio kandidato prašymu“.

Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš –0 , susilaikė – 0.

 

2. Papildyti 81 straipsnio 5 dalį nauju 2 punktu:

„2) kandidatų sąrašas neatitinka šio kodekso nustatytų reikalavimų;“.

3. Buvusius 81 straipsnio 5 dalies 2–5 punktus laikyti atitinkamai 3–6 punktais.

 

9 straipsnis. 85 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 85 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) kandidato biografija, kurioje pateikiama informacija, nustatyta šio kodekso 76 straipsnio 4 dalyje;“.

2. Papildyti 85 straipsnio 1 dalį 5 punktu:

5) kandidato nuotrauka.“

 

10 straipsnis. 87 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 87 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Ne vėliau kaip likus 55 dienoms iki rinkimų dienos politinė organizacija, šių organizacijų koalicija turi teisę savo pareiškimu Vyriausiajai rinkimų komisijai atšaukti savo ir iškelto kandidato pareiškinius dokumentus, išsikėlęs ar keliamas kandidatas turi teisę notaro patvirtintu ar kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašytu pareiškimu atšaukti savo pareiškinius dokumentus.“

 

11 straipsnis. 88 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 88 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Jeigu savivaldybių tarybų rinkimuose kandidatų sąraše įrašyti kandidatai, einantys pareigas, nesuderinamas su savivaldybės tarybos nario pareigomis, rinkimų užstatas už kiekvieną tokį kandidatą – 2 rinkimuose taikomi VMDU dydžiai, išskyrus rinkimų užstatą už tuos kandidatus, kurių einamų pareigų įgaliojimai nutrūksta pasibaigus savivaldybės tarybos ir mero įgaliojimams.“

 

12 straipsnis. 89 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 89 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio kodekso 88 straipsnio 6 dalyje nustatytas rinkimų užstatas už kiekvieną kandidatą atskirai grąžinamas jį sumokėjusiai politinei partijai, politiniam komitetui ar kandidatui, jeigu šis užstatas yra grąžintinas pagal šio straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus ir kandidatas nebuvo išrinktas, taip pat jeigu kandidatas buvo išrinktas arba buvo pripažintas išrinktu ir atsisakė pareigų, nesuderinamų su savivaldybės tarybos nario pareigomis ne vėliau kaip likus 10 dienų iki savivaldybės tarybos pirmojo posėdžio dienos.“

 

13 straipsnis. 93 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 93 straipsnį nauja 1 dalimi:

1. Rinkimų agitacija – politinei reklamai skleisti skirta veikla.

2. Buvusias 93 straipsnio 1 ir 2 dalis laikyti atitinkamai 2 ir 3 dalimis.

3. Pakeisti 93 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Rinkimų agitacija vykdoma laikantis Konstitucijos, šio kodekso ir kitų įstatymų, moralės, teisingumo, visuomenės darnos, sąžiningų ir garbingų rinkimų principų. Draudžiama vykdyti rinkimų agitaciją, neatitinkančią šioje dalyje nurodytų reikalavimų, naudoti manipuliavimo interneto platforma priemones.

4. Pakeisti 93 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Vyriausioji rinkimų komisija teikia rekomendacijas dėl šio kodekso reikalavimus atitinkančios rinkimų agitacijos vykdymo ir politinės reklamos skleidimo, sprendžia visus ginčus dėl rinkimų agitacijos, taip pat sprendžia, ar paskelbta informacija yra politinė reklama, ar vykstant rinkimų agitacijai visuomenės informavimo priemonėmis paskelbta informacija yra kompromituojanti.“

 

·  Seimo nariai: Vytautas Kernagis Laurynas Kasčiūnas 2023-10-04:

13 straipsnis. 93 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 93 straipsnį nauja 1 dalimi:

„1. Rinkimų agitacija – politinei reklamai skleisti skirta veikla.“

2. Buvusias 93 straipsnio 1 ir 2 dalis laikyti atitinkamai 2 ir 3 dalimis.

3. Pakeisti 93 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Rinkimų agitacija vykdoma laikantis Konstitucijos, šio kodekso ir kitų įstatymų, moralės, teisingumo, visuomenės darnos, sąžiningų ir garbingų rinkimų principų. Draudžiama vykdyti rinkimų agitaciją, neatitinkančią šioje dalyje nurodytų reikalavimų, naudoti manipuliavimo interneto platforma internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis priemones.“

4. Pakeisti 93 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Vyriausioji rinkimų komisija teikia rekomendacijas dėl šio kodekso reikalavimus atitinkančios rinkimų agitacijos vykdymo ir politinės reklamos skleidimo, sprendžia visus ginčus dėl rinkimų agitacijos, taip pat sprendžia, ar paskelbta informacija yra politinė reklama, ar vykstant rinkimų agitacijai visuomenės informavimo priemonėmis paskelbta informacija yra kompromituojanti.“

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas: Patobulinti  2 d. nuostatą  pagal pasiūlymą.

Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš –0 , susilaikė –0 .

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

14.2.   Projekto 13 straipsnio 1 dalyje nauja redakcija (įsigaliosiančia kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre) turėtų būti išdėstytas visas RK 93 straipsnis, nes siūloma pakeisti daugiau kaip pusę šio straipsnio dalių. Be to, kadangi projekte (žr. jo 26 straipsnio 1 dalį) numatytas vėlesnis (2024 m. sausio 1 d.) RK 93 straipsnio 2 dalies (dabar išdėstytos projekto 13 straipsnio 3 dalyje) įsigaliojimas, projekto 13 straipsnio 2 dalyje turėtų būti nurodyta pakeitimo esmė „Pakeisti 93 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:“ ir išdėstyta 93 straipsnio 2 dalies redakcija, įsigaliosianti 2024 m. sausio 1 d., o projekto 26 straipsnio 1 dalyje vietoj „13 straipsnio 3 dalis“ įrašytina „13 straipsnio 2 dalis“.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

1. Rinkimų agitacija – politinei reklamai skleisti skirta veikla.

2. Rinkimų agitacija vykdoma laikantis Konstitucijos, šio kodekso ir kitų įstatymų, moralės, teisingumo, visuomenės darnos, sąžiningų ir garbingų rinkimų principų. Draudžiama vykdyti rinkimų agitaciją, neatitinkančią šioje dalyje nurodytų reikalavimų.

3. Vyriausioji rinkimų komisija teikia rekomendacijas dėl šio kodekso reikalavimus atitinkančios rinkimų agitacijos vykdymo ir politinės reklamos skleidimo, sprendžia visus ginčus dėl rinkimų agitacijos, taip pat sprendžia, ar paskelbta informacija yra politinė reklama, ar vykstant rinkimų agitacijai visuomenės informavimo priemonėmis paskelbta informacija yra kompromituojanti."

2. Pakeisti 93 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

“2. Rinkimų agitacija vykdoma laikantis Konstitucijos, šio kodekso ir kitų įstatymų, moralės, teisingumo, visuomenės darnos, sąžiningų ir garbingų rinkimų principų. Draudžiama vykdyti rinkimų agitaciją, neatitinkančią šioje dalyje nurodytų reikalavimų, naudoti manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis priemones.“

 

 Dėl įsigaliojimo nuostatos patobulintos, žr. prie TD 13 pastabos.

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš – 0, susilaikė –0 .

 

 

 

14 straipsnis. 97 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 97 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Viešosios informacijos rengėjai ar skleidėjai gali atsisakyti skleisti politinę reklamą, kurioje yra kitas politines organizacijas ar rinkimų politinės kampanijos dalyvius ir (ar) jų keliamus kandidatus kompromituojančios informacijos, jeigu atsisakoma prisiimti galimas atsakomosios nuomonės paskleidimo išlaidas.“

 

15 straipsnis. 99 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 99 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Vyriausioji rinkimų komisija nustato specialių laidų grupių ir dalyvių kiekvienoje grupėje skaičių taip, kad vienos laidos dalyvių skaičius būtų ne didesnis kaip 7 dalyviai. Grupės gali būti sudaromos pagal rašytinį dalyvių tarpusavio susitarimą, o kai susitarimo nėra – burtais.“

 

·    Seimo narys Andrius Vyšniauskas 2023-09-26:

Išbraukti projekto 15 straipsnį:

15 straipsnis. 99 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 99 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„6. Vyriausioji rinkimų komisija nustato specialių laidų grupių ir dalyvių kiekvienoje grupėje skaičių taip, kad vienos laidos dalyvių skaičius būtų ne didesnis kaip 7 dalyviai. Grupės gali būti sudaromos pagal rašytinį dalyvių tarpusavio susitarimą, o kai susitarimo nėra – burtais.“

  Buvusius projekto 16-26 straipsnius atitinkamai laikyti 15-25 straipsniais.

 

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

  1. Pritarus pasiūlymui išbraukti projekto 15 straipsnį, keičiantį RK 99 straipsnį, tikslintinas projekto pavadinimas:

 „LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO 30, 32, 38, 64, 69, 78, 79, 80, 81, 85, 88, 89, 93, 97, 99, 100, 102, 110, 114, 134, 138, 163, 181, 185, 193 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO KONSTITUCINIs ĮSTATYMAS“

 2. Pritarus pasiūlymui išbraukti projekto 15 straipsnį, keičiasi projekto kitų straipsnių numeracija, todėl pakeitus projekto straipsnių  nuo 15 straipsnio numeraciją, tikslintinos įstatymo įsigaliojimo nuostatos.

 

 

 

 

Balsavimo rezultatai: už –9 , prieš –0 , susilaikė –0 .

 

 

16 straipsnis. 100 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 100 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

100 straipsnis. Kompromituojančios informacijos skelbimas ir atsakomoji nuomonė

1. Prasidėjus rinkimų politinės kampanijos laikotarpiui, registruotas rinkimų politinės kampanijos dalyvis, kandidatų sąrašas ar kandidatas turi teisę pareikšti reikalavimą paskelbti atsakomąją nuomonę apie juos kompromituojančią informaciją paskelbusiai visuomenės informavimo priemonei. Kompromituojančia informacija pripažįstama tokia informacija, kuria siekiama paveikti rinkėjus, kad jie nebalsuotų už rinkimų politinės kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą, ir (ar) dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą neigiamai apibūdinanti informacija. Reikalavimas paskelbti atsakomąją nuomonę gali būti netenkinamas jeigu: informacija paskelbta ne apie rinkimų politinės kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą; paskelbta informacija nėra kompromituojanti pagal šiame straipsnyje nurodytus kriterijus; kompromituojančią informaciją apie rinkimų politinės kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą paskelbė pats rinkimų politinės kampanijos dalyvis, kandidatas; paskelbtoje informacijoje nėra jokios rinkimų politinės kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą apibūdinančios informacijos; rinkimų politinės kampanijos dalyvis, kandidatų sąrašas ar kandidatas jau pasinaudojo atsakomosios nuomonės teise. Teisę į atsakomąją nuomonę su politinės organizacijos sutikimu taip pat turi ir politinės organizacijos struktūriniai padaliniai.

2. Kompromituojančią informaciją draudžiama skelbti visuomenės informavimo priemonėje likus 3 dienoms iki rinkimų, taip pat paskutiniame iki rinkimų periodiniame leidinyje. Visuomenės informavimo priemonė, paskelbusi kompromituojančią informaciją apie rinkimų politinės kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą, privalo suteikti jiems teisę pareikšti atsakomąją nuomonę. Rinkimų politinės kampanijos dalyvis, kandidatų sąrašas arba kandidatas, kreipdamasis į visuomenės informavimo priemonę dėl atsakomosios nuomonės paskelbimo, privalo raštu pateikti paaiškinimą, kodėl paskleista informacija yra kompromituojanti. Atsakomąją nuomonę sudaro trumpas paskelbtos kompromituojančios informacijos išdėstymas ir atsakymas. Atsakomoji nuomonė paprastai negali būti daugiau kaip tris kartus ilgesnė už kompromituojančią informaciją. Visuomenės informavimo priemonė atsakomąją nuomonę turi paskelbti per 5 darbo dienas nuo atsakomosios nuomonės gavimo dienos arba artimiausiame periodinio leidinio numeryje, bet ne vėliau kaip likus 2 dienoms iki rinkimų dienos. Jeigu visuomenės informavimo priemonė negali per šio kodekso nustatytą laikotarpį pati paskelbti atsakomosios nuomonės, ji turi pasirūpinti savo lėšomis paskelbti atsakomąją nuomonę kitoje visuomenės informavimo priemonėje adekvačiu būdu.

3. Ginčus dėl atsakomosios nuomonės paskelbimo nagrinėja Vyriausioji rinkimų komisija. Visuomenės informavimo priemonė, gavusi rinkimų politinės kampanijos dalyvio, kandidatų sąrašo arba kandidato kreipimąsi dėl atsakomosios nuomonės paskelbimo, gali kreiptis į Vyriausiąją rinkimų komisiją, prašydama išaiškinti, ar paskleista informacija yra laikoma kompromituojančia. Vyriausioji rinkimų komisija rinkimų politinės kampanijos dalyvių, kandidatų sąrašo, kandidatų ir visuomenės informavimo priemonių užklausas turi išnagrinėti ir atsakymą į jas pateikti per 4 darbo dienas, bet ne vėliau kaip likus 3 dienoms iki rinkimų dienos.

4. Jeigu rinkimų politinės kampanijos dalyvis, kandidatų sąrašas ar kandidatas, kreipiasi į visuomenės informavimo priemonę ir jai laiku pateikia reikalavimą paskelbti atsakomąją nuomonę ir jos tekstą, bet ji neskelbiama, atsakomoji nuomonė Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimu skelbiama per Lietuvos nacionalinį radiją ar televiziją ir už tai apmokama pagal Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos patvirtintus informacijos skelbimų įkainius. Šiuo atveju visuomenės informavimo priemonė privalo Vyriausiajai rinkimų komisijai sumokėti dvigubą šio paskelbimo kainą.

5. Atsakomoji nuomonė neskelbiama rinkimų agitacijos draudimo laikotarpiu. Kompromituojančios informacijos ir atsakomosios nuomonės paskelbimas draudžiamu laikotarpiu užtraukia viešosios informacijos rengėjo ar platintojo vadovui atsakomybę pagal įstatymus.

6. Šio straipsnio nuostatos mutatis mutandis taikomos ir asmenims, kompromituojančią informaciją paskelbusiems interneto svetainėje ar socialinio tinklo paskyroje.“

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

5.   Projekto 16 straipsniu keičiamo RK 100 straipsnio 1 dalies formuluotėje „registruotas rinkimų politinės kampanijos dalyvis“ žodis „registruotas“ yra perteklinis, nes rinkimų politinės kampanijos dalyvio statusas (suponuojantis tam tikras teises ir pareigas) įgyjamas tik įregistravus rinkimų politinės kampanijos dalyviu (žr. RK 68 straipsnio 5, 8, 10 dalis).

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

  „Prasidėjus rinkimų politinės kampanijos laikotarpiui, rinkimų politinės kampanijos dalyvis, kandidatų sąrašas ar kandidatas turi teisę pareikšti reikalavimą paskelbti atsakomąją nuomonę apie juos kompromituojančią informaciją paskelbusiai visuomenės informavimo priemonei.“

Balsavimo rezultatai:

už –8 , prieš – 0, susilaikė –0 .

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

6.   Projekto 16 straipsniu keičiamo RK 100 straipsnio 3 dalies nuostatos, pagal kurias VRK turėtų įgaliojimus nagrinėti šioje dalyje nurodytų subjektų užklausas ir atsakyti į jas, išaiškindama, ar paskleista informacija yra kompromituojanti, yra nesuderintos su projekto 13 straipsnio 4 dalyje išdėstyta RK 93 straipsnio 3 dalimi, kurioje nustatyti šios komisijos įgaliojimai spręsti (t. y. priimti sprendimą), ar vykstant rinkimų agitacijai visuomenės informavimo priemonėmis paskelbta informacija yra kompromituojanti.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas: Projekto 16 straipsniu keičiamo RK 100                  straipsnio 3 dalies 1 sakinyje vietoje žodžio „nagrinėja“ įrašyti žodį “sprendžia“.

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš – 0, susilaikė –0 .

 

17 straipsnis. 102 straipsnio pakeitimas

Papildyti 102 straipsnį 5 dalimi:

„5. Nuo rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo draudžiama medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu platinti savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo nario darbo ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar kitų valdžios institucijų lėšomis.“

 

·  Seimo narys Andrius Vyšniauskas 2023-09-28:

Pakeisti projekto  17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„17 straipsnis. 102 straipsnio pakeitimas

Papildyti 102 straipsnį 5 dalimi:

„5. Nuo rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo draudžiama medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu platinti savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo nario darbo ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar kitų valdžios institucijų lėšomis. Draudžiama  Seimo, Vyriausybės, Prezidento, savivaldybių, Europos Parlamento ar kitų valdžios institucijų lėšomis parengtas veiklos  atskaitas platinti medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu:

1) Seimo, Seimo narių, Vyriausybės ir ministrų veiklos ataskaitas nuo Seimo rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo.

2) Prezidento ataskaitą nuo Prezidento rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo.

3) merų, savivaldybių tarybų narių, frakcijų, grupių, kitų kolektyvinių savivaldybės tarybos organų ir savivaldybių, kaip institucijų,  veiklos ataskaitas nuo merų ir savivaldybių tarybų rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo.

   4) Europos Parlamento narių veiklos         ataskaitas nuo Europos Parlamento rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo.

Komiteto nuomonė – Pritarti

Komiteto pasiūlymas: Suredaguotą redakciniu požiūriu pasiūlymą      išdėstyti taip:

 „Draudžiama medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu platinti Seimo, Vyriausybės, Prezidento,  savivaldybių, Europos Parlamento ar kitų valdžios institucijų lėšomis parengtas veiklos atskaitas:

    1) Seimo, Seimo narių, Vyriausybės ir ministrų veiklos ataskaitas nuo Seimo rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo dienos;

     2) Prezidento veiklos ataskaitą nuo Prezidento rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo dienos;

    3) merų, savivaldybių tarybų narių, frakcijų, grupių, kitų kolektyvinių savivaldybių tarybų organų ir savivaldybių, kaip institucijų, veiklos ataskaitas nuo merų ir savivaldybių tarybų rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo dienos;

4) Europos Parlamento narių veiklos ataskaitas nuo Europos Parlamento rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo dienos.

 

Balsavimo rezultatai:   už – 5, prieš –4 (alternatyvus balsavimas dėl Seimo narių A. Vyšniausko ir V. Mitalo pasiūlymų 17 straipsniui).

 

·  Seimo narys Vytautas Mitalas 2023-10-03:

Pripažinti netekusiu galios projekto 17 straipsnį:

 

17 straipsnis. 102 straipsnio pakeitimas

Papildyti 102 straipsnį 5 dalimi:

„5. Nuo rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo draudžiama medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu platinti savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo nario darbo ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar kitų valdžios institucijų lėšomis.“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai: alternatyviu balsavimu dėl Seimo narių A. Vyšniausko ir V. Mitalo pasiūlymų 17 straipsniui pritarta S. n. A.Vyšniausko pasiūlymui.

Balsavimo rezultatai:  už – 4, prieš –5 .

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

7.   Projekto 17 straipsniu siūloma RK 102 straipsnį papildyti 5 dalimi ir joje nustatyti draudimą iki „galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo“ medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu platinti „savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo nario darbo ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar kitų valdžios institucijų lėšomis“Atkreiptinas dėmesys į kelis šios nuostatos aspektus. Pirma, Vietos savivaldos įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje yra minimos savivaldybės tarybos nario ataskaitos, 62 straipsnyje – be kita ko, savivaldybių veiklos ataskaitos; Seimo statute Seimo narių darbo ataskaitos nėra numatytos. Taigi reikėtų patikslinti, kokios būtent ataskaitos turimos mintyje. Antra, atsižvelgtina į tai, kad vietos savivalda yra grindžiama savivaldybės institucijų atsakomybės savivaldybės bendruomenei principu – savivaldybės tarybos nariai ir savivaldybės meras atsako ir atsiskaito šiai bendruomenei už savo veiklą (Vietos savivaldos įstatymo 4 straipsnio 4 punktas); įgyvendinant šį principą, užtikrinant savivaldybės institucijų veiklos viešumo bei skaidrumo principus ir vykdant Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo reikalavimus savivaldybės bendruomenei teikiamas savivaldybės metinių ataskaitų rinkinys (Vietos savivaldos įstatymo 4 straipsnio 9 punktas, 62 straipsnis). Mūsų nuomone, savivaldybių, jų tarybų narių, taip pat Seimo narių ir Europos Parlamento narių veiklos ataskaitų rengimas, platinimas ir apmokėjimas apskritai yra ne RK, kuriuo turėtų būti reguliuojami svarbiausi rinkimų santykiai, reguliavimo dalykas. Trečia, siūlomo draudimo taikymo laikotarpio pabaiga yra siejama su galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimu, nors rinkimų galutiniai rezultatai yra nustatomi ir paskelbiami (RK 179 straipsnis). Ketvirta, svarstytina, ar nuostatos dalis „ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar kitų valdžios institucijų lėšomis“ neturėtų būti išdėstyta, pavyzdžiui, taip: „ataskaitas, apmokėtas ne iš rinkimų politinės kampanijos sąskaitoje esančių lėšų“.

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto pasiūlymas: Komitetas pritarė S.n. A. Vyšniausko pasiūlymui, kuriuo yra tikslinamas projekto 17 straipsnis, tačiau tikslinga  vietoje žodžio „patvirtinimo“ naudoti žodį „nustatymo“, kaip siūlo Teisės departamentas.

 

Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė –0 .

 

18 straipsnis. 110 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 110 straipsnio 5 ir 6 dalis ir jas išdėstyti taip:

„5. Bendra vieno fizinio asmens aukų savarankiškiems dalyviams ir politinei organizacijai sumokėtų nario mokesčių suma per kalendorinius metus negali viršyti 10 procentų fizinio asmens už paskutinius praėjusius kalendorinius metus deklaruotų metinių pajamų (kai auka teikiama po gegužės 1 dienos) arba už užpraeitus kalendorinius metus deklaruotų metinių pajamų (kai auka teikiama iki gegužės 1 dienos).

6. Bendra kandidato vienmandatėje rinkimų apygardoje ir referendumo iniciatorių auka savo rinkimų politinei kampanijai finansuoti per kalendorinius metus, įskaitant kitiems savarankiškiems dalyviams suteiktas fizinio asmens aukas ir politinei organizacijai sumokėtus nario mokesčius, negali viršyti 20 procentų tokių asmenų už paskutinius praėjusius kalendorinius metus deklaruotų metinių pajamų (kai auka teikiama po gegužės 1 dienos) arba už užpraeitus kalendorinius metus deklaruotų metinių pajamų (kai auka teikiama iki gegužės 1 dienos) ir deklaruotų turimų lėšų.“

 

19 straipsnis. 114 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 114 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Savivaldybių tarybų rinkimuose politinė partija, iškėlusi bent vieną kandidatų sąrašą, papildomai šiai rinkimų politinei kampanijai gali išleisti ne daugiau kaip 10 procentų savo iškeltų kandidatų sąrašų limitų sumos.“

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

8.   Projekto 19 straipsniu teikiama RK 114 straipsnio 5 dalies nuostata suponuoja nevienodų rinkimų politinės kampanijos finansavimo sąlygų sudarymą politinėms organizacijoms, iškėlusioms savo kandidatų sąrašus savivaldybių tarybų rinkimuose. Pagal šios nuostatos formuluotę, politinė partija, iškėlusi vieną kandidatų sąrašą, turėtų galimybę papildomai šiai rinkimų politinei kampanijai išleisti ne daugiau kaip 10 procentų savo iškeltų kandidatų sąrašų limitų sumos ir taip įgytų finansinį pranašumą prieš politinį komitetą, taip pat iškėlusį vieną kandidatų sąrašą.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

„5. Savivaldybių tarybų rinkimuose politinė partija, iškėlusi daugiau nei vieną kandidatų sąrašą, papildomai šiai rinkimų politinei kampanijai gali išleisti ne daugiau kaip 10 procentų savo iškeltų kandidatų sąrašų limitų sumos.“

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė – 0.

 

20 straipsnis. 125 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 125 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Vyriausioji rinkimų komisija turi teisę kreiptis į Lietuvos radijo ir televizijos komisiją, Visuomenės informavimo etikos komisiją, žurnalistų etikos inspektorių dėl paskleistos informacijos turinio vertinimo politinės reklamos aspektu. Vyriausioji rinkimų komisija taip pat turi teisę kreiptis į Lietuvos radijo ir televizijos komisiją ir žurnalistų etikos inspektorių dėl vertinimo, ar vykdant rinkimų politinę kampaniją buvo panaudotos manipuliavimo interneto platforma priemonės.“

 

·  Seimo nariai: Vytautas Kernagis Laurynas Kasčiūnas 2023-10-04:

20 straipsnis. 125 straipsnio pakeitimas 

Pakeisti 125 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Vyriausioji rinkimų komisija turi teisę kreiptis į Lietuvos radijo ir televizijos komisiją, Visuomenės informavimo etikos komisiją, žurnalistų etikos inspektorių dėl paskleistos informacijos turinio vertinimo politinės reklamos aspektu. Vyriausioji rinkimų komisija taip pat turi teisę kreiptis į Lietuvos radijo ir televizijos komisiją ir žurnalistų etikos inspektorių dėl vertinimo, ar vykdant rinkimų politinę kampaniją buvo panaudotos manipuliavimo interneto platforma internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis priemonės.“

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas: Patobulinti nuostatas  pagal pasiūlymą.

Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš –0 , susilaikė –0 .

 

21 straipsnis. 138 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 138 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Balsuoti namuose gali tik šie rinkėjai: neįgalieji, neįgaliuosius namuose slaugantys ar juos prižiūrintys (jiems teikiantys pagalbą) asmenys, dėl ligos laikinai nedarbingi rinkėjai, sukakę 70 metų ir vyresni rinkėjai, jeigu jie dėl sveikatos būklės patys negali atvykti rinkimų dieną į rinkimų apylinkę, yra pateikę Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytos formos rinkėjo prašymą balsuoti namuose ir yra įrašyti į namuose balsuojančių rinkėjų sąrašus. Taip pat balsuoti namuose gali dėl 139 straipsnio 3 dalyje nurodytų aplinkybių saviizoliacijoje esantys rinkėjai, pateikę Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytos formos rinkėjo prašymą balsuoti namuose. Rinkimų komisijų nariai, platindami pranešimus apie rinkimus, privalo juos įteikti asmeniškai tiems rinkėjams, kurie turi teisę balsuoti namuose, išskyrus saviizoliacijoje esančius rinkėjus.“

 

22 straipsnis. 163 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 163 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

163 straipsnis. Apygardos, savivaldybės rinkimų komisijos kompetencija skaičiuojant balsavimo rezultatus

1. Apygardos rinkimų komisija perskaičiuoja visus Seimo vienmandatės rinkimų apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų yra mažesnis kaip 50 ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą

2. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus mero rinkimų vienmandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų yra mažesnis kaip 50 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama mažiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, arba mažesnis kaip 100 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama 41 ar daugiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą.

3. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus savivaldybės tarybos rinkimų daugiamandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas tarp iki šio kodekso 168 straipsnyje nustatyto reikalingos dalies balsų mandatams gauti ir nepatekusio kandidatų sąrašo yra mažesnis kaip 50 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama mažiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, arba mažesnis kaip 100 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama 41 ar daugiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba pirmos į savivaldybės tarybą nepatekusios politinės organizacijos atstovas rinkimams.

4. Pirmumo balsams perskaičiuoti savivaldybės rinkimų komisija Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka burtais parenka savivaldybių tarybų rinkimų daugiamandatės rinkimų apygardos rinkimų apylinkę ar apylinkes ir kandidatų sąrašą ar sąrašus. Perskaičiuojama 10 procentų visų savivaldybių tarybų rinkimų kandidatų sąrašų. Jeigu savivaldybių tarybų rinkimų daugiamandatės rinkimų apygardos biuleteniai buvo perskaičiuoti šio straipsnio 3 dalyje nurodytu pagrindu ar kitais šiame kodekse numatytais atvejais, šių apygardų rinkimų apylinkių biuleteniai į atsitiktiniu būdu atrenkamų rinkimų apylinkių biuletenių pirmumo balsų perskaičiavimą neįtraukiami.

5. Apygardos, savivaldybės rinkimų komisija pagal Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytus duomenis gali patikrinti, ar tiksliai buvo suskaičiuoti rinkimų biuleteniai, išoriniai ir vidiniai balsavimo vokai, rinkimuose naudojami blankai ir plombos.“

 

·  Seimo narys Andrius Vyšniauskas 2023-09-26:

Pakeisti  projekto 22 straipsnį, kuriuo keičiamas Rinkimų kodekso 163 straipsnis, ir jį išdėstyti taip:

163 straipsnis. Apygardos, savivaldybės rinkimų komisijos kompetencija skaičiuojant balsavimo rezultatus 

1. Apygardos rinkimų komisija perskaičiuoja visus Seimo vienmandatės rinkimų apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų yra mažesnis kaip   50 balsų ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą

2. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus mero rinkimų vienmandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų balsų  skirtumas yra ne didesnis kaip 10 balsų, o jei didesnis - tai neviršija  0,05 procento dalyvavusių rinkėjų skaičiaus, yra mažesnis kaip 50 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama mažiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, arba mažesnis kaip 100 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama 41 ar daugiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą.

3. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus savivaldybės tarybos rinkimų daugiamandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas tarp iki šio kodekso 168 straipsnyjeio  4 dalyje nustatyto reikalingos dalies balsų mandatams gauti ir nepatekusio kandidatų sąrašo gautų rinkėjų balsų  yra   ne didesnis kaip   10 balsų, o jei didesnis - tai neviršija 0,05 procento dalyvavusių rinkėjų skaičiaus,  yra mažesnis kaip 50 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama mažiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, arba mažesnis kaip 100 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama 41 ar daugiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba pirmos į savivaldybės tarybą nepatekusios politinės organizacijos atstovas rinkimams.

4. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja  merų rinkimų vienmandatės ir   savivaldybės tarybos rinkimų daugiamandatės apygardos  biuletenius ir tose savivaldybėse, kai skirtumas  yra mažesnis kaip 10, kurį sudaro   0,05 procentai nuo dalyvavusių rinkėjų skaičiaus.

5. Pirmumo balsams perskaičiuoti savivaldybės rinkimų komisija Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka burtais parenka savivaldybių tarybų rinkimų daugiamandatės rinkimų apygardos rinkimų apylinkę ar apylinkes ir kandidatų sąrašą ar sąrašus. Perskaičiuojama  10 procentų   visų   savivaldybių  tarybų  rinkimų   kandidatų sąrašų. Jeigu  savivaldybių tarybų    rinkimų  daugiamandatės  rinkimų  apygardos biuleteniai buvo perskaičiuoti šio straipsnio 3 dalyje nurodytu pagrindu  ar kitais šiame kodekse numatytais atvejais, šių apygardų rinkimų apylinkių biuleteniai į atsitiktiniu būdu atrenkamų rinkimų apylinkių biuletenių pirmumo balsų perskaičiavimą neįtraukiami.

6. Apygardos, savivaldybės rinkimų komisija pagal Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytus duomenis gali patikrinti, ar tiksliai buvo suskaičiuoti rinkimų biuleteniai, išoriniai ir vidiniai balsavimo vokai, rinkimuose naudojami blankai ir plombos.“

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas: Suredaguotas  redakciniu požiūriu RK 163 str. 2 ir 3 dalis (kurios keičiamos)   išdėstyti taip:

„2. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus mero rinkimų vienmandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų balsų yra ne didesnis kaip 10 balsų arba kai šis skirtumas didesnis kaip 10 balsų, bet neviršija  0,05 procento dalyvavusių rinkėjų skaičiaus , ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą.

3. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus savivaldybės tarybos rinkimų daugiamandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas tarp iki šio kodekso 168 straipsnio  4 dalyje nustatyto reikalingos dalies balsų mandatams gauti ir nepatekusio kandidatų sąrašo gautų rinkėjų balsų yra ne didesnis kaip 10 balsų arba kai šis skirtumas didesnis kaip 10 balsų, bet neviršija 0,05 procento dalyvavusių rinkėjų skaičiaus, ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba pirmos į savivaldybės tarybą nepatekusios politinės organizacijos atstovas rinkimams.“

Balsavimo rezultatai: už –9 , prieš – 0, susilaikė –0 .

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

9.    Projekto 22 straipsniu keičiamo RK 163 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse žodis „patvirtinant“ keistinas žodžiu „nustatant“ (žr. RK 168 straipsnio 1 dalį).

Komiteto nuomonė - Pritarti.

                                            Komiteto pasiūlymas: Patobulinti pagal TD  pasiūlymą.

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė –0 .

 

 

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

10.     Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projekto 22 straipsniu keičiamo RK 163 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatos neapima tokios situacijos, kai balsuojant pirmą kartą dalyvautų daugiau kaip du kandidatai, bet būtų aktualu perskaičiuoti ne už antrą ir trečią vietas užėmusius kandidatus paduotų balsų skirtumą, o balsų skirtumą tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų, nes pagal RK 167 straipsnio 2 dalies 1 punktą arba 4 dalies 1 ar 2 punktą jau pirmame rinkimų rate būtų išrinktas pirmą vietą užėmęs kandidatas.

Atsižvelgdami į tai, siūlytume RK 163 straipsnio 1 dalyje po žodžių „kai dalyvauja tik du kandidatai“ įrašyti, pavyzdžiui, tokią formuluotę: „arba kai pirmą kartą balsuojant išrenkamas pirmą vietą užėmęs kandidatas“ (arba formuluotę „arba kai už pirmą vietą užėmusį kandidatą paduodamas šio kodekso 167 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytas balsų kiekis“, ar pan.). Šio straipsnio 2 dalyje po žodžių „kai dalyvauja tik du kandidatai“ taip pat siūlome įrašyti, pavyzdžiui, tokią formuluotę: „arba kai pirmą kartą balsuojant išrenkamas pirmą vietą užėmęs kandidatas“ (arba formuluotę „arba kai už pirmą vietą užėmusį kandidatą paduodamas šio kodekso 167 straipsnio 4 dalies 1 ar 2 punkte nustatytas balsų kiekis“, ar pan.).

Komiteto nuomonė - Pritarti.

                                            Komiteto pasiūlymas: Patobulinti pagal TD  pasiūlymą.

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė –0 .

 

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

11.     Projekto 22 straipsniu keičiamo RK 163 straipsnio 4 dalies nuostatos „Perskaičiuojama 10 procentų visų savivaldybių tarybų rinkimų kandidatų sąrašų“ teisinė prasmė yra nesuprantama.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

  Gavus Teisės departamento (jis nevertino S.n. pasiūlymų)pastabas 22 straipsniui, kurioms tikslinga pritarti, ir sistemiškai įvertinus kartu   Seimo nario A. Vyšniausko  pasiūlymus šiam straipsniui, kuriuos komitetas svarstė jau praėjusiame posėdyje  ir jiems pritarė, tikslinga išdėstyti  iš naujo patobulintą straipsnio redakciją, ištaisant  ne visiškai  tikslias teisine prasme nuostatas  ir atsisakant pasikartojančių ar perteklinių formuluočių.

      Todėl  2023-10-09d. komiteto sprendimu siūloma 22 straipsnio galutinė redakcija, kurią siūloma išdėstyti taip:

163 straipsnis. Apygardos,savivaldybės rinkimų komisijos kompetencija skaičiuojant balsavimo rezultatus 

1. Apygardos rinkimų komisija perskaičiuoja visus Seimo vienmandatės rinkimų apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai arba kai pirmą kartą balsuojant išrenkamas pirmą vietą užėmęs kandidatas – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų yra mažesnis kaip   50 balsų ir kai iki nustatant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą.

 2. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus mero rinkimų vienmandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai arba kai pirmą kartą balsuojant išrenkamas pirmą vietą užėmęs kandidatas – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų balsų yra ne didesnis kaip 10 balsų arba kai šis skirtumas didesnis kaip 10 balsų, bet neviršija  0,05 procento dalyvavusių rinkėjų skaičiaus , ir kai iki nustatant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą.

3. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus savivaldybės tarybos rinkimų daugiamandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas tarp iki šio kodekso 168 straipsnio  4 dalyje nustatyto reikalingos dalies balsų mandatams gauti ir nepatekusio kandidatų sąrašo gautų rinkėjų balsų yra ne didesnis kaip 10 balsų arba kai šis skirtumas didesnis kaip 10 balsų, bet neviršija 0,05 procento dalyvavusių rinkėjų skaičiaus, ir kai iki nustatant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba pirmos į savivaldybės tarybą nepatekusios politinės organizacijos atstovas rinkimams.

4. Pirmumo balsams perskaičiuoti savivaldybės rinkimų komisija Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka burtais parenka savivaldybių tarybų rinkimų daugiamandatės rinkimų apygardos rinkimų apylinkę ar apylinkes ir kandidatų sąrašą ar sąrašus. Perskaičiuojamų kandidatų sąrašų konkrečiose rinkimų apylinkėse skaičius nustatomas taip, kad bendras savivaldybėje perskaičiuojamų kandidatų sąrašų skaičius būtų nemažesnis kaip 10 procentų  kandidatų sąrašų savivaldybėje skaičiaus, padauginto iš rinkimų apylinkių skaičiaus.

 Jeigu savivaldybių tarybų rinkimų daugiamandatės rinkimų apygardos biuleteniai buvo perskaičiuoti šio straipsnio 3 dalyje nurodytu pagrindu ar kitais šiame kodekse numatytais atvejais, šių apygardų rinkimų apylinkių biuleteniai į atsitiktiniu būdu atrenkamų rinkimų apylinkių biuletenių pirmumo balsų perskaičiavimą neįtraukiami.

5. Apygardos, savivaldybės rinkimų komisija pagal Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytus duomenis gali patikrinti, ar tiksliai buvo suskaičiuoti rinkimų biuleteniai, išoriniai ir vidiniai balsavimo vokai, rinkimuose naudojami blankai ir plombos.“

 

 Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė – 0.

 

23 straipsnis. 181 straipsnio pakeitimas

Papildyti 181 straipsnio 1 dalį 4 punktu:

4) pakartotiniame balsavime vienmandatėje apygardoje dalyvaujantis ir daugiausia balsų gavęs kandidatas miršta arba yra apribota jo pasyvioji rinkimų teisė.“

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

12.     Projekto 23 straipsniu siūloma RK 181 straipsnio 1 dalį, kurioje nustatyti rinkimų rezultatų pripažinimo negaliojančiais pagrindai, papildyti 4 punktu: „pakartotiniame balsavime vienmandatėje apygardoje dalyvaujantis ir daugiausia balsų gavęs kandidatas miršta arba yra apribota jo pasyvioji rinkimų teisė“. Šioje nuostatoje prieš žodį „apygardoje“ įrašytinas žodis „rinkimų“, o žodžiai „dalyvaujantis ir“ išbrauktini kaip pertekliniai (arba bent jau žodis „dalyvaujantis“ turėtų būti pakeistas žodžiu „dalyvavęs“).

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad siūlomas pagrindas neapimtų analogiškos situacijos, kuri galėtų susidaryti tuo atveju, jeigu pirmą kartą balsuojant rinkimuose vienmandatėje rinkimų apygardoje dalyvautų tik du kandidatai ir rinkimus jau pirmame rate (t. y. pagal RK 167 straipsnio 2 dalies 1 punktą, 3 dalies 1 ar 2 punktą, 4 dalies 1 ar 2 punktą) laimėjęs kandidatas mirtų arba būtų apribota jo pasyvioji rinkimų teisė, t. y. neaišku, kodėl nesiūlomas analogiškas pagrindas pripažinti rinkimų rezultatus negaliojančiais, jeigu nustatoma, kad pirmą kartą balsuojant rinkimuose vienmandatėje rinkimų apygardoje dalyvaujant tik dviem kandidatams išrinktas pirmą vietą užėmęs kandidatas miršta arba apribojama jo pasyvioji rinkimų teisė.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

4)  pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje dalyvaujant tik dviem kandidatams išrinktas pirmą vietą užėmęs kandidatas  ir pakartotiniame balsavime vienmandatėje rinkimų apygardoje dalyvavęs ir daugiausia balsų gavęs kandidatas miršta arba yra apribota jo pasyvioji rinkimų teisė.“

 

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė – 0.

 

24 straipsnis. 185 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 185 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir išdėstyti jį taip:

„3) skundo dėl rinkimų politinės kampanijos dalyvio, kandidato ar kandidatų sąrašo registravimo arba informacijos apie juos paskelbimo – per 5 dienas.“

2. Pakeisti 185 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Apie priimtą sprendimą skundą pateikęs asmuo informuojamas ne vėliau kaip per 5 dienas nuo sprendimo priėmimo dienos, o apie priimtą sprendimą šio straipsnio 2 dalyje nurodytą skundą pateikęs asmuo informuojamas per 2 dienas nuo sprendimo priėmimo dienos, bet ne vėliau kaip iki rinkimų dienos.“

3. Papildyti 185 straipsnį 6 dalimi:

„6. Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimai dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodytų skundų, taip pat dėl rinkimų politinės kampanijos dalyvio statuso praradimo, rinkėjų parašų rinkimo reikalavimų pažeidimo arba šios komisijos neveikimas per 3 dienas nuo jos sprendimo įsigaliojimo dienos arba nuo tos dienos, kai sprendimas turėjo būti priimtas, gali būti skundžiami Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Šis teismas šiuos skundus išnagrinėja per 3 dienas. Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimai dėl kitų šiame skirsnyje nurodytų sprendimų skundžiami Vilniaus apygardos administraciniam teismui įstatymų nustatyta tvarka.“

4. Pakeisti 185 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimai dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodytų skundų, taip pat dėl rinkimų politinės kampanijos dalyvio statuso praradimo, rinkėjų parašų rinkimo reikalavimų pažeidimo arba šios komisijos neveikimas per 3 dienas nuo jos sprendimo įsigaliojimo dienos arba nuo tos dienos, kai sprendimas turėjo būti priimtas, gali būti skundžiami Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Šis teismas šiuos skundus išnagrinėja per 3 dienas. Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimai dėl kitų šiame skirsnyje nurodytų sprendimų skundžiami Regionų administraciniam teismui įstatymų nustatyta tvarka.“

 

25 straipsnis. 193 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 193 straipsnio 1 dalį nauju 5 punktu:

„5) jeigu kandidato aukų savo rinkimų politinei kampanijai finansuoti, įskaitant prisiimtų rinkimų politinės kampanijos skolos įsipareigojimų ir iki rinkimų politinės kampanijos pradžios apmokėtų rinkimų politinės kampanijos išlaidų sumą, suma viršija šio kodekso 110 straipsnio 3 dalyje nurodytą dydį daugiau kaip 10 procentų;“.

2. Buvusius 193 straipsnio 1 dalies 5–16 punktus laikyti atitinkamai 6–17 punktais.

 

26 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1. Šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalis, 13 straipsnio 3 dalis, 20 straipsnis ir 24 straipsnio 4 dalis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 5, 6, 7 ir 10 straipsniai įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

 

·  Seimo narys Andrius Vyšniauskas 2023-10-03:

Pakeisti projekto 26 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

"26 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1. Šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalis, 13 straipsnio 3 dalis, 20 straipsnis ir 24 straipsnio 4 dalis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalis, 13 straipsnio 3 dalis ir  20 straipsnis įsigalioja 2024 m. vasario 17 d.

2.3. Šio įstatymo 5, 6, 7 ir 10 straipsniai įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

 Komiteto pasiūlymas:

 Pritarus pasiūlymui išbraukti projekto 15 straipsnį, keičiasi projekto kitų straipsnių numeracija, todėl pakeitus projekto straipsnių  nuo 15 straipsnio numeraciją, tikslintinos įstatymo įsigaliojimo nuostatos. Komitetas siūlo 25(buvusį 26) projekto straipsnį išdėstyti taip:

"2625 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1. Šio įstatymo  24 23 straipsnio 4 dalis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalis, 13 straipsnio 3 dalis ir  2019 straipsnis įsigalioja 2024 m. vasario 17 d.

3. Šio įstatymo 5, 6, 7 ir 10 straipsniai įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

 

Balsavimo rezultatai: už –9 , prieš – 0, susilaikė –0 .

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-05:

13.     Projekto 26 straipsnio 1 dalyje vietoj „1 straipsnio 2 dalis“ įrašytina „1 straipsnio 2, 3 dalys“, nes projekto 1 straipsnio 3 dalies nuostata dėl RK 32 straipsnio 4 dalies punktų pernumeravimo turėtų įsigalioti kartu su projekto 1 straipsnio 2 dalimi, kuria RK 32 straipsnio 4 dalis papildoma nauju punktu.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Įvertinus Seimo nario A. Vyšniausko pasiūlymą,  kuriam komitetas pritarė, ir TD 13-14 pastabas, projekto 25 (buvusį 26) straipsnio galutinę redakciją  išdėstyti taip:

"25 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1. Šio įstatymo  24 23 straipsnio 4 dalis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 1 straipsnio 2 ir 3  dalys, 13 straipsnio 32 dalis ir  2019 straipsnis įsigalioja 2024 m. vasario 17 d.

3. Šio įstatymo 5, 6, 7 ir 10 straipsniai įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

 

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš – 0, susilaikė –0 .

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

Respublikos Prezidentas