LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 37 IR 47 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-03-13 Nr. XIVP-3516
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 37 straipsnį 11 dalimi, nustatant, kad tuo atveju, kai viešieji pirkimai yra vykdomi dėl keičiamo įstatymo 92 straipsnio 13 dalyje numatytame sąraše nurodytų BVPŽ kodų prekių, kurių sudedamųjų dalių gamintojas ar jį kontroliuojantis asmuo yra registruoti (jeigu gamintojas ar jį kontroliuojantis asmuo yra fizinis asmuo – nuolat gyvenantis ar turintis pilietybę) keičiamo įstatymo 92 straipsnio 14 dalyje numatytame sąraše nurodytose valstybėse ar teritorijose, ir kurios bus naudojamos mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros tikslais arba kaip parama teikiamos užsienio valstybėms, keičiamo įstatymo 37 straipsnio 9 dalies 1 punkto reikalavimai būtų netaikomi. Projektu siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas keliais aspektais.
Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 37 straipsnio 8 ir 9 dalyse yra nurodoma, kad šių dalių nuostatos yra taikomos tik tam tikroms perkančiosios organizacijoms, t. y. veikiančioms gynybos srityje, valdančioms ypatingos svarbos informacinę infrastruktūrą, veikiančioms srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, ar įrašytoms į Saugiojo tinklo naudotojų sąrašą. Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 37 straipsnio 11 dalis tikslintina nurodant subjektą – perkančiąją organizaciją, kuriai būtų taikomas projektu siūlomas teisinis reguliavimas.
Ta pati pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 11 daliai.
Antra, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 37 straipsnio 11 dalyje nurodyta, kad projektu siūlomas teisinis reguliavimas apima keičiamo įstatymo 92 straipsnio 13 dalyje numatytame sąraše nurodytų BVPŽ kodų prekes, kurių sudedamųjų dalių gamintojas/kontroliuojantis asmuo yra registruotas keičiamo įstatymo 92 straipsnio 14 dalyje numatytame sąraše nurodytose valstybėse ar teritorijose. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „saugumui svarbios perkančiosios organizacijos dažnai negali įsigyti Lietuvos gynybos pramonės įmonių gaminamų kai kurių produktų, pavyzdžiui, dronų, kuriuos galėtų naudoti testavimui ir bandymams, kas leistų gamintojams gauti grįžtamąjį ryšį tolesniam tokių produktų tobulinimui, arba juos perduoti kaip paramą užsienio valstybėms, nes juose yra nepatikimų gamintojų (kiniškų) komponentų. Tuo tarpu šalies gynybos pramonės įmonės kol kas ne visada rinkoje randa patikimų gamintojų reikiamų komponentų palankiomis kainomis“.
Atkreiptinas dėmesys, kad 2022 m. gruodžio 13 dieną buvo priimtas Viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1669, kuriuo keičiamo įstatymo 37 straipsnyje buvo atsisakyta reikalavimų, susijusius su prekių dalimis, grindžiant tuo, kad galiojančios formuluotės taikymas praktikoje kėlė daug neaiškumų ir iš esmės didino ginčų riziką, nes perkamas prekes gali sudaryti didelis skaičius sudėtinių dalių, pavyzdžiui, perkant automobilį, kompiuterį ar pan. juos sudaro tūkstančiai skirtingų detalių, kurios pagamintos skirtingose pasaulio dalyse, todėl tiekėjai, siekdami įrodyti, kad jų siūloma prekė atitinka keičiamo įstatymo keliamus reikalavimus, turėjo dėl visų prekės sudėtinių dalių pateikti įrodymus, kad jos nėra iš keičiamo įstatymo 92 straipsnio14 dalyje numatyto sąrašo valstybių ar teritorijų. Taigi vadovaujantis keičiamo įstatymo 37 straipsnio aktualia redakcija, ribojimai dėl keičiamo įstatymo 92 straipsnio 14 dalyje numatytame sąraše nurodytų BVPŽ kodų prekių įsigijimo šiuo metu yra taikomi pačioms prekėms, o ne jų komponentams. Atsižvelgiant į išdėstytą, svarstytas projektu siūlomo keičiamo įstatymo pakeitimo tikslingumas.
Ta pati pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 11 daliai.
2. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „Viešųjų pirkimų įstatyme numačius minėtas išimtis nebus sukuriama žala šalies nacionalinio saugumo interesams, kadangi tokie dronai ar kiti gaminiai nebūtų naudojami saugumui svarbių perkančiųjų organizacijų veikloje“. Atkreiptinas dėmesys, kad minėta nuostata, draudžianti naudoti tam tikras prekes perkančiosios organizacijos veikloje yra nurodoma tik projekto aiškinamajame rašte, tuo tarpu projektu siūlomu reguliavimu yra tik nustatomas pirkimo tikslas – prekės bus naudojamos mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros tikslais arba kaip parama teikiamos užsienio valstybėms, tačiau ribojimo šias prekes naudoti perkančiosios organizacijos veikloje, pavyzdžiui, tuo pačiu jas testuojant ar tikrinant techninius parametrus, nėra. Atsižvelgiant į tai projekto nuostatos turėtų būti atitinkamai tikslintinos.
3. Keičiamo įstatymo 37 straipsnio 8 dalyje nurodyta, kad perkančioji organizacija, veikianti gynybos srityje, valdanti ypatingos svarbos informacinę infrastruktūrą ar veikianti srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, reikalauja, kad tiekėjo siūlomos prekės (įskaitant jų gamintojus), paslaugos ar darbai nekeltų grėsmės nacionaliniam saugumui tuo atveju, kai ji rengia su nacionaliniu saugumu susijusių pirkimų technines specifikacijas. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų patikslinti nurodant, kak projekto 1 straipsniu siūlomo teisinis reguliavimas taip pat būtų taikomas tik su nacionaliniu saugumu susijusiems pirkimams.
Ta pati pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 11 daliai.
4. Atsižvelgiant į Ekonomikos ir inovacijų ministerijos įgaliojimus viešųjų pirkimų srityje, nustatytus Ekonomikos ir inovacijų ministerijos nuostatuose, patvirtintuose 1998 m. liepos 23 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 921, manytina, kad dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
I. Gaisrytė, tel. +370 209 6376, e. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. +370 5 209 6843, el. p. [email protected]
L. Schulte-Ebbert, tel. +370 5 209 6055, el. p. liucija.schulteebbert@lrs.lt