LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LYGIŲ GALIMYBIŲ ĮSTATYMO NR. IX-1826 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2016-05-23 Nr. XIIP-4393

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektu keičiamas Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymas (toliau – keičiamas įstatymas) dėstomas nauja redakcija ir įvertinus tai, kad į keičiamą įstatymą perkeliamos iš Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo nuostatos, reglamentuojančios įstatymo vykdymo priežiūrą, skundų priėmimą ir tyrimą, manytina, kad atitinkamai turėtų būti patikslinta įstatymo projekto 1 straipsnyje nurodyta įstatymo paskirtis.

2.  Siekiant, kad teisės aktuose vartojamos sąvokos būtų aiškios ir vienareikšmiškai suprantamos bei įvertinus tai, kad Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje apibrėžiama sąvoka ,,mokslo ir studijų institucijos“, siūlytina įstatymo projekto 2 straipsnio 6 dalyje, 6 straipsnyje ir kt. vietoj sąvokos ,,mokslo ir studijų sistemai priklausančios įstaigos“ vartoti teisės aktuose apibrėžtą sąvoką ,,mokslo ir studijų institucijos“.

3. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme įtvirtintus mokyklų tipus bei siekiant suderinti įstatymuose vartojamą terminiją, įstatymo projekto 3 straipsnio 8 punkte vietoj žodžių „bendrojo lavinimo mokyklų“ įrašytini žodžiai „bendrojo ugdymo mokyklų“.

4. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatyme apibrėžtas sąvokas, siūlytina įstatymo projekto 2 straipsnio 7 dalies 5 punkte vietoj žodžio ,,darbo saugos“ įrašyti žodžius ,,darbuotojų saugos“.

5. Siūlytina įstatymo projekto 4, 12, 24 ir 30 straipsniuose  vartojamą sąvoką „juridiniai asmenys“ keisti į sąvoką „juridiniai asmenys, kitos organizacijos ir jų padaliniai“. Pažymėtina, kad Europos Sąjungos ar kitose Europos ekonominės erdvės susitarimą pasirašiusiose valstybėse įsteigtos įmonės gali neturėti juridinio asmens statuso, taip pat Lietuvos Respublikoje gali veikti užsienyje registruotos įmonės padalinys, kuris pagal Lietuvos Respublikos civilinį kodeksą nėra laikomas juridiniu asmeniu.

6. Atsižvelgiant į įstatymo projekto 3 straipsnio 2 punkte įvestą trumpinį ,,religinės bendruomenės ir bendrijos“, siūlytina atitinkamai patikslinti įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalies 2 punktą.

7. Įstatymo projekto 15 straipsnio 1 dalies antrojo sakinio nuostatos nedera su Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, pagal kurį lėšos iš valstybės biudžeto (asignavimai) tam tikroms programoms finansuoti skiriamos kiekvienų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžeto finansinių rodiklių įstatymu, todėl jos brauktinos.

8. Siūlytina braukti keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalį kaip perteklinę, kadangi nuoroda į Europos Sąjungos teisės aktus, nurodytus šio įstatymo priede, yra pateikiama keičiamo įstatymo 1 straipsnyje.

9. Siūlytina braukti keičiamo įstatymo 16 straipsnio 3 dalį kaip perteklinę, kadangi visų viešojo administravimo įstaigų veikla yra grindžiama Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme įtvirtintais principais.

10. Siūlytina įstatymo projekto 17 straipsnio 1 dalies 1 punktą braukti kaip perteklinį, kadangi kas laikomi valstybės biudžeto asignavimų valdytojais yra nurodyta Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 4 straipsnyje.

11. Atsižvelgiant į tai, kad Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyboje dirba ne tik darbuotojai pagal darbo sutartis, bet ir valstybės tarnautojai, siūlytina tikslinti įstatymo projekto 17 straipsnio 1 dalies nuostatas. Be to, pažymėtina, kad valstybės tarnautojams darbo užmokestį nustato Valstybės tarnybos įstatymas.

12. Siekiant teisinio reguliavimo apibrėžtumo, svarstytina ar nereikėtų patikslinti įstatymo projekto 19 straipsnio 5 dalies 3 punkte nurodyto Lygių galimybių kontrolieriaus įgaliojimų nutrūkimo pagrindo – kai jis dėl sveikatos būklės negali eiti pareigų. Atkeiptinas dėmesys į tai, kad kituose įstatymuose, kuriuose yra reguliuojami valstybės pareigūnų įgaliojimų nutrūkimo pagrindai (pvz. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatyme), nurodoma, kad įgaliojimai nutrūksta kai jis nedirba dėl laikinojo nedarbingumo ilgiau kaip 120 kalendorinių dienų iš eilės arba ilgiau kaip 140 dienų per paskutinius 12 mėnesių, jei įstatymų nenustatyta, kad dėl tam tikros ligos pareigos paliekamos ilgesnį laiką, arba kai jis pagal medicinos ar invalidumą nustatančios komisijos išvadą negali eiti pareigų.

13. Tikslintina įstatymo projekto 19 straipsnio 7 dalyje pateikta nuoroda į šio straipsnio 6 dalies 1 punktą, nes 6 dalis neturi punktų.

14. Siūlytina braukti keičiamo įstatymo 23 straipsnį kaip perteklinį, kadangi Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos finansavimas numatytas  keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje.

15. Atsižvelgiant į įstatymo projekto 24 straipsnio turinį, siūlytina įstatymo projekto  V skyriaus bei 24 straipsnio pavadinimuose vietoj žodžiai „skundų priėmimas“  įrašyti žodžius „skundų pateikimas“.

16. Tikslintina įstatymo projekto 27 straipsnio 1 dalies 2 punkte pateikta nuoroda į 24 straipsnį  – skundo padavimo terminas numatytas  įstatymo projekto 26 straipsnyje.

17. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos teisės aktai nebenumato tokios teisinės formos juridinio asmens kaip „visuomeninė organizacija“ ir įvertinus tai, kad pagal Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo 18 straipsnį, visuomeninių organizacijų padaliniai, iki šio įstatymo įsigaliojimo įsteigti kaip juridiniai asmenys, nuo šio įstatymo įsigaliojimo yra laikomi juridiniais asmenimis, kurių teisinė forma yra asociacija, siūlytina braukti įstatymo projekto 29 straipsnio 1 dalies 8 punkte žodžius ,,visuomeninės organizacijos” kaip perteklinius.

18. Atkeiptinas dėmesys į tai, kad  pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksą, kurio įsigaliojimas numatytas 2017 m. sausio 1 d., nebeliks administracinio teisės pažeidimo sąvokos, todėl nusprendus numatyti vėlesnę įstatymo projekto įsigaliojimo datą, reikėtų atitinkamai patikslinti įstatymo projekto 29 straipsnio 1 dalies 4 punktą, t.y. vietoj žodžių ,,administracinio teisės pažeidimo“ įrašyti žodžius ,,administracinio nusižengimo“.

19. Siekiant įstatymo nuostatų dėstymo nuoseklumo, svarstytina, ar nereikėtų įstatymo projekto 31 ir 32 straipsnių nuostatų perkelti  į įstatymo projekto IV skyrių.

20. Atsižvelgiant į tai, kad priėmus įstatymą, reikės pakeisti Seimo nutarimu patvirtintus Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatus ir įvertinus tai, kad šis projektas yra susijęs su Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo projektu Nr. XIIP-4392, manytina, kad tinkamam šių įstatymų projektų inkorporavimui į teisės sistemą, reikėtų nustatyti vėlesnę ir vienodą jų įsigaliojimo datą.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                               Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

R. Rutkauskaitė, tel. (8 5) 239 6545, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. irena.sambaraite@lrs.lt