LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 23 STRAIPSNIO PAKEITIMO
PROJEKTO

 

2024-09-02 Nr. XIVP-4073

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektu siūloma Seimo statuto 23 straipsnį, kuriame reglamentuojama Seimo nario asmens neliečiamybės panaikinimo procedūra, papildyti teisiniu reguliavimu, pagal kurį Seimas, išklausęs prokuroro pranešimą dėl Seimo nario patraukimo baudžiamojon atsakomybėn, suėmimo ar kitokio jo laisvės suvaržymo, galėtų nuspręsti nesudaryti tyrimo komisijos, jeigu Seimo narys sutiktų, kad jo neliečiamybė būtų panaikinta. Šis teisinis reguliavimas svarstytinas keliais aspektais.

1.1.   Seimo nario asmens neliečiamybė, kuri gali būti ribojama tik Seimo sutikimu, yra Konstitucijos 62 straipsnio 1, 2 dalyse įtvirtintas konstitucinis institutas. Kaip yra pažymėjęs Konstitucinis Teismas, Seimo narių, įgyvendinančių jiems Konstitucijos ir įstatymų pavestas pareigas, imunitetas turi užtikrinti, kad Seimas galės nekliudomai vykdyti Konstitucijoje nustatytas funkcijas (2000 m. gegužės 8 d., 2016 m. balandžio 27 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, pažymėtina, kad nepriėmus Konstitucijos pataisos ir nepanaikinus šios Seimo nario asmens neliečiamybės konstitucinės garantijos, Seimo nario asmens neliečiamybės panaikinimo procedūra turėtų būti reguliuojama taip, kad tas panaikinimas netaptų vien formalumu. Tyrimo komisijos sudarymas šioje procedūroje suponuoja atidesnį klausimo parengimą Seimo balsavimui.

1.2.   Pagal galiojančio Seimo statuto 23 straipsnį, Seimas, išklausęs prokuroro pranešimą dėl Seimo nario patraukimo baudžiamojon atsakomybėn, suėmimo ar kitokio jo laisvės suvaržymo, po pertraukos sprendžia, ar sudaryti tyrimo komisiją dėl sutikimo Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę (1 dalis); Seimo nario asmens neliečiamybės panaikinimo klausimas svarstomas tik tuo atveju, jeigu nusprendžiama sudaryti tyrimo komisiją (2–5 dalys). Taigi, pagal galiojantį teisinį reguliavimą, Seimui nepriėmus sprendimo sudaryti tyrimo komisiją Seimo nario asmens neliečiamybė lieka nepanaikinta. Projektu siūloma Seimo statuto 23 straipsnio 1 dalyje po nuostatos, kuria įtvirtinti Seimo įgaliojimai spręsti dėl tyrimo komisijos sudarymo, įrašyti nuostatą, pagal kurią Seimas galėtų nuspręsti nesudaryti tyrimo komisijos, jeigu Seimo narys, išklausęs prokuroro pranešimą, iš karto po to Seimo posėdyje pareikštų sutinkantis, kad jo neliečiamybė būtų panaikinta. Iš šių šalia išdėstytų nuostatų neaišku, ar Seimas galėtų nuspręsti nesudaryti tyrimo komisijos tik vieninteliu nurodytu atveju, ar ir visais kitais atvejais, kai Seimo narys sutikimo, kad jo neliečiamybė būtų panaikinta, nepareikštų. Šiuo atžvilgiu projektą reikėtų patikslinti, kartu svarstytina, ar nuostatos, kurias siūloma išdėstyti Seimo statuto 23 straipsnio 1 dalyje, neturėtų būti dėstomos atskiroje šio straipsnio dalyje arba kartu su projektu siūlomos naujos šio straipsnio 2 dalies nuostatomis.

1.3.   Pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą, Seimas balsuotų dėl Seimo nutarimo nesudaryti tyrimo komisijos ir sutikti Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę. Kadangi tai yra atskiri teisiniai klausimai, abejotina, ar jie turėtų būti sprendžiami vienu balsavimu. Pažymėtina ir tai, kad Seimo nutarimai paprastai neformuluojami negatyviai, t. y. nusprendžiant ko nors nedaryti. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekte nurodytu atveju, kai Seimo narys sutinka, kad jo asmens neliečiamybė būtų panaikinta, neturėtų būti balsuojama, kaip ir visais kitais atvejais, dėl Seimo nutarimo sudaryti tyrimo komisiją priėmimo, tačiau jo nepriėmus, kitaip nei tais atvejais, kai Seimo narys nepareiškia minėto sutikimo, būtų galima balsuoti dėl asmens neliečiamybės panaikinimo. Be to, manytina, kad prieš balsuojant diskusija turėtų vykti ne tik dėl tyrimo komisijos sudarymo, kaip siūloma projektu, bet ir dėl Seimo nario asmens neliečiamybės panaikinimo.

2.    Projekto 1 straipsnio 2 dalyje išdėstytoje naujoje Seimo statuto 23 straipsnio 2 dalyje tikslintina nuoroda į šio straipsnio 2 dalį. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Seimo nario asmens neliečiamybės panaikinimo procedūra nustatyta ne vienoje šio straipsnio dalyje, į kurią teikiama nuoroda, o ir kitose šio straipsnio dalyse.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

J. Meškienė, tel. (0 5) 209 6089, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (0 5)  209 6356, el. p. [email protected]

V. Staugaitytė, tel. (0 5) 239 6898, el. p. [email protected]