AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL PATOBULINTO LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGOMŲ TERITORIJŲ

ĮSTATYMO Nr. I-301 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO, REG. NR. XIIP-1803(2)

    1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

    Įstatymo projektas parengtas atsižvelgus į Seimo teisės departamento 2014-04-10 išvadą dėl Vandens įstatymo 14 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto, reg.  Nr. XIIP-1629 ir vadovaujantis Statuto 135 straipsnio 5 dalimi bei 137 straipsnio 2 dalimi.  Projekto tikslas - suvienodinti Saugomų teritorijų įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 5 punkto nuostatas su patobulinto Vandens įstatymo 14 straipsnio 3 dalies pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIIP-1629(2) nuostatomis, leisti atstatyti buvusias užtvankas, kai siekiama atstatyti bei tvarkyti pažeistas gamtines ir esamas kultūros paveldo vertybes, taip pat buvusias vandens jėgaines bei sudarkytą kraštovaizdį.

 

    2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

    Projekto iniciatoriai ir rengėjai Seimo narys Kazys Grybauskas.

 

    3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

          Saugomų teritorijų įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatyta: „2. Gamtiniuose ir kompleksiniuose draustiniuose draudžiama: 5) tvenkti ir reguliuoti natūralias upes, keisti jų vagas ir natūralų ežerų vandens lygį. Atstatyti buvusias užtvankas, kitus hidrotechninius statinius, tvirtinti krantus, valyti vagas, įrengti dirbtinius vandens telkinius, atlikti kitus darbus galima tik tais atvejais, kai tai reikalinga draustinyje esantiems kultūros paveldo objektams (nekilnojamosioms kultūros vertybėms) atkurti bei tvarkyti ir vykdant prevencines priemones miestuose, miesteliuose ir kaimuose stichinėms nelaimėms išvengti;“ Patobulinto Vandens įstatymo 14 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-1629(2) 3 dalyje nustatoma: 3. Draudžiama statyti užtvankas Nemuno upėje bei ekologiniu ir kultūriniu požiūriu vertingose upėse ar jų ruožuose. Atstatyti buvusias užtvankas, kitus hidrotechninius statinius, tvirtinti krantus, valyti vagas, įrengti dirbtinius vandens telkinius, atlikti kitus darbus galima tik tais atvejais, kai siekiama atkurti bei tvarkyti pažeistas gamtines ir esamas kultūros paveldo vertybes (nekilnojamuosius kultūros paveldo objektus), atstatyti, atkurti ir restauruoti buvusias vandens jėgaines, užtikrinti tinkamą kraštovaizdžio ir biologinės įvairovės apsaugą.

 

           4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

   Siūloma gamtiniuose ir kompleksiniuose draustiniuose  leisti atstatyti užtvankas, kai reikalinga draustinyje atkurti bei tvarkyti ne tik esantiems kultūros paveldo objektams (nekilnojamosioms kultūros vertybėms), bet ir, kai siekiama atkurti pažeistas gamtines vertybes, atstatyti, atkurti ir restauruoti buvusias vandens jėgaines, užtikrinti tinkamą kraštovaizdžio ir biologinės įvairovės apsaugą, atitinkamai pakoreguojant galiojančio įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 5 punkto nuostatas. Šie pakeitimai sudarys sąlygas efektyviau panaudoti gamtinius vandens išteklius ir atkurti pažeistas gamtines ir kultūros paveldo vertybes ir sudarkytą kraštovaizdį.

  

    5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

   Priėmus Projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

   6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

   Įstatymo Projekto priėmimas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

   7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

   Projektas turės teigiamą įtaką verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

   8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

   Priėmus projektą, jokių teisės aktų pakeitimų nereikės.   

   9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

  Projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų, atitinka bendrines lietuvių kalbos normas. Projekte naujų terminų nenumatoma.

 

   10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus:

  Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams. Įstatymų projektai neperkelia ir neįgyvendina Europos Sąjungos teisės aktų nuostatų, nenotifikuotini Europos Komisijai.

 

   11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, - kas ir kada juos turėtų priimti:

   Priėmus projektą, nereikės priimti projekto įgyvendinamųjų teisės aktų.

 

   12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

  Įstatymui įgyvendinti papildomų lėšų iš valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų skirti nereikės.

 

   13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

  Negauta.

 

   14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant  Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

  „Užtvankos“, „hidrotechniniai įrenginiai“, „draustiniai“, „kraštovaizdis“.

 

   15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

   Nėra. 

 

Teikia:

Seimo narys                                                                                     Kazys Grybauskas