LIETUVOS
RESPUBLIKOS
ŠVIETIMO ĮSTATYMO Nr. XI-1281 44 straipsnio PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, projekto tikslai ir uždaviniai
Įstatymo projektas parengtas gavus mokyklos bendruomenių kreipimąsi, kuriame teigiama, jog Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme bendruomenių vaidmuo vykdant ir priimant sprendimus dėl mokyklų tinklo kūrimo savivaldybėse yra antraeilis arba jo visai nepaisoma. Ypač tai aktualu regionuose, kaimo vietovėse. Pertvarkomas yra ne tik formaliojo bet ir neformaliojo ugdymo tinklas. Reorganizuojant neformaliojo švietimo mokyklas, savivaldybės taryba gali priimti sprendimą savarankiškai. Teisės aktai nenumato jokių derinimų su bendruomene. Vykdant Bendrojo ugdymo mokyklų pertvarką yra vadovaujamasi Vyriausybės patvirtintomis Mokyklų, vykdančių formaliojo švietimo programas, tinklo kūrimo taisyklėmis (toliau - Taisyklės), kuriose yra numatytas derinimas su mokyklų bendruomenėmis, tačiau, jei jų sprendimai prieštarauja savivaldybės vykdomai mokyklų pertvarkai, problema perkeliama į Švietimo ir mokslo ministeriją (toliau- Ministerija). Ministerijos siūlymai dažnai yra palaikantys savivaldybės sprendimus, kadangi Taisyklėse vienas iš punktų yra efektyvesnis mokymo lėšų panaudojimas. Taigi priimant sprendimus, šis punktu naudojamasi visada, o dažnu atveju pakanka jo vieno. Galiojančiame Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme yra nuostata, jog reorganizuojant valstybinę aukštąją mokyklą, sprendimai priimami įvertinus tarybos nuomonę. Manoma, kad tokia nuostata turėtų atsirasti ir dabar keičiamame teisės akte. Įstatymo projekto tikslas – Savivaldybės priimami sprendimai pertvarkant, reorganizuojant ar likviduojant mokyklas (biudžetines įstaigas) būtų suderinti su mokyklos bendruomenės nuomone. Įstatymo projekto uždavinys – papildyti įstatymą nuostatomis, reglamentuojančiomis ir įteisinančiomis mokyklos tarybos galią priimant sprendimus vykdant mokyklų tinklo kūrimą savivaldybėse.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymo projektą parengė – seimo narė Vida Ačienė , Valius Ąžuolas
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Pagal Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 44 punkto 2-os dalies nuostatas „Savivaldybės taryba neformaliojo švietimo mokyklas (biudžetines įstaigas) reorganizuoja, likviduoja ar pertvarko savarankiškai, bendrojo ugdymo mokyklas (biudžetines įstaigas), profesinio mokymo įstaigas (biudžetines įstaigas) – vadovaudamasi Vyriausybės patvirtintomis Mokyklų, vykdančių formaliojo švietimo programas, tinklo kūrimo taisyklėmis, pagalbos įstaigas (biudžetines įstaigas) – Vyriausybės nustatytais pagalbos įstaigų steigimo, reorganizavimo, likvidavimo ir pertvarkymo kriterijais. Savivaldybės neformaliojo švietimo mokyklos (viešosios įstaigos) reorganizuojamos, likviduojamos ar pertvarkomos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos (dalyvių susirinkimo) sprendimu, bendrojo ugdymo mokyklos (viešosios įstaigos), profesinio mokymo įstaigos (viešosios įstaigos) – savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos (dalyvių susirinkimo) sprendimu vadovaujantis Vyriausybės patvirtintomis Mokyklų, vykdančių formaliojo švietimo programas, tinklo kūrimo taisyklėmis, pagalbos įstaigos (viešosios įstaigos) – savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos (dalyvių susirinkimo) sprendimu vadovaujantis Vyriausybės nustatytais pagalbos įstaigų steigimo, reorganizavimo, likvidavimo ir pertvarkymo kriterijais. Tais atvejais, kai savivaldybės tarybos sprendimų projektai dėl bendrojo ugdymo mokyklų reorganizavimo, likvidavimo ir pertvarkymo prieštarauja mokyklos bendruomenės sprendimams, siūlymus dėl tokios mokyklos reorganizavimo, likvidavimo ir pertvarkymo pateikia Švietimo ir mokslo ministerija. Mokyklos bendruomenės sprendimų priėmimo tvarką nustato švietimo ir mokslo ministras“
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Įstatymo projektu siūloma numatyti: papildyti įstatymo 44straipsnio 2 dalį ją išdėstyti taip:
„2. Savivaldybės taryba neformaliojo švietimo mokyklas (biudžetines įstaigas) reorganizuoja, likviduoja ar pertvarko esant mokyklos tarybos pritarimui, bendrojo ugdymo mokyklas (biudžetines įstaigas), profesinio mokymo įstaigas (biudžetines įstaigas) – vadovaudamasi Vyriausybės patvirtintomis Mokyklų, vykdančių formaliojo švietimo programas, tinklo kūrimo taisyklėmis, esant mokyklos tarybos pritarimui, pagalbos įstaigas (biudžetines įstaigas) – Vyriausybės nustatytais pagalbos įstaigų steigimo, reorganizavimo, likvidavimo ir pertvarkymo kriterijais. Savivaldybės neformaliojo švietimo mokyklos (viešosios įstaigos) reorganizuojamos, likviduojamos ar pertvarkomos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos (dalyvių susirinkimo) sprendimu, bendrojo ugdymo mokyklos (viešosios įstaigos), profesinio mokymo įstaigos (viešosios įstaigos) – savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos (dalyvių susirinkimo) sprendimu vadovaujantis Vyriausybės patvirtintomis Mokyklų, vykdančių formaliojo švietimo programas, tinklo kūrimo taisyklėmis, pagalbos įstaigos (viešosios įstaigos) – savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos (dalyvių susirinkimo) sprendimu vadovaujantis Vyriausybės nustatytais pagalbos įstaigų steigimo, reorganizavimo, likvidavimo ir pertvarkymo kriterijais. Mokyklos bendruomenės sprendimų priėmimo tvarką nustato švietimo ir mokslo ministras.“ Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimtas įstatymas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Paskatins jaunų šeimų kūrimąsi regionuose, o jų įsiliejimas į regiono darbo rinką skatins verslininkus didinti investicijas juose.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Įgyvendinant Įstatymo projektu siūlomas nuostatas, kitų įstatymų priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas atitinka Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimus. Įstatymo projekte pateikiama nauja sąvoka „finansinė parama“ suderinta su Valstybine lietuvių kalbos komisija.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos teisės normas.
11. Jeigu įstatymo projektui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Įstatymo projektui įgyvendinti naujų įstatymo projektų parengti nereikės.
Priėmus Įstatymo projektą, Švietimo ir mokslo ministerija turės parengti ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikti tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. birželio 29 d. nutarimo Nr. 768 „Dėl Mokyklų, vykdančių formaliojo švietimo programas, tinklo kūrimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo projektą.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Savivaldybių biudžetų lėšų įstatymo nuostatoms įgyvendinti reikės tiek, kiek pati savivaldybė pasitvirtins savo biudžete.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Rengiant Įstatymo projektą specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia
Seimo nariai: Vida Ačienė
Valius Ąžuolas