AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS

ĮSTATYMO NR. XI-1375  201 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai.

Įstatymo projektą parengti paskatino įstatyme įtvirtintas akivaizdus gaminančių vartotojų diskriminavimas, elektros tiekėjui nusavinant per kaupimo laikotarpį pagamintą, bet gaminančio vartotojo nesuvartotą elektros energiją.

Pagrindinis šio projekto tikslas, užtikrinti sąžiningą atsiskaitymą su gaminančiais vartotojais, už jų per ataskaitinį laikotarpį pagamintą bet nesuvartotą energiją, kuri esant dabartiniam teisiniam reguliavimui yra nusavinama ir skirstymo tinklų operatorius gaminančiam vartotojui gali kompensuoti faktinį, bet ne didesnį kaip 5 procentų, pagamintos, bet per kaupimo laikotarpį nesuvartotos elektros energijos kiekį.

Pažymėtina, kad gaminantys vartotojai įsirengia didesnės galios saulės elektrines vertindami savo elektros energijos sąnaudas perspektyvoje, o ne tik dabartiniu laikotarpiu. Tarkime, gaminantis vartotojas ateityje planuoja pasikeisti savo būsto šildymo būdą iš dujinio į šildymą šilumos siurbliu, ar įsigyti elektromobilį. Todėl negalima teigti, kad gaminantis vartotojas sąmoningai įsirengia per didelės galios saulės elektrinę, tik norėdamas gauti iš to asmeninės naudos, prekiaujant elektros energija.

Gaminantis vartotojas neturi tikslo prekiauti elektros energija ir gauti iš to asmeninės naudos, todėl tikslinga nustatyti tokį teisinį reguliavimą, kad gaminančiam vartotojui būtų teisingai atlyginta už jo pagamintą ir nesuvartotą elektros energiją. Pabrėžtina tai, kad gaminantis vartotojas savo pagamintą elektros energiją į tinklus patiekia tuomet, kada jos kaina yra pati aukščiausia.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Projekto iniciatorius – Seimo nariai.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo XI-1375 201

reglamentuoja, kas  gaminančio vartotojo per kaupimo laikotarpį suvartotos elektros energijos kiekį viršijantis į elektros tinklus patiektas elektros energijos kiekis į kitą kaupimo laikotarpį nėra perkeliamas, už šį kiekį energijos tiekėjas gaminančiam vartotojui kompensuoja iš anksto tarpusavio sutartyse nustatyta tvarka ir sąlygomis. Garantinio tiekimo atveju, kai gaminančio vartotojo per kaupimo laikotarpį į elektros tinklus patiektos elektros energijos kiekis viršija suvartotos elektros energijos kiekį, skirstymo tinklų operatorius gaminančiam vartotojui kompensuoja už faktinį, bet ne didesnį kaip 5 procentų, gaminančio vartotojo per kaupimo laikotarpį arba nuo garantinio tiekimo pradžios, jeigu garantinis tiekimas vykdomas trumpiau, negu nustatytas kaupimo laikotarpis, patiektą elektros energijos kiekį Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatyta tvarka apskaičiuota elektros energijos kaina.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siūloma, kad gaminančio vartotojo per kaupimo laikotarpį suvartotos elektros energijos kiekį viršijantis į elektros tinklus patiektas elektros energijos kiekis į kitą kaupimo laikotarpį nėra perkeliamas, už šį kiekį energijos tiekėjas gaminančiam vartotojui kompensuoja taikant kaupimo laikotarpiu galiojusią vidutinę elektros energijos rinkos kainą Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatyta tvarka. 

Priėmus šį įstatymo pakeitimą, gaminančiam vartotojui būtų tinkamai atlyginta už jo per kaupimo laikotarpį pagamintą bet nesuvartotą elektros energiją.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas projektas įtakos kriminogeninei situacijai neturės.    

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priimtas projektas turės teigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

 Naujų teisės aktų priimti nereikės.

 

9. Ar Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka 

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos įstatymo, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.    

 

10. Ar Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių
apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projekte reglamentuojami klausimai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvenciją ir Europos Sąjungos teisės nuostatas.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymo lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Teisės aktų parengti nereikės.

 
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Projektui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės. 
 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Specialistų vertinimų ir išvadų projekto rengimo metu negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis 
Reikšminiai žodžiai: kaupimo laikotarpis, rinkos kaina.
 
 15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi paaiškinimai
Nėra.

 

Teikia Seimo nariai:             

 

Rimantas Sinkevičius

  Antanas Baura