LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL
LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375
2, 5, 6, 13, 22, 50 IR 52 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
nr. xiiip-4306
2020-06-03
Nr. 113-P-25
Vilnius
1.
Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė,
komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Ričardas
Juška, Vytautas Kamblevičius, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis
Masiulis.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Eglė Jonevičienė,
Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Juras Taminskas, Kristina Šimkutė, padėjėja
Genovaitė Jasaitienė.
Kviestieji asmenys:
Finansų viceministras Darius Sadeckas, Ministro Pirmininko patarėja Rugilė
Andziukevičiūtė-Buzė, Vyriausybės kanceliarijos Strateginio planavimo ir
stebėsenos grupės vadovė Vaida Budzevičienė, Finansų ministerijos Viešųjų
finansų sistemos valdymo grupės vadovė Ineta Baltrušaitienė, Lietuvos
Respublikos Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupės vyresnioji patarėja Ieva
Pečiukonienė, Seimo narys Kęstutis Bacvinka, Seimo narys Darius Kaminskas,
Seimo narys Gediminas Kirkilas, Seimo narė Asta Kubilienė, Seimo narė Rūta
Miliūtė, Seimo narė Laimutė Matkevičienė, Seimo narė Agnė Širinskienė,
Sveikatos apsaugos ministerijos Strateginio planavimo ir valdymo skyriaus
vedėja Raimonda Janonienė, Specialiųjų tyrimų tarnybos Korupcijos prevencijos
valdybos viršininkė Rūta Kaziliūnaitė, Valstybės kontrolės Valdymo audito
departamento vyriausioji valstybinė auditorė Nomeda Poteliūnienė, Vidaus
reikalų ministerijos Regioninės politikos grupės vadovė Rasa Tamulevičiūtė,
Lietuvos teismų Strateginio planavimo skyriaus vyresnioji patarėja Vita
Aleksandra Gudelevičiūtė, Žmonių su negalia teisių stebėsenos komisijos
pirmininkė Kristina Dūdonytė, Vytauto Didžiojo Universiteto Švietimo akademijos
atstovė Renata Činskienė, Biudžeto ir finansų komiteto biuro vedėja Alina
Brazdilienė, Europos reikalų komiteto biuro padėjėja Miglė Kadonova (ES),
Europos reikalų komiteto biuro patarėja Aistė Pikiotienė, Europos reikalų
komiteto biuro patarėja Renata Lygienė (ES), Kaimo reikalų komiteto biuro
vedėjas Romaldas Abugelis, Kaimo reikalų komiteto biuro patarėjas Rolandas
Juknevičius; Kaimo reikalų komiteto biuro patarėja Simantė Kairienė, Kaimo
reikalų komiteto biuro patarėja (ES) Augustė Matulevičienė, Kaimo reikalų
komiteto biuro patarėja Gintarė Rimeišienė, Nacionalinio saugumo ir gynybos
komiteto biuro patarėja Vilma Kaminskienė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro
patarėja Aistė Kairienė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro padėjėja Justina
Paukštė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų
išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau –
pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2020-01-08
|
*
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai,
įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame
šias pastabas:
1. Atsižvelgiant į projekto 3 straipsnio 2 dalimi siūlomus pakeitimus,
svarstytina, ar atitinkamai neturėtų būti keičiami ir įstatymo 54 – 57
straipsniai.
|
Nepritarti
|
Projekto 4
straipsnio 2 dalis kalba apie nacionalines plėtros programas, kuriose
suplanuojamos atsinaujinančių energijos išteklių pažangos uždavinius
įgyvendinančios priemonės, o, tuo tarpu, siūlomi keisti 54-57 straipsniai, t.
y. Dvyliktasis skirsnis - apie atsinaujinančių išteklių energijos naudojimo
plėtros veiksmų planus, kurių nei struktūros, nei reikalavimų turiniui, nei
valdymo Strateginio valdymo įstatymo projektas neapibrėžia ir palieka
rengėjui teisę tai pasirinkti.
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2020-01-08
|
5,
*
|
2
|
|
2. Atkreiptinas dėmesys, jog projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo
13 straipsnio 4 dalies pakeitimai yra pateikiami ne ant galiojančios keičiamo
įstatymo redakcijos, todėl juos yra sudėtinga įvertinti.
Be to, pastebėtina, kad Nacionalinės
energetinės nepriklausomybės strategija dar yra minima ir keičiamo įstatymo
20 straipsnio 22 dalyje bei 201 straipsnio 10 dalyje. Svarstytina,
ar ir šių įstatymo straipsnių nereikėtų atitinkamai pakeisti.
|
Pritarti
|
Argumentai
Kadangi
pakeitimai buvo padaryti ne ant galiojančios keičiamo įstatymo redakcijos,
išbraukti įstatymo projekto 5 straipsnio 2 dalį, kaip neaktualią, o projekto
8 straipsnį tikslinti.
Pasiūlymas:
1. Išbraukti projekto 5 straipsnio 2 dalį:
„2. Pakeisti 13 straipsnio 4
dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Kai elektrinių įrengtoji suminė galia bent
vienai iš numatytų rūšių elektrinių pasiekia šio straipsnio 3 dalyje nurodytų
įrengtųjų galių dydžius, pradėtas ir nebaigtas skatinimo kvotų paskirstymas
šiame įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose numatytais būdais tos
rūšies elektrinėms nutraukiamas. Energetikos ministerija ne vėliau kaip per
mėnesį apie tai informuoja Vyriausybę ir, atsižvelgdama į Nacionaliniame
pažangos plane nustatytus energetikos politikos strateginių tikslus ir (arba)
pažangos uždavinius, pateikia pasiūlymus dėl tolesnio tos rūšies
atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo elektros energijai gaminti.“
Pasiūlymas:
Pakeisti
projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„5
straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 22
straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4.
Vyriausybės nutarimas dėl Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar)
Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalių,
kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus) atsinaujinančius energijos
išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, ir dėl šių
elektrinių įrengtųjų galių nustatymo rengiamas atsižvelgiant į viešosios
įstaigos Lietuvos energetikos agentūros įgyvendinant šio įstatymo 22 straipsnio
11 dalį Vyriausybės įgaliotai institucijai pateiktus duomenis, šio
įstatymo 13 straipsnio 2 dalies nuostatas bei Nacionaliniame pažangos plane
nustatytus atsinaujinančių energijos išteklių strateginius tikslus ir (arba)
pažangos uždavinius. Išankstinės prijungimo sąlygos išduodamos, konkursas
(konkursai) organizuojamas (organizuojami) ir leidimas (leidimai) plėtrai ir
eksploatacijai šioje dalyje numatytais atvejais išduodamas (išduodami) ne
anksčiau, negu yra priimtas Vyriausybės nutarimas dėl Lietuvos Respublikos
teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos
Baltijos jūroje dalių, kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus)
atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir
eksploatacijai, ir dėl šių elektrinių įrengtųjų galių nustatymo. Konkursą
gali inicijuoti bet kuris asmuo, atitinkantis šio straipsnio 11 dalies 2 ir 3
punktuose nustatytus reikalavimus, pateikdamas paraišką Vyriausybės įgaliotai
institucijai. Konkursą privalo organizuoti Vyriausybės įgaliota institucija
per 6 mėnesius nuo paraiškos organizuoti konkursą gavimo dienos šio įstatymo
5 straipsnio 1 dalies 9 punkte numatytame Vyriausybės nutarime nustatytoms
dalims ir įrengtosioms galioms nustatyti.
8 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 22 straipsnio 4 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„4.
Vyriausybės nutarimas dėl Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar)
Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalių,
kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus) atsinaujinančius išteklius
naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, ir dėl šių elektrinių
įrengtųjų galių nustatymo rengiamas atsižvelgiant į šio straipsnio 1 dalyje
nurodytų atliktų tyrimų ir kitų veiksmų duomenis ir Nacionaliniame pažangos plane nustatytus
atsinaujinančių energijos išteklių strateginius tikslus ir (arba) pažangos
uždavinius. Išankstinės prijungimo sąlygos išduodamos, konkursas (konkursai)
organizuojamas (organizuojami) ir leidimas (leidimai) plėtrai ir
eksploatacijai šioje dalyje numatytais atvejais išduodamas (išduodami) ne
anksčiau, negu yra priimtas Vyriausybės nutarimas dėl Lietuvos Respublikos
teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos
Baltijos jūroje dalių, kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus)
atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai,
ir dėl šių elektrinių įrengtųjų galių nustatymo. Konkursą gali inicijuoti bet
kuris asmuo, atitinkantis šio straipsnio 11 dalies 2 ir 3 punktuose
nustatytus reikalavimus, pateikdamas paraišką Vyriausybės įgaliotai institucijai.
Konkursą privalo organizuoti Vyriausybės įgaliota institucija per 6 mėnesius
nuo paraiškos organizuoti konkursą gavimo dienos šio įstatymo 5 straipsnio 1
dalies 9 punkte numatytame Vyriausybės nutarime nustatytoms dalims ir
įrengtosioms galioms nustatyti.“
Pasiūlymas:
3. Papildyti
įstatymo projektą nauju 6 straipsniu:
„6 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 20 straipsnio 22 dalį ir ją išdėstyti taip:
„22. Vyriausybės įgaliota institucija ne
rečiau kaip vieną kartą tvarkaraščio galiojimo metu atlieka technologinį,
ekonominį ir socialinį atsinaujinančių energijos išteklių technologijų
plėtros ir paramos schemos vertinimą, atsižvelgdama į tai, kokį poveikį
turėtų galimi paramos schemos pakeitimai. Vyriausybės įgaliota institucija,
remdamasi šiuo vertinimu, ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo vertinimo
atlikimo pabaigos, atsižvelgdama į Nacionalinės energetinės
nepriklausomybės strategijos nuostatas Nacionaliniame pažangos plane
nustatytus energetikos politikos strateginius tikslus ir (arba) pažangos
uždavinius ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos apskaičiuotą
elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos kiekį, parengia ir
teikia Vyriausybei tvirtinti pakeistą tvarkaraštį arba argumentuotą
pagrindimą, kodėl tolesnė atsinaujinančių energijos išteklių plėtra neturėtų
būti skatinama.“
Pasiūlymas:
4. Papildyti
įstatymo projektą nauju 7 straipsniu:
„7 straipsnis. 201 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 201 straipsnio 10 dalį
ir ją išdėstyti taip:
„10. Šio
straipsnio 1 dalyje nurodytų atsinaujinančius išteklius naudojančių
elektrinių įrengtoji suminė galia neturi viršyti 200 MW, iš kurių 100 MW
galia paskirstoma buitiniams vartotojams ir 100 MW galia – nebuitiniams
vartotojams, ir yra apskaičiuojama, kaip nurodyta šio įstatymo 13 straipsnio
7 dalyje. Pasiekus 200 MW gaminančių vartotojų elektrinių įrengtąją suminę
galią, Vyriausybės įgaliota institucija atlieka technologinį ir ekonominį
gaminančių vartotojų elektrinių plėtros vertinimą ir, atsižvelgdama į Nacionalinės
energetinės nepriklausomybės strategijos nuostatas Nacionaliniame
pažangos plane nustatytus energetikos politikos strateginius tikslus ir
(arba) pažangos uždavinius, teikia Vyriausybei pasiūlymą dėl gaminančių
vartotojų elektrinių įrengtosios suminės galios didinimo arba argumentuotą
pagrindimą, kodėl tolesnė gaminančių vartotojų elektrinių plėtra neturėtų
būti skatinama.“
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2020-01-08
|
*
|
|
|
3. Atsižvelgiant į projekto 7 straipsnio 2 dalimi siūlomus pakeitimus,
siūlytina keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 punkte, 51 straipsnio 3 dalyje ir
52 straipsnio 1 dalyje patikslinti Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos
pavadinimą.
|
Pritarti
|
Argumentai:
Patikslinti
Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos pavadinimą ir suderinti įstatymo 52
straipsnio nuostatas su įstatymo projekto 3 ir 4 straipsnio nuostatomis.
Pasiūlymai:
1. Papildyti
įstatymo projektą nauju 2 straipsniu:
„2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 4 straipsnio 5 punktą ir jį
išdėstyti taip:
„5) Švietimo,
ir mokslo ir sporto ministerija;“.
Įstatymo
projekto 2 straipsnį laikyti įstatymo projekto 3 straipsniu ir atitinkamai
pernumeruoti kitus įstatymo projekto straipsnius.
2. Papildyti
įstatymo projektą nauju 10 straipsniu:
„10 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 51 straipsnio 3 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„3. Aplinkos ministerija, Energetikos ministerija, Susisiekimo
ministerija, Švietimo, ir mokslo ir sporto ministerija,
Žemės ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos energetikos agentūra ir
savivaldybių institucijos, koordinuodamos veiksmus, pagal kompetenciją rengia
ir įgyvendina tinkamas visuomenės informavimo ir sąmoningumo ugdymo
priemones, teikia konsultacijas ir rengia švietimo programas apie
atsinaujinančių energijos išteklių plėtros ir naudojimo praktines galimybes
ir naudą, tarp jų ir apie skirtingų transporto sektoriuje naudojamų
atsinaujinančių energijos išteklių prieinamumą ir naudą aplinkai.“
3. Papildyti
įstatymo projektą nauju 11 straipsniu:
„11 straipsnis. 52 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 52 straipsnio 1 dalį
ir ją išdėstyti taip:
„1. Švietimo, ir mokslo ir sporto
ministerija įtraukia į formaliojo švietimo atnaujinamas bendrąsias programas
atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo galimybių, teikiamos naudos ir
technologinių sprendimų srities žinias ir gebėjimus.“
2. Pakeisti 52 straipsnio 4 dalį
ir ją išdėstyti taip:
„4. Energetikos ministerija kartu su Aplinkos, Švietimo, ir mokslo
ir sporto ir Žemės ūkio ministerijomis rengia atsinaujinančių
energijos išteklių gamybos ir naudojimo edukacines ir mokslinių tyrimų programas
priemones ir projektus.“.
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2020-01-08
|
34
|
1
|
|
4. Atkreiptinas dėmesys, jog projekto pavadinime esantis žodis „ĮSTATYMAS“
rašytinas naujoje eilutėje, o projekto 2 straipsnio ir 3 straipsnio 1 dalies
pakeitimo esmėje esančios formuluotės „ir jį išdėstyti taip“ brauktinos kaip
perteklinės.
|
Pritarti
|
|
3-4. Piliečių, asociacijų,
politinių partijų, lobistų, valstybės, savivaldybių institucijų ir įstaigų bei
kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: įstatymo
projektui aktualių pasiūlymų negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų
leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų
komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Kaimo reikalų komitetas,
2020-01-29
|
|
|
|
*
|
Pritarti
Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktam Atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 5, 6, 13, 22, 50 ir 52 straipsnių
pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4306 ir komiteto išvadoms.
|
Atsižvelgti
|
|
2.
|
Audito komitetas,
2020-04-22
|
|
|
|
*
|
Pritarti
iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 5, 6, 13, 22, 50 ir 52 straipsnių
pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4306 ir siūlyti pagrindiniam
komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės
departamento pateiktas pastabas, kurioms Audito komitetas pritarė.
|
Pritarti
|
|
3.
|
Aplinkos apsaugos komitetas,
2020-05-13
|
|
|
|
*
|
Atsižvelgiant į
tai, kad Aplinkos apsaugos komitetas nusprendė pagrindinį Strateginio valdymo
įstatymo projektą Nr. XIII-4294 gražinti iniciatoriams tobulinti, grąžinti
iniciatoriams tobulinti ir palydimąjį Seimo nutarimo projektą Nr. XIIIP-4306
ir pritarti Komiteto išvadoms.
|
Nepritarti
|
Atsižvelgiant į
tai, kad Strateginio valdymo įstatymo projektą Nr. XIIIP-4294 (pagrindinis
įstatymų projektų Nr. XIIIP-4295-XIIIP-4334 paketo projektas) dauguma
svarsčiusiųjų papildomų komitetų pasiūlė tobulinti pagrindiniame komitete
(VVSK), nepritariame Aplinkos apsaugos komiteto sprendimui lydintįjį įstatymo
projektą grąžinti iniciatoriams tobulinti.
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4306(2) ir
Komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru
sutarimu.
9. Komiteto
paskirti pranešėjai: Guoda Burokienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto
siūlomas įstatymo projektas Nr. XIIIP-4306(2) ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto
pirmininkė (Parašas) Guoda
Burokienė
Komiteto biuro
patarėja Eglė Jonevičienė