LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 2, 5, 6, 13, 22, 50 IR 52 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

nr. xiiip-4306

 

2020-06-03  Nr. 113-P-25

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Ričardas Juška, Vytautas Kamblevičius, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Eglė Jonevičienė, Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Juras Taminskas, Kristina Šimkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

Kviestieji asmenys: Finansų viceministras Darius Sadeckas, Ministro Pirmininko patarėja Rugilė Andziukevičiūtė-Buzė, Vyriausybės kanceliarijos Strateginio planavimo ir stebėsenos grupės vadovė Vaida Budzevičienė, Finansų ministerijos Viešųjų finansų sistemos valdymo grupės vadovė Ineta Baltrušaitienė, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupės vyresnioji patarėja Ieva Pečiukonienė, Seimo narys Kęstutis Bacvinka, Seimo narys Darius Kaminskas, Seimo narys Gediminas Kirkilas, Seimo narė Asta Kubilienė, Seimo narė Rūta Miliūtė, Seimo narė Laimutė Matkevičienė, Seimo narė Agnė Širinskienė, Sveikatos apsaugos ministerijos Strateginio planavimo ir valdymo skyriaus vedėja Raimonda Janonienė, Specialiųjų tyrimų tarnybos Korupcijos prevencijos valdybos viršininkė Rūta Kaziliūnaitė, Valstybės kontrolės Valdymo audito departamento vyriausioji valstybinė auditorė Nomeda Poteliūnienė, Vidaus reikalų ministerijos Regioninės politikos grupės vadovė Rasa Tamulevičiūtė, Lietuvos teismų Strateginio planavimo skyriaus vyresnioji patarėja Vita Aleksandra Gudelevičiūtė, Žmonių su negalia teisių stebėsenos komisijos pirmininkė Kristina Dūdonytė, Vytauto Didžiojo Universiteto Švietimo akademijos atstovė Renata Činskienė, Biudžeto ir finansų komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė, Europos reikalų komiteto biuro padėjėja Miglė Kadonova (ES), Europos reikalų komiteto biuro patarėja Aistė Pikiotienė, Europos reikalų komiteto biuro patarėja Renata Lygienė (ES), Kaimo reikalų komiteto biuro vedėjas Romaldas Abugelis, Kaimo reikalų komiteto biuro patarėjas Rolandas Juknevičius; Kaimo reikalų komiteto biuro patarėja Simantė Kairienė, Kaimo reikalų komiteto biuro patarėja (ES) Augustė Matulevičienė, Kaimo reikalų komiteto biuro patarėja Gintarė Rimeišienė, Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto biuro patarėja Vilma Kaminskienė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro patarėja Aistė Kairienė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro padėjėja Justina Paukštė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

            1.            1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-01-08

*

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

            1. Atsižvelgiant į projekto 3 straipsnio 2 dalimi siūlomus pakeitimus, svarstytina, ar atitinkamai neturėtų būti keičiami ir įstatymo 54 – 57 straipsniai.

Nepritarti

Projekto 4 straipsnio 2 dalis kalba apie nacionalines plėtros programas, kuriose suplanuojamos atsinaujinančių energijos išteklių pažangos uždavinius įgyvendinančios priemonės, o, tuo tarpu, siūlomi keisti 54-57 straipsniai, t. y. Dvyliktasis skirsnis - apie atsinaujinančių išteklių energijos naudojimo plėtros veiksmų planus, kurių nei struktūros, nei reikalavimų turiniui, nei valdymo Strateginio valdymo įstatymo projektas neapibrėžia ir palieka rengėjui teisę tai pasirinkti.

               2.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-01-08

5,

*

2

 

            2. Atkreiptinas dėmesys, jog projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalies pakeitimai yra pateikiami ne ant galiojančios keičiamo įstatymo redakcijos, todėl juos yra sudėtinga įvertinti.

Be to, pastebėtina, kad Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategija dar yra minima ir keičiamo įstatymo 20 straipsnio 22 dalyje bei 201 straipsnio 10 dalyje. Svarstytina, ar ir šių įstatymo straipsnių nereikėtų atitinkamai pakeisti.

Pritarti

Argumentai

Kadangi pakeitimai buvo padaryti ne ant galiojančios keičiamo įstatymo redakcijos, išbraukti įstatymo projekto 5 straipsnio 2 dalį, kaip neaktualią, o projekto 8 straipsnį tikslinti.

Pasiūlymas:

1. Išbraukti projekto 5 straipsnio 2 dalį:

 „2.   Pakeisti 13 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Kai elektrinių įrengtoji suminė galia bent vienai iš numatytų rūšių elektrinių pasiekia šio straipsnio 3 dalyje nurodytų įrengtųjų galių dydžius, pradėtas ir nebaigtas skatinimo kvotų paskirstymas šiame įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose numatytais būdais tos rūšies elektrinėms nutraukiamas. Energetikos ministerija ne vėliau kaip per mėnesį apie tai informuoja Vyriausybę ir, atsižvelgdama į Nacionaliniame pažangos plane nustatytus energetikos politikos strateginių tikslus ir (arba) pažangos uždavinius, pateikia pasiūlymus dėl tolesnio tos rūšies atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo elektros energijai gaminti.“

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

5 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Vyriausybės nutarimas dėl Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalių, kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus) atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, ir dėl šių elektrinių įrengtųjų galių nustatymo rengiamas atsižvelgiant į viešosios įstaigos Lietuvos energetikos agentūros įgyvendinant šio įstatymo 22 straipsnio 11 dalį Vyriausybės įgaliotai institucijai pateiktus duomenis, šio įstatymo 13 straipsnio 2 dalies nuostatas bei Nacionaliniame pažangos plane nustatytus atsinaujinančių energijos išteklių strateginius tikslus ir (arba) pažangos uždavinius. Išankstinės prijungimo sąlygos išduodamos, konkursas (konkursai) organizuojamas (organizuojami) ir leidimas (leidimai) plėtrai ir eksploatacijai šioje dalyje numatytais atvejais išduodamas (išduodami) ne anksčiau, negu yra priimtas Vyriausybės nutarimas dėl Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalių, kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus) atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, ir dėl šių elektrinių įrengtųjų galių nustatymo. Konkursą gali inicijuoti bet kuris asmuo, atitinkantis šio straipsnio 11 dalies 2 ir 3 punktuose nustatytus reikalavimus, pateikdamas paraišką Vyriausybės įgaliotai institucijai. Konkursą privalo organizuoti Vyriausybės įgaliota institucija per 6 mėnesius nuo paraiškos organizuoti konkursą gavimo dienos šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 9 punkte numatytame Vyriausybės nutarime nustatytoms dalims ir įrengtosioms galioms nustatyti.

8 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Vyriausybės nutarimas dėl Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalių, kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus) atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, ir dėl šių elektrinių įrengtųjų galių nustatymo rengiamas atsižvelgiant į šio straipsnio 1 dalyje nurodytų atliktų tyrimų ir kitų veiksmų duomenis ir Nacionaliniame pažangos plane nustatytus atsinaujinančių energijos išteklių strateginius tikslus ir (arba) pažangos uždavinius. Išankstinės prijungimo sąlygos išduodamos, konkursas (konkursai) organizuojamas (organizuojami) ir leidimas (leidimai) plėtrai ir eksploatacijai šioje dalyje numatytais atvejais išduodamas (išduodami) ne anksčiau, negu yra priimtas Vyriausybės nutarimas dėl Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalių, kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus) atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, ir dėl šių elektrinių įrengtųjų galių nustatymo. Konkursą gali inicijuoti bet kuris asmuo, atitinkantis šio straipsnio 11 dalies 2 ir 3 punktuose nustatytus reikalavimus, pateikdamas paraišką Vyriausybės įgaliotai institucijai. Konkursą privalo organizuoti Vyriausybės įgaliota institucija per 6 mėnesius nuo paraiškos organizuoti konkursą gavimo dienos šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 9 punkte numatytame Vyriausybės nutarime nustatytoms dalims ir įrengtosioms galioms nustatyti.

 

Pasiūlymas:

3. Papildyti įstatymo projektą nauju 6 straipsniu:

6 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 20 straipsnio 22 dalį ir ją išdėstyti taip:

„22. Vyriausybės įgaliota institucija ne rečiau kaip vieną kartą tvarkaraščio galiojimo metu atlieka technologinį, ekonominį ir socialinį atsinaujinančių energijos išteklių technologijų plėtros ir paramos schemos vertinimą, atsižvelgdama į tai, kokį poveikį turėtų galimi paramos schemos pakeitimai. Vyriausybės įgaliota institucija, remdamasi šiuo vertinimu, ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo vertinimo atlikimo pabaigos, atsižvelgdama į Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos nuostatas Nacionaliniame pažangos plane nustatytus energetikos politikos strateginius tikslus ir (arba) pažangos uždavinius ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos apskaičiuotą elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos kiekį, parengia ir teikia Vyriausybei tvirtinti pakeistą tvarkaraštį arba argumentuotą pagrindimą, kodėl tolesnė atsinaujinančių energijos išteklių plėtra neturėtų būti skatinama.“

Pasiūlymas:

4. Papildyti įstatymo projektą nauju 7 straipsniu:

7 straipsnis. 201 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 201 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių įrengtoji suminė galia neturi viršyti 200 MW, iš kurių 100 MW galia paskirstoma buitiniams vartotojams ir 100 MW galia – nebuitiniams vartotojams, ir yra apskaičiuojama, kaip nurodyta šio įstatymo 13 straipsnio 7 dalyje. Pasiekus 200 MW gaminančių vartotojų elektrinių įrengtąją suminę galią, Vyriausybės įgaliota institucija atlieka technologinį ir ekonominį gaminančių vartotojų elektrinių plėtros vertinimą ir, atsižvelgdama į Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos nuostatas Nacionaliniame pažangos plane nustatytus energetikos politikos strateginius tikslus ir (arba) pažangos uždavinius, teikia Vyriausybei pasiūlymą dėl gaminančių vartotojų elektrinių įrengtosios suminės galios didinimo arba argumentuotą pagrindimą, kodėl tolesnė gaminančių vartotojų elektrinių plėtra neturėtų būti skatinama.“

               3.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-01-08

*

 

 

            3. Atsižvelgiant į projekto 7 straipsnio 2 dalimi siūlomus pakeitimus, siūlytina keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 punkte, 51 straipsnio 3 dalyje ir 52 straipsnio 1 dalyje patikslinti Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos pavadinimą.

Pritarti

Argumentai:

Patikslinti Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos pavadinimą ir suderinti įstatymo 52 straipsnio nuostatas su įstatymo projekto 3 ir 4 straipsnio nuostatomis.

Pasiūlymai:

1. Papildyti įstatymo projektą nauju 2 straipsniu:

2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

„5) Švietimo, ir mokslo ir sporto ministerija;“.

Įstatymo projekto 2 straipsnį laikyti įstatymo projekto 3 straipsniu ir atitinkamai pernumeruoti kitus įstatymo projekto straipsnius.

 

2. Papildyti įstatymo projektą nauju 10 straipsniu:

10 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 51 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Aplinkos ministerija, Energetikos ministerija, Susisiekimo ministerija, Švietimo, ir mokslo ir sporto ministerija, Žemės ūkio ministerija, viešoji įstaiga Lietuvos energetikos agentūra ir savivaldybių institucijos, koordinuodamos veiksmus, pagal kompetenciją rengia ir įgyvendina tinkamas visuomenės informavimo ir sąmoningumo ugdymo priemones, teikia konsultacijas ir rengia švietimo programas apie atsinaujinančių energijos išteklių plėtros ir naudojimo praktines galimybes ir naudą, tarp jų ir apie skirtingų transporto sektoriuje naudojamų atsinaujinančių energijos išteklių prieinamumą ir naudą aplinkai.“

 

3. Papildyti įstatymo projektą nauju 11 straipsniu:

11 straipsnis. 52 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 52 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Švietimo, ir mokslo ir sporto ministerija įtraukia į formaliojo švietimo atnaujinamas bendrąsias programas atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo galimybių, teikiamos naudos ir technologinių sprendimų srities žinias ir gebėjimus.“

2. Pakeisti 52 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Energetikos ministerija kartu su Aplinkos, Švietimo, ir mokslo ir sporto ir Žemės ūkio ministerijomis rengia atsinaujinančių energijos išteklių gamybos ir naudojimo edukacines ir mokslinių tyrimų programas priemones ir projektus.“.

               4.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-01-08

34

 

1

 

            4. Atkreiptinas dėmesys, jog projekto pavadinime esantis žodis „ĮSTATYMAS“ rašytinas naujoje eilutėje, o projekto 2 straipsnio ir 3 straipsnio 1 dalies pakeitimo esmėje esančios formuluotės „ir jį išdėstyti taip“ brauktinos kaip perteklinės.

Pritarti

 

3-4. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų, valstybės, savivaldybių institucijų ir įstaigų bei kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: įstatymo projektui aktualių pasiūlymų negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

      1.             

Kaimo reikalų komitetas,

2020-01-29

 

 

 

*

Pritarti Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktam Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 5, 6, 13, 22, 50 ir 52 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4306 ir komiteto išvadoms.

Atsižvelgti

 

      2.             

Audito komitetas,

2020-04-22

 

 

 

*

Pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 5, 6, 13, 22, 50 ir 52 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4306 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas, kurioms Audito komitetas pritarė.

Pritarti

 

      3.             

Aplinkos apsaugos komitetas,

2020-05-13

 

 

 

*

Atsižvelgiant į tai, kad Aplinkos apsaugos komitetas nusprendė pagrindinį Strateginio valdymo įstatymo projektą Nr. XIII-4294 gražinti iniciatoriams tobulinti, grąžinti iniciatoriams tobulinti ir palydimąjį Seimo nutarimo projektą Nr. XIIIP-4306 ir pritarti Komiteto išvadoms.

Nepritarti

Atsižvelgiant į tai, kad Strateginio valdymo įstatymo projektą Nr. XIIIP-4294 (pagrindinis įstatymų projektų Nr. XIIIP-4295-XIIIP-4334 paketo projektas) dauguma svarsčiusiųjų papildomų komitetų pasiūlė tobulinti pagrindiniame komitete (VVSK), nepritariame Aplinkos apsaugos komiteto sprendimui lydintįjį įstatymo projektą grąžinti iniciatoriams tobulinti.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4306(2) ir Komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Guoda Burokienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIIIP-4306(2) ir jo lyginamasis variantas.

Komiteto pirmininkė                                                                                                                     (Parašas)                                                   Guoda Burokienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Eglė Jonevičienė