LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo Nr. I-1562 2 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto nr. xivp-3097(2)

 

2024-09-18  Nr. 111-P-32

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Puidokas, Komiteto nariai M. Danielė, M. Navickienė, O. Leiputė, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė.

Komiteto biuras: vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: sveikatos apsaugos viceministras E. Narkevičius, viceministas E. Diržius, Sveikatos apsaugos ministerijos Asmens sveikatos departamento vyresnioji patarėja V. Srogė, Teisės skyriaus vyresnioji patarėja A. Storpirštienė, Pirminės sveikatos priežiūros, odontologijos ir medicininės reabilitacijos skyriaus patarėja R. Andriušaitienė, Santaros klinikų filialo Žalgirio klinika vadovas D. Matkevičius, Vilniaus universiteto Odontologijos instituto direktorė prof. dr. V. Brukienė, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Odontologijos fakulteto dekanė prof. V. Mačiulskienė-Visockienė, prodekanė prof. K. Lopatienė, Lietuvos odontologų rūmų vyr. teisininkė V. Tarasevičienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-22

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektu siūloma pakeisti keičiamo Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 24 straipsnio 6 dalį, nustatant, kad paciento sveikatai padaryta žala atlyginama ne tik tais atvejais, kai žala padaryta teikiant asmens sveikatos priežiūros paslaugas arba atliekant biomedicininį tyrimą, keliantį tik nedidelį nepageidaujamą laikiną poveikį, tačiau ir tuo atveju, kai žala sveikatai padaroma odontologijos ar burnos priežiūros studijų krypties programos studentui atliekant odontologijos ar burnos priežiūros studijų krypties programos studentų praktiką. Nekvestionuojant projekto aiškinamajame rašte išdėstytų argumentų, kad siūlomas reguliavimas įneštų teisinio aiškumo ir apibrėžtumo pacientų sveikatai padarytos žalos atlyginimo srityje (nes studentų vykdoma klinikinė praktika formaliai negali būti laikoma asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimu), vis dėlto, nėra aišku, kodėl siūlomu reguliavimu siekiama tik dalinai (tik odontologijos ir burnos priežiūros studijų krypčių studentų atžvilgiu) spręsti esamo teisinio reguliavimo trūkumus, t y., nėra aišku, kodėl nesiekiama sistemiškai sureguliuoti ir kitų sveikatos mokslų studijų krypčių grupės studijų krypčių studentų klinikinės praktikos metu padarytos žalos paciento sveikatai atlyginimo klausimo. Kitaip sakant, teikiamame projekte siūlytina aiškiai sureglamentuoti ir medicinos studijų krypties, ir slaugos ir akušerijos studijų krypties, ir kitos studijų krypties, kurios studijų programų metu atliekama studentų klinikinė praktika, studentų praktikos metu paciento sveikatai  padarytos žalos atlyginimo klausimus.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-22

2

 

 

Keičiamo įstatymo 24 straipsnio 6 dalyje vietoj sąvokos „šalpos neįgalumo pensija“ vartotina sąvoka „šalpos negalios pensija“ (žr. Šalpos pensijų įstatymo Nr. I-675 pakeitimo įstatymą Nr. XIV-2324) bei vietoj sąvokos „socialinio draudimo netekto darbingumo pensija“ –„socialinio draudimo negalios (netekto darbingumo) pensija“ (žr. Socialinio draudimo pensijų įstatymo Nr. I-549 1, 2, 5, 6, 10, 13, 20, 23, 35, 36, 38, 39, 40, 41, 58, 59 straipsnių, III skyriaus ir Įstatymo 3, 6 priedų pakeitimo įstatymą Nr.XIV-2361).

Pritarti

Įstatymo projektą siūloma atmesti kaip perteklinį, nes ,remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) išvada, studentų asmens sveikatos priežiūros įstaigoje praktikos metu atliekami veiksmai yra asmens sveikatos priežiūros paslaugų, teikiamų juos prižiūrinčio licencijuoto asmens sveikatos priežiūros specialisto, dalis, todėl pastaba nebeaktuali.

3.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-22

2

 

 

Siekiant teisėkūros ekonomiškumo bei atsižvelgiant į tai, kad pagal 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo nuostatas, sąvoka „darbingumo lygis“ keičiama sąvoka „dalyvumo lygis“, siūlytume kartu patikslinti ir keičiamo įstatymo 24 straipsnio 7 dalies 2 punkto a papunktį. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 140 punktą teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas.

Pritarti

Įstatymo projektą siūloma atmesti kaip perteklinį, nes, remiantis Vyriausybės išvada, studentų asmens sveikatos priežiūros įstaigoje praktikos metu atliekami veiksmai yra asmens sveikatos priežiūros paslaugų, teikiamų juos prižiūrinčio licencijuoto asmens sveikatos priežiūros specialisto, dalis, todėl pastaba nebeaktuali.

4.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-22

 

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad Sveikatos apsaugos ministerija formuoja valstybės politiką asmens sveikatos priežiūros srityje, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jos įgyvendinimą, dėl teikiamo projekto siūlytina gauti Vyriausybės išvadą.

Pritarti

Vyriausybės išvada gauta 2024 m. liepos 24 d. nutarimu Nr. 615.

5.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2024-01-16

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo Nr. I-1562 2 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3097(2) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, jog pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-07-24

 

 

 

 

2. Nepritarti Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo Nr. I-1562 2 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3097(2), nes siūlomi teisinio reguliavimo pakeitimai yra pertekliniai. Pagal Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 16 straipsnį asmens sveikatos priežiūros paslaugas gali teikti tik licencijas turintys asmens sveikatos priežiūros specialistai. Atsižvelgiant į tai bei į Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo 11 straipsnio nuostatą, leidžiančią sveikatos priežiūros įstaigose, kuriose mokomi sveikatos priežiūros specialistai, įtraukti pacientą jo sutikimu į mokymo procesą, taip pat į OPĮ projekto 2, 6, 10 ir 11 straipsniais siūlomas odontologijos ir burnos priežiūros praktikos klaidų ir atitinkamų šiurkščių klaidų apibrėžtis (pagal kurias už studento veiksmus atsako jį prižiūrintis odontologas ar burnos priežiūros specialistas), darytina išvada, kad studentai ASPĮ praktikos metu atlieka veiksmus, kurie yra asmens sveikatos priežiūros paslaugų, teikiamų juos prižiūrinčio licencijuoto asmens sveikatos priežiūros specialisto, dalis. Taigi Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo 24 straipsnio 6 dalies nuostata, kad žala atlyginama, jeigu nustatoma, jog teikiant asmens sveikatos priežiūros paslaugas paciento sveikatai yra padaryta žala ir kad tai nėra neišvengiama žala, apima ir žalą, padaromą odontologijos ar burnos priežiūros studijų krypties studijų programos studentui atliekant praktiką ASPĮ.

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): įstatymo projektą Nr. XIVP-3097(2) atmesti.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Matulas, O. Leiputė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Antanas Matulas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja (ES) Brigita Sesickienė