LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. IX-884 2, 4, 6, 8, 19, 191, 22, 241 IR 36 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 242 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-05-14 Nr. XIVP-3732

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 251 dalyje apibrėžiant sąvoką „privalomasis nurodymas“ vietoj žodžių „šios tarybos“ įrašytini žodžiai „Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos“.

2.    Pagal projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 191 straipsnio 3 dalies 4 punktą „energetikos įmonė, atsižvelgdama į pokyčius suskystintų naftos dujų rinkoje, kai skirtumas tarp suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos, įtrauktos į Tarybos patvirtintą centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, ir prognozuojamos einamųjų metų suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos yra 20 procentų ar didesnis, Tarybos nustatyta tvarka teikia Tarybai pasiūlymą perskaičiuoti centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą kartu su centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainos projektu ir kainos pagrindimu. Taryba per 15 darbo dienų nuo pasiūlymo įregistravimo Taryboje dienos patvirtina  centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą.” Atsižvelgiant į tai, kad energetikos įmonės pateiktas siūlymas gali turėti trūkumų, kuriems pašalinti, kaip matyti iš kitų projekto nuostatų, nustatomas 5 darbo dienų terminas, aptariama projekto nuostata pildytina, nustatant ir tai, kad jeigu pasiūlymo trūkumai pašalinami per 5 darbo dienas, 15 darbo dienų terminas, per kurį Taryba patvirtina centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, skaičiuojamas nuo trūkumų pašalinimo dienos.

3.    Pagal projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 7 punktą Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai, užtikrindami jiems pavestų uždavinių ir funkcijų vykdymą atliekant patikrinimus, turi teisę „pagal šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytas sąlygas ir procedūras, neatlygintinai gauti jiems reikalingą informaciją“. Nėra aišku, kokios sąlygos turimos mintyje. Ši pastaba svarbi tuo požiūriu, kad tik žinant, kokios sąlygos turimos minty, galima įvertinti, ar jos neturi būti nustatytos įstatyme, nes pagal Konstitucinio Teismo suformuluotą doktriną su asmenų teisėmis susijęs teisinis reguliavimas turi būti nustatytas įstatyme.

4.    Pagal projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 3 dalį „Asmenys, nurodyti šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose (patikrinimui atlikti pasitelkti specialistai, ekspertai, audito įmonės ir kiti juridiniai ir fiziniai asmenys, kurių paslaugomis naudojasi Taryba, atlikdama patikrinimą – paaiškinimas mūsų), turi teises, nustatytas šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 7 punktuose, 2 dalies 1, 7, 9 ir 10 punktuose.“ Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 10 punktą Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai, užtikrindami jiems pavestų uždavinių ir funkcijų vykdymą atliekant patikrinimus, turi teisę „laikinai <...> paimti dokumentus ir (ar) daiktus, kurie būtini ar turi įrodomosios reikšmės tiriant pažeidimą, ir pateikti asmeniui, susijusiam su tikrinamos energetikos įmonės veikla, asmeniui, dėl kurio energetikos objekto ir (ar) įrenginio atliekamas patikrinimas, vartotojui, dėl kurio poreikiams tenkinti skirto energetikos įrenginio atliekamas patikrinimas, motyvuotą sprendimą dėl dokumentų ir (arba) daiktų poėmio bei paimtų dokumentų ir (arba) daiktų apyrašą“. Pažymėtina, kad teisę priimti motyvuotus sprendimus (tame tarpe ir dėl dokumentų ir (arba) daiktų poėmio) tiek pagal galiojantį Energetikos įstatymą, tiek pagal teikiamą projektą turi tik Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai. Atsižvelgiant į tai, analogiškos teisės nustatymas specialistams, ekspertams ir pan. nėra galimas. Be to, nėra pakankamai aišku ir tai, kaip būtų įgyvendinamos specialistų, ekspertų, audito įmonių, kitų juridinių ir fizinių asmenų teisės, nustatytos  projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 1 dalies 2 punkte (teisė reikalauti, kad asmenys, susiję su tikrinamos energetikos įmonės veikla, atvyktų į Tarybos patalpas duoti paaiškinimų) ir projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 9 punkte (teisė reikalauti, kad asmenys, susiję su tikrinamos energetikos įmonės veikla, asmenys, dėl kurių energetikos objektų ir (ar) įrenginių atliekamas patikrinimas, vartotojai, dėl kurių poreikiams tenkinti skirtų energetikos įrenginių atliekamas patikrinimas, atvyktų duoti paaiškinimus į Tarybos administracijos valstybės tarnautojo tarnybines patalpas), t. y. nėra aišku, į kokias (kieno) patalpas – Tarybos, Tarybos administracijos valstybės tarnautojo (ir kurio) ar specialisto, eksperto, audito įmonės ir pan. – turėtų atvykti minėti asmenys duoti paaiškinimus.

5.    Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 6 dalies 2 punkte siūloma nustatyti teisė „apskųsti galimai neteisėtus Tarybos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų patikrinimui pasitelktų asmenų veiksmus ir privalomuosius nurodymus“. Pažymėtina, jog pagal projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 251 dalį privalomuosius nurodymus gali duoti tik Tarybos administracijos valstybės tarnautojas. Atsižvelgus į tai, projekte keičiamo įstatymo 241 straipsnio 6 dalies 2 punktas tikslintinas jį performuluojant taip, kad būtų nustatyta teisė apskųsti galimai neteisėtus Tarybos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų veiksmus ir privalomuosius nurodymus ir patikrinimui pasitelktų asmenų veiksmus.

6.    Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 242 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „Taryba nustato privalomojo nurodymo turinį ir formą, privalomojo nurodymo davimo, vykdymo tvarką, privalomojo nurodymo įvykdymo terminą ir kitas su privalomuoju nurodymu susijusias sąlygas“. Projekto nuostata dėl Tarybos teisės nustatyti privalomojo nurodymo turinį svarstytina tuo aspektu, kad nėra aišku, ką konkrečiai tai reiškia, kadangi keičiamo įstatymo atskiruose straipsniuose iš dalies yra apibrėžtas privalomojo nurodymo turinys. Keičiamo įstatymo 242 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose nustatant atvejus, kada gali būti duodamas privalomasis nurodymas, kartu aprašomas ir tokių nurodymų turinys – „duodamas privalomasis nurodymas sustabdyti energetikos veiklą, energetikos objekto, energetikos įrenginio ar vartotojo energetikos įrenginio ar jo dalies eksploatavimą“, „duodamas privalomasis nurodymas pašalinti teisės aktų pažeidimus“. Projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 251 dalyje apibrėžiant privalomojo nurodymo sąvokos turinį taip pat iš esmės nurodomas privalomojo nurodymo turinys, kuris apima įpareigojimą „įgyvendinti energetikos veiklą, energetikos objektų, energetikos įrenginių ar vartotojų energetikos įrenginių eksploatavimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus“, „imtis priemonių, kad energetikos veiklą, energetikos objektų, energetikos įrenginių ar vartotojų energetikos įrenginių eksploatavimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų ar žalos dėl jų būtų išvengta ar žalos būtų sumažinta“, „likviduoti tų pažeidimų sukeltas pasekmes“. Taigi projekto nuostatos tobulintinos šalinant šį neaiškumą.

Be to, atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 251 dalyje ir 242 straipsnio 2 dalyje galimai privalomojo nurodymo turinys nesutampa, svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo keičiamo įstatymo 242 straipsnio 2 dalis neturėtų būti papildyta.

7.    Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 242 straipsnio 7 dalies antrajame sakinyje po žodžio „jeigu“ įrašytinas žodis „atitinkamai“.

8.    Projekto 11 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos Tarybos pradėti energetikos įmonių reguliuojamosios veiklos patikrinimai užbaigiami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusiomis Energetikos įstatymo nuostatomis“. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamame įstatyme nėra reglamentuojama patikrinimo pradžia, todėl svarstytina, ar teikiamas siūlymas nesukels šios nuostatos taikymo problemų,  pavyzdžiui, koks teisinis reguliavimas turėtų būti taikomas tuo atveju, jeigu būtų pateiktas tik skundas dėl energetikos įmonės veiklos.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5) 209 6164, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel. (0 5) 209 6055, el. p. [email protected]