LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ekonomikos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAŠTO ĮSTATYMO NR. VIII-1141 PAKEITIMO Įstatymo PROJEKTO Nr. XIVP–3919(2)
2024-10-16 Nr. 108-P-59
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: Komiteto pirmininkas Mindaugas Skritulskas, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Ieva Pakarklytė, Rasa Petrauskienė, Jonas Pinskus, Lukas Savickas, Kazys Starkevičius, Laima Vyskupaitytė - Mogenienė.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos Ateities susisiekimo politikos grupės vadovas Darius Stravinskas, vyresnioji specialistė Gerda Vaikšnoraitė; AB „Lietuvos paštas“ generalinis direktorius Rolandas Zukas, Finansų ir administravimo tarnybos direktorius Mindaugas Kvekšas, Teisės ir pirkimų departamento vadovas Linas Vinciūnas; Nacionalinės spaudos asociacijos direktorius Alvydas Balčiūnas; Ryšių reguliavimo tarnybos Tarybos pirmininko pavaduotojas Darius Kuliešius, Geležinkelių ir pašto reguliavimo grupės vadovė Rita Liuokaitytė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto / Komisijos sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
|||||||
str. |
str. d. |
p. |
|
|
|
|
|
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-01 |
1(2) |
4 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Siekiant teisinio aiškumo, teikiamo projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Pašto įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 4 dalyje siūlome nurodyti, kad įvertintosios pašto siuntos įvertinimo sumą nustato pats siuntos siuntėjas. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: „4. Įvertintoji pašto siunta – pašto siunta, kurią sugadinus ar kuriai dingus pašto siuntos siuntėjui atlyginama jo įrodyta pašto siuntos vertė, bet ne didesnė nei pateikiant ją siųsti pašto siuntos siuntėjo nurodyta jos įvertinimo suma
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių). |
|
||||
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-01 |
1(2) |
18 |
|
|
2. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 18 dalyje pateiktos sąvokos „pašto siuntų surinkimas“ apibrėžtis tikslintina, nes pagal pačią žodžio „surinkimas“ leksinę reikšmę pašto siuntų surinkimas implikuoja aktyvius pašto paslaugos teikėjo veiksmus, kuriais pašto siuntos ne patenka į pašto tinklą (siuntos į pašto tinklą paprastai patenka aktyviais pašto siuntų siuntėjų veiksmais), o yra paimamos iš pašto paslaugos teikimo vietų ir pristatomos rūšiavimui. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 18 dalyje pateikta apibrėžtis nedera ir su 1997 m. gruodžio 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 97/67/EB dėl Bendrijos pašto paslaugų vidaus rinkos plėtros bendrųjų taisyklių ir paslaugų kokybės gerinimo 2 straipsnio 4 punkte apibrėžta „surinkimo“ sąvoka. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 18 dalį išdėstyti taip: „18. Pašto siuntų surinkimas – pašto paslaugos teikėjo veiksmai, kuriuos atliekant pašto siuntos
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių). |
|
||||
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-01 |
1(4) |
2 |
13 |
|
3. Nėra aišku, kodėl keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 13 punkte siūloma nustatyti, kad Ryšių reguliavimo tarnyba informuoja Susisiekimo ministeriją tik apie universaliosios pašto paslaugos teikėjo pašto tinklo ir universaliosios pašto paslaugos kokybės reikalavimų laikymąsi, nors keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatyta, kad Susisiekimo ministerija nustato ne tik universaliosios pašto paslaugos teikėjo tinklo ir universaliosios pašto paslaugos kokybės, tačiau ir kitus universaliosios pašto paslaugos teikimo reikalavimus. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 13 punktą išdėstyti taip: „13) informuoja Susisiekimo ministeriją apie tai, kaip universaliosios pašto paslaugos teikėjas laikosi susisiekimo ministro nustatytų universaliosios pašto paslaugos
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių). |
|
||||
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-01 |
1(5) |
12 |
|
N |
4. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamo įstatymo 5 straipsnį papildyti nauja dalimi, nustatančia Ryšių reguliavimo tarnybos sprendimo neįrašyti asmens į ar išbraukti asmenį iš pašto paslaugos teikėjų sąrašo teisines pasekmes. Manytina, kad tokia pašto paslaugą teikiančių (ar norinčių teikti) subjektų veiklos valstybinės priežiūros nuostata yra būtina, nes keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalis suponuoja, kad joks administracinis Ryšių reguliavimo tarnybos sprendimas dėl asmenų vykdomos pašto paslaugos nėra būtinas. Nors pagrindinio Ekonomikos komiteto 2024 m. rugsėjo 25 d. išvadoje Nr. 108-P-55 nurodyta, kad asmens įrašymas į pašto paslaugos teikėjų sąrašą ar išbraukimas iš jo nesukelia atitinkamam asmeniui tiesioginių teisinių pasekmių, susijusių su teise teikti pašto paslaugą, lieka neaiškus pats tokio sąrašo sudarymo tikslas ir jo paskirtis valstybei reguliuojant pašto paslaugų teikimą. Jeigu sąrašo sudarymas turi kažkokią praktinę reikšmę paslaugų teikėjui, jo teisių ir pareigų apimčiai ar galimai atsakomybei (pvz., už netinkamą reikalavimų teikiant paslaugas vykdymą) tai turėtų būti aiškiai nurodyta. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Keičiamo įstatymo 5 straipsnį papildyti nauja 12 dalimi: „12. Asmenys, teikiantys pašto paslaugą nepranešę apie tai Ryšių reguliavimo tarnybai, atsako šio įstatymo VI skyriuje nustatyta tvarka ir sąlygomis.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių). |
|
||||
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-01 |
1(16) |
2 |
|
|
5. Siekiant išvengti tautologinio pobūdžio nuostatų, keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „negu reguliavimo laikotarpis“ siūlome įrašyti žodžius „negu 3 metai“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2. Pajamų viršutinė riba nustatoma universaliosios pašto paslaugos teikėjo 3 finansinių metų laikotarpiui (toliau – reguliavimo laikotarpis). Reguliavimo laikotarpis gali būti pratęstas vieną kartą motyvuotame Ryšių reguliavimo tarnybos sprendime nurodytam laikotarpiui, kuris negali būti ilgesnis negu
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių). |
|
||||
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto / Komisijos sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Lukas Savickas, 2024-10-01 |
1(13) |
1 |
|
|
Argumentai: Pašto įstatyme nelikus nuostatų, kurios įpareigotų Lietuvos paštą užtikrinti kokybišką periodinių leidinių prenumeratos pristatymą ir įkainių skaičiavimą remiantis savikaina, didelei daliai visuomenės bus apribota galimybė gauti užprenumeruotus laikraščius ir žurnalus. Lietuvos paštas turi visą reikalingą infrastruktūrą bei patirtį šiai paslaugai atlikti, tuo tarpu spaudos leidėjai neturi alternatyvų renkantis paslaugos teikėjus. Siūloma prenumeruojamų spaudos leidinių surinkimą, rūšiavimą, gabenimą ir pristatymą įtraukti į universaliųjų pašto paslaugų teikimo sąrašą, kad ši paslauga būtų prieinama visiems gyventojams už prieinamą kainą.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 13 str. 1 d. ir ją išdėstyti taip: „1. Lietuvos Respublikos teritorijoje turi būti užtikrintas šios universaliosios pašto paslaugos teikimas: 1) iki 2 kilogramų pašto siuntų surinkimas, rūšiavimas, vežimas ir pristatymas; 2) iki 10 kilogramų pašto siuntinių surinkimas, rūšiavimas, vežimas ir pristatymas; 3) registruotųjų ir įvertintųjų pašto siuntų surinkimas, rūšiavimas, vežimas ir pristatymas; 4) iki 20 kilogramų pašto siuntinių, gautų iš kitų valstybių narių, pristatymas 5) prenumeruojamų spaudos leidinių surinkimas, rūšiavimas, gabenimas ir pristatymas.“ |
Nepritarti |
Argumentai: Prenumeruojamų spaudos leidinių surinkimo, rūšiavimo, gabenimo ir pristatymo paslaugą priskyrus universaliajai pašto paslaugai (toliau – UPP), žymiai išaugtų periodinių leidinių pristatymo tarifai, nes: 1) pagal šiuo metu galiojantį ir keičiamame įstatyme pilna apimtimi išlaikomą reglamentavimą (keičiamo įstatymo 19 straipsnis), periodinių leidinių pristatymo tarifus nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė, atsižvelgdama ne tik į ekonominius parametrus (tarifų pagrindimą sąnaudomis), bet ir socialinius, kultūrinius, kt. argumentus, įskaitant dėl informacijos sklaidos regionuose užtikrinimo. Atitinkamai šiuo metu Vyriausybės patvirtinti ir taikomi periodinių leidinių pristatymo tarifai dengia tik nedidelę UPP teikėjo patiriamų šios paslaugos teikimo sąnaudų dalį (periodinio leidinio vieneto pristatymo tarifai nedengia nė 10 proc. faktiškai patiriamų sąnaudų), likusią sąnaudų dalį pagal audituotus sąnaudų duomenis kompensuojant valstybės biudžeto lėšomis; 2) tuo tarpu periodinių leidimų pristatymą priskyrus UPP, šiai paslaugai pilna apimtimi būtų taikomas bendras UPP reglamentavimas, įskaitant keičiamo įstatymo 17 straipsnis dėl UPP tarifų nustatymo. Atitinkamai periodinių leidinių pristatymo (kaip ir kitų UPP paslaugų) tarifus nustatytų UPP teikėjas, o tarifai privalėtų atitikti visas faktiškai patiriamas periodinių leidinių pristatymo paslaugos teikimo sąnaudas. Atitinkamai nustatant periodinių leidinių pristatymo tarifus pagal UPP paslaugoms taikomą mechanizmą ir realiai (faktiškai) patiriamas sąnaudas, tarifai periodinių leidinių leidėjams išaugtų keletą kartų.
Pažymėtina, kad galiojančiame pašto įstatyme nustatytas ir keičiamame įstatyme pilna apimtimi išlaikomas reglamentavimas (keičiamo įstatymo 19 straipsnis) užtikrina, kad prenumeruojami leidiniai kaimiškose vietovėse ir mažesniuose miestuose yra ir bus pristatomi už mažesnius tarifus nei UPP teikėjo patiriamos sąnaudos teikiant šią paslaugą, o periodinių leidinių pristatymo paslaugą priskyrus UPP išaugtų šios paslaugos tarifai.
Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad teikiamas siūlymas sąlygotų ir būtinybę peržiūrėti ir kitus keičiamo įstatymo straipsnius, kad būtų išlaikytas reglamentavimo nuoseklumas, nuostatos derėtų tarpusavyje ir neprieštarautų viena kitai (atsisakant keičiamo įstatymo 19 straipsnio, peržiūrint ir koreguojant 3, 4, 15, 16, 17, 18 ir kt. straipsnius), tačiau siūlymai dėl atitinkamų straipsnių tobulinimo nėra pateikti.
Balsavimo rezultatai: už – 4, prieš – 4. (dalyvavo 10 Komiteto narių, 2 balsavime nedalyvavo, komiteto pirmininko balsas lėmė komiteto sprendimą „Nepritarti“). |
Komiteto pirmininkas Mindaugas Skritulskas
Komiteto biuro patarėja Irina Jurkšuvienė