LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Ekonomikos komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MĖGĖJŲ ŽVEJYBOS ĮSTATYMO NR. IX-2389 6 IR 11 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP–345
2022-04-27 Nr. 108-P-18
Vilnius
1. Komiteto (nuotoliniame) posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Andrius Kupčinskas; Deividas Labanavičius; Laima Mogenienė; Arvydas Nekrošius; Ieva Pakarklytė; Jonas Pinskus; Paulius Saudargas; Lukas Savickas; Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestiniai asmenys: Lietuvos Respublikos Seimo narė Aistė Gedvilienė, Seimo narys Audrius Petrošius, Nerinos meras Darius Jasaitis, Lietuvos Respublikos aplinkos ministro patarėjas Marius Čepulis, Gamtos apsaugos politikos grupės vyr. specialistai: Giedrius Ladukas ir Povilas Paukštė, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos Žuvininkystės skyriaus patarėjai: Tomas Keršys ir Ana Sedenko, Žuvininkystės įmonių asociacijos „Lampetra“ Tarybos pirmininkė Siga Jakubauskienė, Asociacijos „Klaipėdos regionas“ projektų vadovė Raimonda Mc Geever, Žuvininkų rūmų vadovas Leonas Kerocierius, Verslinės ir rekreacinės žuvininkystės asociacijos vadovas Mindaugas Rimeikis, Dienraščio „Lašišos dienoraštis“ vadovas Kęstutis Klimavičius.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||||||
str. |
str. d. |
p. |
|
|
|
|
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „atsižvelgiant į tai, kad sąvoka „žuvininkystės vandens telkinys“ priėmus Žuvininkystės įstatymo pakeitimo įstatymą panaikinta, projekte išbraukiami žodžiai „žuvininkystės“. Atkreiptinas dėmesys, kad sąvoka „žuvininkystės vandens telkinys“ yra vartojama daugelyje Mėgėjų žvejybos įstatymo (toliau – keičiamo įstatymo) nuostatų, tačiau projektu ši sąvoka tikslinama tik keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje bei 11 straipsnyje. Svarstytina, ar, vadovaujantis teisėkūros aiškumo principu, projektu nereikėtų tikslinti visų keičiamo įstatymo nuostatų, kuriose vartojama sąvoka „žuvininkystės vandens telkinys“.
|
Pritarti |
|
|
|||
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
|
|
|
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalies nuostatos „Didesniuose kaip 200 ha vandens telkiniuose žuvų išteklių tyrimai atliekami ne rečiau kaip kas 5 metai, kituose vandens telkiniuose, į kuriuos išduoti leidimai naudoti žvejybos plotą, - ne rečiau kaip kas 10 metų“ pagal jų turinį turėtų būti dėstomos ne keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje, o keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 dalyje. Be to, nėra aiškus šių projekto nuostatų, keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 dalies nuostatų, nustatančių, kad „kituose didesniuose kaip 500 ha žuvininkystės vandens telkiniuose, kuriuose leidžiama užsiimti versline žvejyba, - ne rečiau kaip kas 2 metai. Likusiuose didesniuose kaip 100 ha žuvininkystės vandens telkiniuose žuvų išteklių tyrimai atliekami ne rečiau kaip kas 5 metai“ ir su teikiamu projektu susijusio Žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 2, 5, 6, 8, 14, 141, 143, 15, 16, 173, 22, 27, 31 straipsnių pakeitimo ir 144 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-343) (toliau – projektas Nr. XIVP-343) 3 straipsnio 7 dalimi keičiamo Žuvininkystės įstatymo 6 straipsnio 6 dalies nuostatų, nustatančių, kad „žuvų išteklių tyrimai Baltijos jūroje ir Kuršių mariose atliekami kiekvienais metais, kituose, didesniuose kaip 200 ha vidaus vandenų telkiniuose, - ne rečiau kaip kas 5 metai. Likusiuose vidaus vandenų telkiniuose, į kuriuos išduoti leidimai naudoti žvejybos plotą, žuvų išteklių tyrimai atliekami ne rečiau kaip kas 10 metų“ tarpusavio santykis. Svarstytina, ar siekiant aiškumo ir įstatymų nuostatų suderinamumo, nereikėtų minėtų keičiamo įstatymo, projekto ir projekto Nr. XIVP-343 nuostatų suderinti tarpusavyje.
|
Pritarti |
|
|
|||
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
|
|
|
3. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalies nuostatos dėl jose vartojamų skyrybos ženklų nėra aiškios. Be to, nėra aišku, kokios rūšies (mėgėjų, limituota ar kt.) žvejyba projekto nuostatų formuluotėje „lašišų ir šlakių žvejybai paleidžiant žuvis“ turima omenyje. Be to, atkreipiame dėmesį, kad projekto nuostata ,,už mėgėjų žvejybos leidimą <...> žvejoti nestandartiniais įrankiais ir būdais <...> mokama:“ nėra pakankamai aiški, nes sąvokų ,,nestandartiniai žvejybos įrankiai“ ir ,,nestandartiniai žvejybos būdai“ turinys nėra apibrėžtas nei keičiamame įstatyme, nei Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatyme. Minėtų sąvokų turinio nėra siūloma apibrėžti nei projekte Nr. XIVP-343. Taikant įstatymą, vertinamoji projekto nuostata gali būti nevienodai aiškinama. Pažymėtina, kad Konstitucinio Teismo oficialiojoje doktrinoje nurodoma, kad „<...> iš Konstitucijos, inter alia konstitucinio teisinės valstybės principo, kylantis reikalavimas paisyti teisės aktų hierarchijos suponuoja, kad įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti apibrėžiamas (inter alia aiškinamas) tik įstatymu, o ne žemesnės galios teisės aktu“ (Konstitucinio Teismo 2011 m. rugsėjo 28 d. nutarimas). Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekte aukščiau minėtų sąvokų turinys neturėtų būti apibrėžtas.
|
Pritarti |
|
|
|||
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
|
|
|
4. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 8 dalyje nėra aiškus formuluotės „suteikti teisę į žvejybą kitokiam, negu šiame įstatyme nustatyta, laikotarpiui, neviršydami šiame straipsnyje nustatyto mokesčio už mėgėjų žvejybos leidimą dydžio už atitinkamą laikotarpį“ turinys, t. y. nėra aišku, ką reiškia formuluotė „už atitinkamą laikotarpį“ (pavyzdžiui, suteikiama teisė žvejoti 6 mėnesiams, tai koks laikotarpis tokiu atveju būtų laikomas „atitinkamu“ ir kaip būtų skaičiuojamas mokestis už žvejybos leidimą (mokestis negalėtų viršyti vieno mėnesio mokesčio ar vieno mėnesio mokestis būtų dauginamas iš mėnesių skaičiaus, ar mokestis būtų skaičiuojama dar kaip nors kitaip). |
Pritarti |
|
|
|||
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
2 (11) |
|
|
5. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto lyginamajame variante projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnis neturi 7 dalies, todėl nėra pakankamai aišku, ar šią dalį projektu siūloma keisti, ar ne. |
Pritarti |
|
|
|||
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
3 |
3 |
|
6. Atsižvelgiant į projekto 3 straipsnio 3 dalies nuostatas, tikslintinas projekto 2 straipsnio pavadinimas, vietoj žodžių „ir įgyvendinimas“ įrašytini žodžiai „įgyvendinimas ir taikymas“. |
Pritarti |
|
|
|||
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
3 |
1 |
|
7. Projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“. |
Pritarti |
|
|
|||
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
3 |
3 |
|
8. Atsižvelgiant į projekto 3 straipsnio 3 dalies nuostatas, tikslintinas projekto 2 straipsnio pavadinimas, vietoj žodžių „ir įgyvendinimas“ įrašytini žodžiai „įgyvendinimas ir taikymas“. |
Pritarti |
|
|
|||
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
3 |
3 |
|
9. Projekto 3 straipsnio 3 dalyje siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas vertintinas kaip stokojantis teisinio aiškumo. Nėra aišku, kokių konkrečiai tikslų juo siekiama. Vienas esminių Konstitucijoje įtvirtinto teisinės valstybės principo elementų yra teisinis tikrumas ir aiškumas, kuris suponuoja tam tikrus privalomus reikalavimus teisiniam reguliavimui: jis privalo būti aiškus ir darnus, teisės normos turi būti formuluojamos tiksliai, jose negali būti dviprasmybių, turi būti užtikrinami teisės sistemos nuoseklumas ir vidinė darna, teisės aktuose neturi būti nuostatų, vienu metu skirtingai reguliuojančių tuos pačius visuomeninius santykius (inter alia 2004 m. gruodžio 13 d., 2013 m. vasario 15 d., 2019 m. balandžio 16 d. nutarimai). Atsižvelgus į tai, projekto nuostata tobulintina taip, kad būtų aiškus jos turinys bei siekiami tikslai. |
Pritarti |
|
|
|||
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
3 |
|
|
10. Iš projektu keičiamame įstatyme siūlomo įtvirtinti teisinio reguliavimo nėra aišku, ar siūlomos nustatyti naujos mėgėjų žvejybos leidimų kainos būtų taikomos asmenims, kurie žvejybos leidimus įsigijo ar įsigis iki įstatymo įsigaliojimo, o leidimų galiojimo terminas, įsigaliojus įstatymui, dar nebus pasibaigęs. Atkreipiame dėmesį, kad teisinio reguliavimo srityje galioja taisyklė lex retro non agit, t. y. teisės aktas neturi atgalinio veikimo galios. Teisės aktai paprastai netaikomi tiems įvykusiems teisiniams faktams ir teisiniams padariniams, kurie atsirado iki naujai priimto teisės akto įsigaliojimo. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 3 straipsnyje nereikėtų nustatyti, kad naujos mėgėjų žvejybos leidimų kainos taikomos tik po įstatymo įsigaliojimo įsigyjamiems mėgėjų žvejybos leidimams. |
Pritarti |
|
|
|||
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
3 |
|
|
11. Svarstytina, ar, siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsnį nereikėtų papildyti nuostatomis, reglamentuojančiomis projekto 1 straipsniu siūlomų keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalies pakeitimų taikymą, nustatant, nuo kokios datos ar įvykio pirmą kartą turi būti skaičiuojami „ne rečiau kaip kas 5 metai“, „ne rečiau kaip kas 10 metų“ terminai žuvų išteklių tyrimams atlikti. |
Spręsti pagrindiniame komitete |
|
|
|||
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
|
|
|
12. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, svarstytina, ar dėl teikiamo įstatymo projekto nereikėtų gauti Vyriausybės nuomonės. |
Pritarti |
LR Vyriausybės nuomonė pateikta 2021-11-24 Nutarimu Nr. 989. |
|
|||
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
|
|
|
13. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalis, reglamentuojanti reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildyta nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams), Šio reikalavimo pateiktame aiškinamajame rašte nesilaikyta. |
Atsižvelgti |
Aiškinamajame rašte pažymėta, kad įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams. |
|
|||
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-23 |
|
|
|
14. Atkreipiame dėmesį, kad Seime yra įregistruoti Lietuvos Respublikos mėgėjų žvejybos įstatymo Nr. IX-2389 2, 3, 4, 5, 11 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-170), Lietuvos Respublikos mėgėjų žvejybos įstatymo Nr. IX-2389 6 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-4443), kuriais Mėgėjų žvejybos įstatymo 6 straipsnio 5 dalį ir 11 straipsnį siūloma išdėstyti kiek kitaip nei teikiamame įstatymo projekte. Atsižvelgus į tai, projektų nuostatas reikia suderinti tarpusavyje, taip pat atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas. |
Pritarti |
|
|
|||
15. |
LR teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2021-04-16 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos rėmimo programos įstatymo Nr. VIII-2025 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-344 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.
|
Atsižvelgti |
|
|
|||
16. |
Mažosios Lietuvos etninės kultūros globos taryba, 2021-04-22 |
|
|
|
<...> Siūlome: 1. įstatymo pataisas rengti, atsižvelgiant į norminių dokumentų suderinamumą ir laikantis sąsajos su strateginio lygmens planavimo dokumentais; 2. įteisinti tradicinį žvejybos verslą ir išsaugoti jį Kuršių mariose; 3. parengti tradicinio žvejybos verslo reglamentą ir kitus teisės aktus, kurie įgalintų tradicinio žvejybos verslo pilnateisį ir netrukdomą praktikavimą Kuršių mariose. |
Atsižvelgti |
|
|
|||
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Pil. Rimvydas L., 2021-03-19 |
|
|
|
<...> Minėtu projektu siūloma pakelti kainas už leidimus žvejoti: už paprastus žvejo leidimus siūloma kainą padidinti nuo 2 iki 6 kartų: <...> kaina siūloma padidinti 6 kartus (nuo 2,5 euro iki 15 eurų). Tokiems pakeitimams prašome nepritarti <...> |
Susipažinta |
Siūloma pagrindiniam Seimo Aplinkos apsaugos komitetui organizuoti papildomus klausymus, įtraukiant mokslo bendruomenę, asociacijas ir kitus suinteresuotus asmenis į Projektų svarstymą.
|
2. |
Asociacijų sąjunga „Žuvininkų rūmai“, 2021-03-26, 2021-04-07, 2021-04-09, 2021-04-16, 2021-04-21, 2021-05-03, 2021-05-11, 2021-05-17, 2021-09-27, 2021-11-25, 2021-11-26, 2021-12-13, 2022-01-27 |
|
|
|
Nepritaria projektams. Konkrečių pasiūlymų neteikia. |
Susipažinta |
Siūloma pagrindiniam Seimo Aplinkos apsaugos komitetui organizuoti papildomus klausymus, įtraukiant mokslo bendruomenę, asociacijas ir kitus suinteresuotus asmenis į Projektų svarstymą.
|
3. |
Aukštaitijos žvejų verslininkų asociacija, 2021-04-13 |
|
|
|
<...> Prašome Jūsų atsižvelgti į žvejų verslininkų padėtį, į aplinkybių, kurios įtakoja žuvų išteklius, visumą, įvertinti galimus praradimus ir nepritarti žvejybos verslo vidaus vandens telkiniuose uždraudimui. |
Susipažinta |
Siūloma pagrindiniam Seimo Aplinkos apsaugos komitetui organizuoti papildomus klausymus, įtraukiant mokslo bendruomenę, asociacijas ir kitus suinteresuotus asmenis į Projektų svarstymą. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2021 m. lapkričio 24 d. Nutarimas Nr. 989 |
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. balandžio 14 d. sprendimo Nr. SV-S-78 6, 7 ir 8 punktus, Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. balandžio 21 d. sprendimo Nr. SV-S-83 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4, 9 ir 10 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: <...> 6. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos mėgėjų žvejybos įstatymo Nr. IX-2389 6 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-345 (toliau – Projektas Nr. 6), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Projektą Nr. 6 pagal šias pastabas ir pasiūlymus: 6.1. Projekte Nr. 6 numatyta patikslinti sąvokos terminą „žuvininkystės vandens telkinys“ – išbraukti žodį „žuvininkystės“. Ši sąvoka vartojama daugelyje Mėgėjų žvejybos įstatymo nuostatų, kurių Mėgėjų žvejybos įstatymo projekte neplanuojama keisti. Vadovaujantis teisėkūros aiškumo principu, siūlytina atitinkamai tikslinti visas Mėgėjų žvejybos įstatymo nuostatas, kuriose vartojama sąvoka „žuvininkystės vandens telkinys“, arba palikti sąvoką nepakeistą.
|
Pritarti |
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2021 m. lapkričio 24 d. Nutarimas Nr. 989 |
|
|
|
6.2. Projekto Nr. 6 1 straipsniu keičiamas žuvų išteklių tyrimų atlikimo periodiškumas vandens telkiniuose, į kuriuos išduoti leidimai naudoti žvejybos plotą. Žuvų išteklių tyrimų atlikimo tvarka taip pat nustatyta Mėgėjų žvejybos įstatymo 3 straipsnio 4 dalyje („<...> didesniuose kaip 500 ha žuvininkystės vandens telkiniuose, kuriuose leidžiama užsiimti versline žvejyba, – ne rečiau kaip kas 2 metai <...>“). Atkreiptinas dėmesys, kad su Projektu Nr. 6 susijusiame Projekte Nr. 3 numatyta kitokia žuvų išteklių tyrimų atlikimo tvarka („<...> žuvų išteklių tyrimai Baltijos jūroje ir Kuršių mariose atliekami kiekvienais metais, kituose, didesniuose kaip 200 ha vidaus vandenų telkiniuose, kuriuose leidžiama užsiimti versline žvejyba, – ne rečiau kaip kas 5 metai <...>“). Leidimai naudoti žvejybos plotą išduodami mėgėjų žvejybai organizuoti, žuvų išteklių tyrimus organizuoja žvejybos ploto naudotojas. Siekiant teisėkūros aiškumo, nekartojant tų pačių nuostatų skirtinguose įstatymuose, siūlytina Projekte Nr. 6 pripažinti Mėgėjų žvejybos įstatymo 3 straipsnio 4 dalį netekusia galios, o 10 straipsnyje numatyti pareigą žvejybos plotų naudotojams atlikti žuvų išteklių tyrimus aplinkos ministro nustatyta tvarka. Siekiant aiškiai nurodyti, kad Mėgėjų žvejybos įstatymo 6 straipsnio 5 dalies nuostata taikoma tik vandens telkiniams, į kuriuos išduoti leidimai naudoti žvejybos plotą, numatyti, nuo kada skaičiuojamas žuvų išteklių tyrimų atlikimo periodiškumas, ir žuvų išteklių tyrimų duomenų pateikimą. Siūlytina šią nuostatą formuluoti taip: „5. Sprendimas suteikti teisę naudoti žvejybos plotą didesniame kaip 100 ha valstybiniame žuvininkystės vandens telkinyje negali būti priimamas, iki tame žuvininkystės vandens telkinyje Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka neatlikti žuvų išteklių tyrimai. Vandens telkiniuose, į kuriuos išduoti leidimai naudoti žvejybos plotą, žuvų išteklių tyrimai atliekami ne rečiau kaip kartą per leidimo naudoti žvejybos plotą galiojimo laikotarpį. Žuvų išteklių tyrimus atliekantys ūkio subjektai šių tyrimų duomenis nustatyta tvarka privalo teikti Aplinkos ministerijai arba jos įgaliotai institucijai.“
|
Pritarti |
|
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2021 m. lapkričio 24 d. Nutarimas Nr. 989 |
|
|
|
6.3. Projekto Nr. 6 2 straipsnio, kuriuo keičiama Mėgėjų žvejybos įstatymo 11 straipsnio 3 dalis, formuluotė „<...> žvejoti nestandartiniais įrankiais ir būdais, saugomų ir globojamų žuvų rūšių, limituotai žvejybai, lašišų ir šlakių žvejybai paleidžiant žuvis (lašišų ir šlakių žvejybai galima įsigyti tik paros leidimą) <...>“ neaiški, nes žvejyba nestandartiniais įrankiais ir būdais, saugomų ir globojamų žuvų rūšių žvejyba, lašišų ir šlakių žvejyba laikomos limituota žvejyba pagal Mėgėjų žvejybos įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje nustatytą limituotos žvejybos apibrėžtį, o Mėgėjų žvejybos įstatymo 11 straipsnio 3 dalis taikoma limituotai žvejybai. Projekto Nr. 6 2 straipsnyje vartojama formuluotė „paleidžiant žuvis“, todėl aišku, kad nuostata taikoma žvejybos leidimams, kurie nesuteiktų teisės paimti sugautų žuvų. Lašišų ir šlakių migracijai svarbiose upėse migracijos laikotarpiu privaloma turėti limituotos lašišų ir šlakių žvejybos leidimą neatsižvelgiant, kokios žuvys gaudomos, o Projekte Nr. 6 vienintelė lašišų ir šlakių žvejybos paleidžiant žuvis leidimo alternatyva yra lašišų ir šlakių žvejybos leidimas (suteiksiantis teisę paimti sugautas žuvis), kurio kainą Projekte Nr. 6 numatyta padidinti 6 kartus (nuo 2,5 iki 15 Eur); tai būtų neproporcingai didelė kaina už žvejybos leidimą negaudantiems lašišų ir šlakių. Todėl siūlytina taikyti patikslintą formuluotę „paleidžiant šias žuvis“. Norint nustatyti skirtingas žvejybos leidimų kainas atsižvelgiant į tai, ar žvejybos leidimas suteikia teisę paimti sugautą lašišą ir šlakį, išspręsti neaiškumą dėl sugautų žuvų paleidimo, siūlytina vietoje Projekto Nr. 6 2 straipsnio formuluotės, „<...> žvejoti nestandartiniais įrankiais ir būdais, saugomų ir globojamų žuvų rūšių, limituotai žvejybai, lašišų ir šlakių žvejybai paleidžiant žuvis (lašišų ir šlakių žvejybai galima įsigyti tik paros leidimą) <...>“ Mėgėjų žvejybos įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje numatyti, kad ji netaikoma lašišų ir šlakių limituotai žvejybai, ir papildyti Projektą Nr. 6 nauja Mėgėjų žvejybos įstatymo 11 straipsnio dalimi – nustatyti, kiek mokama už vienos paros leidimą vykdyti limituotą lašišų ir šlakių žvejybą „paleidžiant šias žuvis“. Priėmus pasiūlymą, reikėtų patikslinti Mėgėjų žvejybos įstatymo 11 straipsnio 5 dalies nuorodą „šio straipsnio 3 dalyje“ – įrašyti naujos straipsnio dalies numerį.
|
Pritarti |
|
4. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2021 m. lapkričio 24 d. Nutarimas Nr. 989 |
|
|
|
6.4. Projekto Nr. 6 2 straipsniu keičiamos Mėgėjų žvejybos įstatymo 11 straipsnio 4 ir 5 dalių nuostatos sudarytų galimybę privačių vandens telkinių savininkams rinkti skirtingo dydžio mokestį už leidimą žvejoti atsižvelgiant, ar vandens telkinyje vykdoma verslinė žvejyba, būtų panaikintas žvejybos leidimų kainų skirtumas atsižvelgiant, ar vandens telkinyje organizuojama limituota žvejyba. Limituotą žvejybą privačiuose vandens telkiniuose vandens telkinių savininkai turi teisę organizuoti kaip intensyviai veisiamų žuvų žvejybą. Intensyviai veisiant žuvis, sudaroma galimybė pagerinti žuvų išteklių būklę, o vandens telkinių savininkų padidėjusios išlaidos žuvų ištekliams atkurti ir gera žuvų išteklių būklė pagrindžia didesnes mėgėjų žvejybos leidimų kainas. Verslinės žvejybos terminas privačiuose vandens telkiniuose neapibrėžtas, verslinę žvejybą vandens telkinių savininkai gali vykdyti bet kuriuo metu teisėtai įsigiję verslinės žvejybos įrankius. Todėl iš Projekto Nr. 6 nuostatos neaišku, ar skirtingos mėgėjų žvejybos leidimų kainos nustatomos, kai verslinė žvejyba vykdoma mėgėjų žvejybos leidimo išdavimo metu ar kai vandens telkinių savininkai įgyja teisę vykdyti verslinę žvejybą. Siūlytina atsisakyti Projekto Nr. 6 2 straipsnio nuostatų, nustatančių skirtingas mėgėjų žvejybos leidimų kainas, atsižvelgiant, ar privačiame vandens telkinyje vykdoma verslinė žvejyba. Turėtų būti sudaryta galimybė rinkti didesnį mokestį už mėgėjų žvejybos leidimus, jei privačiame vandens telkinyje organizuojama limituota (intensyviai veisiamų žuvų) žvejyba, todėl siūlytina palikti Mėgėjų žvejybos įstatymo 11 straipsnio 5 dalies formuluotės dalį „kuriame organizuojama limituota žvejyba,“.
|
Pritarti |
|
5. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2021 m. lapkričio 24 d. Nutarimas Nr. 989 |
|
|
|
6.5. Projekte Nr. 6 2 straipsniu keičiama Mėgėjų žvejybos įstatymo 11 straipsnio 8 dalis – numatoma, kad žvejybos plotų naudotojai ir privačių vandens telkinių savininkai gali nustatyti bet kokią žvejybos leidimų trukmę, o mėgėjų žvejybos leidimų kaina apskaičiuojama pagal žvejybos laikotarpį, „neviršijant šiame straipsnyje nustatyto mokesčio už mėgėjų žvejybos leidimą dydžio už atitinkamą laikotarpį.“ Atkreiptinas dėmesys, kad Projekte Nr. 6 nenustatomos mėgėjų žvejybos leidimų kainos už žvejybą vieną parą privačiuose vandens telkiniuose, kuriuose vykdoma verslinė žvejyba, ir vandens telkiniuose, į kuriuos išduoti leidimai naudoti žvejybos plotą ir kuriuose neorganizuojama limituota žvejyba; be to, panaikinama Mėgėjų žvejybos įstatymo 11 straipsnio 8 dalies nuostata, kad kitokios galiojimo trukmės mėgėjų žvejybos leidimų kainos apskaičiuojamos pagal vieną parą galiojančių mėgėjų žvejybos leidimų kainas, todėl neaišku, kaip būtų apskaičiuojama žvejybos leidimų kaina „atitinkamam laikotarpiui“. Jei būtų pritarta Projekte Nr. 6 išdėstytam siūlymui suteikti teisę žvejybos plotų naudotojams ir privačių vandens telkinių savininkams išduoti kitokios, nei nustatyta Mėgėjų žvejybos įstatyme, trukmės mėgėjų žvejybos leidimus žvejoti vandens telkiniuose, kuriuose neorganizuojama limituota žvejyba, Projekte Nr. 6 turėtų būti nustatytas mokestis už vieną parą galiojančius mėgėjų žvejybos leidimus, pagal kurio dydį būtų galima apskaičiuoti mokestį už kitokios trukmės mėgėjų žvejybos leidimą. Tačiau, atsižvelgiant į tai, kad Mėgėjų žvejybos įstatyme nustatytos trumpiau galiojančių mėgėjų žvejybos leidimų kainos yra santykinai didesnės už ilgiau galiojančių mėgėjų žvejybos leidimų kainas, aritmetiškai padauginus vieną parą galiojančio mėgėjų žvejybos leidimo kainą iš atitinkamo laikotarpio parų skaičiaus ir netaikant kainos sumažinimo koeficiento, tokių mėgėjų žvejybos leidimų kainos būtų nepatrauklios. Siūlytina Mėgėjų žvejybos įstatymo 11 straipsnio 8 dalį formuluoti taip: „8. Žvejybos plotų naudotojai ir privačių žuvininkystės vandens telkinių savininkai turi teisę sumažinti mokestį už mėgėjų žvejybos leidimą arba suteikti nemokamą teisę žvejoti, taip pat suteikti teisę į limituotą žvejybą ilgesniam, negu nustatyta šiame įstatyme, laikotarpiui, neviršydami mokesčio, apskaičiuojamo padauginus šiame straipsnyje nustatytą mokestį už mėgėjų žvejybos leidimą vienai parai iš atitinkamo laikotarpio parų skaičiaus.“ |
Pritarti |
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: siūlyti pagrindiniam Seimo Aplinkos apsaugos komitetui patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir LR Vyriausybės 2021 m. lapkričio 24 d. nutarime Nr. 989 išdėstytus pasiūlymus, kuriems Ekonomikos komitetas pritarė.
6.2. Pasiūlymai: nėra.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Skritulskas, I. Pakarklytė, A. Kupčinskas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėja Raimonda Danė