LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, 01104 Vilnius,

mob. tel. +370 600 38904, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

 

Lietuvos Respublikos Seimui                              Į 2024-07-22 Nr. S-2024-3160XIVP-3248(3)

 

 

dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS AUGALŲ APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I-1069 PAKEITIMO ĮSTATYMo projekto Nr. XIVP-3248(3) atitikties Europos Sąjungos teisei

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos Augalų apsaugos įstatymo Nr. I-1069 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3248(3) (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame pastabas ir pasiūlymus.

Dėl Direktyvos 2009/128/EB[1]

1.              Lietuvos Respublikos augalų apsaugos įstatymo Nr. I-1069 (toliau - Įstatymas) 2 straipsnio 6 dalyje pateikiama augalų apsaugos produkto sąvoka, kuri perkelia Direktyvos 2009/128 3 straipsnio 10 punkto a papunktį. Atsižvelgiant į tai, kad projektu Įstatymas dėstomas nauja redakcija bei į tai, kad augalų apsaugos produkto sąvokos jame nėra, pažymime, kad nėra užtikrinamas minėtos Direktyvos 2009/128 nuostatos perkėlimas, todėl Projektas turėtų būti tikslinamas arba nurodoma, kokiu būdu planuojama perkelti minimą sąvoką.

2.              Projekto 18 straipsnio 1 ir 2 dalyje nurodyta, kad augalų apsaugos planas tvirtinamas ne trumpiau kaip penkeriems metams ir šiam laikotarpiui pasibaigus planas turi būti peržiūrimas. Pažymėtina, kad šios nuostatos nesuderinamos su Direktyvos 2009/128 4 straipsnio 2 dalimi, kurioje nurodyta, kad „Nacionaliniai veiksmų planai peržiūrimi bent kas penkerius metus <...>“.Todėl siūlytina tikslinti.

Dėl Reglamento (EB) Nr. 1107/2009[2]

3.              Projekto 2 straipsnio 5 dalyje, nurodyta, kad Augalų apsaugos produktas yra tapatus Lietuvos Respublikoje registruotam augalų apsaugos produktui, jeigu jis atitinka Reglamento (EB) Nr. 1107/2009 52 straipsnio 3 dalyje nustatytus kriterijus. Pažymėtina, kad pagal Reglamento (EB) Nr. 1107/2009 52 straipsnio 3 dalį augalų apsaugos produktai laikomi tapačiais referenciniams produktams, jeigu „pakuotės dydis, medžiaga ar forma <...> yra tokie patys arba lygiaverčiai“. Minėtoje Reglamento (EB) Nr. 1107/2009 nuostatoje nėra numatyta, kad augalų apsaugos produktas negali būti perpakuojamas, jei išlaikomas toks pats arba lygiavertis pakuotės dydis, medžiaga ar forma. Tačiau Projekto 14 straipsnio 2 dalimi ir Projekto 24 straipsnio 4 dalimi siūloma drausti perpakuoti, įvežti, vežti, saugoti, tiekti rinkai, naudoti perpakuotus augalų apsaugos produktus, tapačius Lietuvos Respublikoje registruotiems augalų apsaugos produktams bei Projekto 14 straipsnio 4 dalies 5 punkto ir Projekto 24 straipsnio 5 dalies 1 punkto nuostatose reikalaujama, kad leidimų turėtojai įvežtų augalų apsaugos produktus, tapačius Lietuvos Respublikoje registruotiems augalų apsaugos produktams, gamintojo pakuotėje. Pažymėtina, kad toks draudimas būtų nesuderinamas su Reglamento (EB) Nr. 1107/2009 52 straipsnyje numatytomis lygiagrečios prekybos mechanizmo sąlygomis, todėl Projektas turi būti tikslinamas. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Europos Komisijos išaiškinimą,[3] kai augalų apsaugo produktas yra perpakuojamas valstybėje narėje, lygiagretų importą vykdantys subjektai privalo pranešti valstybės narės kompetentingoms institucijoms konkrečią vietą, kurioje toks perpakavimas bus vykdomas iš karto, kai tik ši vieta tampa žinoma ir bet kuriuo atveju gerokai prieš vykdant perpakavimą. Jei perpakavimo vieta pasikeičia, privaloma informuoti atitinkamas institucijas ir ant produkto pakuotės nurodyti aktualią pakavimo vietą.

4.              Projekto 13 straipsnyje vartojama sąvoka „leidimas tiekti rinkai tapačius produktus“. Atkreiptinas dėmesys, kad Reglamento (EB) Nr. 1107/2009  52 straipsnio 1 dalyje pagal savo prasmę vartojama analogiška "lygiagrečios prekybos leidimo" sąvoka. Atsižvelgiant į tai, kad reglamentas yra tiesioginio taikymo teisės aktas ir siekiant teisinio reguliavimo aiškumo, svarstytina, ar sąvokų nereikėtų suvienodinti.

5.              Pažymėtina, kad pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 288 straipsnį reglamentas yra „privalomas visas ir tiesiogiai taikomas visose valstybėse narėse“[4]. Reglamentų tiesioginis taikymas reiškia, kad nereikia priimti jokių nacionalinių priemonių, inkorporuojančių juos į valstybės narės teisinę sistemą, išskyrus atvejus, kai tokios priemonės būtinumas yra numatytas (ar numanomas) pačiame reglamente ir tai užtikrintų visišką reglamento nuostatų įgyvendinimą. Pagal Teisingumo Teismo praktiką, reglamentų tiesioginis taikymas taip pat reiškia ir tai, kad kilus ginčui, jei nacionalinė teisė numato kitokį reguliavimą nei reglamentas, tiek privatus subjektas, tiek nacionaliniai teismai turės teisę taikyti ne nacionalinius teisės aktus, bet reglamento nuostatas, kadangi reglamentai gali sukurti asmenims teises, kurias nacionaliniai teismai turi ginti[5].

Atsižvelgiant į tai, siūlytina pakartotinai įvertinti Projekto nuostatų tikslingumą ir Projekte atsisakyti nuostatų, kartojančių reglamentuose nustatytą reguliavimą, jei, įvertinus atskiros nuostatos turinį, priemonės būtinumas nėra numatytas (ar numanomas) pačiame reglamente, o tokia Projekto nuostata neprisidėtų prie tinkamo reglamentų įgyvendinimo. Pavyzdžiui Projekto 8 straipsnio 4 dalyje nurodyta, kad „<...> fiziniai ir juridiniai asmenys <...> privalo tvarkyti savo gaminamų, įvežamų, išvežamų, saugomų ar tiekiamų rinkai augalų apsaugos produktų apskaitą ir 5 metus saugoti šios apskaitos dokumentus <...>“. Atkreipiame dėmesį, kad Reglamento (EB) Nr. 1107/2009 67 straipsnio nuostatos nustato pakankamai detalius apskaitos reikalavimus ir tvarką. Atsižvelgiant į tai, siūlytina Projekto 8 straipsnio 4 dalyje teikti nuorodą į Reglamento (EB) Nr. 1107/2009 67 straipsnį. Analogiškai ir Projekto 22 straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose bei Projekto 24 straipsnio 5 dalies 5 punkte.

6.              Projekto 22 straipsnio 2 dalyje, nurodyta, kad augalų apsaugos konsultantai turintys augalų apsaugos pažymėjimą, turi teisę įsigyti ir naudoti profesionaliajam naudojimui skirtus augalų apsaugos produktus. Atkreipiame dėmesį į Projekto 2 straipsnio 24 dalies nuostatas, kuriose nurodyta, kad profesionaliajam naudojimui skirtus augalų apsaugos produktus savo profesinėje veikloje gali naudoti tik augalų apsaugos produktų profesionalieji naudotojai. Pažymėtina, kad pagal Direktyvos 3 straipsnio 3 punkto nuostatas,  konsultantas turi teisę teikti konsultacijas kenkėjų kontrolės ir saugaus augalų apsaugos produktų (pesticidų) naudojimo klausimais, bet ne naudoti profesionaliajam naudojimui skirtus augalų apsaugos produktus. Atsižvelgiant į tai, siūlytina atsisakyti Projekto 22 straipsnio 2 ir 3 dalies nuostatų.

Dėl Reglamento (ES) 2017/625[6]

7.              Reglamento (EB) Nr.1107/2009 68 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad siekdamos užtikrinti šio reglamento laikymąsi, valstybės narės vykdo oficialiąją kontrolę. Reglamento (ES) 2017/625 24 straipsnis ir V skyriaus III skirsnis nustato pakankamai detalius reikalavimus ir tvarką pagal kurią vykdoma oficiali kontrolė bei išsamiai nustato veiksmus, kurių imamasi įtarus, kad į Sąjungą įvežamos prekės neatitinka reikalavimų, arba kai tokios prekės neatitinka reikalavimų. Atsižvelgiant į tiesioginį reglamentų veikimą, prašome įvertinti ir pagrįsti Projekto 28 straipsnio nuostatų poreikį ir suderinamumą su Reglamento (ES) 2017/625 nuostatomis, ypač atsižvelgiant į tai, kad kyla rizika, kad Reglamentas (ES) 2017/625 bus taikomas netinkamai.

Dėl Reglamento (ES) Nr. 1141/2010[7]

8.              Keičiamo Įstatymo 23 straipsnio 3 punktas įgyvendina Reglamento (ES) Nr. 1141/2010 3 straipsnį. Atsižvelgiant į tai, kad projektu Įstatymas dėstomas nauja redakcija bei į tai, kad keitėsi reglamentą įgyvendinančios nuostatos, prašome įvertinti ir nurodyti, kokiu būdu planuojama įgyvendinti reglamento 3 straipsnio nuostatas, kurios buvo perkeltos keičiamu Įstatymu.

Bendros pastabos:

9.              Remiantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 135 straipsnio 4 dalies 2 punktu, kuris nustato, kad įstatymo ar kito Seimo priimamo teisės akto projekto iniciatoriai prie projekto prideda <...> atitikties lentelę, kurioje pateikiamas įgyvendinamų Europos Sąjungos teisės aktų ir įstatymo projekto atitikimas pagal straipsnius, kai įstatymo projektu įgyvendinamos Europos Sąjungos teisės normos. Projekto nuostatos yra susijusios su Reglamento (EB) Nr. 1107/2009,  Direktyvos Nr. 2009/128/EB, Reglamento (ES) Nr. 1141/2010 ir Reglamento (ES) 2017/625 įgyvendinimu, todėl kartu su Projektu turi būti teikiamos atitikties lentelės.

10.          Vadovaujantis Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 1R-72, 21 punktu, teisės aktuose, kuriais ES teisės aktai neįgyvendinami, nurodomas pirminis ES teisės aktas ir, jei ES teisės aktas yra pakeistas, pažymima, kad ES teisės aktas nurodomas su visais pakeitimais. Atsižvelgiant į tai, turėtų būti patikslinta nuoroda, teikiama į ES teisės akto pavadinimą Projekto 12 straipsnio  1 dalies 7 punkte.

 

 

Teisingumo viceministrė                                                                                            Jurga Greičienė

 

 

 

 

Urtė Stančiukaitė, mob. tel. +370 671 86 479, el. p. [email protected]



[1] 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/128/EB, nustatanti Bendrijos veiksmų pagrindus siekiant tausiojo pesticidų naudojimo

[2] 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1107/2009 dėl augalų apsaugos produktų pateikimo į rinką ir panaikinantis Tarybos direktyvas 79/117/EEB ir 91/414/EEB

[3] 2015 m. liepos 14 d. Europos Komisijos dokumento SANCO/10524/2012 4.3.2punktas; https://food.ec.europa.eu/system/files/2016-10/pesticides_guidance_parallel-trade.pdf

[4] Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (SESV) 288 straipsnis.

[5] Sprendimas Politi, 43/71, ECLI:EU:C:1971:122, 9 p.

[6] 2017 m. kovo 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2017/625 dėl oficialios kontrolės ir kitos oficialios veiklos, kuri vykdoma siekiant užtikrinti maisto ir pašarų srities teisės aktų bei gyvūnų sveikatos ir gerovės, augalų sveikatos ir augalų apsaugos produktų taisyklių taikymą, kuriuo iš dalies keičiami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 999/2001, (EB) Nr. 396/2005, (EB) Nr. 1069/2009, (EB) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 ir (ES) 2016/2031, Tarybos reglamentai (EB) Nr. 1/2005 ir (EB) Nr. 1099/2009 bei Tarybos direktyvos 98/58/EB, 1999/74/EB, 2007/43/EB, 2008/119/EB ir 2008/120/EB, ir kuriuo panaikinami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 854/2004 ir (EB) Nr. 882/2004, Tarybos direktyvos 89/608/EEB, 89/662/EEB, 90/425/EEB, 91/496/EEB, 96/23/EB, 96/93/EB ir 97/78/EB bei Tarybos sprendimas 92/438/EEB (Oficialios kontrolės reglamentas).

[7] 2010 m. gruodžio 7 d. Komisijos reglamentas (ES) Nr. 1141/2010, kuriuo nustatomi antrosios grupės veikliųjų medžiagų įrašų Tarybos direktyvos 91/414/EEB I priede galiojimo pratęsimo tvarka ir tų medžiagų sąrašas