Projekto
lyginamasis variantas
Lietuvos Respublikos švietimo įstatymO Nr. I-1489 46, 47, 49 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas
2023 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 46 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 46 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„46 straipsnis. Mokinio teisės ir pareigos
1) į valstybės ar savivaldybės apmokamą ikimokyklinį, priešmokyklinį, pradinį, pagrindinį ir vidurinį ugdymą;
12) nemokamai gauti informaciją
apie veikiančias mokyklas, švietimo programas, mokymosi formas;
23) pagal savo gebėjimus ir poreikius mokytis mokykloje,
savarankiškai mokytis ir įgyti išsilavinimą, kvalifikaciją;
34) sulaukęs 14 metų, savarankiškai pasirinkti dorinio ugdymo
(tikybos arba etikos) programą;
4
5) gauti geros kokybės švietimą;
56) pasirinkti formaliojo švietimo programas papildančius ir
jo saviraiškos poreikius tenkinančius šių programų modulius, pasirenkamųjų
dalykų programas, kursus;
67)
į apsaugą nuo smurto, psichologinę, specialiąją pedagoginę, specialiąją,
socialinę pedagoginę pagalbą, profesinį orientavimą
ir švietimo informacinę pagalbą, sveikatos priežiūrą mokykloje, informaciją
apie savo pasiekimų vertinimą ir kitą su mokymusi susijusią informaciją;
78)
mokytis savitarpio pagarba grįstoje, psichologiškai, dvasiškai ir fiziškai
saugioje aplinkoje, turėti higienos reikalavimus
atitinkančius mokymosi krūvį ir aplinką;
89)
į nešališką mokymosi pasiekimų įvertinimą;
910)
dalyvauti mokyklos savivaldoje;
1011) įstatymų nustatyta tvarka ginti savo teises;
1112) naudotis kitomis Profesinio mokymo įstatymo ar Neformaliojo
suaugusiųjų švietimo įstatymo ir kitų įstatymų nustatytomis teisėmis;
1213)
į nuoseklų ir ilgalaikį socialinių ir emocinių
kompetencijų ugdymą mokykloje.
1) sudarius mokymo sutartį, laikytis visų jos sąlygų, mokyklos vidaus tvarką nustatančių dokumentų reikalavimų; savo veiksmais ir elgesiu nediskredituoti mokyklos;
2) reguliariai lankyti mokyklą, stropiai
mokytis, laikytis mokinio elgesio normų, gerbti mokytojus ir kitus mokyklos
bendruomenės narius, nepažeisti jų teisių ir teisėtų interesų; be
pateisinamos priežasties nepraleisti pamokų ir kitų privalomų ugdymo proceso užsiėmimų;
3) nuosekliai ir stropiai mokytis, atlikti mokytojo pateiktas mokymosi užduotis;
5) laikytis mokinio elgesio normų, gerbti mokytojus ir kitus mokyklos bendruomenės narius, nepažeisti jų teisių ir teisėtų interesų;
36) mokytis pagal priešmokyklinio, pradinio ir pagrindinio
ugdymo programas iki 16 metų;
4 7) dalyvauti nuosekliose ir ilgalaikėse prevencinėse programose,
užkirsti kelią emociniam ir fiziniam smurtui, nekelti pavojaus savo ir kitų
asmenų sveikatai, saugumui ir gyvybei.“
2 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 47 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„47 straipsnis. Tėvų (globėjų, rūpintojų) teisės ir pareigos
1. Tėvai (globėjai, rūpintojai) turi teisę:
1) nemokamai gauti informaciją apie veikiančias mokyklas, švietimo programas, mokymo formas, mokykloje vykdomas su vertybinių nuostatų ugdymu susijusias programas ir veiklas;
2) dalyvauti parenkant (prireikus parinkti) vaikui ugdymo programą, formą, mokyklą ar kitą švietimo teikėją;
3) gauti informaciją apie vaiko būklę, ugdymo ir ugdymosi poreikius, pažangą, mokyklos lankymą ir elgesį, po mokymosi pasiekimų patikrinimų gauti rekomendacijas dėl vaiko mokymosi pasiekimų gerinimo;
4) dalyvauti mokyklos savivaldoje ir mokyklos bendruomenės susirinkimuose aptariant svarbius mokyklos klausimus ir mokyklos vadovo metų veiklos ataskaitą;
5) dalyvauti įvertinant vaiko specialiuosius ugdymosi poreikius ir gauti išsamią informaciją apie įvertinimo rezultatus;
6) leisti vaiką mokytis pagal priešmokyklinio ugdymo programą ne vėliau, negu vaikui tais kalendoriniais metais sueina 6 metai, arba, jeigu toks vaikas jau yra baigęs priešmokyklinio ugdymo programą, pagal pradinio ugdymo programą;
1 dalies 6 punkto redakcija nuo 2024-01-01:
6) leisti vaiką mokytis pagal priešmokyklinio ugdymo programą ne vėliau, negu vaikui tais kalendoriniais metais sueina 6 metai, o pagal pradinio ugdymo programą – ne vėliau, negu vaikui tais kalendoriniais metais sueina 7 metai;
Straipsnio punkto pakeitimai:
7) tėvai (globėjai) turi teisę kreiptis į pedagoginę psichologinę tarnybą arba švietimo pagalbos tarnybą, kurios aptarnavimo teritorijoje yra švietimo teikėjas, dėl 5 metų vaiko brandumo ugdytis pagal priešmokyklinio ugdymo programą vertinimo ir ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo kreipimosi dienos gauti iš šių tarnybų rekomendacijas dėl vaiko pasirengimo mokytis;
8) reikalauti, kad vaikui būtų teikiamas geros kokybės ugdymas;
9) naudotis kitų įstatymų nustatytomis teisėmis ir įstatymų nustatyta tvarka ginti savo teises.
2. Tėvai (globėjai, rūpintojai) privalo:
1) vaiką, kuriam tais kalendoriniais metais iki balandžio 30 dienos yra suėję 5 metai, leisti mokytis pagal priešmokyklinio ugdymo programą, išskyrus šio įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje numatytus atvejus, vaiką, kuriam tais kalendoriniais metais sueina 7 metai, leisti mokytis pagal pradinio ugdymo programą, išskyrus šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje numatytus atvejus;
2 dalies 1 punkto redakcija nuo 2024-01-01:
1) vaiką, kuriam tais kalendoriniais metais iki balandžio 30 dienos yra suėję 5 metai, leisti mokytis pagal priešmokyklinio ugdymo programą, išskyrus šio įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje numatytus atvejus, vaiką, kuriam tais kalendoriniais metais iki balandžio 30 dienos yra suėję 6 metai, leisti mokytis pagal pradinio ugdymo programą, išskyrus šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje numatytus atvejus;
2) sudaryti vaikui sveikas ir saugias gyvenimo sąlygas, gerbti vaiko asmenybę, apsaugoti jį nuo smurto, prievartos ir išnaudojimo, užtikrinti, kad vaikas laiku pasitikrintų sveikatą;
3) bendradarbiauti su mokyklos vadovu, kitu švietimo teikėju, mokytojais, kitais specialistais, teikiančiais specialiąją, psichologinę, socialinę pedagoginę, specialiąją pedagoginę pagalbą, sveikatos priežiūrą, sprendžiant vaiko ugdymosi klausimus ir vykdyti jų rekomendacijas. Vaikui smurtaujant ar patiriant smurtą, kartu su vaiku psichologo nurodytu laiku atvykti į konsultaciją;
4) parinkti savo vaikams iki 14 metų dorinio ugdymo (tikybos arba etikos) programą;
5) ugdyti vaiko vertybines orientacijas, kontroliuoti ir koreguoti jo elgesį, ugdyti pagarbą Lietuvos valstybei, jos Konstitucijai, istorijai, lietuvių kalbai, visuomenei ir valstybės simboliams;
6) užtikrinti vaiko parengimą mokyklai, jo nuoseklų ir stropų mokymąsi, mokymosi užduočių atlikimą, mokymuisi reikalingų priemonių įsigijimą pagal priešmokyklinio, pradinio ir pagrindinio ugdymo programas iki 16 metų;
7) užtikrinti vaiko punktualų ir reguliarų mokyklos lankymą, pamokų
ir kitų privalomų ugdymo proceso užsiėmimų nepraleidimą be pateisinamos
priežasties; jeigu vaikas negali atvykti
į mokyklą, nedelsdami informuoti mokykląos administraciją ar jos įgaliotus asmenis;
8) dalyvauti parenkant vaikui, turinčiam specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo programą ir mokyklą;
9) pranešti mokyklos vadovui apie žinomą smurto švietimo įstaigoje atvejį;
10) gerbti mokytojus ir kitus mokyklos bendruomenės narius, nepažeisti jų teisių ir teisėtų interesų.“
3 straipsnis. 49 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 49 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„49 straipsnis. Mokytojo teisės ir pareigos
1) siūlyti savo individualias programas; pasirinkti pedagoginės veiklos būdus ir formas;
2) ne mažiau kaip 5 dienas per metus dalyvauti kvalifikacijos tobulinimo programose ir renginiuose;
3) būti atestuotas ir įgyti kvalifikacinę kategoriją švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka;
4) dirbti savitarpio pagarba grįstoje, psichologiškai, dvasiškai ir fiziškai saugioje aplinkoje, būti apsaugotam nuo bet kokio smurto, turėti higienos reikalavimus atitinkančią ir tinkamai aprūpintą darbo vietą, gauti informacinę, ekspertinę, konsultacinę ir psichologinę pagalbą pedagoginėje psichologinėje tarnyboje arba iš psichologinės pagalbos teikėjo, su kuriuo savivaldybės vykdomoji institucija yra sudariusi sutartį dėl psichologinės pagalbos teikimo;
5) į nešališką mokytojo darbo vertinimą, orų ir teisingą atlygį už darbą;
56) dalyvauti mokyklos savivaldoje ir
profesinės sąjungos veikloje;
67) siūlyti mokyklos vadovui Vaiko minimalios ir vidutinės
priežiūros įstatymo nustatyta tvarka kreiptis dėl minimalios ar vidutinės
priežiūros priemonės vaikui skyrimo, taip pat siūlyti mokyklos vadovui skirti
vaikui už švietimo įstaigos vidaus tvarkos taisyklių ir mokinio elgesio normų
pažeidimus drausmines auklėjamojo poveikio priemones, nurodytas švietimo
įstaigos vidaus tvarką nustatančiuose dokumentuose;
8) įstatymų nustatyta tvarka ginti savo teises;
79) naudotis kitomis Profesinio mokymo, Neformaliojo
suaugusiųjų švietimo ir kitų įstatymų nustatytomis teisėmis.
1) užtikrinti ugdomų mokinių saugumą, geros kokybės ugdymą;
2) ugdyti tvirtas mokinių dorovės, pilietines, tautines ir patriotines nuostatas, pagarbą Lietuvos valstybei, jos Konstitucijai, istorijai, lietuvių kalbai, valstybės simboliams, visuomenei, tėvams, savo kultūriniam identitetui, laiduoti mokinių asmenybės galių plėtotę, suprantamai ir aiškiai, taisyklinga lietuvių kalba perteikti ugdymo turinį, kai teisės aktais nustatyta, kad atitinkamas ugdymo turinys perteikiamas lietuvių kalba;
3) laikytis švietimo įstaigų nusistatytų etikos normų ir švietimo įstaigos vidaus tvarką nustatančių dokumentų reikalavimų;
4) tobulinti savo kvalifikaciją prioritetinėse kvalifikacijos tobulinimo srityse, kurias tvirtina švietimo, mokslo ir sporto ministras;
5) ugdyti remdamasis mokinių gebėjimais ir polinkiais, stiprinti mokymosi motyvaciją ir pasitikėjimą savo gebėjimais, suteikti pagalbą mokiniams, turintiems ugdymosi, mokymosi sunkumų ir specialiųjų ugdymosi poreikių, pritaikyti jiems dalyko programą, turinį, metodus;
6) nešališkai vertinti mokinių mokymosi pasiekimus ir nuolat juos informuoti apie mokymosi pažangą;
7) mokyklos nustatyta tvarka informuoti tėvus (globėjus, rūpintojus) apie jų vaiko būklę, ugdymo ir ugdymosi poreikius, pažangą, mokyklos lankymą ir elgesį, taip pat informuoti švietimo įstaigos vadovą apie pastebėtą smurto atvejį;
8) bendradarbiauti su kitais mokytojais, kad būtų pasiekti mokymo tikslai;
9) gerbti mokinį kaip asmenį, nepažeisti jo teisių ir teisėtų interesų;
10) vykdyti kitas Profesinio mokymo, Neformaliojo suaugusiųjų švietimo įstatymų nustatytas pareigas.
3. Pedagogams atstovaujančių profesinių sąjungų atstovai turi teisę įstatymų nustatyta tvarka atstovauti pedagogų interesams ir ginti jų teises.“
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą
Respublikos Prezidentas
Teikia:
Seimo nariai Eugenijus Jovaiša
Aušrinė Norkienė