LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 2, 3, 5, 6, 11, 13, 14, 201, 202, 22, 30, 32, 48, 49, 51 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 13(1), 20(3) STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO NR. XIV-1169 18 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-09-08  Nr. XIVP-2540(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektu siūloma pakeisti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 3, 5, 6, 11, 13, 14, 201, 202, 22, 30, 32, 48, 49, 51 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 131, 203 straipsniais įstatymo Nr. XIV-1169 (toliau – keičiamas įstatymas) 18 straipsnio 6 dalį ir joje vietoj nuostatos „šio įstatymo 7 straipsnyje nurodytos atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokos mokėjimas taikomas gamintojams, leidimą gaminti elektros energiją gausiantiems po 2023 m. liepos 1 d.“ nustatyti, kad „šio įstatymo 7 straipsnyje nurodytos atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokos mokėjimas taikomas gamintojams, eksploatuojantiems jau veikiančias ir po šio įstatymo 7 straipsnio įsigaliojimo pradėsiančias veikti saulės šviesos energijos, vėjo ir biodujų elektrines.“ Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais.

Pirma, nekvestionuojant kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte išdėstytų argumentų dėl vienodų veikimo sąlygų visiems atsinaujinančių išteklių energetikos rinkoje veikiantiems gamintojams, atkreiptinas dėmesys, jog teikiamu siūlymu gamintojams naujas teisinis reguliavimas, kuriuo nustatoma prievolė mokėti atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmoką, įsigaliotų per neapibrėžtą ir galimai trumpą laiką, per kurį būtų sudėtinga pasiruošti naujam teisiniam reguliavimui planuojant ekonominę veiklą. Pastebėtina, jog Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 131 straipsnio, nustatančio atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokos mokėjimą, nuostatų įsigaliojimas pagal keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalį yra susietas su Europos Komisijos pritarimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas gavimu – praėjus 2 mėnesiams po pritarimo gavimo. Šiame kontekste pažymėtina, jog gamintojams  turėtų būti nustatytas pakankamas terminas naujam teisiniam reguliavimui pasirengti (peržiūrėti turimus įsipareigojimus, suplanuoti pajamas, išlaidas, techniškai pritaikyti naudojamą techninę ir programinę įrangą ir pan.). Primintina, jog keičiamas įstatymas buvo priimtas 2022 m. birželio 23 d., t. y. nustatant 1 metų laikotarpį būsimiems rinkos dalyviams pasirengti naujam teisiniam reguliavimui, todėl manytina, jog projekte turėtų būti nustatomas objektyviai pagrįstas terminas, skaičiuojamas nuo keičiamo įstatymo 7 straipsnio įsigaliojimo, per kurį visi gamintojai turėtų pakankamai laiko pasirengti sklandžiam atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokos mokėjimui. 

Antra, atkreiptinas dėmesys, jog kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodoma, kad „esamas teisinis reguliavimas sudaro išskirtines sąlygas gamintojams, kurie leidimą gaminti elektros energiją gavo iki 2023 m. liepos 1 d., taip juos privilegijuojant“, tačiau projektu niekaip nesiūloma atsižvelgti į šių gamintojų interesus, jeigu jie yra sudarę su vietos bendruomenėmis paramos sutartis.   Svarstytina, ar siekiant suvienodinti visų gamintojų veikiančių aptariamoje rinkoje padėtį, tai neturėtų būti įvertinta.

2.    Atsižvelgus į Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 5, 6 ir 11 straipsniuose nustatytą Lietuvos Respublikos Vyriausybės, jos įgaliotos institucijos, Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją, dėl projekto turėtų būti gautos Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išvados.

3.    Atsižvelgus į tai, kad projektu siekiama „užtikrinti teisinio reguliavimo atitiktį konstituciniams proporcingumo ir sąžiningos konkurencijos principams“, manytina, jog vadovaujantis Konkurencijos įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 7 punktu, nustatančiu, kad  Konkurencijos taryba pagal kompetenciją atlieka įstatymų ir kitų teisės aktų projektų ekspertizę, teikia Seimui ir Vyriausybei išvadas dėl šių aktų poveikio konkurencijai, dėl projekto nuostatų turėtų būti gauta Konkurencijos tarybos išvada.

4.    Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“. Atsižvelgus į tai, kad projekto 1 straipsniu keičiama keičiamo įstatymo 18 straipsnio 5 dalis (o ne 6 dalis), atitinkamai tikslintina projekto 1 straipsnio pakeitimo esmė ir keičiamos dalies numeracija.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 61 64, el. p. [email protected]

D. Petrauskaitė, tel. +370 5 209 63 76, el. p. [email protected]