LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PRAKTIKOS

ĮSTATYMO NR. XIII-3222 14 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTO NR. XIIIP-5066

 

2020-10-28  Nr. 111-P-30

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė A. Kubilienė, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Martinėlis, Komiteto nariai K. Bartkevičius, D. Kaminskas, A. Kirkutis, J. Liesys, L. Matkevičienė, A. Matulas.

Komiteto biuras:  vedėja J. Bandzienė, patarėjai A. Astrauskas, K. Civilkienė, E. Jankauskas, V. Valainytė,  padėjėja D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: sveikatos apsaugos ministras A. Veryga, sveikatos apsaugos viceministrai K. Garuolienė, A. Šešelgis, Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos atstovai N. Ribokienė, D. Giruckas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2020-07-23

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Projektu siūloma nustatyti, kad Asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymas, išskyrus šio įstatymo nuostatas, reglamentuojančias vertimąsi biomedicinos technologo, medicinos biologo, medicinos genetiko ir išplėstinės praktikos vaistininko asmens sveikatos priežiūros praktika, įsigalioja 2021 m. gegužės 1 d., o minėtosios įstatymo nuostatos, reglamentuojančios vertimąsi biomedicinos technologo, medicinos biologo, medicinos genetiko ir išplėstinės praktikos vaistininko asmens sveikatos priežiūros praktika, įsigalioja 2020 m. lapkričio 1 d. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad šios nuostatos užtikrintų  nepertraukiamą ir laiku teikiamų  paslaugų, tokių kaip suaugusiųjų skiepijimas, teikimą, nes išplėstinės praktikos vaistininkas jau nuo minimos datos vaistinėje galėtų skiepyti gyventojus gripo, erkinio encefalito vakcinomis, o biomedicinos technologai, medicinos biologai, medicinos genetikai šiuo metu be licencijų dirba laboratorijose (tiriančiuose ir COVID-19 mėginius), todėl būtų taip pat tikslinga paspartinti jų praktikuojamos veiklos licencijavimą (paspartinimas būtų 6 mėnesiais) taip sudarant prielaidas kelti šių specialistų teikiamų paslaugų kokybę. Siūlomas reguliavimas ir aiškinamajame rašte nurodyti argumentai kritikuotini ir ginčytini keliais aspektais.

Pirma, pažymime, kad ankstesnis licencijų asmens sveikatos priežiūros specialistams išdavimas niekaip neįtakos jų turimos kvalifikacijos ir to pagrindu įgytų kompetencijų apimties ir turinio. Kitaip sakant, licencijos turėjimas ar neturėjimas asmens, kuris iki įstatymo įsigaliojimo turėjo atitinkamą profesinę kvalifikaciją ir teikė asmens sveikatos priežiūros paslaugas, įgytų kompetencijų ir po įstatymo įsigaliojimo jo galimų vykdyti funkcijų tiesiogiai niekaip neįtakos. Juk ir paties įstatymo baigiamosiose nuostatose nustatyta, kad asmenys, turintys šio įstatymo 3 straipsnio 1, 7 ir 8 dalyse nustatytą profesinę kvalifikaciją, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo teikė atitinkamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, gali teikti šias paslaugas neturėdami šio įstatymo nustatyta tvarka išduotos galiojančios asmens sveikatos priežiūros praktikos licencijos iki 2022 m. birželio 30 d. Taigi, lieka neaiškus siūlomo reguliavimo, pagal kurį, iš vienos pusės, siūloma paankstinti galimą tam tikrų asmens sveikatos priežiūros praktikos licencijų išdavimą, tačiau, iš kitos pusės, nustatant, kad jos ir toliau nereikalingos dar daugiau nei pusantrų metų teikiant atitinkamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, tikslingumas.

Antra, teisiškai ydinga pati projekto 1 straipsnio nuostata, keičianti įstatymo 14 straipsnio 1 dalį ir nustatanti, kad: „Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo nuostatas, reglamentuojančias vertimąsi biomedicinos technologo, medicinos biologo, medicinos genetiko ir išplėstinės praktikos vaistininko asmens sveikatos priežiūros praktika, ir šio straipsnio  3 ir 4 dalis, įsigalioja 2021 m. gegužės 1 d.“ (pabraukta mūsų). Tokiu būdu įstatymo įsigaliojimo apimtį siūloma nustatyti aprašomuoju nenorminiu būdu, nurodant tam tikras įstatymo reguliavimo sritis, kurios įsigaliotų, ar neįsigaliotų nuo tam tikros datos. Pažymime, kad tokio pobūdžio nuostatų įvardinimas, sietinas su įstatymo įsigaliojimu, yra netoleruotinas teisinio aiškumo ir įstatymų viršenybės poįstatyminių teisės aktų atžvilgiu principų kontekste, nes siūlomų nuostatų apimtis gali būti suprantama ir traktuojama skirtingai. Tokioje situacijoje įstatymo turinį, jo galiojimą, taikymą ar netaikymą nulemtų poįstatyminiai teisės aktai, nes tik šiuose teisės aktuose, praktiškai taikant įstatymą, būtų konkrečiai nurodoma, kokie įstatymo straipsniai ir nuo kurios datos įsigaliojo ir turi būti taikomi. Šiame kontekste pažymime, jog oficialiojoje Konstitucinio Teismo doktrinoje ne kartą yra nurodyta, kad: „poįstatyminiu teisės aktu yra realizuojamos įstatymo normos, todėl poįstatyminiu teisės aktu negalima pakeisti įstatymo ir sukurti naujų bendro pobūdžio teisės normų, kurios konkuruotų su įstatymo normomis, nes taip būtų pažeista Konstitucijoje įtvirtinta įstatymų viršenybė poįstatyminių teisės aktų atžvilgiu“ (Konstitucinio Teismo 2002 m. rugpjūčio 21 d., 2004 m. gruodžio 13 d. ir kt. nutarimai).  Todėl minėtoje straipsnio dalyje turėtų būti išvardinti konkretūs įstatymo straipsniai, straipsnių dalys ir punktai, kurie įsigaliotų nuo konkrečios datos. Analogiška pastaba išsakytina ir dėl projektu siūlomos keisti įstatymo 14 straipsnio 2 dalies.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manome, kad siūlomas reguliavimas yra netikslingas, perteklinis bei neatitinkantis teisėkūros principų, o projekto aiškinamajame rašte nurodytas tikslas – pakelti specialistų teikiamų paslaugų kokybę, Asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo įsigaliojimo datos paankstinimu pasiektas nebus, nes licencijos išdavimas ar neišdavimas asmeniui, kuris iki įstatymo įsigaliojimo jau buvo įgijęs reikalingą profesinę kvalifikaciją ir teikė asmens sveikatos priežiūros paslaugas, jo kompetencijų ir teikiamų paslaugų kokybės niekaip neįtakos.

 

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-5066(2) ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas,
2020-10-28

 

1

 

 

 

Argumentai: atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, tikslintinas projekto 1 straipsnis.

 

Pasiūlymas: pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 14 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„14 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo nuostatas, reglamentuojančias vertimąsi biomedicinos technologo, medicinos biologo, medicinos genetiko ir išplėstinės praktikos vaistininko asmens sveikatos priežiūros praktika, ir šio straipsnio  3 ir 4 dalis, įsigalioja 2021 m. gegužės 1 d.

2. Šio įstatymo nuostatos, reglamentuojančios vertimąsi biomedicinos technologo, medicinos biologo, medicinos genetiko ir išplėstinės praktikos vaistininko asmens sveikatos priežiūros praktika, ir šio straipsnio 4 dalis įsigalioja 2020 m. lapkričio 1 d.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras šio straipsnio 1 dalies atveju iki 2021 m. balandžio 30 d. o šio straipsnio 2 dalies atveju iki 2020 m. spalio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

4.  Asmenys, turintys šio įstatymo 3 straipsnio 1, 7 ir 8 dalyse nustatytą profesinę kvalifikaciją, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo teikė atitinkamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, gali teikti šias paslaugas neturėdami šio įstatymo nustatyta tvarka išduotos galiojančios asmens sveikatos priežiūros praktikos licencijos iki 2022 m. birželio 30 d. Nuo 2022 m. liepos 1 d. šioje dalyje nurodyti asmenys asmens sveikatos priežiūros praktika gali verstis tik turėdami šio įstatymo nustatyta tvarka išduotą galiojančią asmens sveikatos priežiūros praktikos licenciją.

5. Asmenys, turintys šio įstatymo 3 straipsnio 2-6, 9-13 dalyse nustatytą profesinę kvalifikaciją, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo teikė atitinkamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, gali teikti šias paslaugas neturėdami šio įstatymo nustatyta tvarka išduotos galiojančios asmens sveikatos priežiūros praktikos licencijos iki 2022 m. gruodžio 31 d. Nuo 2023 m. sausio 1 d. šioje dalyje nurodyti asmenys asmens sveikatos priežiūros praktika gali verstis tik turėdami šio įstatymo nustatyta tvarka išduotą galiojančią asmens sveikatos priežiūros praktikos licenciją.“

1 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 14 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„14 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2021 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras iki 2020 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Asmenims, įgijusiems šio įstatymo 3 straipsnyje nustatytą profesinę kvalifikaciją, išskyrus išplėstinės praktikos vaistininko profesinę kvalifikaciją įgijusius asmenis, asmens sveikatos priežiūros praktikos licencijos išduodamos nuo 2021 m. gegužės 1 d.

4. Asmenims, įgijusiems išplėstinės praktikos vaistininko profesinę kvalifikaciją, asmens sveikatos priežiūros praktikos licencijos išduodamos nuo 2021 m. kovo 1 d.

5. Asmenys, nurodyti šio straipsnio 3 dalyje, kurie iki šio straipsnio 3 dalyje nurodytos datos teikė atitinkamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, gali teikti šias paslaugas neturėdami šio įstatymo nustatyta tvarka išduotos galiojančios asmens sveikatos priežiūros praktikos licencijos iki 2022 m. gruodžio 31 d. Nuo 2023 m. sausio 1 d. šioje dalyje nurodyti asmenys asmens sveikatos priežiūros praktika gali verstis tik turėdami šio įstatymo nustatyta tvarka išduotą galiojančią asmens sveikatos priežiūros praktikos licenciją.

6. Asmenys, įgiję išplėstinės praktikos vaistininko profesinę kvalifikaciją, asmens sveikatos priežiūros praktika verstis gali tik turėdami šio įstatymo nustatyta tvarka išduotą galiojančią asmens sveikatos priežiūros praktikos licenciją.

7. Asmenims, nurodytiems šio straipsnio 3 dalyje, kurie atitinkamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas šio straipsnio 5 dalyje nurodytu atveju teikia neturėdami šio įstatymo nustatyta tvarka išduotos galiojančios asmens sveikatos priežiūros praktikos licencijos, netaikomi šio įstatymo 12 straipsnio 1 ir 3 punktuose nustatyti reikalavimai.

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Kubilienė, R. Martinėlis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Asta Kubilienė           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo Sveikatos reikalų komiteto patarėja (ES) V. Valainytė

Seimo Sveikatos reikalų komiteto patarėjas A. Astrauskas